Korvatulppa piipun suojaksi?

Ex pystykorvamies

Luotipiipun lumi/roskasuojaksi on kehitetty jos vaikka mitä kondomista lähtien, mutta kaikissa on hankaluutensa. Menevät rikki, tipahtelevat tai vaikuttavat osuntaan. Yksi hyvä keino on vähän keskusteltu- nimittäin ammunnassa käytettävät korvatulpat.. siis ne semmoiset, jotka pyöritellään sormissa hoikaksi ja sitten työnnetään korvakäytävään, jossa ne muotoutuvat korvan "kaliiperiin". Olen kokeillut haulikkorihlani .22 WMR:n luotipiippuun ja hyvin tuntuu pysyvän. Uskoisin myös, että jos unohtaa ottaa tulpan pois ennen ampumista, niin luodin ohi paljon luotia nopeammin virtaavat kaasut puhaltavat tulpan pois. Tosin luoti kyllä törmää nopeasti hidastuvaan tulppaan, mutta sen vaikutus lienee vähäinen ja isoissa kaliipereissa merkityksetön. Onko kellään kokemuksia tällaisesta suunsuojasta? Asiallisia kommentteja kiitos!

11

2545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latailija...

      Tota, ei sieltä luodin ohi taida puhallella, mut luotihan on kun pumpun mäntä ja työntää ilmaa edestään piipussa. Onko sit tulpan vastus liikaa sitä voi arvailla. Paikkalappu kyllä lähtee piipunsuulta hyvin.

    • hiipiväintijaani

      Täppätarra hyvä mutta ei aivan luotettava sateella yms.

      Olisikohan tuoreesta lepästä vuoltu tappi hyvä, sen kun puukon kahvalla naputtaa piipun päähän niin a vot, ei mene lumi piippuun.

      Itse kannan haulikkoa olalla ja piipun suun peitän kädellä, kiväärin piipun suojan ei tarvitse olla nopeasti pois saatava sillä kiväärillä en ainakaan minä ammu nopeita laukauksia ja ehdin hyvin ottaa vaikkapa leppätapin piipusta.

    • Ex pystykorvamies

      Kun ampuu asetonilla putsatulla peilikirkkaalla piipulla ensimmäisen laukauksen valkoiseen, hieman kosteaan pahvitauluun, niin luodinreiässä on nokirengas. Olen vieläkin sitä mieltä, että piipun ja luodin välistä, lähinnä rihlanpohjia myöten menee ruutikaasua luodin edelle ja nokeaa luodin jo piipussa. Luodin irrottua piipusta takaa tulevat kaasut osuvat luodin perään, hajoavat sivuille eivätkä voi noeta luodin sivuja tai varsinkaan kärkeä. Kuulin 60-luvulla tarinoita 20-luvun sotaväestä, jossa pyssyjä hinkattiin loputtomasti. Tiedettiin keino, jolla piipusta tuli kerralla kiiltävä; käännettiin luoti takaperin ja pam. Luodin ohi virtaavat palokaasut putsasivat rihlojen pohjat, jotka muuten olivat silloisilla vehkeillä työläät puhdistaa. Saksassa koulutetut upseerit kuulemma ihailivat "työn" jälkeä ja kehuivat solttua.Tarinan todenperäisyyttä en pysty takaamaan. Ps. Jatkan kokeilua korvatulpilla, jos vain keväällä saa metsästäjät vielä mennä ampumaradalle...

    • ammuskelija.

      Itse kannan asetta selässä piippu alaspäin ja rinnalla sama jutuiksi Ei varise oksilta lunta piippuun.

    • ilmakuivattu peura

      Minä metsästän vain kesäaikaan. Ei lumiongelmaa.

    • Vain osumia

      Maalarin- tai jesariteipin läpi ammun.

    • khhk

      Itse kannan asetta selässä piippu alaspäin ja rinnalla sama jutuiksi Ei varise oksilta lunta piippuun.
      ei varise ei,,,mutta joskus saattaa olla multaa,tai savea piippa pullollaan,,

    • sormet piipuissa

      Niin..laitas ase roikkumaan olalle hihnasta niin että piippu osoittaa alas ja samalla eteen ja kanna asetta niin että sen puolen käsi pitää kiinni aivan piipun päästä, näin peität piipun suun/suut ja samalla voi ohjailla asetta sen tarttumatta ja kolisematta oksiin ja puihin.

      Varoa vaan täytyy että ase on lataamaton tai ainakin varmistettu ettei ammu omasta kämmenestään tai sormistaan läpi.

    • Ex pystykorvamies

      Jahti-lehdessä (nro.2) oli kuva kiväärin piipusta, jonka suuhun oli sorvattu paikka pehmeälle muutaman millin paksulle kiekolle. Tämän vesi/roskasuojan läpi ammutaan, joten käyttö on helppoa. Pyssy taisi olla Merkel. Taisin olla oikeassa tässä aloitusjutussani, jossa arvelin korvatulpan olevan hyvä piipunsuoja.

    • Ex pystykorvamies

      Muistin väärin. Mauserhan se oli. Yleistyy se varmaan muihinkin merkkeihin.

    • paras.

      Minä jätin aseeni kotiin, oli aina joko lumessa tai savessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe