Åkerman H10 puomi ei laske, letkurikkoventtiilivika vai joku muu

Jussi345

Koetan elvyttää kukkapenkkikoneeksi -90 vuosimalli H10ä. Nyt seuraavana ominaisuutena on, että pääpuomi jäi puoleen väliin matkaa ja nyt ei tule alas eikä mene ylös. Missä mahtaa olla vika? Entäs mistä kannattaa laskea paineet pois, jotta puomin saa takaisin alas?

Voiko syynä olla se, hydrauliöljyä taitaa olla tuskallisen vähän?

12

1711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      Jos oljyä on liian vähän näin varmasti käy, eli tarvittava määrä koneeseen ja pian!

    • Jussi345

      Letkurikkoventtiilistä lähtevä toinen esiohjauspaineen putki oli jäässä. Toholla suli ja vedet valui putkesta pihalle. Nyt toimii puomin liikkeet ja voimaakin on kun telat nousevat maasta hienosti. Pitänee öljyn vaihto suorittaa kuitenkin tässä lähiaikoina.

      Olisiko kellään neuvoja ookkerin liikuntavammaan. Eli aika tehoton on kulku puoli, ihan kun olisi jarru päällä. Lisäksi, olikos se niin, että vasemmalla puolella olevasta vivusta (kaivuuliikkeitä ohjaavan vipusen takana) pitäisi saada vehje kääntymään? Vivusta oikealle tai vasemmalle vetäminen ei saa aikaan kylä mitään.

      • ................

        Jos siinä venttiilissä on esiohjaus, niin kyseessä ei ole suoranaisesti letkurikkoventtiili, vaan tod. näk. kuormanpitoventtiili.


    • Jussi345

      Olet oikeassa, minulla on termit sekaisin. Kuormanpitoventtiili kuulostaa oikeammalta: venttiilin sisuskalut kun poisti niin puomi tuli "vapaalla" alas :).

      Mutta olisiko sinulla tai muilla hyviä arvauksia tuohon liikkumisen ongelmaan? Entäs muuten mistä voisi alkaa jäljittää käyttö/huolto/jne ohjekirjoja tähän vempaimeen.

    • WeK

      Ota yhteyttä paikalliseen Volvo CE huoltomyymälään.

      http://www.volvoce.com/dealers/fi-fi/rolac/AboutUs/pages/aboutus.aspx

      Riippuu ihan palvelijan kiinnostuksesta pöyhiä vanhoja tietoja åkkereista. Varaosat saat myös sieltä, toki kun hakee marmoritiskiltä niin hinta on myös sen mukainen.

      Jos ajo tuntuu väsyneeltä niin yleensä vika on ehtoopuolella olevissa vetomoottoreissa. Oletko pyöritellyt teloja ilmassa, entä niiden nopeus verrattuna maassaoloon. En ole åkkeritietäjä mutta eikös näissä isommissa ole kaivuu- ja vetomoottori pumput erikseen sekä lisäksi esiohjauspummu? Voihan sekin olla kulunut loppuun... paineen mittaus? yms. yms.

    • WeK
    • Jussi345

      Kiitos linkeistä ja tiedoista! En meinaa vielä heittää toivoa, että vetomoottorit ovat pääsyy ongelmaan. Pitää vielä etsiä muita vaihtoehtoja.

      Hytistähän pitäisi pystyä mittaamaan pumppujen paineet. Vasemmalla olevasta valintakiekosta valitsemalla "oikea" valinta ja sitten kiekkoa painamalla. Jostain syystä painemittari ei taida paljoa elää millään asennolla. Pitää varmaan mitata jostain pumppujen luota. Olisiko tähän vinkkiä?

      Sitä ihmettelen myös, että vimpain ei yritä edes kääntyä vasemmalla olevasta kahvasta kääntämällä.

      • Pikku vinkki

        Ton ikäsissä se kajuutassa oleva painemittari on yleensä jo heittänyt henkensä. Homma painemittari ja tietoo (huolto-ohje, ohjekirja tms.) mistä pitää mitata ja miten.

        Niin onhan sulla muuten molemmat ajopedaalit pohjassa kun käännät vasemmalla olevaa kahvaa ...


    • Jussi345

      Painemittaria ei paikallaan ollut. Kaveri liitti siihen uuden väliaikaisen mittarin. Pitää kuitenkin mitata vielä muistakin paikoista, mielellään pumpun välittömästä läheisyydestä tai vastaavasta paikasta.

      Molemmat pedaalit ei kyllä ollu pohjassa. Eli siis eteen- ja taakse polkimet pohjaan yhtäaikaa ja sitten siitä kahvasta? Ja oliko se kolmas poljin käännön jarru?

      Voikos jostain ajomoottoreiden luota mitata paineita.

      • Pikku vinkki

        Juuri noin eli eteen- ja taakseajopolkimet pohjaan ja sitten käännät vivusta. Silloin toinen tela vetää taakse ja toinen eteen. Jos painat pelkästään toista ajopoljinta (eteen tai taakse), niin vipu tiputtaa sen puoleisen telan vedon päältä mille puolelle käännät vipua.

        Käännön jarruhan se.

        Ei mitata ajomoottoreilta vaan venttilipöydästä. Paineenrajoitusventtilit on myös siellä eli ne kannattaa tarkastaa. Paineerajoitusventtili voi jostain syystä avautua liian alhaisilla paineilla eikä ajomoottoreille mene täysiä paineita.


    • Marwin 22

      Toimiiko tämä kääntö ohje myös uudemmissa ååkkereissa?

    • Jussi345

      Voi kun sais jostain jonkunlaisen ohjekirjan tähän eli mistä löytyy paineenrajoitusventtiili :)? Epäilys on mikä se olisi mutta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1796
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      975
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe