Malarianestolääkitys

Kerala Bug

Olen lähdössä Keralaan maaliskuun alkupuolella ja katselin thl:n karttaa, josta käy ilmi, ettei malarianestolääkitystä tarvita:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00185#s2

Kävin Keralassa myös joitakin vuosia sitten, ja silloin minulla oli estolääkitys. Nyt minua kiinnostaisikin tietää, oletteko te muut saaneet estolääkitystä Goaan tai Keralaan matkustaessanne viime vuosina?

12

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seraflyer1

      Sama ajankohta ja määränpää kuin itsellänikin. Olen pohtinut ihan samaa asiaa, ja huomenna pitäis mennä lääkäriltä hakemaan reseptejä ja taidan ihan varmuuden vuoksi aloittaa malarianestolääkityksen, sillä tarkoitus olisi käydä myös "maaseudulla" sekä backwatersseilla yms. jotka lienevät otollisinta malaria-seutua..
      Olisko sulla jotain hyviä käyntikohde-vinkkejä jos olet käynyt keralassa aikaisemmin? Myös muilta otetaan vinkkejä mielelläään vastaan!

    • sur, sur

      Kannattaa ostaa Malaria lääkitys Intiasta
      Suomesta ostettuna tosi kallista/Intiasta ostettuna tosi edullinen ja puree paremmin malariaan, jos vahinko käy-

      • Kannattaa nyt

        kuitenkin olla sen verran selvillä terminologiasta, että kysymys on ESTOlääkityksestä, ei lääkkeestä joka hoitaisi jo saatua malariaa.

        Ja Intiassakin on hyvä olla tarkkana mistä ostaa, ja mitä ostaa. Kaikki lääkekärryjen työntelijät kun eivät itsekään ole ihan kartalla myymiensä lääkkeiden vaikutuksista, tehoista ja annostuksista. Esim. Minulle on kerran yritetty kaupata silmääräpäyttämättä kiniiniä malarianestolääkkeeksi :) Yritys oli kaikenkaikkiaan ihan vilpitön ja hyvää tarkoittava. Ei oltu turistialueella, ja siellähän paikalliset evät estolääkkeitä itse käytä


      • infoa
        Kannattaa nyt kirjoitti:

        kuitenkin olla sen verran selvillä terminologiasta, että kysymys on ESTOlääkityksestä, ei lääkkeestä joka hoitaisi jo saatua malariaa.

        Ja Intiassakin on hyvä olla tarkkana mistä ostaa, ja mitä ostaa. Kaikki lääkekärryjen työntelijät kun eivät itsekään ole ihan kartalla myymiensä lääkkeiden vaikutuksista, tehoista ja annostuksista. Esim. Minulle on kerran yritetty kaupata silmääräpäyttämättä kiniiniä malarianestolääkkeeksi :) Yritys oli kaikenkaikkiaan ihan vilpitön ja hyvää tarkoittava. Ei oltu turistialueella, ja siellähän paikalliset evät estolääkkeitä itse käytä

        Kannattaa nyt kuitenkin olla sen verran selvillä Lariamista ja Malaronesta, että niitä käytettään myös malarian hoitoon. Lähde: pakkausselosteet.


    • sur, sur

      Juuri niin MALARIAN esto lääkityksestä on kyse
      Intiassa edullista, kyllä ne kartalla ovat
      pitää tietää mitä on ostamassa ja mistä ostaa.

    • Intiassa matkannut

      Tämä on sellainen juttu, joka on täällä palstalla aiheuttanut monenlaista kommentia, edes lääkärit ei tiedä miten asiaan suhtautua. Itse omien kokemusteni perusteella suosittelen malarialääkitystä ja Lariam ja Malarone ovat ne jotka purevat sikäläiseen kantaan (Heliopar ei toimi Intian kantaan, vaikka täällä jotkut sitä hehkuttaakin). Kumpikin lääkitys aloitetaan ennen matkaa, joten jos aikoo ostaa malarialääkettä paikan päältä, on syytä aloittaa täällä Suomesta ostetulla ja jatkaa sitä sitten (jos ei raaski ostaa Suomesta koko kuuria) Intiasta hommatulla vastaavalla lääkkeellä. Jos aikoo jatkaa matkailua Intiassa, kannattaa tuoda mukanaan malarialääkettä sen verran, että kuurin loppumisenkin jälkeen jää vielä ensi vuoden aloitus lääkkeet. Malarialääkitystähän jatketaan vielä muutama viikko matkan jälkeenkin. Tämä siis minun omien kokemusteni pohjalta, mitä suosittelen. Kannattaa kuitenkin keskustella oman lääkärin kanssa asiasta ja tehdä päätökset sen mukaan. Malarialääkkeillä on sivuvaikutuksia ja ne vaikuttavat eri henkilöillä eri tavalla, myös omat sairaudet vaikuttavat malarialääkityksen valintaan.

      • Helioparia tosiaan

        määrättiin aikaisemmin varmaan kaikille Intiaan matkaaville. Se oli silloin kun Suomesta ei juurikaan mitään muuta estoääkitystä löytynyt.

