Norwegian aiheutti VAKAVAN vaaratilanteen!

kohta rytisee

Helsingissä vakava vaaratilanne ja uutisten mukaan "Norwegian-lentoyhtiön kone viipyi kiitotiellä normaalia pidempään aiheuttaen vaaratilanteen", pari konetta joutui tekemään ylösvedon ettei olisi tullut päälle.

No ei ole ihme, henkilökuntaa riistetään ja rasitetaan äärimmilleen, on vain ajan kysymys milloin rysähtää ja kunnolla!!! Kannattaako säästää jos henki menee kysyn vaan!! Eiköhän koneessa ole ollut kunnon paniikkikin päällä kun asian vakavuus valjennut!

27

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtön sossupummi

      Kyllä ulkoistaminen Finnairin tekniikassa alkaa näkyä lentoturvallisuudessa! T. työtön sossupummi

    • kehveli 2

      Lennonjohto sössii ja joku finnaiuskovainen on heti norwegiania syyttämässä.

      • no mikäs ny?

        Suora lainaus lehdestä. Ei kai ole herkkä paikka halpiksille? Kai ne nyt toimittajat tietävät!


      • CONSPIRACY!!!!!

        Miten tää liittyy mitenkään Finnairiin? Jos vainoharhaisuus on tolla tasolla, niin vois harkita että kysyis ammattiapua. Oletko noin vaikea ja maallikkotermillä hullu arkielämässäskin..?


      • kakka lehdistö
        no mikäs ny? kirjoitti:

        Suora lainaus lehdestä. Ei kai ole herkkä paikka halpiksille? Kai ne nyt toimittajat tietävät!

        Suomalaiset toimittajat eivät tiedä...varsinkaan silloin kun työpaikkana on Iltalehti tai Iltasanomat.
        Onhan se nyt jo nähty ja koettu.


      • jubbajoo
        no mikäs ny? kirjoitti:

        Suora lainaus lehdestä. Ei kai ole herkkä paikka halpiksille? Kai ne nyt toimittajat tietävät!

        juu, suomalaiset iltapäivälehdethän ovat varsinaisia totuuden torvia... Yleensä lentoalaan kohdistuvat jutut ovat täysin vääristynyttä tietoa jos alasta ei mitään ymmärrä.

        Minua kiinnostaa mihin perustat väitteesi henkilökunnan "riistämisestä" ? Eiköhän se ole niin että ei siellä ole kenenkään pakko olla jos tuntee itseään kohdeltavan kaltoin...


      • rikkiviisaalta tuli
        jubbajoo kirjoitti:

        juu, suomalaiset iltapäivälehdethän ovat varsinaisia totuuden torvia... Yleensä lentoalaan kohdistuvat jutut ovat täysin vääristynyttä tietoa jos alasta ei mitään ymmärrä.

        Minua kiinnostaa mihin perustat väitteesi henkilökunnan "riistämisestä" ? Eiköhän se ole niin että ei siellä ole kenenkään pakko olla jos tuntee itseään kohdeltavan kaltoin...

        No nythän kummasti kyseenalaistetaan iltapäivälehtien osaaminen! Tähän asti iltapäivälehdistö on ollut ainoa joka on ollut oikeassa.

        Riistämistä on se, että ainakin vielä viime vuonna Suomen base on ollut Helsinki, mutta yhtiö ei ole suostunut suomalaisiin työehtolakeihin eli on laittomasti kierrättänyt kaiken Viron kautta ja siten henkilökunnan eläkekertymät ovat täysi kysymysmerkki, isyyslomia ei ole tunnettukaan, sairaslomalle ei ole voinut kipeänäkään jäädä jne.

        Onko sinusta niin, että jos työnantaja rikkoo lakia niin työntekijän täytyy irtisanoutua ja jäädä ilman elantoa? Tervetuloa Suomeen, tuollainen ei nimittäin vetele.


      • jubbajuuu
        rikkiviisaalta tuli kirjoitti:

        No nythän kummasti kyseenalaistetaan iltapäivälehtien osaaminen! Tähän asti iltapäivälehdistö on ollut ainoa joka on ollut oikeassa.

        Riistämistä on se, että ainakin vielä viime vuonna Suomen base on ollut Helsinki, mutta yhtiö ei ole suostunut suomalaisiin työehtolakeihin eli on laittomasti kierrättänyt kaiken Viron kautta ja siten henkilökunnan eläkekertymät ovat täysi kysymysmerkki, isyyslomia ei ole tunnettukaan, sairaslomalle ei ole voinut kipeänäkään jäädä jne.

        Onko sinusta niin, että jos työnantaja rikkoo lakia niin työntekijän täytyy irtisanoutua ja jäädä ilman elantoa? Tervetuloa Suomeen, tuollainen ei nimittäin vetele.

        Ai iltapäivälehdet aina oikeassa? Silloinkin kun uutisoivat että suomalaiselle charter yhtiön koneelle tehtiin ilmatankkaus jolloin kaikkien matkustajien henki oli vaarassa. Tai silloin kuin raportoidaan tietyistä vioista jotka ovat pakottaneet koneet ylimääräiseen laskuun jolloin taas kaikki matkustajat ovat kokeneet kauhun hetkiä ja kaikkien henki ollut vaarannettuna. Kun kuitenkin kyseessä on ollut ylimääräinen mutta ei hätälasku. Lehdet eivät ymmärrä tirin taria lentoalasta ja kirjoittavat vain myyviä otsikoita, vaivautumatta edes selvittämään faktoja.

        Mitä tuohon riistoon tulee, niin Norwegianin henkilöstölle joka työskentelee Suomessa on kyllä hoidettu kaikki asiat kuntoon. Kaikki tellit ja lellit menee niinkuin kuuluukin. Eläkkeet ja lomat kertyy. Palkkaus on hyvä, jopa kilpailukykyinen... Ei ehkä kannattaisi kirjoitella asioista joista ei ole fakta tietoa. Ei kenenkään tarvitse mielestäni olla työpaikassa jossa kärsii. Sitten on vain etsittävä uusi työ jossa ihmistä ei riistetä jos näin joku sattuu kokemaan. Tosin mielestäni Norwegian ja riisto eivät mahdu samaan lauseeseen.


      • ei mitään vikaa...
        jubbajuuu kirjoitti:

        Ai iltapäivälehdet aina oikeassa? Silloinkin kun uutisoivat että suomalaiselle charter yhtiön koneelle tehtiin ilmatankkaus jolloin kaikkien matkustajien henki oli vaarassa. Tai silloin kuin raportoidaan tietyistä vioista jotka ovat pakottaneet koneet ylimääräiseen laskuun jolloin taas kaikki matkustajat ovat kokeneet kauhun hetkiä ja kaikkien henki ollut vaarannettuna. Kun kuitenkin kyseessä on ollut ylimääräinen mutta ei hätälasku. Lehdet eivät ymmärrä tirin taria lentoalasta ja kirjoittavat vain myyviä otsikoita, vaivautumatta edes selvittämään faktoja.

        Mitä tuohon riistoon tulee, niin Norwegianin henkilöstölle joka työskentelee Suomessa on kyllä hoidettu kaikki asiat kuntoon. Kaikki tellit ja lellit menee niinkuin kuuluukin. Eläkkeet ja lomat kertyy. Palkkaus on hyvä, jopa kilpailukykyinen... Ei ehkä kannattaisi kirjoitella asioista joista ei ole fakta tietoa. Ei kenenkään tarvitse mielestäni olla työpaikassa jossa kärsii. Sitten on vain etsittävä uusi työ jossa ihmistä ei riistetä jos näin joku sattuu kokemaan. Tosin mielestäni Norwegian ja riisto eivät mahdu samaan lauseeseen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10313798

        http://www.sahkoliitto.fi/sahkoliitto/viestinta/uutiset/?x28527=297704

        http://www.hs.fi/paivanlehti/talous/AVI Norwegianin vuokratyövoimalle suomalaiset työehdot/a1346639784464

        http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/7596-halpalentoyhtio-polkee-henkilokunnan-palkkoja-omalla-kustannuksella-helsinkiin

        Muualta
        "Norwegian on vuokrannut lentäjät virolaiselta yhtiöltä. Lentäjät eivät ole työsuhteessa Norwegianiin. Lentäjät tulevat muun muassa Virosta, Ruotsista ja Tanskasta.
        Kun lentäjät vuokrataan ulkomailta, lentäjien verot, eläke- ja sosiaalimaksut maksetaan muualle kuin Suomeen. Suomen Lentäjäliiton (FPA) mukaan vuokratyövoimaa käyttävät yhtiöt kiertävät suomalaisia työehtoja.

        - Kyse on sosiaali- ja veroluontoisten maksujen kiertämisestä, jolla henkilöstökulut saadaan huomattavasti pienemmäksi, liiton puheenjohtaja Sami Soininen sanoo Helsingin Sanomissa."


    • Lue myös expressen
      • Katso peiliin

        Miksi Norwegian-ketjussa pitäisi lukea ruotsalaista uutista SAS:n konerikosta?! Joku reppana sotkee asioita taas.


      • Luin Expressenin
        Katso peiliin kirjoitti:

        Miksi Norwegian-ketjussa pitäisi lukea ruotsalaista uutista SAS:n konerikosta?! Joku reppana sotkee asioita taas.

        En sotke asioita.....annoin vain esimerkin näistä tasokkaista iltapäivälehdistä meillä ja muualla.
        Itse olet reppana kun et ymmärrä asiayhteyttä.


      • Terv. reppana
        Luin Expressenin kirjoitti:

        En sotke asioita.....annoin vain esimerkin näistä tasokkaista iltapäivälehdistä meillä ja muualla.
        Itse olet reppana kun et ymmärrä asiayhteyttä.

        Mikä siinä oli sensaatiohakuista roskaa?


    • tutkihutki

      Tutkinta tuossa valmistunee aikanaan, mutta ensivaikutelma on, että tuo soppa aiheutui lennonjohdon pienen virheen ja parin huonotuurisen yhteensattuman takia. Lennonjohto oli ensi alkuun päästänyt koneet liian lähelle ja joutuivat käskemään yhden ylösvetoon. Samaan aikaan toinen teki oma-aloitteisesti ylösvedon kun kiitorata ei vapautunut ajoissa. Ja päälle vielä juuri huonolla ajoituksella nousemaan päästetty kone.

      Mutta sen takia turvamarginaalit ovat isot, että tuollainenkin yhteensattumien suma ei aiheuta muuta kuin tutkittavan tilanteen. Inhimillisiä virheitä sattuu välillä ja hyvä asia on, että useampi samanaikainenkaan ei aiheuta yleensä onnettomuutta.

      • uskokaa toimittajia

        Mutta olisiko koko hommaa aiheutunut jos Norwegianin vuokrapilotti ei olisi niin uupunut että ei jaksa poistua ajoissa alta pois, uutisessa nimenomaan sanottiin että Norwegian viipyi LIIAN PITKÄÄN kiitotiellä. Olisiko nukahtanut puikkoihin tai ajatus vaan ei enää kulkenut?


      • tutkihutki
        uskokaa toimittajia kirjoitti:

        Mutta olisiko koko hommaa aiheutunut jos Norwegianin vuokrapilotti ei olisi niin uupunut että ei jaksa poistua ajoissa alta pois, uutisessa nimenomaan sanottiin että Norwegian viipyi LIIAN PITKÄÄN kiitotiellä. Olisiko nukahtanut puikkoihin tai ajatus vaan ei enää kulkenut?

        Ei se kuhniminen kiitotiellä paljoa vaadi. Jarrutus vähän pitkäksi yhteen poistumistiehen, niin joutuu köröttelemään seuraavaan ja se voi viedä jo ne kriittiset sekunnit jos mennään lähellä turvarajoja. Tuo on varmaan yleisin syy keskeytettyihin laskeutumisiin isommilla kentillä ja niitä tapahtuu jatkuvasti. Tuossa vain sattumalta oli takana toinen tilanne päällä samaan aikaan.


    • palkka ja riisto

      Kuulin tuossa että ne Norwegianin riistopalkalla olevat saavatkin aika hyvää riistopalkkaa......lentoemäntien tienestit ovat samaa luokaa kuin kansanedustajilla.
      Kaikki on tietysti suhteellista.

      • Vaikkukorva

        Kuulit? Mun kaverin kaveri oli kuullut että kabiini ei saa palkkaa ollenkaan ja pilotit kerää joka lennon jälkeen kolehdin.


    • cash from sossu

      Vaikkukorva voisi hakea sossusta lisärahaa korvien puhdistukseen

    • nimetön.
    • matkailija

      no halpalentoyhtiöt nyt aina tökkiii niin kuin ryanairkin

    • ei niin edullinen !

      olkaa tarkkana lentoja varatessanne norweigilta . jos esim lowfare hinta ruutu näyttää 190,- x 2henkeä.. et välttämättä saakaan lentoa siihen hintaan ( asiakas palvelu väittää että jos varaajia on enemmän tai muut ulkopuoliset asiat muuttuvat) voi hinta olla toinen kuin ruutu näyttää .. oikea hinta näkyy sitten lennon varaus asiakirjoissa alareunassa laskun kokonaissummana. no tässä tapauksessa oli hinta muuttunut lentoa edeltävänä päivänänä varauksen tietoon yli 300,- per henkilö. kun olet varauksen hyväksynyt et voi perua . tässä oletettava syy oli espanjan iberian lakko joten hintoja voi näköjään nostaa ( ja asiakaspalvelu väittää että jos lento on lähipäivinä ? voivat hinnat muuttua . ELI SE HINTA JONKA RUUTU NÄYTTÄÄ ei aina ole se hinta jolla myydään todellisuudessa

    • !!!!!

      Kiva että spämmäät samalla asialla monessa ketjussa. Jos ei aikuinen ihminen (?) osaa lippuvahvistustaan lukea niin voi voi. Sitäpaitsi taitaapa Norjalaisella olla joku peruutusaikakin lipussa mainittuna. Lentoyhtiöitä Helsingistä riittää, senkun valitsee mieleisensä, luojan kiitos tämä halpalentoyhtiö pysynyt kuvioissa jo muutamaa aikaisempaa pidempään!

    • Voijumaaa
    • Lentoturvallisuus!

      "Kannattaako säästää jos henki menee kysyn vaan"

      Lentoyhtiön pomot yleensä ajattelevat asiaa vain/pääasiassa rahallisen tuoton kannalta.

      MUTTA: jos tapahtuu onnettomuus, niin tuhoutunut lentokone ei todellakaan ole halpa juttu. Mutta ehkä ongelmana onkin se, ettei tuhoutunut lentokone jää lentoyhtiön tappioksi, vaan sen korvaa vakuutus.

      Järkevää tietysti olisi, että vakuutusyhtiöt korottaisivat huomattavasti omavastuuta, jolloin lentoyhtiön omaksi tappioksi jäisi sen verran iso summa, ettei yksikään lentoyhtiö haluaisi ottaa riskejä, vaan lentoturvallisuuden eteen tehtäisiin aidosti kaikki, mitä voidaan. Nykytilanteessa voi olla, että keskitytään liikaa kulujen karsimiseen silläkin uhalla, että lentoturvallisuus vaarantuu.

      Omavastuu pitäisi laittaa niin isoksi, että esim. 1 ainoa onnettomuudessa tuhoutunut kone söisi koko vuoden osinkotulot lentoyhtiön osakkeenomistajilta. Tämän jälkeen ei yksikään yhtiö enää pyrkisi säästämään sellaisilla tavoilla, jotka saattavat vaarantaa lentoturvallisuuden.

      Oletko sinä töissä vakuutusyhtiössä?

      Jos olet, niin tulosta tämä kirjoitus ja anna tuloste esimiehellesi!

      Ehkä tällä keinolla tähänkin asiaan saataisiin oikeasti parannusta !

    • vihaineniltapaskalle

      Täällä kirjottelee paljon paskanjauhajia. onko se vaikeaa käsittää, että vaikka se ei siltä aina Iltapaskan silmissä näytä, myös norvegian toimii täysin kansainvälisten lentolakien ja turvallisuusmääräysten puitteissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1787
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      76
      1637
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      765
    6. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      759
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      747
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe