Nykyaikainen turbotettu kaksitahtimoottori on männistään alaspäi

ei inssimies

Nykyaikainen turbotettu kaksitahtimoottori on männistään alaspäin samanlainen, kuin nelitahtinenkin. On öljypohja, jossa painepumppu ja kanavat kampiakseliin ja kiertokankeen saakka. Männissä on puristusrenkaat ja öljyrengas.
Täyttökanava on sylinterin seinämästä suoraan ja paineistettu ilma täyttää ja huuhtelee pakokaasut pois. Polttonesteen syöttö on ruiskutus, joten ei mitään valu liikoja ohi pakoputkeen öljyjen kanssa.
Käynnistyksen alkuilma tehdään mekaanisella keskipakopuhaltimella. Viisi sylinterisessä käyntiääni on tiheä ja hieman korkeahko. Viisisylinterinen kaksi tahti muuten tekee viisi työtahtia kierrokseen. Siihen tarvittaisiin Vee 20 nelitahtisena, joten ne tehot on siinä.
Mikseikö EU:ssa ole kaksitahtia käytössä? Siksi, kun jo 1982 haluttiin rajoittaa Itä-Saksan ja Tsekoslovakian teollisuuden mahdollisuutta. Kaksitahtikiellolla pidätettiin japanilaisten perämoottorien ja moottoripyörien EU-tuonti. Yamahan kokonainen tehdaslinja piti muuttaa uuteen tuotantoon. Se oli vakava suonenisku ja yritys kieppui konkurssin reunalla vuosia. Kaksitahtimoottoreita -sitä perinteistä kampikammion kautta toimivaa, käytetään paljon Kaukoidässä, Intiassa ja Kiinassa.
Kolmisylinterisessä kaksitahdissa, jos mäntä ja tappi lasketaan yhdeksi on tosiaan kolme x kolme liikkuvaa osaa turbo ja mahdollinen öljypumppu. Kun litratehot ollee 65 kW paikkeilla niin kolmilitrainen tehnee parisen sataa kW. Tätä konetta ei ole vielä kiusattu. Wartburgin rallimoottorista ottivat 0,9 litrasta lähes 155 kW turbolla!

27

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muista co2

      Siitä vaan starttirahoja hakemaan ja tuotantoa aloittamaan jos tekniikka on kunnossa.

      Muista kuitenkin, että rajoitukset asetetaan päästömittausten perusteella, ei toimintaperiaatten mukaan.

      • oiplukyjtr

        Sähköllä kaksitahtinenkin laitetaan käyntiin -ei rahalla.


    • Ei se 5-sylinterinen sentään 20-sylinterista 4-tahtista vastaa !

      Joo , kampikammiohuuhdeltu 2- tahtinen kompastui saastemääräyksiin, voiteluaine kulkeutuu pakokaasujen mukana, järjestipä voitelun miten tahansa.

      Huuhtelupumpulla/turbolla varustetut 2-tahti moottorit soveltuu erittäin hyvin hidaskäyntisiin- tai vakiokierrosdieseleihin, itseasiassa miltei kaikki isot dieselit ovat juuri tällaisia.

      Autokäytössä 2-t- bensiinimoottorit tappoi katalysaattoripakko, riippumatta huuhtelutavasta seosta ei voida järkevin ratkaisuin pitää stoikiometrisenä ja käyttö sopii vain laitteisiin, joita saastemääräykset ei sido.

      Muuten 80-luvun alussa esiteltiin useitakin erittäin tehokkaita, taloudellisia ja pienikokoisis 2-t moottoreita ja prototyyppejä, mutta em. katalysaattoripakko(älytön sääntö) esti suurten valnistajien kiinnostuksen ja kehittelyn tuotantoon, näitä sen aikaisia innovaatioita on käytössä nykyisissä 2-t perämoottoreissa, mutta saa nähdä miten päästöhysteriä niitä tulevaisuudessa kohtelee.

    • ei ne kärytä!

      "Ei se 5-sylinterinen sentään 20-sylinterista 4-tahtista vastaa !"
      Eikö tuo nyt sentään tarvitse 5 kertaa nelisylinterisen ryhmän kampiakseliin, että kierroksella tulee viisi työtahtia?

      Kiinalaisvalmisteinen, (Cava, Proton ym joka on monilla eri nimiteipeillä), jota käytetään paljon vesipumppujen, puhaltimien, generaattorien, paikallisakselivoimana ja jopa venemoottorinakin näkyy olevan melkoinen kone. Ei savuta, kun painevoitelu on kampikoneistoon ja mäntään, kuin nelitahdissakin. Kokonaistilavuus viisi litraa ja paras vääntö 1700 - 32000 r. Tehoa turbolla 375 kW, juuri 2000 kierroksin generaattorista.
      Se on juuri se moottori, joka pumppaa Afrikassa vettä kastelukanaviin. Sen näkee Intiassa tornitalojen katolla pyörittävän, sekä ilmastointikoneita, että imureita (jatkuvat sähkökatkot siellä pakottaa polttomoottoritekniikkaan mm hotelleissa).
      Katalysaattorihan toimii painevoidellussa kaksitahdissa juuri samoin, kuin nelitahdissakin.

      Aloittaja on oikeassa, että EU:n silloinen politiikka oli tappaa kaksitahdit pois Euroopasta. Oliko viisas päätös, paljastunee aivan pian mm hybridimoottorien kanssa.

      • ei ne kärytä!

        1700 - 32000 r. pitää olla 1700 -2000 r/min.


      • " Eikö tuo nyt sentään tarvitse 5 kertaa nelisylinterisen ryhmän kampiakseliin, että kierroksella tulee viisi työtahtia? "

        Ei nitää tahteja normaalimoottorissa ole kuin 4, 2-tahtisessa ne tulee kaikki samalla kierroksella, 4- tahtisessa vain kaksi kierroksella ja viiteen työtahtiin/kierros riittää 10 sylinterinen 4-tahtimoottori ihan hyvin.

        Katalysaattori ja sen käyttöpakko vaatinee kohdaltasi hieman lisäselvitystä !
        Niissä maissa, joissa se on määrätty pakolliseksi, se koskee tiettyä käyttöä ja ns 3-toimi katalysaattoria, joka ei todellakaan toimi 2-t moottoreissa joissa seoksen tarkka säätö ei ole mahdollista.
        2-toimi(hapettava) katalysaattoria, jota käytetään mm.dieseleissä tiettyjen päästöjen vähentämiseen ei ole lainsäädännöllä pakollinen. (tarkoittaa sitä että päästöjä voidaan vähentää muillakin keinoin, kunhan rajat alittuvat, autojen bensiinimoottoreissa katalysaattori on pakollinen maissa, joissa päästörajoja sovelletaan.

        EU.n ja USA.n tavoite ei ollut tappaa 2-tahtisia, se vaan tuli vahingossa seurauksena katalysaattoripakosta, joka oli helpoin, halvin ja tuottoisin tapa selviytyä päästövaatimuksista, niin auto- kuin öljyteollisuudellekin.

        Kehitysmaita eivät mitkään päästöhössötykset sido, kivihiili ja villit moottorit villeine polttoaineineen kelpaavat ilmaa saastuttamaan, pääasia että ei maksa paljoa.

        Ot.
        Kertomasi 55 kW teho ahdetussa 0.9 L vajaatahtisessa on muuten samaa luokkaa kuin nykyisten vapaastihengittävien 4-tahtisten teho keskimäärin.


      • Legendaako ?

        " Tehoa turbolla 375 kW, juuri 2000 kierroksin generaattorista "

        Sattuiko joku kömmähdys ?
        Varmasti ei generaattorikäytössä 5- L moottorista lähde 375 kW tehoa alle 2000 rpm ! ! !


      • ei ne kärytä!
        e.d.k kirjoitti:

        " Eikö tuo nyt sentään tarvitse 5 kertaa nelisylinterisen ryhmän kampiakseliin, että kierroksella tulee viisi työtahtia? "

        Ei nitää tahteja normaalimoottorissa ole kuin 4, 2-tahtisessa ne tulee kaikki samalla kierroksella, 4- tahtisessa vain kaksi kierroksella ja viiteen työtahtiin/kierros riittää 10 sylinterinen 4-tahtimoottori ihan hyvin.

        Katalysaattori ja sen käyttöpakko vaatinee kohdaltasi hieman lisäselvitystä !
        Niissä maissa, joissa se on määrätty pakolliseksi, se koskee tiettyä käyttöä ja ns 3-toimi katalysaattoria, joka ei todellakaan toimi 2-t moottoreissa joissa seoksen tarkka säätö ei ole mahdollista.
        2-toimi(hapettava) katalysaattoria, jota käytetään mm.dieseleissä tiettyjen päästöjen vähentämiseen ei ole lainsäädännöllä pakollinen. (tarkoittaa sitä että päästöjä voidaan vähentää muillakin keinoin, kunhan rajat alittuvat, autojen bensiinimoottoreissa katalysaattori on pakollinen maissa, joissa päästörajoja sovelletaan.

        EU.n ja USA.n tavoite ei ollut tappaa 2-tahtisia, se vaan tuli vahingossa seurauksena katalysaattoripakosta, joka oli helpoin, halvin ja tuottoisin tapa selviytyä päästövaatimuksista, niin auto- kuin öljyteollisuudellekin.

        Kehitysmaita eivät mitkään päästöhössötykset sido, kivihiili ja villit moottorit villeine polttoaineineen kelpaavat ilmaa saastuttamaan, pääasia että ei maksa paljoa.

        Ot.
        Kertomasi 55 kW teho ahdetussa 0.9 L vajaatahtisessa on muuten samaa luokkaa kuin nykyisten vapaastihengittävien 4-tahtisten teho keskimäärin.

        "Ei nitää tahteja normaalimoottorissa ole kuin 4, 2-tahtisessa ne tulee kaikki samalla kierroksella, 4- tahtisessa vain kaksi kierroksella ja viiteen työtahtiin/kierros riittää 10 sylinterinen 4-tahtimoottori ihan hyvin."
        -Kumpi meistä nyt laskee väärin? Nelisylinterinen nelitahtimoottori antaa yhden työtahdin kierroksella. .... joo. Saadakseen kierrokselle viisi työtahtia, niin eikö pidä olla sylintereitä viisi kertainen määrä, eli 20?

        Tuollainen Cava on ruiskutussäätöinen vehje, joten kyllä se seossuhde saadaan kunnolla kohdalleen kaikilla kuormituksilla.

        Kyllä saksalaisilla oli alitajuntainen halu tappaa kaksitahtisuus pois. USA suojeli japanilaisten pienkoneiden vyöryä pakokaasumääräyksin, joita sitten luistettiin oman maan tuotteiden kanssa. Kavasaki ja Yahama moottoripyörinä menettivät koko myyntinsä kahtena kolmena pahimpana vuonna sinne.

        Ralli-Warren moottori oli tosiaan 1940-luvun tekniikkaa ja se turbo kiinteäsiipinen nyrkkipajatekele, joten kyllä siitä kannatti mainita. Se 55 kw oli muistaakseni Seinäjoen tekun dynamolla pyöritetty, joten se oli todellista voimaa renkaista, ei kampiakselilta, kuten harhaanjohtavasti mainostetaan.

        Tuosta tehosta 375 kW en nyt millään löytänyt sitä paikkaa, jossa kerran siitä luin. Jos oli hevosvoimina niin sitten kW 275 kW. Linkitän jos nyt heti löydän intialaisen hotelliketjun sivut,jossa sitä mainostettiin.


      • lähtötiedot kuntoon
        ei ne kärytä! kirjoitti:

        "Ei nitää tahteja normaalimoottorissa ole kuin 4, 2-tahtisessa ne tulee kaikki samalla kierroksella, 4- tahtisessa vain kaksi kierroksella ja viiteen työtahtiin/kierros riittää 10 sylinterinen 4-tahtimoottori ihan hyvin."
        -Kumpi meistä nyt laskee väärin? Nelisylinterinen nelitahtimoottori antaa yhden työtahdin kierroksella. .... joo. Saadakseen kierrokselle viisi työtahtia, niin eikö pidä olla sylintereitä viisi kertainen määrä, eli 20?

        Tuollainen Cava on ruiskutussäätöinen vehje, joten kyllä se seossuhde saadaan kunnolla kohdalleen kaikilla kuormituksilla.

        Kyllä saksalaisilla oli alitajuntainen halu tappaa kaksitahtisuus pois. USA suojeli japanilaisten pienkoneiden vyöryä pakokaasumääräyksin, joita sitten luistettiin oman maan tuotteiden kanssa. Kavasaki ja Yahama moottoripyörinä menettivät koko myyntinsä kahtena kolmena pahimpana vuonna sinne.

        Ralli-Warren moottori oli tosiaan 1940-luvun tekniikkaa ja se turbo kiinteäsiipinen nyrkkipajatekele, joten kyllä siitä kannatti mainita. Se 55 kw oli muistaakseni Seinäjoen tekun dynamolla pyöritetty, joten se oli todellista voimaa renkaista, ei kampiakselilta, kuten harhaanjohtavasti mainostetaan.

        Tuosta tehosta 375 kW en nyt millään löytänyt sitä paikkaa, jossa kerran siitä luin. Jos oli hevosvoimina niin sitten kW 275 kW. Linkitän jos nyt heti löydän intialaisen hotelliketjun sivut,jossa sitä mainostettiin.

        Nelitahtisessa työtahti tulee joka toisella kierroksella, eli 0,5 työtahtia per kierros. Nelisylinterisessä nelitahtimoottorissa työtahteja tulee siis 4 x 0,5 eli kaksi per kierros ja viisi työtahtia per kierros saadaan aikaiseksi kymmenellä sylinterillä.


      • pölinää taas googles
        lähtötiedot kuntoon kirjoitti:

        Nelitahtisessa työtahti tulee joka toisella kierroksella, eli 0,5 työtahtia per kierros. Nelisylinterisessä nelitahtimoottorissa työtahteja tulee siis 4 x 0,5 eli kaksi per kierros ja viisi työtahtia per kierros saadaan aikaiseksi kymmenellä sylinterillä.

        Imu puristut on kierros. Työ poisto on kierros. Se tekee kaksi kierrosta vaikka miten lasket, että saadaan nelitahdista yksi työtahtikin aikaiseksi.


      • Ilman pölinää...
        pölinää taas googles kirjoitti:

        Imu puristut on kierros. Työ poisto on kierros. Se tekee kaksi kierrosta vaikka miten lasket, että saadaan nelitahdista yksi työtahtikin aikaiseksi.

        Niin tarkoitat yksisylinteristä konetta. Entä nelisylinterinen?


    • Olis myynnissä

      Detroit Diesel, tunnetaan myös nimellä "Kemsu". Malli 6/71.
      Kova peli kovaan käyttöön.

      • Siis kaksitahtinen

        Tämä Detroit Diesel nimittäin.


      • GMC
        Siis kaksitahtinen kirjoitti:

        Tämä Detroit Diesel nimittäin.

        Onko se nykyaikainen turbotettu kaksitahtimoottori?


      • ii7kik7ik87
        GMC kirjoitti:

        Onko se nykyaikainen turbotettu kaksitahtimoottori?

        Ei aivan oikeaoppisesti, joissaki malleissa on ns pakoventtiili!. Niitä tuotiin Suomeenkin bussien moottoriksi, mutta kuskit ja isännät hajotutti ne melkein takuuaikana ja sitten tiuskivat "vitttuuuu kun huonoiiiii ... pitää saadaaaa nelitaahtiiiii".

        Detroittia käyttävät mm. kaivinkoneet, joissa ne kestävät käynnissä 24 tuntista vuorokautta 10 vuotta oikein huollettuna. Samalla säästävät polttoainetta omistajalleen muutamia kymmeniä tuhansia euroja.


      • tunari...
        ii7kik7ik87 kirjoitti:

        Ei aivan oikeaoppisesti, joissaki malleissa on ns pakoventtiili!. Niitä tuotiin Suomeenkin bussien moottoriksi, mutta kuskit ja isännät hajotutti ne melkein takuuaikana ja sitten tiuskivat "vitttuuuu kun huonoiiiii ... pitää saadaaaa nelitaahtiiiii".

        Detroittia käyttävät mm. kaivinkoneet, joissa ne kestävät käynnissä 24 tuntista vuorokautta 10 vuotta oikein huollettuna. Samalla säästävät polttoainetta omistajalleen muutamia kymmeniä tuhansia euroja.

        Eräs itse autonsa valmistava suomalainen bussiyhtiö asensi aikoinaan autoihinsa sekä 6-sylinterisiä että 4-sylinterisiä Detroit dieseleitä. 6:ia käytettiin pikavuoroautoissa ja moottori pärjäsi siinä käytössä erittäin hyvin yhdessä Allison automaattivaihteiston kanssa . Auton suunniteltu kestoikä oli 20 vuotta ja 2.5 miljoonaa kilometriä ja moottorin osalta tavoitteeseen päästiin yhdellä peruskorjauksella.

        4-sylinterisiä käytettiin paikallisliikenneautoissa ja siihen käyttöön moottori ei soveltunut lainkaan. Moottori oli pahasti alitehoinen, mutta erityisesti katkonainen käyttö (pysäkiltä kaasu pohjassa ja heti kohta jarrutus) aiheutti ongelmia sekä kestävyyden että erityisesti näkyvien pakokaasupäästöjen muodossa.


      • öioliloioliolio8ul
        tunari... kirjoitti:

        Eräs itse autonsa valmistava suomalainen bussiyhtiö asensi aikoinaan autoihinsa sekä 6-sylinterisiä että 4-sylinterisiä Detroit dieseleitä. 6:ia käytettiin pikavuoroautoissa ja moottori pärjäsi siinä käytössä erittäin hyvin yhdessä Allison automaattivaihteiston kanssa . Auton suunniteltu kestoikä oli 20 vuotta ja 2.5 miljoonaa kilometriä ja moottorin osalta tavoitteeseen päästiin yhdellä peruskorjauksella.

        4-sylinterisiä käytettiin paikallisliikenneautoissa ja siihen käyttöön moottori ei soveltunut lainkaan. Moottori oli pahasti alitehoinen, mutta erityisesti katkonainen käyttö (pysäkiltä kaasu pohjassa ja heti kohta jarrutus) aiheutti ongelmia sekä kestävyyden että erityisesti näkyvien pakokaasupäästöjen muodossa.

        Tekivät juuri väärin. Pitkän linjan busseissa olisi pikkumoottori kelvannut aivan hyvin 80 nopeuteen ja se iso paikalliseen kaupunkiajoon.

        Oma tietoni on, että sitä kaksitahtimoottoria kuskit rääkkkäsivät niin, että matkustajat valittivat omistajalle. Tuo oli käskenyt kävellä, jos ei miellytä kyyti.


      • tunari...
        öioliloioliolio8ul kirjoitti:

        Tekivät juuri väärin. Pitkän linjan busseissa olisi pikkumoottori kelvannut aivan hyvin 80 nopeuteen ja se iso paikalliseen kaupunkiajoon.

        Oma tietoni on, että sitä kaksitahtimoottoria kuskit rääkkkäsivät niin, että matkustajat valittivat omistajalle. Tuo oli käskenyt kävellä, jos ei miellytä kyyti.

        Muutaman sadan kilometrin koeajon itsekin tehneenä voin sanoa ettei se 6-sylinterinenkään mikään voimanpesä ollut. Moottorihullua miellyttävä kiva soundi koneessa oli ja erikoinen "kuminauhaveto".

        Moottoreissa oli sen aikakuden mekaanisesti säädetty ruiskutus, joten pysäkiltä lähdettäessä moottori ei alkuun saanut kunnolla ilmaa mutta syöttö oli täysillä, jolloin pysäkille jääneet matkustajat jäivät yskimään sankkaan savupilveen. Tästä tuli valituksia. Samoin moottori karstoittui nopesti. Muuten 4-sylinterinenkin kestää täydellä kaasulla ajoa 24/7 ilman ongelmia.


      • ppöpöpö0ö09
        tunari... kirjoitti:

        Muutaman sadan kilometrin koeajon itsekin tehneenä voin sanoa ettei se 6-sylinterinenkään mikään voimanpesä ollut. Moottorihullua miellyttävä kiva soundi koneessa oli ja erikoinen "kuminauhaveto".

        Moottoreissa oli sen aikakuden mekaanisesti säädetty ruiskutus, joten pysäkiltä lähdettäessä moottori ei alkuun saanut kunnolla ilmaa mutta syöttö oli täysillä, jolloin pysäkille jääneet matkustajat jäivät yskimään sankkaan savupilveen. Tästä tuli valituksia. Samoin moottori karstoittui nopesti. Muuten 4-sylinterinenkin kestää täydellä kaasulla ajoa 24/7 ilman ongelmia.

        Kyllä mekaaninen säädin ja alipainesäädin yhdessä alakierroksila veti ruiskutusmäärän minimiin. Kysymyshän oli normaalista rivipumpusta?


      • tunari... kirjoitti:

        Muutaman sadan kilometrin koeajon itsekin tehneenä voin sanoa ettei se 6-sylinterinenkään mikään voimanpesä ollut. Moottorihullua miellyttävä kiva soundi koneessa oli ja erikoinen "kuminauhaveto".

        Moottoreissa oli sen aikakuden mekaanisesti säädetty ruiskutus, joten pysäkiltä lähdettäessä moottori ei alkuun saanut kunnolla ilmaa mutta syöttö oli täysillä, jolloin pysäkille jääneet matkustajat jäivät yskimään sankkaan savupilveen. Tästä tuli valituksia. Samoin moottori karstoittui nopesti. Muuten 4-sylinterinenkin kestää täydellä kaasulla ajoa 24/7 ilman ongelmia.

        Omalle kohdalle sattui aikanaan yksi, joka oli sairastunut kuulema moottorityypille ominaiseen kannen hiushalkeamaan.
        Ei sylinteriin liittyvänä, vaan kanteen valetun polttoainekanavan vuotoon, laitteessahan on injektorit joka sylinterille erikseen (nykyään pumppusuutin) ja polttoaine kulki kannen sisällä olevaa kanavaa.(kuten myös Deutz dt 66/67, paitsi injektorit lohkossa)
        Vika ilmeni vaivihkaa silloin tällöin nykimisenä tai käynnistysongelmana.

        Nimimerkki " tunari..." on täysin oikeassa moottorin ominaisuuksista, tunnusomaisena oli juuri musta savu, joka johtui mainitusta huonosta ilman vaihtumisesta ennenkuin kohonnut pakokaasuvirtaus tuli mukaan tehostamaan ilman kulkua, ja tästä johtuva onneton vääntö pienillä kierroksilla, jonka vuoksi sitä piti "huudattaa".

        Kyseinen moottori oli koekäytössä myös "Lättähatun" esiasteessa DM-6 moottorivaunussa, kaksi moottoria rinnan paketoituna, seuraajaan valittiin sitten 8-sylinterinen "kotimainen" 4-tahtinen, teholtaan paljon vähäisempi, mutta ominaisuuksiltaan sopivampi voimanlähde.

        Vene- tai paremminkin luksusjahtien moottorina 12 sylinterinen -71-750 hv oli ylivoimaisesti yleisin voimanlähde aina 80-luvun alkuun, ilmeisesti se sopi siihen mainiosti, alaväännöllä kun ei ole mitään merkitystä potkureita pyöritettäessä.

        Mielenkiintoista moottorihistoriaa kuitenkin ja käytännön kokemusta että 2-tahtisuus soveltuu parhaiten vakiokierrosmoottorehin vaatimattomalle litrateholle.


    • Detroitin

      Dieselit mitään turboja ole. Niissä on huuhtelupumpuksikin kutsuttu mekaaninen ahdin. Kiihdytysautoissa käytetään kanssa huuhtelupumppuja nelitahtimoottoreissa, se ISO möykky, joka tulee läpi konepellistä. Kiihdytysautoissa sitä sanotaan remmiahtimeksi, mutta sama kikotin se on.
      Amerikassa noita DetroitDieseleitä käytetään erittäin paljon rekoissa, joilla ajetaa mantereen halki poikittaisliikennettä. Kestävät paljon paremmin kuin nelitahtimoottorit, autokäytössäkin. Jostakin ihme syystä vastaavia moottoreita ei juurikaan ole Euroopassa, ainakaan en usko sen olevan saastemääräyksistä kiinni, USA:han on aina ollut edelläkävijä puhtaista pakokaasuista puhuttaessa.

      • Jos tarkistat

        Jos viitsit paneutua Detroitin 6/71 eri malleihin, niin huomaat, että siitä on myös tupla turbo versio, josta löytyy 500 hv. Turbot on siinä "mekaanisen ahtimen", virallisesti "Rootin puhallin" lisäksi.
        Venttilejä neljä/ sylinteri.
        Mulla myynnissä kaksiventtiilikannella oleva versio.


    • Eh . ! !

      Mistä mahtanee johtua että Detroit-Diesel on lopettamut 2-tahtisten valmistuksen lukuunottamatta armeijan kaluston täydennystä ?

      Omilla nettisivuilla kerrotaan tuotannon siirtyneen 4-tahtisiin paremman tehon, taloudellisuuden, päästöjen ja luotettavuuden vuoksi ? ?

      • ilk,ujmyngrfte

        Miksen löydä samoja tietoja heidän sivuiltaan?


      • Oḧ́ hoh !
        ilk,ujmyngrfte kirjoitti:

        Miksen löydä samoja tietoja heidän sivuiltaan?

        Miksi toisille täytyy kaikki opastaa kädestä pitäen ?

        Katso nykyinen tuotanto, löytyy sekä Daimlerin että Detroit-dieselin linkeistä.

        Jos et osaa, niin tässä aluksi 15 vuotta vanha ilmoitus valmistusfilosofiasta, voit myös hakea Series 60 mallin kehittelyn motiiveja ym.

        http://www.dieselnet.com/news/1998/07ddc.php


    • 8+'

      jaa tästä on poistettu Välittäjän "viisaudet" ja pari kolme asiallistakin selvitystä moottoritekniikasta. Sitten mun ei tarvikkaan.

      • Viestejä lukenut

        Niin näyttää olevan, lieneekö välittäjä viimeinkin huomannut ettei tiedä sähköasioista kovinkaan paljon oikeaa tietoa ja poistattanut viestit ettei tietämättömyytensä leviäsi useampien tietoon?

        Mutta mitäs varten noita oikean tiedon viestejäkin pitää poistaa???????????


    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      125
      2275
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      103
      1357
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1053
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1037
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      109
      1031
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      86
      919
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      689
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      670
    10. 50
      664
    Aihe