Poltinkarvoista ja puremista

Hämiskyselijä

Terve, minä tässä mietin jos hankkisi tarantulan lemmikiksi, mutta mietityttää että onko purema kovin vaarallinen tai kivulias ja mitä poltinkarvat oikeastaan aiheuttavat. Mielessä olisi tuo Grammostola rosea, luin että hyvä aloittelijoille. Onko se agressiivinen? Kiitos vastauksista, hiukan tyhmiä kysymyksiä.

5

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hämähäkkinainen

      Lintuhämähäkin , eli tarantulan purema vastaa voimakkuudeltaan ampiaisen pistoa. En ole henkilökohtaisesti kokenut, mutta valokuvat ja kuvailut tukevat tätä: sattuu, turvottaa, kuumottaa, mutta ei sen pahempaa. Toki purema voi olla syvä hampaiden pituudesta johtuen, jolloin pelkkä mekaaninen vaurio , vaikkei hämähäkki edes laskisi myrkkyä (= kuivapurema), tuntuu ikävältä.

      Toki on lajeja, joilla myrkky on ärhäkämpää, lähinnä kipu silloin kovempaa ja laaja-alaisempaa. Tällaisia lajeja ovat vanhanmaailman lajit. Uudenmaailman otuksilla myrkky ei aiheuta kovin pahoja oireita.

      Poltinkarvat ovat mekaanisesti ärsyttäviä ( vähän kuin lasivilla), Kutina asettuu kortisonivoiteella ja antihistamiinilla ja kun malttaa olla raapimatta. Jos on kovin herkkä ja atooppinen iho, se voi reagoida noihin karvoihin voimakkaastikin.(erityisesti on tyhmä ja raapii - kuten minä :/).

      Allergisia reaktioita voi teoriassa olla (aina kun on elävä olento, kasvi tai eläin kyseessä) mutta lääketieteellisiä raportteja ei tunneta.

      Hämähäkeissä on yksilöllisiä eroja ja yksilön käytös voi myös vaihdella tilanteesta riippuen. Grammostola roseat ovat keskimäärin hyvin rauhallisia, eivät todellakaan aggressiivisia. Niissäkin on kuitenkin pahansisuisempia yksilöitä ja toisaalta taas kaikki hämpit ovat vaikkapa nahanvaihdon aikoihin kärkkäämpiä puolustautumaan. Mutta hyvinkin lussukoita ovat olleet lähes kaikki näkemäni roseat ja nekin, joilla oli taipumusta esim. karvojen potkiskeluun, tekivät sitä arvioni mukaan siksi, että niitä häirittiin koko ajan. Vähemmästäkin hermostuu, kun joku koko ajan härkkimässä :). Kun hämpin antaa olla pääasiassa katseltava, elävä koriste-eläin, sen stressitasot pysyvät alhaisena ja se sietää käsittelyäkin paljon paremmin.

      Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Tyhmää on, jos mietityttää, muttei kehtaa kysyä.

    • Tietäjä

      Ei se satu kauheasti eikä ne karvat aiheuta melkein mitään mä lupaan jos otatte sellasen

      • Parempi. Tietäjä

        Mistä sä voit tietää ja ainakin mua sattu ihan hirveästi ja ne karvat aiheuttaa joskus jotakin


    • ophione

      Riskit on hyvä tiedostaa ja olla suunnitelma sen varalle, jos vahinko käy.
      Vaikka allerginen reaktio ei ole todennäköinen, niin on se kuitenkin mahdollinen ja sitä ei kannata vähätellä. Anafylaktinen shokki on hengenvaarallinen.

    • Tarantulas

      Vanha keskustelu tämäkin, mutta vastaanpa nyt silti.

      Tosiaankin aiemmin olikin puremista ja poltinkarvoista laajasti juttua, eli niitä en enää selittele.

      Mutta roseaa (ylipäätänsä Grammostola lajeja) en suosittele ensimmäiseksi hämähäkiksi, vaikka kovin mukava neitohan tuolla terraariossa nytkin köllii.
      Roseat ensimmäisinä tarantelloina saattavat olla tylsiä, koska voivat paastota pitkiä, pitkiä ja pitkiä aikoja, eivätkä kasva nopeasti, vaan todella hitaasti.

      Tottakai rosean saa hommata, mutta kannattaa varautua hiukan tylsään otukseen.

      Ensimmäiseksi hämähäkiksi suosittelisin Brachypelma lajeja (paitsi vagans). Vagans tuppaa olemaan hiukan ärhäkämpi ja voi olla turhan kiukkuinen aloittelijalle. Myös osa Avicularia lajeista sopii aloittelijalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe