Koetan elvyttää kukkapenkkikoneeksi -90 vuosimalli H10ä. Nyt seuraavana ominaisuutena on, että pääpuomi jäi puoleen väliin matkaa ja nyt ei tule alas eikä mene ylös. Missä mahtaa olla vika? Entäs mistä kannattaa laskea paineet pois, jotta puomin saa takaisin alas?
Voiko syynä olla se, hydrauliöljyä taitaa olla tuskallisen vähän?
Åkerman H10 puomi ei laske, letkurikkoventtiilivika vai joku muu
12
1838
Vastaukset
- ................
Jos oljyä on liian vähän näin varmasti käy, eli tarvittava määrä koneeseen ja pian!
- Jussi345
Letkurikkoventtiilistä lähtevä toinen esiohjauspaineen putki oli jäässä. Toholla suli ja vedet valui putkesta pihalle. Nyt toimii puomin liikkeet ja voimaakin on kun telat nousevat maasta hienosti. Pitänee öljyn vaihto suorittaa kuitenkin tässä lähiaikoina.
Olisiko kellään neuvoja ookkerin liikuntavammaan. Eli aika tehoton on kulku puoli, ihan kun olisi jarru päällä. Lisäksi, olikos se niin, että vasemmalla puolella olevasta vivusta (kaivuuliikkeitä ohjaavan vipusen takana) pitäisi saada vehje kääntymään? Vivusta oikealle tai vasemmalle vetäminen ei saa aikaan kylä mitään.- ................
Jos siinä venttiilissä on esiohjaus, niin kyseessä ei ole suoranaisesti letkurikkoventtiili, vaan tod. näk. kuormanpitoventtiili.
- Jussi345
Olet oikeassa, minulla on termit sekaisin. Kuormanpitoventtiili kuulostaa oikeammalta: venttiilin sisuskalut kun poisti niin puomi tuli "vapaalla" alas :).
Mutta olisiko sinulla tai muilla hyviä arvauksia tuohon liikkumisen ongelmaan? Entäs muuten mistä voisi alkaa jäljittää käyttö/huolto/jne ohjekirjoja tähän vempaimeen. - WeK
Ota yhteyttä paikalliseen Volvo CE huoltomyymälään.
http://www.volvoce.com/dealers/fi-fi/rolac/AboutUs/pages/aboutus.aspx
Riippuu ihan palvelijan kiinnostuksesta pöyhiä vanhoja tietoja åkkereista. Varaosat saat myös sieltä, toki kun hakee marmoritiskiltä niin hinta on myös sen mukainen.
Jos ajo tuntuu väsyneeltä niin yleensä vika on ehtoopuolella olevissa vetomoottoreissa. Oletko pyöritellyt teloja ilmassa, entä niiden nopeus verrattuna maassaoloon. En ole åkkeritietäjä mutta eikös näissä isommissa ole kaivuu- ja vetomoottori pumput erikseen sekä lisäksi esiohjauspummu? Voihan sekin olla kulunut loppuun... paineen mittaus? yms. yms. - WeK
Alla olevasta linkistä voi ladata pdf:nnä ylesesitteen lontooksi..
http://www.volvoce.com/constructionequipment/corporate/en-gb/aboutus/history/products/crawler excavators/crawler excavators Åkerman/pages/Åkerman h10b.aspx - Jussi345
Kiitos linkeistä ja tiedoista! En meinaa vielä heittää toivoa, että vetomoottorit ovat pääsyy ongelmaan. Pitää vielä etsiä muita vaihtoehtoja.
Hytistähän pitäisi pystyä mittaamaan pumppujen paineet. Vasemmalla olevasta valintakiekosta valitsemalla "oikea" valinta ja sitten kiekkoa painamalla. Jostain syystä painemittari ei taida paljoa elää millään asennolla. Pitää varmaan mitata jostain pumppujen luota. Olisiko tähän vinkkiä?
Sitä ihmettelen myös, että vimpain ei yritä edes kääntyä vasemmalla olevasta kahvasta kääntämällä.- Pikku vinkki
Ton ikäsissä se kajuutassa oleva painemittari on yleensä jo heittänyt henkensä. Homma painemittari ja tietoo (huolto-ohje, ohjekirja tms.) mistä pitää mitata ja miten.
Niin onhan sulla muuten molemmat ajopedaalit pohjassa kun käännät vasemmalla olevaa kahvaa ...
- Jussi345
Painemittaria ei paikallaan ollut. Kaveri liitti siihen uuden väliaikaisen mittarin. Pitää kuitenkin mitata vielä muistakin paikoista, mielellään pumpun välittömästä läheisyydestä tai vastaavasta paikasta.
Molemmat pedaalit ei kyllä ollu pohjassa. Eli siis eteen- ja taakse polkimet pohjaan yhtäaikaa ja sitten siitä kahvasta? Ja oliko se kolmas poljin käännön jarru?
Voikos jostain ajomoottoreiden luota mitata paineita.- Pikku vinkki
Juuri noin eli eteen- ja taakseajopolkimet pohjaan ja sitten käännät vivusta. Silloin toinen tela vetää taakse ja toinen eteen. Jos painat pelkästään toista ajopoljinta (eteen tai taakse), niin vipu tiputtaa sen puoleisen telan vedon päältä mille puolelle käännät vipua.
Käännön jarruhan se.
Ei mitata ajomoottoreilta vaan venttilipöydästä. Paineenrajoitusventtilit on myös siellä eli ne kannattaa tarkastaa. Paineerajoitusventtili voi jostain syystä avautua liian alhaisilla paineilla eikä ajomoottoreille mene täysiä paineita.
- Marwin 22
Toimiiko tämä kääntö ohje myös uudemmissa ååkkereissa?
- Jussi345
Voi kun sais jostain jonkunlaisen ohjekirjan tähän eli mistä löytyy paineenrajoitusventtiili :)? Epäilys on mikä se olisi mutta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikuiset kaipaajat
Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo1002944- 262624
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv702372Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle
Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m272305Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta202016- 861837
En tiedä ymmärrätkö
Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk71719Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla
Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä211544Kun ei numeroa
niin en edes voi viestittää, et suunnitelmiin tuli muutos. Ikävä on, ja kasvaa vaan🤍311412- 81286