Kaikki kaneista

Minä vaan XD

Terve! Mä oon tällänen kaninomistaja pääkaupunkiseudulta. Autan teitä kaneihin liittyvissä asioissa. Kysy vaan, jos jokin askarruttaa sinua!

53

1482

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan XD

Kanien hoito:

Ruokinta:
      Kanilla tulee olla aina tarjolla heinää ja vettä. Kanille annetaan myös kerran päivässä täysrehupellettejä. Kanin ruokavalioon voi tuoda vaihtelua antamalla tuoreruokaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että joidenkin kanien vatsa ei kestä ollenkaan tuoreruokaa ja tuoreruuan määrä onkin hyvä pitää kourallisena parin päivän aikana.

Häkki ja sen siivous:
      Häkki tulee siivota päivittäin ainakin isoimmat kakat pos mutta kerran pari viikossa oikei kunnolla. Häkin minimi koko kääpiökaneilla on noin100cm x 50cm. Mitä isompi häkki sen parempi. Kanin täytyy päästä myös päivittäin häkin ulkopuolelle jalottelemaan ainakin tunniksi.

Tässäoli pikaisesto kanin hoidosta en nyt valitettavasti ehdi kirjoittaa enempää mutta kysykää jos jokin askarruttaa vastaan kyllä vuorokauden sisällä kysymyksiin. :)

Ps. Ystävälläni on tälläinen palsta lapinkoirista. Palstan nimi on kaikki lappalaisista. Tsekkaa ihmeessä ;)

• 7586

Onko itselläsi minkälainen kani tai kaneja? :)

• jokujikijoku

Minulla olisi kysymyksiä.

1. Kannattaisiko mielestäsi ottaa kaksi naaraskania vaiko uros ja naaras (ja leikkauttaa uros)?
      2. Kärsiikö angorakani pitkästä turkistaan? Eikö sillä ole kesäisin kauhean kuuma?
      3. Mikä on kanin normaali ruumiinlämpö?
      4. Kuinka todennäköistä on, että naaraskani selviää hyvin sterilisaatiosta?
      5. Onko totta, että valkoturkkinen kani sietää paremmin helteisiä kesäpäiviä kuin musta kani?

• Minä vaan XD

1.Mielestäni kannattaa ottaa naaras ja leikattu uros (älä anna naaraan ja leikkaamattoman uroksen olla keskenään jos et halua poikasia)
      2.Minulla on lyhytkarvainen kani joten en ole perehtynyt aiheeseen mutta yleensä eläimet osaavat hakeutua viileään (suosittelen pitämään kania varjossa tai ainkin niin että se pääsee halutessaan varjoon)
      3.Mielestäni kanin ruumiinlämmön pitäisi olla suunnilleen sama kuin ihmisellä eli 37 astetta
      4.On harvinaista ettei naaras selviäisi steriliaatiosta toki niitäkin sattuu joskus
      5.Kyllä se on totta ainakin minullekin on kerrottu että musta väri keskittää lämpöä niin siksi mustilla kaneilla on kuumempi kuin valkoisilla kaneilla

• Minä vaan XD

Sori en huomannu sun viestiä 7586. Minun kanini on musta risteytyskani. Se on kääpiökanin kokoinen. Mun kani on vasta vuoden ikäinen. Ilen kyllä omistanut kanin joka on jo kuollut. Sekin oli risteytyskani.

• Kuka muu kuin minä?

Onko kanisi uros vai naaras? Entä nykyinen? Entä minkä värisiä ne ovat/olivat? Mitä rotuja niissä on?

• Sedä

5. Onko totta, että valkoturkkinen kani sietää paremmin helteisiä kesäpäiviä kuin musta kani?
      -Musta ei yksiselitteisesti aiheuta kuumaa, lämpö kyllä imeytyy siihen auringosta tehokkaammin, mutta toisaalta lämpö myös imeytyy tehokkaammin kanista mustaan turkkiin ja siitä taas pois ilmaan jos tuulee yhtään. Ehkä olet nähnyt, että autiomaassa elävillä ihmisillä on usein mustat vaatteet - ne ovat siellä oikeasti viileämmät. En tiedä onko tätä tutkittu niinkään kaneilla. Joka tapauksessa kanin pitää kesällä päästä viileään ja varjoisaan paikkaan turkista riippumatta, ettei se saa lämpöhalvausta.

• sinä?minä?sinä?

Kesällä huomasin valkoisen ja mustan kanin turkissaeron. Kun molemmat olivat olleet saman aikaa auringossa oli mustan kanin turkki kuuma kädellä koitettuna, toisinkuin valkealla. Sedä antoi hyvän vinkin "Joka tapauksessa kanin pitää kesällä päästä viileään ja varjoisaan paikkaan turkista riippumatta, ettei se saa lämpöhalvausta." Noudattakaa sitä olipa kani musta tai valkoinen, lyhyt tai pitkäkarvainen.

• Minä vaan XD

Minun nykyinen kani on uros, se on musta ja siinä on kääpiöluppaa ja jotakin muuta kääpiörotua. Entinen kanini oli myös uros, se oli tummanharmaa siinä oli leijonanharjasta ja jotakin muuta kääpiörotua.

• jouduin shokkiin :(

Hei, mulla on aina kuukauden puolen välin tienoilla kanini kynsien leikkuu, ja tänään äsken leikkasin kynnet, olin hieman jännittynyt kania syliin ottaessani kun tiedän että kanini ei tykkää siitä paljon ja vähän rimpuilee. Sitten vahingossa leikkasin kynsisaksien väärällä puolella ja leikkasin ilmeisestikin silleen että yhdestä kynnestä tuli ihan verta. En usko että kanini siitä hirveesti säikähti, ehkä minä itse enemmänkin, soittelin eläinlääkärit ja eläinkaupat ja kyselin mitä mää teen... Nyt sitten seurailen, eläinlääkärissä sanoivat että ois ihan hyvä puhdistaa se myös... Kanini oli kynsien leikkuun jälkeen tosi tosi rauhallinen kylläkin ja pitkän aikaa viihtyi mun sylissä eikä edes tärissyt niin kuin yleensä, ja verenvuoto tyrehtyi siinä sylissä ollessa, ei toi kani nyt vaikuta onneks mitenkään hirveen pahasti että siihen sattuis, toki ensi kerran olen varovaisempi... Onko muita joille käynyt samoin ja miten kaninne ovat seuraavalla kerralla antaneet leikata kyntensä?

• Minä vaan XD

Minun kaniltani on mennyt muutaman kerran kynsi liian lyhyeksi. Kun näin tapahtuu pyyhin veren pois kylmällä hiukan kostutetulla wc paperilla ja veren vuoto lakkaakin tosi nopeasti, koska kylmä hyydyttää verta.
      Jos veren vuoto ei lakkaa, soita eläinlääkärille ja kiedo kynnen ympärille jotakin viileää. Älä kuitenkaan liian kylmää, koska muuten kanin käpälä voi paleltua.

• Haluantietääkaneista

Olen hankkimassa kanin ja haluaisin tietää, mitä kanit tarvitsevat. Plus muutama kysymys:

1. Kannattaako ottaa uros vai naaras? Kannattaako huono uros tai naaras kastroida/sterilisoida?
      2. Haluaisin näyttelykanin. Kannattaako minun ostaa se kasvattajalta vai eläinkaupasta?
      3. Voiko kanista tulla niin kuin koirasta vaikkapa muotovalio?
      4. Meillä on koira ja haluaisin ulkokanin. Lenkitän itse koiraa ja kani olisi minun vastuulla. Voiko niitä ulkoiluttaa samaan aikaan? (Koiramme on pitkäkarvainen saksanpaimenkoira)
      5. Mikä rotu on hyvä näyttelyissä? Entä onko se hyvä hyppimään?

• Minä vaan XD

Vastauksia:

1.Mielestäni kannattaa ottaa naaras ja leikattu uros tai leikattu naaras ja uros, koska samas sukupyolta olevat voivat tapella keskenään. Varsinki urokset! Naaras siskot tulevat kyllä usein hyvin toimeen keskenään.

2.Useimmat suosittelevat ottamaan kasvattajalta, mutta eläinkaupoista saa myös hyviä kaneja (tästä asiasta en ole ihan varma, koska itselläni on tosiaan risteytyskani eikä risteytyskaneja voi viedä näyttelyihin).

3.Edelleenkin en ole perehtynyt näyttely asioihin, mutta luulisi, että kanista voi tulla muotovalio.

4.Ikävä kyllä koira ja kani eivät voi olla samaan aikaan ulkona, koska kanista tai muusta pikku eläimestä herää koiran saalistusvaisto.

5.Kaikki puhdasrotuiset kelpaavat mielestäni näytteleyhin. Kääpiölippakorva on hyvä hyppimään ja ole kuullut, että se on hyvä neyttelykani.

• Haluantietääkaneista
        Minä vaan XD kirjoitti:

Vastauksia:

1.Mielestäni kannattaa ottaa naaras ja leikattu uros tai leikattu naaras ja uros, koska samas sukupyolta olevat voivat tapella keskenään. Varsinki urokset! Naaras siskot tulevat kyllä usein hyvin toimeen keskenään.

2.Useimmat suosittelevat ottamaan kasvattajalta, mutta eläinkaupoista saa myös hyviä kaneja (tästä asiasta en ole ihan varma, koska itselläni on tosiaan risteytyskani eikä risteytyskaneja voi viedä näyttelyihin).

3.Edelleenkin en ole perehtynyt näyttely asioihin, mutta luulisi, että kanista voi tulla muotovalio.

4.Ikävä kyllä koira ja kani eivät voi olla samaan aikaan ulkona, koska kanista tai muusta pikku eläimestä herää koiran saalistusvaisto.

5.Kaikki puhdasrotuiset kelpaavat mielestäni näytteleyhin. Kääpiölippakorva on hyvä hyppimään ja ole kuullut, että se on hyvä neyttelykani.

Kiitos! Jos vielä vastaisit siihen, mitä kanit tarvitsevat (tavarat huolenpito) ja 1 kysymykseeni.

• Sedä
        Haluantietääkaneista kirjoitti:

Kiitos! Jos vielä vastaisit siihen, mitä kanit tarvitsevat (tavarat huolenpito) ja 1 kysymykseeni.

4. Kyllä kani ja koira ihan hyvin voi olla yhtä aikaa ulkona, kunhan ne on totutettu toisiinsa :D Etenkin isommat rodut on ehkä isolle koiralle helpompi mieltää kaveriksi. Eri asia on sit onko niiden ulkoiluttaminen yhtä aikaa kauheen mielekästä. Kani kun mieluiten vaan säntäilee toisinaan johonkin suuntaan ja puolet ajasta istuu pesemässä tai syömässä tai kaivelemassa, joten koiran kanssa täytyy kuitenkin tehdä erikseen kunnon lenkkejä. Tosin mun kaverin kani suostui seuraamaan koirakaveriaan niin että sitä pystyi koiran kanssa taluttelemaan paljon paremin :)

1. Leikattu naaras ja uros on huono ajatus, sillä leikkaamaton uros astuu naarasta jatkuvasti ja tämä stressaantuu. Uros kannattaa siis joka tapauksessa leikata.

2. Eläinkaupasta tuskin tulet saamaan hyvää näyttelykania. Ei riitä että väri ja kuvio on hyviä, vaan kanin tyypinkin pitää olla jalostettu hyväksi jne. Osta kani kasvattajalta, ja pyydä häneltä nimenomaan näyttelykania.

Mikä tahansa rotu on hyvä näyttelyihin, niissä pärjää kustakin rodusta rodunmukaisimman näköiset ;) Käytännössä kanin kannattaa olla luonteeltaan rohkea ja kesy ettei se stressaannu näyttelyssä liikaa. Vaikka hankkisitkin näyttelypupun, sitä ei pidä sinne viedä jos se pelkää siellä kovasti tms.

• 968796
        Minä vaan XD kirjoitti:

Vastauksia:

2. Kanin hankkiminen eläinkaupasta on aina arveluttavaa! oikea kanin ystävä ei koskaan suosittele hankkimaan kaupasta kania. Eläinkaupoissa ei sosialisoidu kuten kanien pitäisi juuri nuorena. Lisäksi kaninpoikasia tuodaan eläinkauppoihin epämääräisistä oloista ja joskus jopa alle luovutusikäisinä. Edelleen monet eläinkaupat tilaavat kaneja ulkomailta tuhansia kaneja, jyrsijöitä, frettejä ja muita pieneläimiä tuottavilta farmeilta.

3. Kanista voi anoa suomen muotovalion kun tämä on saanut uml luokasta 3x95 pistettä ja näinollen myös SERTIT.

4. En sanois olevan ihan rotukohtainen seikka :) Katsele tuloksia http://kaniyhdistys.com/menneet_tapahtumat.htm

• Minä vaan XD

Kani tarvitsee:
      -häkin ja jaloittelutilaa häkin lähellä
      -peruja häkin pohjalle
      -heinää (pitää olla koko ajan tarjolla)
      -mahdollisesti wc kaukalo
      -tuokakuppi
      -vesipullo
      -koppi häkkiin
      -wc hiekkaa wc kaukaloon
      -harja versinkin pitkäturkkisille
      -pureskeltavaa esimerkiksi puunoksa ei myrkullistä!
      -jotakin virikettä esimerkiksi pejytunneli tai aktivaattori pallo

Enempää kanin tarvikkeita ei nyt tule mieleen. :)

• minä

Sain kanin viimeviikolla ja en ole vielä kokeillut leikata kanin kynsiä. Enkä tiedä miten se tapahtuu. Voisitko kertoo miten ne leikataan ja monta kertaa kuukaudessa
      pitäisi leikata kanin kynsiä.

• Kanitus

Kanin perus ruumiinlämpö 38,5-40 c

Angora pitää keriä 4 krt/vuodessa, että villa uusiutuu ja ei huopaannu.

Kanin voi myös esim. ruokkia kuivaruualla joka toinen pv ja joka toinen pv on tuore tai/ja kuivattu leipä pv. Parhaiten käy sellainen rytmi, joka ei sotke kanin mahaa sekaisin ja mikä sopii omistajalle itselleen :)

• Minä vaan XD

Kanit kuluttavat kynsiään eritahtia joten on vaikea sanoa tarkalleen kuinka usein kanin kynnet pitäisi leikata. Itse leikkaan kanini kynnet noin kolmen viikon välein.
      Kanin kynsien lekkuu operaatiossa on hyvä olla kaksi henkilöä kanin lisäksi. Toinen henkilöistä pitää kania sylissä ja toinen leikkaa kanin kynnet. Kun kania pitää selällään se rauhoittuu helpommin eli kynsiä leikatessa kannattaa pitää kania selällään. Valko kyntisen kanin kynnet on helpompi leikata, koska niissä näkee kynnen verisuonet. Verisuoniin on hyvä jättää noin kolme millimetriä väliä.

• ES-jumala

TÄÄ ON TOSI HYVÄ PALSTA!!! sain tosi paljon tietoa mun kanin hoitoon

• MITÄ TEEN

voi ei mun vauva kani pissas!11

• apua!

voi minullekkin tuli pisahätä!!

• Minä tässä

Siinä ei olemitään epänormaalia jos kani pissaa!!!!!!

• Minävaaaaain

Voinko ottaa yhden naaras ranskanlupan vai onko niitä pakko olla kaksi? Ovat kuitenkin aika isoja ja minun huoneeni on pieni D:

• Viltsuli

Kysymys pitääkö tyttö kani kastroloida ???????????????:(
        Apua

• Myy<3
        Viltsuli kirjoitti:

Kysymys pitääkö tyttö kani kastroloida ???????????????:(
        Apua

Jos toinen kanis on uros, niin kastroloi se mielummin kun naaras kanis koska yleensä uroksilla menee kastroloiminen helpommin kun naarailla koska uroksilla on parempi mahdollisuus herätä nukutuksesta kun naaraan.

• Rabbitsarethebest

Kanit pärjäävät yksinkin, mutta kanille se on aina mukavampi kun on kaveri. :)

• kanitus

Varmaan kyseessä kastroida? :)

• KaniFani <3

Paljonko kanille kannattaa antaa tuorerukaa esim. päivässä?
      Kauanko kanit elävät?
      Oppiiko kani nimensä ja/tai muita temppuja?
      Onko kaneilla karvan lähtö aikaa, jos on milloin?

• Minä vaan XD

Tuoreruokaa kannattaa antaa koirkeintaan kourallinen parissa päivässä. Joidenkin kanien vatsa ei kuitenkaan kestä ollenkaan tuoretta ruokaa. Jokainen kani tulee totuttaa tuuoreruokaan pikku hilajaa.
      Kanin ikä riippuu koosta, rodusta ja elin olosuhteista joten kanin elinikä vaihtelee. Usen sanotaan, että kanit elävät noin 5-9 vuotta. Pienemmäy kanit kuitenkin elävät pidempään kuin isommat kanit.
      Kanin aivot ovat aika pienet ja kaikki kanit evät opi edes nimeään. Monet kuitenkin oppivat nimensä. Harva kani oppii temppuja, mutta poikkeuksia on esim. minun ensimmäinen kani oli hyvin tottelevainen kun sanoi tänne se tuli. Sen pystyi päästämään myös ulos vpaasti sillä se ei karannut vaan tuli luokse ainakun sitä kutsui.
      Kanien karvanlähtö aika on keväällä.
      :-)

• nuori3

• kanifani1

moi!(: oon ehkä saamas kesäl kanin,niin ajattelin ett miten korkeelle soopelin rotunen kani pystyy hyppää suunnillee?(: onko kahelle kanille 120 cm sopivan kokonen häkki vai oisko se vähä liian pieni? muuten pitäisin niit melkein kokoajan mun huonees vapaana (tietty sillee et ne pääsee häkkiii jos ne haluu)(:
      Muuten, omistan myös kaks tavikon rotusta hamsteria, niin pystyiskö ne olla samashuonees hamsujen kaa? (se hamsuhäkki ois aika korkeel) (:

• kanitus

hamsterit voi olla samassa huoneessa, kanit ei usein ole edes kiinnostuneet pienistä jyrsijöistä :)

Kaksi soopelia kannattaa sijoittaa isompaan häkkiin, koska niistä tulee isoja.

• Löllökala

Mulla olis kysymys: Miten kanin kanssa voi harjoitella kanihyppyä? Puppelini on ihan kokematon ja ihmettelee vaan, jos laitan rimoja maahan. Ei se niihin mitään huomiota kiinnitä. Kokeilin sen jälkeen miniesteitä, se ei edes katsonut niihin. Miten saan pupun huomion esteihin, ja miten sitä pitäisi hypyyttääää?

Ja toinen kysymys koskeekin näyttelyitä. Mitä pupusta katsotaan näyttelyn PET-luokassa? Missä olisi videoita tai kuvia näyttelyistä tai helpoista kanihyppykisoista?

• kanifani1

Kiitos vastauksesta Kanitus(: mul on vielyks kysymys :D
      nii ajattelin myös et jos sellainen kääpiökani tekee poikasia, kuinka paljon niitä yleensä tulee?:D (unohdin laittaa sen äsken) :D

• kanitus

Kääpiöt tekee hyvin vaihtelevasti poikasia, Itse kun kasavatin kääpiöluppia ennen kuin vaihoin rotua, vauvoja tuli keskimäärin 3-5 kpl

• Vastaus sinulle LÖLÖKALA etsi kuvia ja kyvy petsie.fi
      Jos olet kiinnostunut kanieste kisoista niinlaita minulle sähköpostia [email protected] niin voin neuvoa sinua eteenpäin. Itse järjestän helppoja kaniestekisoja yli 3 vuoden olen pitänyt voin laittaa kuvia.

• Help!

Oon harkinnu kääpiluppa naaraan ostoo. Löytyykö Tampereen läheltä kasvattajaa?

• K56597

Mä oon miettiny mun kani-herralle kastrointii ja tyttö kaverin ostoo.
      1.Miten kanit totutetaan toisiinsa?
      2.Onko vaarallista totuttaa poikasta aikuisen seuraan?
      3.Pärjäävätkö kanit yhel juomapullolla, ruokakupilla ja vessalla?
      4.Poikkeaako kahen kanin hoito yhen kanin hoidosta?
      5.Onko toden näköistä että kani selvii kastroinnista?

• Minä vaan XD

Vastaus nimimerkille Help!:
      En asu tampereella joten en ole perehtynyt alueen kasvattajista, mutta Suomen Kaniyhdistys ry:n sivuilta löytyy kasvattajia
      http://www.kaniyhdistys.com/kasvattajat.htm

Vastaus nimimerkille K56597:
      1.Kanit voivat aluksi olla eri häkeissä jotka ovat vierekkäin ja tottuvat näin hiukan toisiinsa. Vähän ajan kuluttua voit pistää ne samaan häkkiin tai tilaan ja seurata sivusta tulevatko ne toimeen keskenään, jos ne ovat ystävällisiä toisilleen ne voivat asustaa yhdessä.
      2.Ei ople vaarallista totuttaa luovutus ikäistä aikuisen seuraan.
      3.Kaneill riittää yhteinen juomapullo, ruokakuppi ja vessa.
      4.Kahden kanin hoito ei poikkea yhden kanin hoidosta. Vain ulosteita tulee enemmän ja ruokaa menee enemmän.
      5.Kanit selviää yleensä hyvin kastroinnista.

• kanikoppi:)

Moi:)mun perhe on ostamassa ehkä kaksi ranskanluppakania jotka asuisivat ulkona talviasuttavassakopissa ympäri vuoden,ja niillä olisi myös aika iso aitaus siinä ympärillä,niin kuinka iso koppi niillä täytyisi olla?Ja kestääkö se kanikoppi oikeasti niitä talven vähän rajumpiakin pakkasia?

http://kaniwiki.wikispaces.com/Talviasuttava kanikoppi

Tosa siis se kanikoppiohje:)

• Minä vaan XD

En valitettavasti tiedä ulkona asustavien kanien kopeista, koska oma kanini asuu sisällä ja on vain vähän aikaa ulkona...
      Toivottavasti joku ulkona asuvista kaneista tietävä kirjoittaisi tälle palstalle... (:

• Help :)

Moikka! Kysyn nyt pari juttua, kun saan ehkä kesälomalla kanin.

1. Sopiiko kaksi kääpiöluppatyttöä 11-vuotiaalle, ensimmäisiksi kaneiksi?

2. Minkä kokoinen häkin täytyy olla kahdella kääpiölupalla?

3. Entä kuinka iso jaloittelualueen täytyy olla?

4. Onko wc-laatikko pakollinen?

5. Riittääkö jaloitteluajaksi n. 3-6h päivässä?

6. Pärjääkö kaksi kania yhdessä koulupäivän ajan? (n.6h)

• Sedä

1. Sopiiko kaksi kääpiöluppatyttöä 11-vuotiaalle, ensimmäisiksi kaneiksi?
      -Kääpiöluppa on ihan hyvä ensikani, kunhan ymmärtää ylipäätään kanin tarpeet. Ne eivät yleensä viihdy sylissä, etenkin naaraat saattaa olla aggressiiviiakin, leikkaamaton uros ehkä astuu ihmisiäkin jatkuvasti, syövät kaikki paikat, ei välttämättä sisäsiistejä jne.

2. Minkä kokoinen häkin täytyy olla kahdella kääpiölupalla?
      -Yleinen suositus on 120cm , mutta kani ei ole häkkieläin. Paras olisi jos kani saisi olla vapaana aina ainakin yhdessä huoneessa, tai vähintään parin neliömetrin aitauksessa. Häkissä kun se ei mahdu ottamaan kuin pari loikkaa eteenpäin. Harvapa laittaisi saman kokoiseen häkkiin esim chihuahuan tai pienen kissan. Jos kani on aina vapaana, häkin koko on aika merkityksetöntä eikä se välttämättä tarvitse sitä lainkaan.

3. Entä kuinka iso jaloittelualueen täytyy olla?
      - Ainakin huoneellinen, mutta kesyyntyäkseen kanin olisi hyvä saada olla vapaana ihmisten normaalien puuhien joukossa vaikkapa koko asunnossa. Mitä enemmän tilaa, sitä enemmän virikkeitä, ja sitä hauskempaa kanilla on :)

4. Onko wc-laatikko pakollinen?
      - Ei toki, mutta laatikko sekä häkissä että useampi vapaanolotilassa helpottaa siivousta valtavasti :D

5. Riittääkö jaloitteluajaksi n. 3-6h päivässä?
      - Mun mielestä ei. 3h vapaana = 21h häkissä, 6h vapaana = 18h häkissä. Kuten jo sanoinkin, en itse pitäisi kania perus tehdashäkissä kuin satunnaisesti. Aitauksesta vapaana olisi hyvä olla mieluusti aina kun joku suinkin on kotona vahtimassa. Jos kanille on turvallinen huone jossa se saa olla vapaana aina, jaloittelu muualla ei ole niin olennaista. Parin neliön aitauskin on jo sellainen, ettei haittaa jos joskus tulee päiviä jolloin joutuu enemmän olemaan siellä :)

Suosittelen ehdottomasti miettimään yhden huoneen kaniturvallistamista. Mulla on omassa huoneessa yötä lukuunottamatta vapaana rottia, lopputulos on toki että lattia on täynnä pahvilaatikkoa yms. lelua, kalusteita jyrsitään, ja lattialle ei voi unohtaa tavaroita, mutta ainakin voi ihan rauhassa olla yötäkin kavereilla ilman että tarvitsee surra ettei eläimet saa huomiota :) Nurkan muuttaminen aitaukseksi on toki vielä helpompaa.

6. Pärjääkö kaksi kania yhdessä koulupäivän ajan? (n.6h)
      -Toki. Kaksi kania virikkeellisessä ympäristössä ei niinkään kaipaa ihmisiä, mutta mitä enemmän niiden kanssa viettää aikaa sitä kivempia ja sosiaalisempia ne on myös ihmisiä kohtaan :)

• Help me,

Kiitos tiedosta ;)
        Kun meillä on kodissa portaat , ei kaneja voi pitää kerrallaan kun ylä tai alakerrassa.

• Kuka muu kuin minä?

Toi kaninkoppi on ihan hyvä kunhan sen vielä päällystää lakalla ulkopuolelta niin se kestää paremmin. (:

• PUPUVAUVA VAARASSA!!:(

APUA!!! en missään nimessä halua albiino kania niiden punasilmäisyyden vuoksi (itse en pidä siitä) ja olen lauantaina ottamassa kani vauvan mutten tiedä onko se albiino vai ei:( omistaja ei ole ehtinyt minulle vastaamaan joten päötin kokeilla tätä tällä kertaa. toivottavasti saan vastauksen pian:) pikkupupussa on venäläistä,kääpiöluppaa,belgialaista ja paria muuta rotua pelkään että on albiino koska luin jostakin että venäläisillä esiintyy usein albiinoa);

• rabitti runs

:D Hassu nimimerkki

Venäläis-rodusta voi pompsahtaa punasilmäisiä kaneja. MUTTA kerron sulle pienen tarinan meidän kanin hakureissusta :) Netin kautta löysin kaninpoikasia sopivan kulkuyhteyden päästä. Soitin kanien omistajalle ja kuulin hänellä olevan kolme poikasta myynnissä. Kaikki poikaset poikia. Kyselin poikasten väriä ja kun kuulin, että häneltä löytyy myös valkoinen kani ilmoitin melkein siltä seisomalta että valkeata poikasta en ainakaan ota. Kani olisi kuitenkin valkoinen punasilmäinen. Sovittuamme tapaamispaikan ja päivän lähdimme hakemaan poikasta. Perillä myyjä avasi pahvilaatikon, jossa oli kolme pientä kania. Yksi valkoinen ja kaksi kirjavaa. Valkoisella kanilla ei suinkaan ollut punaisia silmiä. Olin kuitenkin ehkä enemmän muiden poikasten kannalla, mutta pikkuveljeni toivoi valkoista poikasta, joten se kani lähti matkaamme. Kaiken sen ennakkoluuloisuuden jälkeen mukaan lähti poikanen, minkä ei missään nimessä pitänyt tulla osaksi meidän kanijengiin. Kani osoittautui uroksen sijaan naaraaksi ja luonteelleen mitä ihanimmaksi pupuseksi, enkä olisi sitä mistään hinnasta antanut pois. Se kani oli minun kanilaumani tähti. Tästä reissusta on jo vuosia ja tieto kaneista parantunut ajan myötä.

Suosittelen sinua huomioimaan värin ja ulkonäön sijaan kanin luonnetta :) Kauniin värinen kani voi miellyttää silmää, mutta luonne onkin toinen juttu. Mitä tehdä nätin kanin kanssa, joka onkin ujopiimä ja pysyttelee ihmisistä mieluummin tietyn matkan päässä. Hanki kani, jolla on asennetta ja rohkeutta olipa sitten minkä värinen tahansa. Sellaisesta saa yleensä mitä mahtavimman ystävän. Seuraavan kaninhankinta kerran kanssa minä aion keskittyä ulkonäön sijaan luonteeseen ja hankkia kanin, jonka jaloista ei virta lopu :)

• PUPU VAUVA VAARASSA
        rabitti runs kirjoitti:

:D Hassu nimimerkki

Venäläis-rodusta voi pompsahtaa punasilmäisiä kaneja. MUTTA kerron sulle pienen tarinan meidän kanin hakureissusta :) Netin kautta löysin kaninpoikasia sopivan kulkuyhteyden päästä. Soitin kanien omistajalle ja kuulin hänellä olevan kolme poikasta myynnissä. Kaikki poikaset poikia. Kyselin poikasten väriä ja kun kuulin, että häneltä löytyy myös valkoinen kani ilmoitin melkein siltä seisomalta että valkeata poikasta en ainakaan ota. Kani olisi kuitenkin valkoinen punasilmäinen. Sovittuamme tapaamispaikan ja päivän lähdimme hakemaan poikasta. Perillä myyjä avasi pahvilaatikon, jossa oli kolme pientä kania. Yksi valkoinen ja kaksi kirjavaa. Valkoisella kanilla ei suinkaan ollut punaisia silmiä. Olin kuitenkin ehkä enemmän muiden poikasten kannalla, mutta pikkuveljeni toivoi valkoista poikasta, joten se kani lähti matkaamme. Kaiken sen ennakkoluuloisuuden jälkeen mukaan lähti poikanen, minkä ei missään nimessä pitänyt tulla osaksi meidän kanijengiin. Kani osoittautui uroksen sijaan naaraaksi ja luonteelleen mitä ihanimmaksi pupuseksi, enkä olisi sitä mistään hinnasta antanut pois. Se kani oli minun kanilaumani tähti. Tästä reissusta on jo vuosia ja tieto kaneista parantunut ajan myötä.

Suosittelen sinua huomioimaan värin ja ulkonäön sijaan kanin luonnetta :) Kauniin värinen kani voi miellyttää silmää, mutta luonne onkin toinen juttu. Mitä tehdä nätin kanin kanssa, joka onkin ujopiimä ja pysyttelee ihmisistä mieluummin tietyn matkan päässä. Hanki kani, jolla on asennetta ja rohkeutta olipa sitten minkä värinen tahansa. Sellaisesta saa yleensä mitä mahtavimman ystävän. Seuraavan kaninhankinta kerran kanssa minä aion keskittyä ulkonäön sijaan luonteeseen ja hankkia kanin, jonka jaloista ei virta lopu :)

KIITOS!:) entä sairastuuko albiino herkemmin?

• rabitti runs
        PUPU VAUVA VAARASSA kirjoitti:

En usko valkean punasilmäisen kanin sairastuvan sen herkemmin kuin muidenkaan väristen kanien. Valkeilla punasilmäisillä kylläkin voi olla harmitonta skannaamista eli kani heiluttaa päätä sivulta toiselle paikallaan ollessaan havainnollistaakseen ympäristöään paremmin. Skannaaminen ei ole vaarallista, eikä sitä kaikilla punasilmäisillä esiinny.

Minäkään en ennen valkoisista punasilmäisistä hirveästi välittänyt, mutta nykyään ne ovat ihan nätin näköisiä.

• Sedä
        PUPU VAUVA VAARASSA kirjoitti:

Voisin suositella vähän tarkempaa harkintaa kanin suhteen. Jos omistaja ei ole ehtinyt vastaamaan minkä värinen kani on, tiedätkö myöskään onko sen suku tunnettu jossa ei esiinny perinnöllisiä sairauksia, onko sen ja sen vanhempien luonteet kivat, onko se käsitelty kunnolla jne? Asioita joilla on paljon enemmän väliä kuin värillä.

Myytäviä kaneja kyllä tulee lisää, kannattaa ajan kanssa katsella kunnes löytyy oikeast iasianmukaisesti hoidettu poikue, jos tämän kanssa vaikuttaa että et saa tarpeeksi tietoa :) Kaneilla kun esiintyy jonkinverran aggressiivisuutta, hammasvikaa yms jotka ei pidemmänpäälle ole kauhean hauskoja :/

• Anonyymi
      UUSI

Joo toi on nyt TOSI kauan aikaa sitte laitettu viesti.
      Mut kuinka paljon kanille pitää antaa pellettiä? Joo riippuu painosta mut voiko joku antaa esimerkkei?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe