Etävanhemmuus sattuu

Foreveralonedad

Olen alle 20vuotias nuori. Koulut ja kaikki vielä kesken, elämän suunnitelmat edessä.. Päälle vuosi sitten "rakastuin" naiseen joka vaikutti täydelliseltä elämänkumppanilta, olimme kuin luotuja toisillemme tuntui ettei mikään koskaan menisi vikaan. Puolivuotta seurustelumme jälkeen nainen ilmoitti minulle olevansa raskaana.. Mietin miten tämä oli mahdollista koska ehkäisypillerit oli käytössä, selvisi kuitenkin että kyseinen nainen oli "unohtanut" ottaa niitä säännöllisesti. Olin vielä nuori, seurustelin ensimmäistä kertaa ja asuin vielä vanhemmilla. En todellakaan ollut valmis isäksi, saati sitten ajatellut että minusta tulisi sellaista! Tilanteesta tuli vain suuri tappelu, naisellakaan ei ollut minkään näköistä tietoa lasten kasvatuksesta yms. Mutta se oli pakko pitää koska abortti olisi kuulemma ollut murha... Loppujenlopuksi erosimme, pelkäsin vanhemmuutta mutta en silti tulevaa lastani halunnut jättää isättömäksi. Olin aivan umpikujassa ja tuntui siltä että pitäisi kadota. Raskauden aikana 7-8kuukauteen emme olleet missään tekemisissä, loppujen lopuksi lähestyin häntä pikkuhiljaa sillä tajusin mitä oikeasti on tapahtumassa.. Minusta oli tulossa isä. Ajatus hirvitti vieläkin mutta en olisi antanut sitä itselleni ikinä anteeksi jos olisin lapseni hylännyt.. Viimeiset raskausviikot olimme paljonkin tekemisissä, asuimme silti eri osoitteessa. Muistan sen yön kuin eilisen kun heräsin puhelimen pirinään, hän soitti ja ilmoitti että nyt se tulee. En varmaan ikinä ole saanut vaatteita päälle niin nopeasti, enkä koskaan ollut ajanut niin kovaa kuin silloin. Jokatapauksessa 23tunnin odotus sairaalassa palkittiin, rakas tyttäreni syntyi. Olin kuin toinen mies, eilen olin vielä "kartsalla" hengaava teini, seuraavana päivänä olin isä. Tuntui kun koko maailma olisi muuttunut ympärillä, kaikesta paineesta ja masennuksesta huolimatta olin onnellisempi kuin koskaan. Ensimmäistä kertaa itkin onnesta. Kaikki tuntui mahtavalta, tuntui kuin mikään ei voisi murtaa minua! Kaiken tämän hössötyksen ja häsläyksen jälkeen kun sairaalasta oltiin kotiuduttu, päätimme naisen kanssa yrittää vielä ihan vain lapsen takia ja myös siksi että tyttäremme yhdisti meitä. Vajaan kuukauden samanlaisen helvetin jälkeen olin aivan murtumispisteellä. 24/7 Kotona, pienilapsi ja muija huutamassa vuorotellen, olin tottunut siihen että olin yksin. Villi ja vapaa. Päätin jaksaa vain lapseni takia. Mutta kävi kuten pelättiin, erosimme jälleen... En olisi halunnut pois lapseni luota mutta ei ollut vaihtoehtoja koska naisen kanssa elämisestä ei tullut mitään. Tämän jälkeen alkoi tappelu tapaamisista yms. Nainen vannoi että tekee kaikkensa etten saisi nähdä lasta.. Tietääkö kukaan sen tunteen, sen surun kun haluaisit olla lapsesi luona mutta ett vain voi.. Ei ole muuta kuin parivalokuvaa ja ehkä jokin puhelimella kuvattu video.. Nainen jatkuvasti jankkaa ja valittaa kuinka rankkaa hänellä on olla lapsen kanssa 24/7, uskon sen mutta tietäisipä vaan mitä tekisin että saisin hänen virkansa! Tuntuu niin pahalta ku on jokin lastenvalvojalla, tuiki tuntemattoman ihmisen päättämät "tapaamiset". Minusta se on huutava vääryys että joku ventovieras päättää milloin näen lastani yms. Olen henkisesti ja kohta myös fyysisesti ihan rikki.. Hymyilen vain silloin kun olen lapseni kanssa.. Kertokaa kokemuksianne? Olenko yksin tälläisen asian kanssa vai onko meitä muita??

12

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähiäiti9v

Sinulla on oikeus vaatia säännöllisiä tapaamisia lapsen kanssa. Oletko tunnustanut isyytesi,onko teillä yhteishuoltajuus? Jos ei ole niin hae sitä,vaikka sitten oikeuden kautta. Älä allekirjoita mitä tahansa sopimusta..
      Voimia sinulle ja toivon että asiat selviävät. Isällä on ihan yhtä tärkeä rooli lapsen elämässä kuin äidillä ja luulisi lapsen äidin tajuavan jossain vaiheessa että se tuo hänellekin helpotusta ja antaa voimia jaksamiseen kun antaa lapsen olla myös isänsä kanssa.

• Foreveralonedad

Isyys on tunnistettu ja kirjattu. Yhteishuoltajuutta ei toistaiseksi ainakaan ole sillä lapsen äiti vaati yksinhuoltajuutta, varmaan siksi ettei minulla olisi sanavaltaa lapsenasoissa... Jokatapauksessa, lapsi on hänen luonaan "huollossa" eli huoltajuus asia on niin sanotusti ratkaisematta. Lapsen äiti väittää että hän voi päättää kaikesta eikä hänen tarvitse noudattaa lastenvalvojan kanssa sovittuja esim. tapaamisia ym. Pitääkö tämä paikkansa? Olenko isänä tosiaan pelkkä "pankkiautomaatti" mistä saa elatustukia..

• Äidit ruotuun.
    • Kiertokulku

Ja vuodesta toiseen painetaan paljaalla, ja HÄMMÄSTYTÄÄN kun nainen tuleekin raskaaksi.......

........ei vois uskoa, että juuri MINULLE kävi noin......vanhanaikaisesti......???!!???

........on se ihme juttu!!!

Naisen on keho, nainen sen synnyttää, nainen sen hoitaa ja huoltaa. Isi napsii rusinoita pullasta ja ulvoo maailman vääryyttä. Ja sit painaa taas paljaalla seuraavaa.

• Nojoonmarkkinat

Kyllä minä ainakin hämmästyisin jos naiseni "tahalleen" tekeytyy raskaaksi vaikka lapsi pitäisi olla molempien toivoma ja rakkaudella tehty? Isän ei pitäisi pyydellä anteeksi tai kokea huonoa omaatuntoa siitä, että äiti on pidemmällä tai syvemmällä vanhemmuuteen kasvussaan raskauden vuoksi. Isän kannattaa ottaa paikkansa perheessään ja muistaa, että lapselle on vain hyväksi, että on kaksi eri tavalla toimivaa ja eri asioihin huomiota kiinnittävää vanhempaa. Toinen antaa ravinnon ja sylin eri tavalla kuin toinen ja on silti läheinen ja rakas. Se on rikastuttavaa?

• Ei uskois?
        Nojoonmarkkinat kirjoitti:

Kyllä minä ainakin hämmästyisin jos naiseni "tahalleen" tekeytyy raskaaksi vaikka lapsi pitäisi olla molempien toivoma ja rakkaudella tehty? Isän ei pitäisi pyydellä anteeksi tai kokea huonoa omaatuntoa siitä, että äiti on pidemmällä tai syvemmällä vanhemmuuteen kasvussaan raskauden vuoksi. Isän kannattaa ottaa paikkansa perheessään ja muistaa, että lapselle on vain hyväksi, että on kaksi eri tavalla toimivaa ja eri asioihin huomiota kiinnittävää vanhempaa. Toinen antaa ravinnon ja sylin eri tavalla kuin toinen ja on silti läheinen ja rakas. Se on rikastuttavaa?

Jos painat paljaalla naisesi sisään, eikös se ole rakkaudella tehty? YLEISESTI ON TIEDOSSA; ETTÄ PILLERIT VOI PETTÄÄ.

Miestä joka luottaa naisen varmoihin päiviin tahi pillereihin kutsutaan ISÄKSI:

Toisinaan jopa sukupuolitaudin kantajaksi.

Minä yllätyn miesten tyhmyydestä uudestaan ja aina uudestaan, ja uudestaan.

• Niiiiin?
        Ei uskois? kirjoitti:

Jos painat paljaalla naisesi sisään, eikös se ole rakkaudella tehty? YLEISESTI ON TIEDOSSA; ETTÄ PILLERIT VOI PETTÄÄ.

Miestä joka luottaa naisen varmoihin päiviin tahi pillereihin kutsutaan ISÄKSI:

Toisinaan jopa sukupuolitaudin kantajaksi.

Minä yllätyn miesten tyhmyydestä uudestaan ja aina uudestaan, ja uudestaan.

Varmaankin mies on tietoinen että ei pilleritkään ole 100%varmoja mutta jos nainen tahalleen jättää syömättä että varmasti tulee raskaaksi?? Jos nainen haluaa väkisin raskaaksi nii puhuisi edes asiasta miehen kanssa tai tekisi sen sellaisen kanssa joka myös sitä haluaa? Vaan onko se lapsi sitten väkisin saada juuri silloin kun nainen niin haluaa??
        Miestä joka luottaa naiseen näissä asioissa voidaan myös kutsua SINISILMÄISEKSI? Ja kyllä myös TYHMÄKSI........

• yksinkertaista
        Niiiiin? kirjoitti:

Varmaankin mies on tietoinen että ei pilleritkään ole 100%varmoja mutta jos nainen tahalleen jättää syömättä että varmasti tulee raskaaksi?? Jos nainen haluaa väkisin raskaaksi nii puhuisi edes asiasta miehen kanssa tai tekisi sen sellaisen kanssa joka myös sitä haluaa? Vaan onko se lapsi sitten väkisin saada juuri silloin kun nainen niin haluaa??
        Miestä joka luottaa naiseen näissä asioissa voidaan myös kutsua SINISILMÄISEKSI? Ja kyllä myös TYHMÄKSI........

Jos mies ei halua isäksi, niin pitää sen vietikkansa housuissaan, ja jumalat mielessä.

• niin makaa kuin peta

Eivät tuntemattomat päätä sitä kuinka lastasi saat tavata, vaan lapsen äiti. Se äiti, joka päätti lapsen pitää siinä vaiheessa kun puhuit lämpimästi abortista. Siinä vaiheessa äiti sisimmässään päätti pitää lapsen yksin. Ja se hänelle suotakoon.

Kunnioitus ansaitaan, sitä ei voi yhtäkkiä ottaa kuin kaupan hyllyltä. Vaikka et sinä sitä noilla aivoilla ikinä ymmärrä.

• jeoaiiitjlaitijsl

Ensin mies haluaa abortin, sitten valittaa suruaan kun ei voi olla lapsen kanssa.

Itse ei ymmärrä saaneensa paljon enemmän kuin koskaan ansaitsee.

• Väitöskirja.

Väkivaltasyytös ei yksin auta äitiä voittamaan huoltajuuskiistaa

Turun Sanomat 31.10.2010 11:00

Väkivaltasyytökset eivät ole oikeudessa äitien valttikortteja, joilla he voittavat huoltajuuskiistat.

Väitetään, että äiti voittaa avioeroriidan käräjillä syyttämällä isää väkivallasta tai lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Uskomus on väärä.

Huoltajuusriitoja tutkinut Teija Hautanen havaitsi, että väkivaltasyytökset eivät ole oikeudessa äitien valttikortteja, joilla he voittavat kiistat.

Hautasen mukaan tuomioistuimissa väkivallasta vaaditaan muutakin näyttöä kuin toisen vanhemman kertomus. Vaikka väkivallasta olisi riittävästi näyttöä, viranomaiset eivät välttämättä anna sille painoarvoa päätöksissään ja suosituksissaan, hän arvioi.

Väitöskirjassa on selvitetty, miten käräjä- ja hovioikeuksissa on käsitelty huoltajuusriitoja, joissa on esitetty väitteitä perheväkivallasta. Tiedot tutkija on koonnut oikeudenkäyntiasiakirjoista.

Huoltajuusriidoissa oikeusistuimet tarkastelevat vanhemmuutta ja lasten elämää monesta näkökulmasta. Lähtökohtana on lapsenhuoltolaki, joka korostaa molempien vanhempien merkitystä.

Tutkimuksen aineistossa on 158 riitaa vuosilta 2001-2003. Kaikissa oli esitetty väite toisen tai molempien vanhempien väkivaltaisuudesta tai lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tietoja kerättiin kolmesta käräjäoikeudesta ja neljästä hovioikeudesta.

Aineisto osoitti, että väitteet ja kuvaukset fyysisestä väkivallasta ovat oikeuteen viedyissä riidoissa tavallisia. Joissakin hovioikeuksissa väkivallasta oli mainintoja jopa joka toisessa kiistassa. Isän väkivaltaisuus oli aineistossa selvästi yleisempää kuin äidin.

Väkivaltaan ei haluta ottaa kantaa
      Riitaisa ero puidaan käräjillä
      - Suomessa tapahtuu vuosittain noin 17 000 sellaista avo- tai avioeroa, joissa osapuolilla on alle 18-vuotiaita lapsia.
      - Valtaosa vanhemmista pääsee sopimukseen lasten asumisesta, huollosta ja tapaamisoikeudesta.
      - Pieni osa eroista on niin riitaisia, että kiistat viedään tuomioistuinten ratkaistavaksi. Käräjäoikeuksissa käsitellään vuosittain noin 2 000 huolto- ja tapaamisasiaa. Osapuolet voivat sopia riidan oikeusprosessin aikana, jolloin juttu raukeaa.

Hautasen mielestä viranomaiset eivät käsittele väkivaltaväitteitä järjestelmällisesti määritellessään lapsen etua.

- Väkivaltaa ei kirjata systemaattisesti asiakirjoihin eikä sitä arvioida ja tulkita yhdenmukaisesti ja ennakoitavasti, hän kirjoittaa.

Ratkaisuissa väkivalta oli vain harvoin keskeinen arvioinnin kohde. Tuomarit ja selvityksiä antavat sosiaalityöntekijät eivät aina edes ottaneet kantaa väkivaltaväitteisiin.

- Väkivaltaa koskeva kielenkäyttö on usein sekä tuomareilla että sosiaalityöntekijöillä epätarkkaa, ympäripyöreää ja jopa silottelevaa, tutkija arvioi.

Väitöskirja tarkastettiin lauantaina Tampereen yliopistossa.

(MTV3 - STT)
      --------------------------

• Älä luovuta

Olen pahoillani tilanteestasi.

Olet kovin nuori ja ymmärrettävästi alussa hirvitti ajatus isäksi tulemisesta. Meitä kolmekymppisiäkin saattaa hirvittää. Ei se silti tee isyydestäsi yhtään vähempiarvoista ja minusta on hienoa, että haluat olla isä lapsellesi. Älä päästä siitä irti, sillä vaikka lapsen äiti tässä vaiheessa tuntuukin tekevän isänä olemisen melko hankalaksi sinulle, on arvokasta että lapsi kasvaa tietäen että isä aidosti välittää vaikka onkin etäisä.

Täytyy naisena sanoa, etten ymmärrä lainkaan tuota ajatusta, ettei anna/halua lapsen tavata isäänsä. Taustalla on usein itsekäs halu satuttaa toista vanhempaa, mutta siinä harvemmin on lapsen etu kyseessä (ellei ole sitten väkivallan pelkoa tms). Lapselle olisi todella tärkeää saada pitää kummatkin vanhemmat osana elämäänsä.

Vaikka lapsesi äidillä on yksinhuoltajuus, ei hänellä ole oikeutta estää sinua tapaamasta lastasi. Ymmärsin, että lapsi on vielä hyvin pieni ja silloin yleensä lapsi on tiukemmin äidissä kiinni jo ruokinnan kautta eli isän rooli on "vähäisempi" eikä esim voi pitkiä aikoja olla erossa äidistä. Lapsen kasvaessa tämä kuitenkin muuttuu ja lapsi alkaa paremmin kestämään pitempiä eroja äidistään. Toivon todella, että tässä vaiheessa lapsen äiti antaa sinulle mahdollisuuden tulla aktiivisemmin osaksi lapsen elämää. Se, että sinä hoitaisit välillä lasta antaa äidille itselleenkin mahdollisuuden levätä joten en ymmärrä lainkaan miksi hän ei halua ottaa sinua osaksi lapsen elämää.

Yritä ottaa asia puheeksi esim perheneuvolan kautta. Siellä yleensä kuunnellaan ja yritetään löytää yhdessä ratkaisu ongelmaan. Valmiita ratkaisuja ei ole tarjolla, mutta esim keskustelu voi olla helpompaa ulkopuolisen ohjaamana kuin jos yritätte keskenänne asiasta keskustella. Ehkä lapsen äitikin alkaa tajuamaan, että loppujen lopuksi hän satuttaa lastaan tietoisesti satuttamalla sinua.

Jaksamisia sinulle ja toivon todella, että saat olla lapsellesi sellainen isä, jonka tyttäresi ansaitsee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe