Luotipiipun lumi/roskasuojaksi on kehitetty jos vaikka mitä kondomista lähtien, mutta kaikissa on hankaluutensa. Menevät rikki, tipahtelevat tai vaikuttavat osuntaan. Yksi hyvä keino on vähän keskusteltu- nimittäin ammunnassa käytettävät korvatulpat.. siis ne semmoiset, jotka pyöritellään sormissa hoikaksi ja sitten työnnetään korvakäytävään, jossa ne muotoutuvat korvan "kaliiperiin". Olen kokeillut haulikkorihlani .22 WMR:n luotipiippuun ja hyvin tuntuu pysyvän. Uskoisin myös, että jos unohtaa ottaa tulpan pois ennen ampumista, niin luodin ohi paljon luotia nopeammin virtaavat kaasut puhaltavat tulpan pois. Tosin luoti kyllä törmää nopeasti hidastuvaan tulppaan, mutta sen vaikutus lienee vähäinen ja isoissa kaliipereissa merkityksetön. Onko kellään kokemuksia tällaisesta suunsuojasta? Asiallisia kommentteja kiitos!
Korvatulppa piipun suojaksi?
11
2966
Vastaukset
- Latailija...
Tota, ei sieltä luodin ohi taida puhallella, mut luotihan on kun pumpun mäntä ja työntää ilmaa edestään piipussa. Onko sit tulpan vastus liikaa sitä voi arvailla. Paikkalappu kyllä lähtee piipunsuulta hyvin.
- hiipiväintijaani
Täppätarra hyvä mutta ei aivan luotettava sateella yms.
Olisikohan tuoreesta lepästä vuoltu tappi hyvä, sen kun puukon kahvalla naputtaa piipun päähän niin a vot, ei mene lumi piippuun.
Itse kannan haulikkoa olalla ja piipun suun peitän kädellä, kiväärin piipun suojan ei tarvitse olla nopeasti pois saatava sillä kiväärillä en ainakaan minä ammu nopeita laukauksia ja ehdin hyvin ottaa vaikkapa leppätapin piipusta. - Ex pystykorvamies
Kun ampuu asetonilla putsatulla peilikirkkaalla piipulla ensimmäisen laukauksen valkoiseen, hieman kosteaan pahvitauluun, niin luodinreiässä on nokirengas. Olen vieläkin sitä mieltä, että piipun ja luodin välistä, lähinnä rihlanpohjia myöten menee ruutikaasua luodin edelle ja nokeaa luodin jo piipussa. Luodin irrottua piipusta takaa tulevat kaasut osuvat luodin perään, hajoavat sivuille eivätkä voi noeta luodin sivuja tai varsinkaan kärkeä. Kuulin 60-luvulla tarinoita 20-luvun sotaväestä, jossa pyssyjä hinkattiin loputtomasti. Tiedettiin keino, jolla piipusta tuli kerralla kiiltävä; käännettiin luoti takaperin ja pam. Luodin ohi virtaavat palokaasut putsasivat rihlojen pohjat, jotka muuten olivat silloisilla vehkeillä työläät puhdistaa. Saksassa koulutetut upseerit kuulemma ihailivat "työn" jälkeä ja kehuivat solttua.Tarinan todenperäisyyttä en pysty takaamaan. Ps. Jatkan kokeilua korvatulpilla, jos vain keväällä saa metsästäjät vielä mennä ampumaradalle...
- ammuskelija.
Itse kannan asetta selässä piippu alaspäin ja rinnalla sama jutuiksi Ei varise oksilta lunta piippuun.
- ilmakuivattu peura
Minä metsästän vain kesäaikaan. Ei lumiongelmaa.
- Vain osumia
Maalarin- tai jesariteipin läpi ammun.
- khhk
Itse kannan asetta selässä piippu alaspäin ja rinnalla sama jutuiksi Ei varise oksilta lunta piippuun.
ei varise ei,,,mutta joskus saattaa olla multaa,tai savea piippa pullollaan,, - sormet piipuissa
Niin..laitas ase roikkumaan olalle hihnasta niin että piippu osoittaa alas ja samalla eteen ja kanna asetta niin että sen puolen käsi pitää kiinni aivan piipun päästä, näin peität piipun suun/suut ja samalla voi ohjailla asetta sen tarttumatta ja kolisematta oksiin ja puihin.
Varoa vaan täytyy että ase on lataamaton tai ainakin varmistettu ettei ammu omasta kämmenestään tai sormistaan läpi. - Ex pystykorvamies
Jahti-lehdessä (nro.2) oli kuva kiväärin piipusta, jonka suuhun oli sorvattu paikka pehmeälle muutaman millin paksulle kiekolle. Tämän vesi/roskasuojan läpi ammutaan, joten käyttö on helppoa. Pyssy taisi olla Merkel. Taisin olla oikeassa tässä aloitusjutussani, jossa arvelin korvatulpan olevan hyvä piipunsuoja.
- Ex pystykorvamies
Muistin väärin. Mauserhan se oli. Yleistyy se varmaan muihinkin merkkeihin.
- paras.
Minä jätin aseeni kotiin, oli aina joko lumessa tai savessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167160- 1982528
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021967En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761527Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911079- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46959- 77863
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7718