Pää ihan sekaisin myyjien puheista. Ongelmana olisi löytää mukava ja hyvin kulkeva DayCruiceri merelle Helsingin edustalle.
Auttakaa ja kertokaa mielipiteitänne seuraavista veneistä.
Flipper 670 DC 250 Mercury Verado
AMT 230 DC 250 Honda
Grandezza 23 DC Mercruiser 4,3 MPI 220 hv
SeaRay 235 weekender 350 Mercruiser 5.0 L MPI 260 hv
Vai joku muu mutta mikä???
Nämä neljä venettä ovat suurin piirtein samassa hintaluokassa, mutta päättämisen tuska on kova.
Jos edes pientä vinkkiä saisi;))
Valinnan vaikeus. Flipperi vai AMT vai Grandezza vai SeaRay
34
3747
Vastaukset
- näqöqulmaa
Jos tulee Helsingin edustalle pärtsäykseen, ota se mikä parhaiten istuu hanskaan, ja missä tyyli miellyttää eniten.
Oletko tarkkaan miettinyt tarpeesi, mihin tarvitset hyttiä? Jos et tarivtse, miten olisi esim XO240? Tai jos merellä luukutus on ykkösprioriteetti, niin joku hyvä RIB.
Mutta jos oikeasti aiot retkeillä tai jopa matkailla ja yöpyä veneessä, esittämissäsi veneissä on paljon eroja. - vinosilmä
AMT on noista hyvä valinta koska vene on hyvin tehty ja laadukas mutta sen takia tästä joukosta paras että siinä on ainoana luotettava moottori.Mercyry on huomattavasti vikaherkempi kun Japski koneet.
- Kesää odotellessa
Flipper 670 on erittäin hyvä vene. Mercuryn kutoskone on siihen loistava valinta. Tosin ei taida Bellan tehdas muuta tarjotakaan asennusvaiheessa. Tuolla koneella vauhtia riittää, lähes 50 solmua maksimit. Ilman trimmejä en ottaisi.
Vene käyttäytyy loistavasti vedessä. Olen ajanut viime kesän (tosin vain 200 Verado moottorina) ja hyvin toimi. Polttoaineen kulutus on aika suuri, mutta jos noilla varustuksilla on liikeellä, on turha laskea muutamien kymppien perään.
Kokonaishintaan vaikuttaa varustelu. Kannattaa vertailla varustepaketin kera. Pelkkä runko kone ei vielä ole koko totuus.
Flipperit viedään käsistä. Tehtaan edustaja kertoi, että kaikki kapasiteetti menee heti eli hyllytavaraa ei ole tarjolla. Venettä saa ensi kesäksi, mutta kannattaa olla nopea. Viime keväänä venettä ei saanut Suomeen kuin muutaman kappaleen. Hintakin nousi about 6 % viime vuodesta. Jos Flipperin ostat, sillä on hyvä jälkimarkkina ainakin lähivuodet.
Huonoa ko. veneessä on sadekuomu, jonka viritys on aika vaivalloista. Tosin niin taitaa olla kaikissa CD-veneissä. Sadekuomun kanssa ajelu on meluisaa ja muutenkin aika epämukavaa hommaa. Jos siis haet poutakelille venettä, CD on passeli valinta. Jos haet kaikille säille, sitten Flipperin ST voisi sopia paremmin.
Noista muista malleista en osaa sanoa oikein muuta kuin että Grandezzan moottorivalinta on aika laiska. Vene itsessään on asiallisen oloinen. SeaRayn malli alkaa olla jo aika vanha, jos en väärin muista? Wihuri maahantuojana on luotettava eli vastuutaho löytyy, jos hätä tulee. AMT vaikuttaa aika keskinkertaiselta laadultaan.- Mmh
Tuo wihuri juttu oli kyllä täysin puppua. He eivät ota vastuuta mistään. Kokemusta on
- Uhhh Iihhana
AMT tai Sea-ray. AMT on erittäin hyvin tehty laadukas kotimainen vene Uhhh..Ihhana!!
Sea ray 235 weekender on noista suurin josta on jo matkaveneeksikin.
Grandezzan paketti on varmaan halvin ajaa.
Itse ostaisin noista kuitenkin AMT jos hakusessa on pelkkä daycruiser. - Jsk1234
Kruisailussa kannattaa muistaa, että V8 antaa mukavan ääniympäristön. Sieltä veneen takaa veden alta pulppuaa melko matalaa jytinää, ja ainakin mun veneessä kone on tosi hiljainen. Kun lähtee plaaniin, niin isoin melu syntyy silloinkin tuulen huminasta ja aallokosta.
Tästä kateelliset palstalaiset alkaa tietysti soittaa suutaan, mutta joka kerta tuo kasikone on mukava startata.- soikeutunut
Mun veneen mylly maksaa 42 000, ja on hintansa arvoinen. Eikä ole koneena edes ihmeellinen, jotain MTU:ta voisin jo kunnioittaakin. Sun veneen Vuoden -55 Cheyvn koneeseen perustuva pata maksoi joskus kun oli uusi ehkä neljänneksen. Ai niin, oli mullakin jenkki DC:ssä vuonna -94 bensakasi, tiedän mistä jään paitsi.
Nyt tarvitaan aika lailla mielikuvitusta että ymmärrän miten ja miksi voisin olla kateellinen. Mutta jos se tekee olosi paremmaksi, voisin hyvää hyvyyttäni ollakin. - Jsk1234
soikeutunut kirjoitti:
Mun veneen mylly maksaa 42 000, ja on hintansa arvoinen. Eikä ole koneena edes ihmeellinen, jotain MTU:ta voisin jo kunnioittaakin. Sun veneen Vuoden -55 Cheyvn koneeseen perustuva pata maksoi joskus kun oli uusi ehkä neljänneksen. Ai niin, oli mullakin jenkki DC:ssä vuonna -94 bensakasi, tiedän mistä jään paitsi.
Nyt tarvitaan aika lailla mielikuvitusta että ymmärrän miten ja miksi voisin olla kateellinen. Mutta jos se tekee olosi paremmaksi, voisin hyvää hyvyyttäni ollakin.Dieselit on hyviä isoihin matkaveneisiin. Tässä nyt kuitenkin oli dc:stä kyse, ja niillä kruisaillaan.
Tuo 5.0 mpi kuitenkin poikkeaa noista vanhoista koneista aika paljon. Ei ole kaasutinongelmia, ja dry-jointit tulivat manifoldeihin 2000-luvun taitteessa. Tietokone ohjaa ruiskutusta yms moottorin toimintoja. Kun on bravo3 vetarina, niin peräöljyn taso tarkastetaan koneen puolelta. Makeavesijäähdytys on uusissa koneissa hyvin edullinen lisävaruste, samoin Smartcraft ajotietokone. Ihan yhtä hyvin voin sanoa, että se sun 40000eur koneesi perustuu 40-luvun venäläisten panssarivaunujen moottoritekniikkaan. - Diisseli
Jsk1234 kirjoitti:
Dieselit on hyviä isoihin matkaveneisiin. Tässä nyt kuitenkin oli dc:stä kyse, ja niillä kruisaillaan.
Tuo 5.0 mpi kuitenkin poikkeaa noista vanhoista koneista aika paljon. Ei ole kaasutinongelmia, ja dry-jointit tulivat manifoldeihin 2000-luvun taitteessa. Tietokone ohjaa ruiskutusta yms moottorin toimintoja. Kun on bravo3 vetarina, niin peräöljyn taso tarkastetaan koneen puolelta. Makeavesijäähdytys on uusissa koneissa hyvin edullinen lisävaruste, samoin Smartcraft ajotietokone. Ihan yhtä hyvin voin sanoa, että se sun 40000eur koneesi perustuu 40-luvun venäläisten panssarivaunujen moottoritekniikkaan.Tuollaiseen kruisailupaattiin pienikokoinen ja bensakasia kevyempi dieselkone on mitä sopivin valinta.
V8-koneelle löytyy varmaan aina oma kannattajakuntansa ja onhan siinä omanlaisensa hieno ääni, jota aina silloin tällöin on kiva kuunnella, en kuitenkaan haluaisi kuunnella sitä aina veneillessä. - Woody Works
soikeutunut kirjoitti:
Mun veneen mylly maksaa 42 000, ja on hintansa arvoinen. Eikä ole koneena edes ihmeellinen, jotain MTU:ta voisin jo kunnioittaakin. Sun veneen Vuoden -55 Cheyvn koneeseen perustuva pata maksoi joskus kun oli uusi ehkä neljänneksen. Ai niin, oli mullakin jenkki DC:ssä vuonna -94 bensakasi, tiedän mistä jään paitsi.
Nyt tarvitaan aika lailla mielikuvitusta että ymmärrän miten ja miksi voisin olla kateellinen. Mutta jos se tekee olosi paremmaksi, voisin hyvää hyvyyttäni ollakin.Miltä vuosikymmeneltä kuvittelet oman moottorisi perusmoottorin olevan? Mikä siinä on sitten niin "mahtavaa", Volvon kolinako tekee olon nykyaikaiseksi? Mikäs siinä, jos on isohko matkavene, siinä diesel on paikallaan - usein. Pikku DC;ssä harvemmin.
Mutta voihan täällä tietenkin dippailla ylihintaisella moottorilla, jos tuntee olonsa tosimieheksi sillälailla :) - Bensalla tuollaisiss
Diisseli kirjoitti:
Tuollaiseen kruisailupaattiin pienikokoinen ja bensakasia kevyempi dieselkone on mitä sopivin valinta.
V8-koneelle löytyy varmaan aina oma kannattajakuntansa ja onhan siinä omanlaisensa hieno ääni, jota aina silloin tällöin on kiva kuunnella, en kuitenkaan haluaisi kuunnella sitä aina veneillessä.Hinta vaan aivan järjetön noissa dieseleissä, miksi maksaa sellaista summaa, kun edullisemminkin selviää.
- oma mielipide
AMT tai Sea Ray.
AMT omistajana totesin jo aikoinaan, että DCssä on markkinoiden paras avotila. Vene on hyvä ajaa ja tuntuu erittäin laadukkaasti tehdyltä (ainakin Yamarinin jälkeen). Honda on eri puolilla maailmaa arvostettu erittäin luotettavaksi ja suorituskykyiseksi, no uskalletaanhan sille myöntää 5 v takuu.
Toinen vaihtoehto mulle noista listatuista on Sea Ray. Sea Ray on myös laadukas ja kulkee hyvin tasapainoisesti. Sea Ray painaa selkeästi enemmän kuin AMT, joka tuo sisäkoneen kera tiettyä lisävakautta kelissä mutta vastapainona taas veneen siirtely hankaloituu selkeästi (ellet tilaa kuljetusta avaimet käteen).
Ainoa minkä noista listatuista veneistä jättäisin kokonaan väliin on Flipper. Se ei ole lunastanut testeissä odotuksia ja Uivan koeajon jälkeen voi todeta ettei kallis vene säväyttänyt yhtään millään tavalla.- 444EXP333
MeriReijo ainakin kannattaa koeajaa ennen ostoa, olin taannoin hankkimassa vähän käytettyä, suomalaisessa moottorivenelehdessä ajo ominaisuuksissa 5 tähteä sanutta mallia. Vene olikin runko- ja hälyäänten puolesta pettymys, eikä mikään erityisen pehmeä ajettava.Bensasisäperäkin tuntui kivikautiselta uusimpiin isoihin persveivareihin verrattuna. Olin valmistautunut siirtämään rahat tilille koeajon jälkeen, mutta luikinkin tieheni.
- venekuume
"Oma mielipide": mistä testeistä puhut koskien Flipperiä? Minä en ole moisia kritiikkiä esittäviä testejä nähnyt ja kovasti kiinnostaisi niihin perehtyä. Kaikki suomalaisten venelehtien artikkelit ovat lähinnä kiitelleet Flipperin mallistoa, ml. 670 DC. Ainoa moite on koskenut polttoaineen kulutusta. Mutta se on jokaisen kukkarolle suhteellinen juttu ja jos daycruisereita ostaa polttoaineen kulutuksen perusteella, kannattaa miettiä koko hankinta-asia kertaalleen uudelleen.
- 1.Flipper
Flipper on pärjännyt todella hyvin(voittanut) monessa testissä.
- Toinen mielipide
Flipper 670dc olisi minun valintani. Flipper on ainoa moderni dc näistä vaihtoehdoista, muut näyttävät jo vanhanaikaisilta.
- merimies;)
Lisätään listaan vielä Aquador 23DC 5.0 MPI, tosin on hieman eri hintaluokassa, mutta kun mopo kerran karkaa, niin mennään sen mukana;)
- Erimies
Tuossa on ainakin parhaiten lakattu sisustus. Mutta olisikohan arvoveneeseen sopivampi sivistynyt dieseslkone, jossa on sähköinen kaukohalllinta, parempi kiihtyvyys ja reilusti hiljaiseempi käynti? Siis tässä tapauksessa kun venekin jo on hintava. Extrana saat liedet ja lämppärit käymään samasta tankista, ja ajolämmittimen 2-piirijäähdytykseen.
- Woody Works
Nättihän tuokin, mutta Aquador - edelleen olisi tuo Grandezza 23 S - oma valinta ;)
- Venemessuilla nähty
Flipper ehdottomasti. Venemessuilla nähtynä on Flipper kyllä hienon näköinen vene. Ei AMT varmastikaan ole huono valinta, varsinkaan kun sen saa Hondan koneella, mutta itse vene on minusta liian mitäänsanomattoman näköinen.
Uusien veneiden muotokieli näyttää menevän Flippereiden suuntaan, mustine sivuikkunoineen. - 5+15
hoi merimies, minkäs näistä ostit?
vai oliko tämä taas niitä elämän tähtihetki- ketjuja?
nuo kieli - ja muotoseikat seikat kun muistuttavat aiempia vastaavia kyselyjä.- Asiantuntija sawosta
No ostat suosiolla vaan Bella 530ht:n mieluiten Terhin kunnon 2-tahti koneella.Siihen mukaan parit lämpöiset keskikaljat ja makkarat.Siitä se kesä lähtee!
- merimies;)
Päätös oli vaikea, mutta se luoviuitui enemmän ja enemmän tuon Aquadorin suuntaan. Kun vielä sain siitä todella hyvän tarjouksen, niin homma oli taputeltu.
Joten venekuume on nyt ohi ja nyt odotellaan toukokuuta;)
- 630OC115
Komppaan ihan vakavissani sawonmuan asiantuntijaa. Jos tarkoituksena on kruisallla Helsingin vesillä hyvillä keleillä, niin ei siihen tarvita mitään megatehoja, ja kohtuullisen kokoinen venekin riittää hyvin.
Paljon vähemmän huollettavaa ja eikä trailerinvetoon tarvita nelivetoa, jos saattuisit vaikkapa Päijänteeelle tai Saimaalle lähtemään joskus.
Yleesäkin ihmettelen kovasti, miten rentoittavaa on pyyhältää 30 solmun nopeudella paikasta toiseen. Itse olen perillä kun keula irtoaa laiturista ja ajelen hissukseen määränpäähän. Joskus paluumatkalla ne viimeiset, kymmeniä kertoja nähdyt osuudet sitten plaanissa. - 2 kauden kokemus
Itse painin pari vuotta sitten saman valintaongelman parissa, mielestäni tosin positiivinen ongelma. Päädyin lopulta Flipperin 670 DC:hen ja 250 hv Veradoon.
Nyt takana kaksi kautta ja 140 h ajoa eteläisellä merialueella. Kokemuksen ovat pääosin erittäin hyvät ja valintaa ei ole tarvinnut katua. Uudessakin veneessä on tosin aina jotain "pientä laitettavaa". Puutteet on tullut hyvin korjattua.
Plussat
- Mielestäni tyylikäs ulkonäkö (makuasia)
- Erittäin toimivat tilat ainakin kahdelle aikuiselle. 4-5 mahtuu mukavasti matkustamaan).
- Hyvä ja vakaa ajettavuus myös hieman kovemmassa kelissä
- Hieno ja suorituskykyinen moottori
- Yöpyminen onnistuu hyvin kahdelle aikuiselle
- Sadekuomu mielestäni helppo ja riittävä seisomakorkeus
- Ajo onnistuu hyvin myös kuomun kanssa
Miinukset
- Menovesi maistuu (1,3 - 1,5 l/nm on kulutus ollut matkaajossa)
- Huippunopeus jäänyt vain 42-43 solmuun. Toki potkuri vaikuttaa.
- Moottorin huoltohinta on mielestäni kova
- Joltakin osin hieman heppoisia osia/kiinnityksiä (kuten liukuhihna veneissä nykyjään tapana)
- Avotilan pöytä pitää irroittaa kun takapenkin nostaa ylös
- Laskutilaa luonnollisesti vähän ruuanlaitossa (itse voi toki laittaa levyn kulkuaukon päälle lisätilaa antamaan)
- Sadevesi valuu kyljiltä sisään kovassa sateessa, koska poistoaukot eivät ehdi kaikkea vettä poistamaan (menee toki ulos sisätilasta)
Mielestäni suositeltavat lisävarusteet
- Jos retkeilet niin lämmitinkannattaa ottaa, ihan vain jo kosteuden takia (itse jälkiasensin ja oli erittäin haastava homma)
- Trimmilevyt
- Lasinpyyhin myös pelkääjän paikalle
- CD/Radio
- Jääkaappi
- Tupla-akku
- Keitin
Itselläni ei ole tullut tarvetta vesijärjestelmälle taikka vesivessalle. Keulapotkuri on mielestäni turha tämän kokoluokan vehkeeseen.
Jos vauhti ei ole ykkösasia, niin itse tyytyisin Veradon 200 heppaiseen. Kulusta ei joudu liikaa tinkimään jos ei ole vene täynnä väkeä. Menovettä menee sen sijaan vähemmän. Tiikit ovat toki hienon näköiset jos hoitaa, mutta itse otin nuo vakiolaminaatit ja ovat helppo hoitaa/pitää puhtaana.
Muutoin vene kannattaa valita tarpeen mukaan ja mikä silmää mielyttää. Kannattaa katsoa, missä sisätilat ovat toimivimmat omiin tarpeisiin. Moottorin suhteen ei kannata valita pienintä, mutta ei välttämättä suurintakaan. Vaihtoehdoista ei minulla ole pahaa sanottavaa. Jenkkiveneistä ei tosin kokemusta.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan veneen!- Lbb
Flipper670DC Verado250 inertia21 3690rpm=23kn ja 35l/h
4030rpm=28kn ja 43l/h. Nitisee ja natisee,våt i sido med sjö.
- Woody Works
Ajoominaisuuksien ja ulkonäön vuoksi, oma valintani olisi Grandezza, varsinkin jos kyse on tästä uudesta 23 S mallista. se on nätti kuin sikäpienenä :)
- merelle
Niin iso Targa kuin rahat riittää.
- porvoomox
Eli tässä tapauksessa riittää alkupään Targa 25:een. Kipparilehti testasi tuollaista 80-luvun alussa valmistettua käytettynä, oli kuulemma lättäpohjainen ja huono ajossa.
Miksi merelle pitää sellainen olla eikä viiden tähden flipper 670? - 88888
Ääni vaihtoehdolle "vai joku muu"
- Komppaan
Samaa mieltä.
- Valinta.
Komppaan kirjoitti:
Samaa mieltä.
Ottasin Flipperin.
- capcapacpp
Itse vähän ihastuin Jeanneau Cap Camarat 6.5 DC tai jopa 7.5 DC kun kävin messuilla. Ei vain ollut maahantuojalla esillä joten kauppa jäi tekemättä, mutta vaivaamaan jäi. Esitteistä sitä ihmeteltiin ja kehuja kuunneltiin, voisi olla aika potentiaalinen vaihtoehto ja taitaisi tulla melko paljon halvemmaksikin. Saisivat vaan tuoda esittelyveneen koeajettavaksi.
- Sea Gööran
AMT nitisee ja on kovahko aallokossa. Cobalt olisi poikaa jos se vaan ei olisi niin jenkin näköinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351659