        Vähän riippuu siitä mihin päin Intiaa matkustaa mikä estolääkitys on paras valinta. Ja sen selvittää parhaiten soittamalla THL:ään. Tästä vaan esimerkkinä sellainen matka jolle suositukseksi annettiin yhdistelmä Lariam tai Malarone Heliopar. Sillä reissulla liikuin varsin laajalla alueella, ja trooppisten tautien ekspertti oli sitä mieltä että tuo yhdistelmä antaisi parhaimman suojan. Voin kertoa etten kuitenkaan ihan kirjaimellisesti tuota suositusta noudattanut, sillä mielestäni yksi 'myrkky' kerrallaan on riittävä kropan sietokyvylle. Sitä paitsi kysymyksessä oli pitkä reissu, ja osa matkasta ei vaatinut minkäänlaista estolääkitystä.


      • Intiassa matkannut
        Helioparia tosiaan kirjoitti:

        määrättiin aikaisemmin varmaan kaikille Intiaan matkaaville. Se oli silloin kun Suomesta ei juurikaan mitään muuta estoääkitystä löytynyt.

        Vähän riippuu siitä mihin päin Intiaa matkustaa mikä estolääkitys on paras valinta. Ja sen selvittää parhaiten soittamalla THL:ään. Tästä vaan esimerkkinä sellainen matka jolle suositukseksi annettiin yhdistelmä Lariam tai Malarone Heliopar. Sillä reissulla liikuin varsin laajalla alueella, ja trooppisten tautien ekspertti oli sitä mieltä että tuo yhdistelmä antaisi parhaimman suojan. Voin kertoa etten kuitenkaan ihan kirjaimellisesti tuota suositusta noudattanut, sillä mielestäni yksi 'myrkky' kerrallaan on riittävä kropan sietokyvylle. Sitä paitsi kysymyksessä oli pitkä reissu, ja osa matkasta ei vaatinut minkäänlaista estolääkitystä.

        Malarialääkityshän on tai se ei ole. Jos otetaan malarilääkettä, sitä otetaan ennen malaria-alueelle siirtymistä ohjeiden mukaan ja otetaan koko ajan alueella oleskelun ajan säännöllisesti ja vielä matkan jälkeenkin (yleensä vielä kuukausi matkan jälkeen), eli kuuri on jatkuva tehotakseen.
        Itse olen syönnyt useamman Lariam kuurin perheeni kanssa Intian matkoillamme. Yhdellä perheestämme on ollut Malarone lääkitys malariaan, johtuen Lariamin sivuvaikutuksista. Nämä siis lääkärin toimesta määrättyinä.
        Mekaanista suojausta kannattaa silti käyttää moskiittoja vastaan. Riski saada malaria Intiassa, on tietty aika pieni, mutta kohdalle osuessaan varsin ikävä.


    • manit bois

      Jokakeväinen malaria-keskustelu taas alkanut. Kivaa! Joo, vetäkää vain malarone-lariam kuuri ja kuuppa on sekaisin ja rahat menneet. Ovat törkeän hintaisia Suomessa. Olen itse käynyt Intiassa v.-92 alkaen, kertaakaan en ole ottanut kuuria. Kun riittävästi vetelee odomosta niin ei elukat käy kimppuun. Ja jos nyt välttämättä haluaa syödä sen kuurin niin ostakaa Intiasta, siellä on aivan toimiva apteekkijärjestelmä ja hinnat naurettavan halpoja Suomeen verrattuna.

      • Tai sitten ei...

        Joo, sulla on ollu hyvää tuuriakin. Kyllähän tuo Odomos auttaa ja Mortein vielä pistorasiaan yöksi moskiittoja karkoittaman, kun vielä illalla jaksaa sähkölätkällä räpsytellä kämpän tyhjäksi moskiitoista. Silti on aamulla joskus ylensyönneitä moskiittoja seinämillä peppu punaisena imetystä verestä, jonka jos läiskäset seinälle, on kahden euron kolikon kokoinen punainen läikkä seinässä. Häviävän pienihän se mahdollisuus on osua kohdalle, että malaria iskee...
        Minäkin kuvittelin näitä Intian reissuja niin huolettomiksi tässä vuosien varrella, tosin pidän niitä osin vieläkin huolettomina, mutta viime kevät otti kyllä osan luuloista pois rankemman jälkeen. Kolme viikkoa letkuissa vuodeosastolla ja siitä sitten pikkuhiljaa toipumista. Ikinä ei pöpö lähde elimistöstäni pois, siellä on ja pysyy. Intiaan matkaan silti, en minä näitä matkojani lopeta, pitää vaan olla tarkempi jatkossa.


      • Intiassa ollut

        Minun piinan hetket alkoivat vuosi sitten palattuani Intiasta, viikkoja sairaalassa ja viikkoja toipumista kotona, eikä silti koskaan poistu elimistöstäni saamani pöpöt. Tämä talvi jäi nyt väliin Intian matkoissa, mutta jatkan tulevaisuudessa taas jonnekin päin Intiaa, ei sieltä poiskaan oikein voi olla.
        On tietty jokaisen oma asia miten suhtautuu, minä ainakin huolehdin malarian estolääkityksestäni.


    • matkaaja vuodesta 84

      Paljon on myös matkaajia joilla ei ole matkavakuutusta ja tuurilla mennään!
      Kannattaa huolehtia estolääkitys jos sitä suositellaan. Raha on rahaa, terveys tärkeämpää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6286
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      30
      2130
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1641
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1347
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe