Kovat sakot Loirin puheista

Allatus

Vesku erehtyi kehumaan Victoza-lääkettä haastattelussa eli lääke oli pudottanut painoa ja saanut sokerit kohdalleen. Miehestä oli tullut kuin uudestisyntynyt. Minulle kävi samoin. Käytin paljon insuliinia,jotta sokerit pysyisivät kohtuullisina. Paino nousi ja nousi,vaikka yritin tarkkailla syömistä ja liikkua. Sain Victoza reseptin lääkäriltä ja jo puolessa vuodessa paino oli pudonnut 16 kiloa aivan normaali elintavoilla. Verenpainelääke puolitettiin ja insuliinia tarvitsin päivässä 66 yksikön sijaan 12 yksikköä..Onneksi lääkkeelle tuli rajoitettu korvattavuus ja pystyin jatkamaan sen käyttöä eli kuukauden satsi maksoi siten reilu 100 euroa ja lääke rupesi kartuttamaan vuosittaista hintakattoa.
Nyt onLääkeyhtiö saanut sakot Veskun haastattelusta ja Victozan korvattavuus on lopetettu 1.2.2013 alkaen. Huomasin tämän juuri, kun tarvitsen lisää kyseistä lääkettä. Korvaavaa lääkettä ei kuulemma saa. Miksiköhän toimiva hoito halutaan tuhota, kuten myös tuhansien lääkkeen käyttäjien terveys?

28

4007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärin sammutettu

      ...ja kohta tähän perään saamme varmasti "päivystävän" Victoza-trollin sylkemän oksennuksen, kuinka "Victoza tappaa".

      Hoitamaton diabeteshän ei tapa, ei....

      "Väärin sammutettu tulipalo", sanoi Pölhölän varapalopäällikkö VPK:n työskentelystä.

    • lääkebisnes.

      Oireet saa kuriin elämäntavoilla.

      Hae terapiaa syömishäiriöösi, niin pääset lääkkeistä eroon, niin ei tarvii täällä itkeä lääkkeen kalleutta.

      Loirille maksettiin lääkkeen mainostamisesta ja Novo Nordisk Farma Oy sai 45 000€ sakot, joka on aivan oikein.

      • Allatus

        Sinä lääkebisnestä tunteva terapeutti! Onko Loiri sinun mielestäsi siis rahasta valehdellut terveytensä kohenemisesta Victozan avulla ja kenties saanut sensijaan diabeteksen ja ylipainonsa kuriin terapian avulla?


      • lääkebisnes.
        Allatus kirjoitti:

        Sinä lääkebisnestä tunteva terapeutti! Onko Loiri sinun mielestäsi siis rahasta valehdellut terveytensä kohenemisesta Victozan avulla ja kenties saanut sensijaan diabeteksen ja ylipainonsa kuriin terapian avulla?

        Loiri mainosti lääkettä rahasta.


      • lääkebisnes.
        lääkebisnes. kirjoitti:

        Loiri mainosti lääkettä rahasta.

        Suomessa lääkkeiden mainostaminen on rikos.

        Siksi Novo Nordisk Farma Oy sai 45 000€ sakot, joka on aivan oikein.

        Loiri ei tietenkään suostu kommentoimaan asiaa mitenkään.


      • Allatus
        lääkebisnes. kirjoitti:

        Suomessa lääkkeiden mainostaminen on rikos.

        Siksi Novo Nordisk Farma Oy sai 45 000€ sakot, joka on aivan oikein.

        Loiri ei tietenkään suostu kommentoimaan asiaa mitenkään.

        Mitenkäs telkkarin burana- ja pukamavoidemainokset? Rikollisia?

        Loiri uskoakseni on puhunut totta Victozan vaikutuksista itseensä, sillä minuun lääke on vaikuttanut samoin.

        Lääke käsittääkseni on yleisemminkin myönnetty tehokkaaksi ja hyväksi. Oletko sinä sitä käyttänyt? Sinua tuntuu eniten haittaavan kyseinen lääkefirma ja ylipainoiset diabeetikot.
        Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta.


      • 11+11
        Allatus kirjoitti:

        Mitenkäs telkkarin burana- ja pukamavoidemainokset? Rikollisia?

        Loiri uskoakseni on puhunut totta Victozan vaikutuksista itseensä, sillä minuun lääke on vaikuttanut samoin.

        Lääke käsittääkseni on yleisemminkin myönnetty tehokkaaksi ja hyväksi. Oletko sinä sitä käyttänyt? Sinua tuntuu eniten haittaavan kyseinen lääkefirma ja ylipainoiset diabeetikot.
        Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta.

        Taitaa olla ero itsehoitolääkkeiden ja reseptilääkkeiden kesken mainostamisessa.

        Muuten Diabetes ja lääkäri -lehdestä on kaksi painosta. Rahvaalla tarkoitetusta puuttuvat lääkemainokset, jotka ovat lääkäreille tarkoitetussa versiossa.


      • ???
        Allatus kirjoitti:

        Mitenkäs telkkarin burana- ja pukamavoidemainokset? Rikollisia?

        Loiri uskoakseni on puhunut totta Victozan vaikutuksista itseensä, sillä minuun lääke on vaikuttanut samoin.

        Lääke käsittääkseni on yleisemminkin myönnetty tehokkaaksi ja hyväksi. Oletko sinä sitä käyttänyt? Sinua tuntuu eniten haittaavan kyseinen lääkefirma ja ylipainoiset diabeetikot.
        Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta.

        "Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta."

        Miksi käyttö loppui? Kahden kynän pakkauksesta saa ilmeisesti edelleen 35% peruskorvauksen, ainakaan sen korvauksen poistumisesta ei ole tullut tietoa (vielä).

        Eikä Victoza poistunut apteekeista, nyt vaan joutuu maksamaan n. 69 € enemmän kolmen kynän pakkauksesta. Tietenkin suurin ongelma tulee siitä että korvauskatto ei enää täytykään Victozalla eikä loppuvuoden lääkkeitä saa lähes ilmaiseksi.


      • 14+19
        ??? kirjoitti:

        "Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta."

        Miksi käyttö loppui? Kahden kynän pakkauksesta saa ilmeisesti edelleen 35% peruskorvauksen, ainakaan sen korvauksen poistumisesta ei ole tullut tietoa (vielä).

        Eikä Victoza poistunut apteekeista, nyt vaan joutuu maksamaan n. 69 € enemmän kolmen kynän pakkauksesta. Tietenkin suurin ongelma tulee siitä että korvauskatto ei enää täytykään Victozalla eikä loppuvuoden lääkkeitä saa lähes ilmaiseksi.

        Victozasta ei enää makseta mitään korvausta. Tässä on Yliopiston Apteekin sivuilta korvaukset.

        http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/laakejaterveystieto/korvattavuus/laakekorvauslaskuri/Pages/Default.aspx?productid=50365(YABaseCatalog)

        Kelan korvauskattoa kerryttävät vai ne lääkkeet, joista saa Kelan korvausta. Victoza ei siis enää kerrytä tuota kattoa.


      • Allatus
        ??? kirjoitti:

        "Minua keljuttaa eniten se, että minulle tehokkaan lääkkeen käyttö loppui kohdaltani kuin seinään hilan päätöksen johdosta."

        Miksi käyttö loppui? Kahden kynän pakkauksesta saa ilmeisesti edelleen 35% peruskorvauksen, ainakaan sen korvauksen poistumisesta ei ole tullut tietoa (vielä).

        Eikä Victoza poistunut apteekeista, nyt vaan joutuu maksamaan n. 69 € enemmän kolmen kynän pakkauksesta. Tietenkin suurin ongelma tulee siitä että korvauskatto ei enää täytykään Victozalla eikä loppuvuoden lääkkeitä saa lähes ilmaiseksi.

        Olen pienituloinen. Minulla ei ole vaihtoehtoja, jos lääkemenot nousevat kuukautta kohti lähemmäs 300 euroon.Eli siinä vastaus ihmettelyysi.

        ps. Kahden kynän pakkauksestakaan ei saa korvausta senttiäkään.


    • Ei mainoksen uhri

      Victozan korvattavuus lopetettiin siksi että hintaa nostettiin liikaa. Roti se pitää olla kerjätessäkin.

      Vastaavaa pistettävää suolistohormoonia on muitakin merkkejä ja niiden korvattavuus säilyi ja jopa paranee täyskorvattavuuteen huhtikuun alussa.

      Victoza on tuupattu markkinoille liian kovalla mainosrummutuksella, potilaat eivät edes tiedä muista vaihtoehdoista.

      • Allatus

        Onko sinulla jotain sisäpiiritietoa? Apteekista kerrottiin,ettei Victozalla ole vastaavaa tuotetta eli reseptilläni en muuta saa.
        Mainosrummutukset ovat minulta menneet ohi, enkä sellaisten takia lääkettä käyttänyt, vaan se todella toimi minulla ( kuten vissiin Veskulla ja ehkäpä jollakulla muullakin..).


      • Ei mainoksen uhri
        Allatus kirjoitti:

        Onko sinulla jotain sisäpiiritietoa? Apteekista kerrottiin,ettei Victozalla ole vastaavaa tuotetta eli reseptilläni en muuta saa.
        Mainosrummutukset ovat minulta menneet ohi, enkä sellaisten takia lääkettä käyttänyt, vaan se todella toimi minulla ( kuten vissiin Veskulla ja ehkäpä jollakulla muullakin..).

        Victozan vaikuttava aine on liraglutidi, eikä muuta lääkettä ole samalla vaikuttavalla aineella. Siksi Victozalle ei ole vastaavaa tuotetta.

        Toinen suolistohormonilääke on eksenatidi (tuotenimi Byetta ja Bydureon). Kyseiset lääkkeet ovat samoin ehdoin korvattavia kuin kuin Victoza ja vaikutustapa suunnilleen sama.

        Bydureonilla on vielä se etu että se pistetään vain kerran viikossa eikä ole sidottu ateriointiin.

        Mainostusta on myös ne valtavat määrät kommentteja tällä palstalla joissa kehutaan Victozaa, mutta noista muista on vain pieniä mainintoja. Veskun laihtuminen Victozalla taisi olla se suurin mainosvaikutus jonka jälkeen moni alkoi pyytää lääkettä lääkäriltään. Victoza koettiin "ihmelääkkeenä" jolla laihdutus onnistuu helposti ilman vaivaa.


      • Allatus
        Ei mainoksen uhri kirjoitti:

        Victozan vaikuttava aine on liraglutidi, eikä muuta lääkettä ole samalla vaikuttavalla aineella. Siksi Victozalle ei ole vastaavaa tuotetta.

        Toinen suolistohormonilääke on eksenatidi (tuotenimi Byetta ja Bydureon). Kyseiset lääkkeet ovat samoin ehdoin korvattavia kuin kuin Victoza ja vaikutustapa suunnilleen sama.

        Bydureonilla on vielä se etu että se pistetään vain kerran viikossa eikä ole sidottu ateriointiin.

        Mainostusta on myös ne valtavat määrät kommentteja tällä palstalla joissa kehutaan Victozaa, mutta noista muista on vain pieniä mainintoja. Veskun laihtuminen Victozalla taisi olla se suurin mainosvaikutus jonka jälkeen moni alkoi pyytää lääkettä lääkäriltään. Victoza koettiin "ihmelääkkeenä" jolla laihdutus onnistuu helposti ilman vaivaa.

        Victozaa olen pistänyt kerran vuorokaudessa riippumatta aterioista. Jos mainitsemasi toiset lääkkeet ovat yhtä hyviä niin hieno homma ja niitä voi minun puolestani käyttää kaikki halukkaat.
        Jos Victozaa on ruvettu käyttämään vain "mainosten" vuoksi, herää kysymys: miksi sitä käyttävät diabeetikot haluavat korvattunakin maksaa yli sata euroa kuussa, jos lääke on huono/ tehoton? Joku taho haluaa vimmatusti Victozan pois markkinoilta?


      • 8+11
        Allatus kirjoitti:

        Victozaa olen pistänyt kerran vuorokaudessa riippumatta aterioista. Jos mainitsemasi toiset lääkkeet ovat yhtä hyviä niin hieno homma ja niitä voi minun puolestani käyttää kaikki halukkaat.
        Jos Victozaa on ruvettu käyttämään vain "mainosten" vuoksi, herää kysymys: miksi sitä käyttävät diabeetikot haluavat korvattunakin maksaa yli sata euroa kuussa, jos lääke on huono/ tehoton? Joku taho haluaa vimmatusti Victozan pois markkinoilta?

        Ei kela-korvausten poisjääminen suoraan tarkoita sitä, että lääke poistuisi Suomesta myynnistä. Nytkin on monia, jotka ovat käyttäneet sitä. vaikka eivät ole saaneet kela-korvausta, koska eivät ole täyttäneet kelan asettamia ehtoja, joista tärkein on ilmeisesti BMI yli 35.

        Niille, jotka ovat saaneet kela-korvausta, on isku tietysti kova. 35 % korvauksen poistuminen samoin kuin lääkekattoon vaikuttamattomuus ovat vaikuttavia asioita.

        Jatkaako Novonordisk kuitenkin lääkkeen myyntiä Suomessa. on ainakin vielä arvoitus. Lääkkeen menekki varmasti laskee, koska ainakin osa kela-korvausta saavia luopuu siitä. Paljonko kokonaismyynti laskee, on tietysti epäselvää.

        Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että kelakorvauksillekin täytyy löytyä maksaja, joka on tavallinen veronmaksaja. Olisi tietysti toivottavaa, että Novonordisk suostuisi hinnan alennuksiin, jolloin kela-korvausten saantikin jatkuisi. Lääkkeen menekki on sen verran kasvanut, että yhtiöllä uskoisi olevan varaa laskea vähän hintaakin. Novonordisk on ´sinänsä hyvin voittoa tuottava yhtiö.

        Tietoisuus Victozasta on levinnyt ilman Loiriakin. Minusta Loirin palkkaaminen mainostajaksi Suomessa on ollut huono, jos ei suorastaan epäillyttävä idea.


    • Hoitakaa terveeksi

      Ohhoh, aivanko oli aurinko vähällä paistaa risukasaankin! Eihän nyt sellainen sovi! Tässä maassa pienituloiset ja köyhät saavat luvan tottua ajatukseen että sairaudet ja lääkkeiden hinnat ovat vain lisääntymään, ja mieluiten hoidetaan vaikka aspiriiinilla jos halvemmalla päästään!

    • miksi?

      II-tyypin diabetes on ihan itse aiheutettu sairaus.

      Miksi se pitäisi kustantaa terveiden verorahoista?

      Umpimätä ja korruptoitunut Diabetesliitto ei tee mitään hyvää diabeetikkojen hyväksi.

      • ajattele vähän

        Jatketaanpa listaa. Keuhkosyöpä on itseaiheutettu sairaus koska on poltettu tupakkaa. Maksasairaudet ovat itseaiheutettuja koska on ryypätty viinaa. Esimerkkejä löytyy paljon. Miksi ne pitäisi kustantaa terveiden verorahoista? Tulisi paljon terveempi kansa kun kaikki sairaat kuolisi pois ennenaikaisesti kuluttamasta verorahoja.


      • Boss 52

        Itse asiassa II-tyypin diabeteksen taustalla olevia sairauden syntyyn liittyviä olevia syitä ei tiedetä. Tällä hetkellä hoidetaan vain oireita. Uusimmat lääkkeet aktivoivat haiman beetasoluja tuottamaan insuliinia ja estämään maksaa tuottamasta liikaa glukoosia.

        Syyt liiallisen ravinnon nauttimisesta, liikunnan vähäisyydestä jne. ovat lääkäreiden selityksiä asialle vähän kuin keskiajalla elettäisiin. Kun ei tiedetä varmasti, niin todetaan vain. Tosiasia on kyllä että ylipainoisilla esiintyy tätä II-tyypin DB-sairautta. Ylipainon kertyminen voi olla myös aineenvaihdunnassa taphtuneesta muutoksesta (beetasolujen toiminta?) el seuraus ei välttämättä syy. Ymmärätkös? No tuskinpa vain..


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. II- tyypin diab. ei suinkaa ole aina itseaiheutettu.Törkeä väite! Jos sinulla on vaikea nivelrikko selässä ja liikkuminen ei enää onnistu, on painon pudotus ehdottoman tärkeää molempiin sairauksiin. Lääkehoito ainoa mahdollisuus, kun ruokailu vedetty minimiin. Nim. Ent urheilija/ KTM/lehtori vm59🙃


    • Madame Läskipohje

      1.4. aloitin Victozan käytön. Alkuannoksella tunsin nälkää mutta siirryin nopeasti ylläpitoannokseen ja näläntunne hävisi. Ei ollut pahoinvointia eikä muitakaan sivuoireita. Vähensin heti Lantusta 80stä 60een ja käytin tällä yhdistelmällä kuukauden. Nyt olen jo Lantusannoksella 40, aamusokerit 4.8 ja 3.8. Eli muutaman päivän kulutua vähennän Lantusta taasen ehkä 10:llä. Nyt tässä on ollut pitkä ja hankala flunssa mahatauteineen ja pelkäsin että elimistö ei toimi niinkuin terveenä mutta hui hai... Olo on hyvä. Ruokamäärät eivät ennenkään olleet suuria minulla mutta huomaan kyllä että joudun pitämään kiinni säännöllisestä syömisestä nyt entistä tarkemmin. Nälkää ei juur tule.
      Paino oli tipahtanut jo aiemmin parikymmentä kiloa koska tyroksiiniarvot pomppasivat pilviin ja kun lääkitystä tarkistettiin, alkoi sulaminen. Tuosta tyroksiinin vähyydestä johtuva painonnousu on pois ja nyt on vaatekoot menossa uusiksi. Etenkin housukoot ovat pienentyneet huimasti.
      Victoza todellain toimii eikä ole siltä osin humpuukia. Lantus oli minulle täysin sopimaton lääke, vointi huononi koko ajan, sellainen turpeus, jäyhyys ja omituinen ulkomuoto valtasivat pikku hiljaa kehoni ja mieleni. Olen ikuisesti kiitollinen Veskulle, että puhui lääkkeen puolesta ääneen. Sillä katsellessani häntä tunnistin monia samoja asioita itsessäni.
      Minä hain lääkettä kahdella B-todistuksella (ensimmäinen oli puutteellinen) joista toisen teki erikoislääkäri sisätaudeista, ihan itse pyysin. Ostamisen kanssa vitkuttelin kun odottelin mihin tuo hinta asettuu mutta sitten tulikin Kelalta ilmoitus että olen saanut täyskorvattavuuden mikä oli ilouutinen (olin jo ennemminkin Kelan palveluihin tyytyväinen asiakas mutta nyt etenkin). Aloitin lääkkeen heti sinä päivänä kun lääkekorvattavuus astui voimaan.
      Olen kahden vuoden takaisista isän hautajaisista laihtunut kolmisenkymmentä kiloa. Edessä olisi ehkä vielä 20 kg ollakseni hoikka entinen minä. En tiedä miksi Lantus oli minulle alusta alkaen kuin myrkky, vaistosin sen sopimattomuuden alusta alkaen enkä tajunnut miksi minun piti siirtyä insuliininpiikittäjäksi koska pillereillä oli ennenminkin sellainen vaikutus että sokerit laskivat liian alas? Pillereiden vähentäminen olisi mielestäni riittänyt. No, tapahtunut on tapahtunut mutta tänään mitatessani aamusokereita olin tosi tyytyväinen 4.8. Eilen tosiaan 3.8. Ruokailun jälkeiset arvot eivät enää nouse 15-20:een vaan pysyttelevät alta kympin.
      Tiedän, että jokaisella lääkkeellä on sivuvaikutuksensa mutta tiedän myöskin minkälaisena ihmisenä en jaksa elää. Nyt on lähes terve olo ja omasta puolestani suosittelen lääkettä kokeiltavaksi laajemminkin. Minä sain oman kimmokkeeni Veskusta ja olen siitä ikuisesti kiitollinen :) t. Madame Läskipohje

      • Väliinputoaja

        Ainakin Lantusta on vähennettävä reilummin koska olet mennyt jo hypoille (verensokeri alle 4). Muutenkin aamusokerit on hiukan alakantissa koska ilmeisesti aamuyöllä ollaan oltu hypon rajoilla (turhan vaarallista). Mutta toisaalta aterian jälkeiset arvot on vielä korkeita joten "perussokeri" onkin syytä pitää alhaalla (lääkärin kommentti itselleni vastaavassa tilanteessa).

        Itse olen niin "laiha" (BMI jää hieman alle korvausrajan) etten saa Victozaa täyskorvattuna joten joudun turvautumaan pillereihin ja Lantukseen.


      • Laurilalli

        Jokainen on oman diabeteksensä asiantuntija yhdessä hoitohenkilöstön kanssa. Me ollaan kovia neuvomaan, silti on seurtaava roppaa ja sen mukaan toimia. En rääkkää liikaa teen aina niin että olo on hyvä,joskus nousee kun mämmi on niin hyvää. Hyvää elämää kaikille d:lle ja heitä hpitaville. !


    • 3+3

      Vesa Matti Loiri uskotteli pitkään laihtuneensa Victoza -lääkkeellä, kunnes sitten paljastui, että laihtuminen johtui suoliston ohitusleikkauksesta. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Miksi ei voi olla rehellinen? Julkisuuden henkilöinä heillä on suuri vaikutus ihmisiin niin hyvässä kuin pahassa.

      http://www.anttiheikkila.com/blogi/mennyt-vuosi-2014/

    • be_paranoid_76459

      Victoza ei vaikuta kovin järkevältä lääkkeeltä. Luin tieteelliset artikkelit GLP-1 hormonista ja minulla on kokemusta artikkelien lukemisesta (julkinen lääketieteellinen kirjoittelu on tosin joskus täyttä huijausta myös). En osaa sanoa tappaako Victoza niin kuin sanotaan (esimerkiksi lääkettä lopetettaessa beta-solujen määrä voi taas vähetä johtaen insuliinin määrän vähenemiseen mikä johtaisi kuolemaan ja muutenkin insuliinitasojen lisääminen lääkkeellä ei ole kovin järkevää kun resistanssi vaan lisääntyy), mutta tuskin sillä voi parantua diabeteksestä niinkuin Vesa-Matti Loiri väitti niinkuin ei laihdutusleikkauksellakaan? jota mies sanoi käyttäneensä seuraavaksi.

      Huolestuttavinta kuitenkin on vauva ja muiden sivustojen kahjojen kehuminen sitä lääkkeeksi vaivaan kuin vaivaan samalla vaatien mm. esimerkiksi berberiinin kieltämistä jonka toimintamekanismi on järkevämpi, jota olen itse käyttänyt ja siitä hyötynyt.

      • hpv20

        No laihdutusleikkauksella monen sokeriarvot normalisoituvat mutta niin käy yleensä myös kun laihduttaa reilusti.

        Itsekään en Victosaa käyttäisi mielelläni koska se on uusi lääke eikä pitkäaikaiskäytöstä ole kokemuksia. Lisäksi insuliini toimii minulla todella hyvin.


      • Toinenkin_vaikutustapa
        hpv20 kirjoitti:

        No laihdutusleikkauksella monen sokeriarvot normalisoituvat mutta niin käy yleensä myös kun laihduttaa reilusti.

        Itsekään en Victosaa käyttäisi mielelläni koska se on uusi lääke eikä pitkäaikaiskäytöstä ole kokemuksia. Lisäksi insuliini toimii minulla todella hyvin.

        On todettu että lihavuusleikkauksissa mahalaukun ohitusleikkaus vaikuttaa aineenvaihduntaan. Verensokeri alenee heti, jo ennen kuin potilas ehtii laihtumaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe