Astmaa vai sydän/keuhkoperäistä?

HamekyttÅ

Olen jo vuosia kärsinyt siitä, että hengästyn tosi helposti ja pulssi nousee hetkessä tosi korkealle. Verenpaineet on kuitenkin 90/60.
Eli hengästyn esim. hampaita pestessä, kenkiä laittaessa, jos kävelen 5m sängystä keittiöön, portaat noustessa eli pulssi nousee hetkessä yli 100 ja tuntuu kurkussa pulssi,niin kuin olisi käynyt juoksulenkillä juuri. Ja hengästyttää tosiaan. Tosin ei joka kerta käy näin, mutta päivittäin kuitenkin. En polta (en ole koskaan polttanut), minulla ei ole mitään allergioita.
Olen vuosia yrittänyt kohottaa juoksukuntoani 5krt viikossa lenkkeilemällä, mutta edelleen jaksan juosta yhtä huonosti. En ole ylipainoinen.
Viime viikolla huomasin ensimmäistä kertaa uimahallissa, että suihkutilassa sain hengitettyä normaalia huonommasti. Nyt tällä viikolla on tuntunut tosi oudosti, että en saa hengitettyä enää niin syvään ulos ja sisään kuin ennen. Pitää itse hengitystä "syventää", itsestään se ei mene enää niin syväksi. Lisäksi kurkun/rintakehän alueella tuntuu lievää painetta tai siis että jotain olisi rintakehän päällä. Eilen illalla nukkumaan mennessä tuntui kanssa tuota outoa hengenahdistusta, mutta helpotti vähän, kun menin ensiavusta tuttuun kylkiasentoon. Hengitys ei kuitenkaan vingu milloinkaan ja harvoin on limaa kurkussa. Välillä, mutta ei edes joka päivä. Kuulostaako astmalta vai olisiko jotain sydän/keuhkoperäistä? Ja koulussa, kun mittailtiin Pef:iä, niin sain puhallettua vain 300. Olen vain 19v nainen.
Ja n. 5-6v muistan kerran illalla, kun yhtäkkiä tuli outo tunne, että en saa kunnolla hengitettyä. En muistaakseni lapsenakaan oikein jaksanut juosta pitkiä matkoja, vaikka silloinkin harrastin liikuntaa aktiivisesti ja olin normaali painoinen.

9

3526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiop

      Sydän- ja keuhkoperäinen oireilu voi kuulostaa hyvin samanlaiselta. Suoraan kertomasi oireitten perusteella ei siis voi sanoa kummasta on kysemys. Ikäsi puolesta todennäisyys on kuitenkin ehdottomasti astman puolella. Astma siis lasketaan keuhkoperäisiin syihin ja keuhkoperäisistä syistäkin astma on ehdottomasti todennäköisin. Et kerro pituuttasi, joten en voi tarkkaa pef-viitearvoa sanoa, mutta tuo 300 on melko matala. Joten tämän perusteella astmaa kyllä veikkaisin. Mutta varmastihan ei pysty sanomaan. Sinun kannattaa ehdottomasti hakeutua terveykseskukseen omalle lääkärillesi tutkimuksiin.

    • tee muutos

      Hengitysoireet tulevat hengityselinten tulehduksista ja sydämen oireet voivat tulla keuhkoongelmista. Syy hengitysongelmaasi on melko varmasti tulehdus hengityselimissä ja sen aiheuttaa joku ympäristössäsi oleva pöly tai haju joka voi olla liuotinta,savua tai muuta syövyttävää ainetta.Hengityselimet ovat hyvin herkkiä tulehtumaan koska niiden limakalvot ovat ohuita ja pehmeitä.
      Sinun kannattaa mennä ehdottomasti oikeaan lääkäriin eikä jättäytyä terveyskeskusten nollien armoille. Suomessa on vähän oikeita lääkäreitä jotka ymmärtävät näitä asioita koska koko koulutus on edelleen lapsenkengissä ja luulojen varassa. Huonojen lääkäreiden takia nämä sairaat joutuvat kärsimään loppuikänsä vitsailusta vaikka kuseessä on selvä fyysinen vika joka on aiheutunut näiden limakalvoja vaurioittavien aineiden seurauksena. Paras hoito on puhdas ilma. Lääkkeet eivät ole oikea ratkaisu koska likainen ilma tulee vääjäämättä jatkamaan tuhojaan. Pois likaiselta seudulta ja huone puhtaaksi. Päätät nyt itse terveydestäsi,kukaan muu sinua tuskin auttaa. Minulla on tästä 30 vuoden kokemus.

      • hiop

        Mielenkiintoista, että teet diagnoseja nettikeskustelun perusteella. Kukaan ei pysty varmasti sanomaan mistä on kysymys näkemättä ja tutkimatta potilasta. Todennäköisyydet voi kyllä sanoa, mutta ei yksittäisen ihmisen diagnoosia näin jaeta.

        Tiedäthän, että astmassa juuri kyse on keuhkoputkien limakalvojen tulehduksesta? Ja kyllähän sitä erilaisilla hengitysilman altisteilla on osuutta astman puhkeamisessa ja oireilussa. Yrität nyt selittää jostakin erikoisesta mystisestä, mutta ihan "tylsästi" astmalta kuulostaa tämä sinunkin selityksesi. Ja tavalliset terveyskeskuslääkärit sen astman hallitsee. Ei sen mystisempää. Ei sen suurempaa vääryyttä ihmiskuntaa kohtaan. Ei edes salaliittoteoriaa.


    • Ice

      Astmassa kyse on keuhkoputkien tulehduksellisesta tilasta, ahtautumisesta.
      Sama olotila siis, kuin pahassa keuhkoputkentulehduksessa.
      Yskittää, kun elimistö yrittää avata röörejä, että ilma kulkisi, vinkuminen johtuu ahtautumisesta ja limasta joka ei pääse pois.

      Pakkanen? Onko sinun vaikea hengittää pakkasessa, mitä kireämpi keli, sen vaikeampi.
      Astmaatikko hengittää yleensä helpommin, saa yskittyä limaa pois, kosteassa- mieto hyvä sauna. uimahalli, ellei ole kloorille tai hajusteille allerginen.
      esim. katupöly on hankalan yskän aihe astmaatikoilla keväällä, etenkin koivu/leppäallergikoilla.

      Jos epäilet astmaa itselläsi, mene toki lääkäriin. Pian!

      Ja tosiaan, astmadiagnoosin tekee mikä tahansa yleislääkäri, kuunneltuaan keuhkot, ja teetettyään pef-puhallukset.
      Vaikeat astmakohtaukset vinkuvat metrien päähän, ja menevät jonon ohi... salbutamol ensiapuna spiran kautta, jos vielä menee sitä kautta...
      Salbutamol on myös kohtauslääke.
      Muista ei tietoa- joitain hyviä suoraan hengitylkseen annosteltavia on, ja kortisonia kait yhä käytetään, vaikkei ole hyvä.

      Astmaatikon tyyppiasento on istumassa hiukan kumarassa, näyttää että sekä pallea että selkälihakset tekee työtä että iminen saisi ilmaa- ulos. Sisäänhengitys on helpompaa.
      Astmakohtaus johtaa hoitamattomana jopa siihen, että tukehtuu.

      Olen kerran vienyt yhden läheisen päivystykseen muutaman kymmenen kilsan päähän, ehti siniseksi, vinkuminenkin oli jo vaimentunutta. Syy, omani. Lemmikkikaniinien häkin olin vasta siirtänyt keittiön ikkunan lähelle, ulkopuolelle, ja ikkuna oli auki...Sama henkilö ei voinut käydä eläinkaupoissa(jyrsijät).
      Saatko pahoja yskimis-, tukehtumisentunnekohtauksia joistain asioista?

      Todennäköisesti lääkäri kyselee allergiasi.

    • HamekyttÅ

      Heippa,

      minulle ei tule mitään yskäkohtauksia tms. Hengitän yhtä hyvin kesällä kuin talvellakin, oli pakkasta tai ei. Ainoa mitä on, on limaa etenkin iltaisin, jota pitää yskiä, mutta ei sitäkään paljoa ole.

    • Ice

      ei oireilusi sitten ehkis astmaa ole. Käy nyt kumminkin pian lekurilla. Astmassa tyyppioireita on nimenomaan vaikeus hengittää pakkasilmaa, ja yskä-
      Ja etenkin kun vieressäolijalla on astmakohtaus, siinä toinen on hereillä, kuuntelee "urkupillistöä".
      Asuin ja elin vuosia astmaatikon kanssa.. ja itse altistuin ja aloin oireilla ammattiini liittyvistä- etenkin homepölyiset heinät... Vaikeus hengittää pakkasilla on, yskää tietyille allergeeneille, flunssa-aikoina salbutamol.
      Yleensä astma alkaa joko pikkulapsena, tai murkkuiässä.
      Oikeestaan kun perhepiirissä on allergikkoja, se opettaa... Pojille perytyi atopia kummallekkin, ja isänsä siitepölyallergiat- minä oireilen kraaterimaisella ihottumalla, nokkosrokolla heinille... joitain muitakin, mutta erityisesti kesällä on yskä, ja nuhaakin. Ja silmäoireita.

      Jos sinulta on lapsuusajalta diagnosoitu allergiaoireita- voi olla kyse lievästä astmasta, sen selvittää kyllä lekuri.

    • Hapettaa

      Nää on joskus tosi vaikeita selvittää. Kannattaa mennä lääkäriin.
      Minulla on ollut samantapaisia oireita jo n.10v. Sinä olet nuori, minä 50v mutta silti.
      Olen aina harrastanut liikuntaa ja ollut hyvä kunto. Sitten alkoi nuo oireilut. Hengästyin herkästi ja tuntui että happi loppuu, ei saa tarpeeksi ilmaa keuhkoihin ja kurkussa tunne kuin olisi joku möhkäle. Yms.yms.
      Eikä tee pakkanen hallaa sen enempää kuin hellekään.
      Kävin kaikenmaailman tutkimukset, keuhkot tähystettiin,kuvattiin, allelgiakokeet, astmakokeissa useita kertoja (ei kuulemma astmaa vaikka puhallukset alakanttiin n.360-380, pelkkä alhainen pef-arvohan ei heti tee astmaa vaan se lasketaan niiden arvojen heitoilla?) sydänrasituskokeet, sydämen varjoainekokeet (sydänsairaus meillä sukurasite). Eikä mitään ole löydetty, no ONNEKSI mutta oireet vaan jatkuu niin on vähän epävarma olo. Mutta viimeksi lääkäri sanoi että joskus vaan on niin ettei syytä löydy.
      Yksi missä en ole vielä käynyt niin ajattelin hankkiutua jonkin erikoistuneen urheilulääkärin puoleen koska minun oireeni tulevat selvästi liikunnan yhteydessä, vaikka ihan leppoisassa kävelyssä tai portaissa. Yritin vänkyttää että oisko rasitusastma mutta toisaalta sanottiin että olis näkynyt astmatesteissä mut sit kuitenkin sanottiin että sitä on vaikeampi tutkia. Siksi ajattelin että menen erikoislääkärille.
      Olen imeksinyt suolapiippua mutta vähän laiskasti joten en osaa sanoa onko siitä apua mutta suolahoitohan väitetään olevan keuhkoille hyväksi.

    • tukos.

      Tyypillinen sepelvaltimoahtauma. Kiireesti lääkäriin.

    • hdgfs

      Tyypillinen 19-vuotiaan sepelvaltimotauti???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe