Tekeekö vanhalla, mikä uudeksi?

Kameraton

Mulla on Canon EOS 450D, putket perus 18-55 sekä 55-250. ja yks lisäsalama.

Kysymys kuuluukin: Tekeekö näillä mitään, erityisesti rungolla? Mikä objektiivi tai runko objektiivi pitäisi hankkia, kun täytyisi saada hyviä ja tarkkoja kuvia:

- liikkeestä sisähallissa (ei useinkaan kovin valoisia). Ratsastusmaneesi.
- Ulkona liikkeessä. Eläinkuvat
- läheltä
- kaukaa

Eli mahdollisimman hyviä kuvia harrastajan ottamana, jotka menisi myös läpi "ammattilaisen" ottamina. Ja tietenkään hinta ei saisi olla mikään hurja.

Pärjäänkö tällä rungolla vielä, jos hommaan jonkun laadukkaan putken?

Sitten vielä. Onko olemassa joku taho, joka opettaisi kuvaamaan? Periaatteet tiedän, ja kuvaankin paljon, mutta yleensä automaatilla ja ajattelematta sen kummemmin. Tarvitsisi saada opastusta just noihin vaativiin olosuhteisiin, miten huonosta saa mahdollisimman hyvän.

22

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta olympus

      " Sitten vielä. Onko olemassa joku taho, joka opettaisi kuvaamaan?"

      Kysymyksedtä paistaa läpi ideologia et kalustosta riippuu ammattimainen kuva.
      Älä siis ihmeessä mieti koulutusta.
      Koulutus on tyhmille ja köyhille.
      Tosi upee harrastaja kyllä pärjää aina.

    • Pråvåpaise

      Onks tää taas joku pråvå?
      Jos ei, niin hanki valovoimainen objektiivi.
      Esim:
      Sigma 30/1.4
      50/1.4
      85/1.8

    • joku taho

      Kamerattomalla on Canon EOS 450D, putket perus 18-55 sekä 55-250. ja yks lisäsalama.
      Onhan tuolla jo ikää (2008), mutta eiköhän sen vielä voi kameraksi laskea.

      Yleensä jos kuva epäonnistuu niin vika ei ole kamerassa.
      Uudella rungolla saat hieman vähemmän kohinaa suurilla herkkyyksillä ja esim. K-5 II tarkentaa hyvin hämärässä.

      Joo voin opastaa (nettikoulussa) jos et provoile

      • Canonisti minäkin

        Objektiivivalikoima on huono, rungolla tulee toimeen. Itse heittäisin molemmat objektiivit roskikseen ja ostaisin muutaman kelvollisen primen. Normaaliksi f/2.0 35 mm on halpa ja kelvollinen. Teleksi esimerkiksi f/1.8 85 mm. Jos välttämättä haluat zoomin, on f/4.0 70 - 200 mm edullinen, kelvolline, toki vähän pimeä.


      • Kameraton

        Ei tosiaan ole provo, ilmaisinko mä itseni niin huonosti, että toi tuli ees mieleen.
        Mutta siis tiedän, että yleensä linssin takana on se ongelma, mutta kyllä kai välineilläkin on joku merkitys. :)

        Tarvitsisin todellakin neuvoja ja vinkkejä erilaisiin tilanteisiin, jos vain niitä joltain heruu.


      • Dol Biong
        Kameraton kirjoitti:

        Ei tosiaan ole provo, ilmaisinko mä itseni niin huonosti, että toi tuli ees mieleen.
        Mutta siis tiedän, että yleensä linssin takana on se ongelma, mutta kyllä kai välineilläkin on joku merkitys. :)

        Tarvitsisin todellakin neuvoja ja vinkkejä erilaisiin tilanteisiin, jos vain niitä joltain heruu.

        Pistäppä linkkinkuviin tai sähköpostiosoite niin neuvoja ja vinkkejä ”heruu”.


      • tgbhgsfhsgf
        Kameraton kirjoitti:

        Ei tosiaan ole provo, ilmaisinko mä itseni niin huonosti, että toi tuli ees mieleen.
        Mutta siis tiedän, että yleensä linssin takana on se ongelma, mutta kyllä kai välineilläkin on joku merkitys. :)

        Tarvitsisin todellakin neuvoja ja vinkkejä erilaisiin tilanteisiin, jos vain niitä joltain heruu.

        "Mulla on Canon EOS 450D..."

        "Kysymys kuuluukin: Tekeekö näillä mitään, erityisesti rungolla?"
        Kai sinä nyt tiedät mitä sillä rungolla tekee ja mihinkä se pystyy, jos sellaisen omistat. Vai etkö ole vielä tohtinut paketistaan pois ottaa?

        "Mikä objektiivi tai runko objektiivi pitäisi hankkia, kun täytyisi saada hyviä ja tarkkoja kuvia:
        - liikkeestä sisähallissa (ei useinkaan kovin valoisia). Ratsastusmaneesi.
        - Ulkona liikkeessä. Eläinkuvat
        - läheltä
        - kaukaa"
        Vastaus tuohon: Monta kallista objektiivia tai karsia tarpeita.
        Halvinta on tyytyä viimeiseen tarpeeseesi, joka pitäisi olla mahdollista jo nykykalustollasi, kun vain säädät aukkoa pienemmäksi.


      • Kameraton
        Dol Biong kirjoitti:

        Pistäppä linkkinkuviin tai sähköpostiosoite niin neuvoja ja vinkkejä ”heruu”.

        Sähköpostiosoite on [email protected]


    • Kameraton

      Mistä mun kannattaa lähteä ostamaan näitä objektiiveja, onko eri paikoissa paljon eroa hinnoissa.

      Onko kellään noin arviota, paljonko maksaisi, että saan sellaisen toimivan paketin, jos nyt ajatellaan, että tuo 450d-runko vielä kelpaisi?
      Riittääkö tuhat euroa pariin kelvolliseen putkeen?

      • kelvollinen?

        Kelvollinen on mahdottoman kompleksinen käsite.
        Objektiivin kelvollisuus tulee siitä mitä siltä odotat (käyttötarkoitus)

        Minulle esim. n. 250 € maksava Samyang 85 mm f/1,4 on ”kelvollinen”, samoin Samyang 35 mm f/1,4 n. 400€.
        Toisaalta esim. alle 1000 €:n telezoomia (esim –200mm) en ostaisi.

        Ts. 1000€ riittää/ei riitä kahteen ”kelvolliseen”, ostaisin tuohon runkoon korkeintaan yhden.

        Mutta sinun sijassasi pitäisin nuo vanhat ”kakkoskalustona” ja lähtisin hankkimaan uusia ”puhtaalta pöydältä.


      • putkeen?

        450D 1000€ ei oikein natsaa tuon kanssa: ”jotka menisi myös läpi "ammattilaisen" ottamina.”


      • Canonisti minäkin
        kelvollinen? kirjoitti:

        Kelvollinen on mahdottoman kompleksinen käsite.
        Objektiivin kelvollisuus tulee siitä mitä siltä odotat (käyttötarkoitus)

        Minulle esim. n. 250 € maksava Samyang 85 mm f/1,4 on ”kelvollinen”, samoin Samyang 35 mm f/1,4 n. 400€.
        Toisaalta esim. alle 1000 €:n telezoomia (esim –200mm) en ostaisi.

        Ts. 1000€ riittää/ei riitä kahteen ”kelvolliseen”, ostaisin tuohon runkoon korkeintaan yhden.

        Mutta sinun sijassasi pitäisin nuo vanhat ”kakkoskalustona” ja lähtisin hankkimaan uusia ”puhtaalta pöydältä.

        Noita nykyisiä objektiiveja ei kannata jättää edes kakkoskalustoksi. Niistä voi saada uutta ostaessa jonkun kympin, jolloin ne kannattaa antaa mennä vaihdossa. Jos niistä ei saa mitään vaihdossa, niin silloin heittäisin ne molemmat pois.

        Jos pysyy Canonissa, niin 450D kannattaa jättää kakkosrungoksi ja hankkia siihen objektiiviksi vaikka f/2.8 40 mm pannari. Se on halpa ja hyvin piirtävä. Toki se on myös vähän pimeä, mutta kaikkea ei voi saada.

        Jos päätät hankkia uuden rungon ja pysyt Canonissa, niin silloin kannattaa satsata vähintään 7D:hen. Se on jo alennusmyynnissä uutta odotellessa. Objektiiveiksi normaali (35mm) ja tele (noin 100mm). Hintahaarukka on lähempänä kahta kuin yhtä tonnia rungon kanssa. Jos haluat siihen vielä zoomin, niin tonni lisää. Vastaavan setin saa Nikonille.

        Objektiivien lisäksi tuollaisessa kuvauksessa on monopodista hyötyä. Se ei maksa satasta enempää ja on iso apu. Jos maneeesissa on mahdollista käyttää salamavaloa, niin sitten kunnollinen salama. Esimerkiksi Metzillä on hyviä salamalaitteita kohtuuhintaan Canonille.

        Ostopaikkoina paikallinen Rajalan alennukset, Verkkokauppa.com ja Cyberphoto.fi kannattaa ainakin vilkaista.


    • Havainnoitsija

      Oletkohan sama henkilö, joka kyseli näistä asioista jo tuolla Nikon-palstalla? Kuten sielläkin totesin, niin ennen uuden kaluston hankkimista sinun kannattaisi laittaa ensin perusasiat kuntoon, eli opetella kuvaamaan ilman sitä automaattia, jolloin saat nykyisestä kalustostasi kaiken irti. Sen jälkeen sinulle varmasti valkenee mikä tuossa kuvauskalustossasi on se pullonkaula ja mihin kannattaa satsata. Kuvaamaan opit parhaiten ottamalla niitä kuvia, kokeilemalla eri asetuksia ja analysoimalla myöhemmin koneen ääressä mikä vaikuttaa mihinkin ja mitä tulisi seuraavalla kerralla tehdä toisin. Siten ei ehkä tule tehtyä vääriä hankintojakaan, kun ymmärtää ensin mitä on hankkimassa ja miksi.

      • Kameraton

        En ole sama, joka on aiemmin kysellyt jotain. Ymmärrän kyllä, että taidoissani on parantamisen varaa, mutta nyt haluaisin/tarvitsisin mahdolliset avut niiltä, jotka jotain asiasta (siis tekniikasta) enemmän ymmärtävät.
        Ehkä olen tällainen mulle kaikki heti -tyyppinen, mutta nyt tosiaan tarvitsen kameran ja putken, joilla voin kuvata mahdollisimman tarkkoja kuvia liikkeestä jossain maneesin tyyppisessä tilassa.
        Matkaa kuvattavaan on siis välillä vähän ja joskus enemmän.

        Ymmärrän perusperiaatteet, ja voin tehdä jotain kamerani sallimissa rajoissa. Mutta moni varmasti ymmärtää, että jos yritän kuvata hallissa liikkuvaa eläintä, ei näillä mun vehkeillä saada mitään aikaiseksi, vaikka olisi kuinka hyvä ammattilainen.
        Yritän vain löytää jonkun ratkaisun teidän harrastajien avulla, jotka ymmärtävät kameroista enemmän kuin minä.
        Tällä hetkellä otan siis "työkseni" kuvia (eli kirjoitan työkseni, mutta usein joudun myös kuvaamaan, vaikka en ole ammattilainen). Laatu riittää sanomalehteen (koska ammattilaiskuvaajia ei ole saatavilla), mutta kun pitäisi riittää myös aikakauslehteen, jos ymmärrätte pointin.

        Köyhä freelancer kyseessä, saanhan tuon kameraan käytettävän summan kyllä vähennettyä verotuksessa, mutta yritän päästä mahdollisimman "edullisesti", jos se vain olisi mahdollista.


      • Havainnoitsija
        Kameraton kirjoitti:

        En ole sama, joka on aiemmin kysellyt jotain. Ymmärrän kyllä, että taidoissani on parantamisen varaa, mutta nyt haluaisin/tarvitsisin mahdolliset avut niiltä, jotka jotain asiasta (siis tekniikasta) enemmän ymmärtävät.
        Ehkä olen tällainen mulle kaikki heti -tyyppinen, mutta nyt tosiaan tarvitsen kameran ja putken, joilla voin kuvata mahdollisimman tarkkoja kuvia liikkeestä jossain maneesin tyyppisessä tilassa.
        Matkaa kuvattavaan on siis välillä vähän ja joskus enemmän.

        Ymmärrän perusperiaatteet, ja voin tehdä jotain kamerani sallimissa rajoissa. Mutta moni varmasti ymmärtää, että jos yritän kuvata hallissa liikkuvaa eläintä, ei näillä mun vehkeillä saada mitään aikaiseksi, vaikka olisi kuinka hyvä ammattilainen.
        Yritän vain löytää jonkun ratkaisun teidän harrastajien avulla, jotka ymmärtävät kameroista enemmän kuin minä.
        Tällä hetkellä otan siis "työkseni" kuvia (eli kirjoitan työkseni, mutta usein joudun myös kuvaamaan, vaikka en ole ammattilainen). Laatu riittää sanomalehteen (koska ammattilaiskuvaajia ei ole saatavilla), mutta kun pitäisi riittää myös aikakauslehteen, jos ymmärrätte pointin.

        Köyhä freelancer kyseessä, saanhan tuon kameraan käytettävän summan kyllä vähennettyä verotuksessa, mutta yritän päästä mahdollisimman "edullisesti", jos se vain olisi mahdollista.

        Heitin s-postilla jatkoa.


      • J©B
        Kameraton kirjoitti:

        En ole sama, joka on aiemmin kysellyt jotain. Ymmärrän kyllä, että taidoissani on parantamisen varaa, mutta nyt haluaisin/tarvitsisin mahdolliset avut niiltä, jotka jotain asiasta (siis tekniikasta) enemmän ymmärtävät.
        Ehkä olen tällainen mulle kaikki heti -tyyppinen, mutta nyt tosiaan tarvitsen kameran ja putken, joilla voin kuvata mahdollisimman tarkkoja kuvia liikkeestä jossain maneesin tyyppisessä tilassa.
        Matkaa kuvattavaan on siis välillä vähän ja joskus enemmän.

        Ymmärrän perusperiaatteet, ja voin tehdä jotain kamerani sallimissa rajoissa. Mutta moni varmasti ymmärtää, että jos yritän kuvata hallissa liikkuvaa eläintä, ei näillä mun vehkeillä saada mitään aikaiseksi, vaikka olisi kuinka hyvä ammattilainen.
        Yritän vain löytää jonkun ratkaisun teidän harrastajien avulla, jotka ymmärtävät kameroista enemmän kuin minä.
        Tällä hetkellä otan siis "työkseni" kuvia (eli kirjoitan työkseni, mutta usein joudun myös kuvaamaan, vaikka en ole ammattilainen). Laatu riittää sanomalehteen (koska ammattilaiskuvaajia ei ole saatavilla), mutta kun pitäisi riittää myös aikakauslehteen, jos ymmärrätte pointin.

        Köyhä freelancer kyseessä, saanhan tuon kameraan käytettävän summan kyllä vähennettyä verotuksessa, mutta yritän päästä mahdollisimman "edullisesti", jos se vain olisi mahdollista.

        Vähäisessä valossa kannattaa käyttää suurta ISO-herkkyyttä

        – aloittaisin ratkaisun etsimisen siitä miten suuria ISO-arvoja siedät (kohina)?
        – hallitsetko kohinanpoiston (esim Noise Ninja) ja RAW-kuvan käsittelyn?
        – epäonnistuuko tarkennus, osaatko tarkentaa?


      • Kameraton
        J©B kirjoitti:

        Vähäisessä valossa kannattaa käyttää suurta ISO-herkkyyttä

        – aloittaisin ratkaisun etsimisen siitä miten suuria ISO-arvoja siedät (kohina)?
        – hallitsetko kohinanpoiston (esim Noise Ninja) ja RAW-kuvan käsittelyn?
        – epäonnistuuko tarkennus, osaatko tarkentaa?

        Todellakin siis mä laitan kuvat aina eteenpäin ilman mitään käsittelyjä, ja ne usein ovat tarkoituksena päätyä lehtiin. Eli käsittelystä mun ei tartte tietää mitään :) Sen hoitaa ammattilaiset.


      • J©B
        Kameraton kirjoitti:

        Todellakin siis mä laitan kuvat aina eteenpäin ilman mitään käsittelyjä, ja ne usein ovat tarkoituksena päätyä lehtiin. Eli käsittelystä mun ei tartte tietää mitään :) Sen hoitaa ammattilaiset.

        ”Sen hoitaa ammattilaiset.”
        —no sitten on entistä tärkeämpää käyttää oikein valittua herkkyyttä
        ”liikkeestä sisähallissa (ei useinkaan kovin valoisia)”

        ”miten huonosta saa mahdollisimman hyvän.”
        – tukemalla kameraa (esim jalustalla, ilman kuvanvatkainta)
        – himmentämällä pari aukkoa jos mahdollista
        – valottamalla histogrammi oikealle jos dynamiikka riittää
        – kuvaamalla RAW:na ja säätämällä oikein

        Tämä on hassu trolli, vieläkö jatketaan tätä leikkiä?


    • Nikon tai pentax

      Ei noilla enää mitään tee, vaihda kunnon merkkiin, näet todellakin eron!

    • camera1
    • kameraton caballo
    • Kameraton

      Kiitos apua tarjonneille. Olen positiivisesti yllättynyt kaikista auttaneista viesteistä.
      Huvittaa, miten ilmeisen epäuskottavasti ja omituisesti olen itseäni ilmaissut, että epäillään totuusperää, mutta joo, voidaan tämä "leikki" lopettaa, kun se kerran J@B:tä pohdituttaa.
      Ajattelin vain, että jos täältä löytyy harrastajia, niin mikä olisi parempi paikka pyytää apua kuin sellaisilta, jotka jotain asioista ymmärtävät.
      Ja ei, tämä ei vieläkään ole trolli ja ei, en ole EL Caballo, jolla ei ole kameraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe