Olen lukenut, että alkusarjan h-veneitä oli saatavana takaboxin sisään rakennetulla perämoottorikaivolla, josta kone meni pohjan läpi veteen. Onko kellään tietoa systeemistä?
Painopisteeseen tuskin paljon vaikuttaa vaikka kone siirtyisikin eteenpäin, rakennelma kun varmaankin tuo itsessään lisää painoa. Moottori tulisi kuitenkin paremmin käden ulottuville, ja etenkin ulkonäkö paranisi. Eihän H-veneessä perämoottori yhtä ruma ole kuin Haissa, mutta melkoinen linjakkuuden rikkoja kuitenkin...
h-veneen perämoottorikaivo??
4
1587
Vastaukset
- Jussi P.
Joskus mulla oli H- vene, jossa oli perämoottorikaivo. Se oli kuitenkin laminoitu umpeen. Kone syvällä peräboksissa on vaikeampi käyttää kuin perässä. Tuleeko savua kuitenkin sisälle boksiin? Ja lisäksi laatikko oli aika heppoinenkin ja matala. Olisiko se vuotanut vettä sisälle? Kaivo pitäisi saada peitettyä kumilla viratausvastuksen vähentämiseksi. Voihan sen moottorin jättää rantaan tai kantaa kajuuttaan purjehduksen ajaksi linjoja häiritsemästä.
- toope
Minulla oli h-vene, jossa oli kyseinen kaivo. Se on aika kevytrakenteinen ja pieni, joten ei tule painoa lisää. Mutta: tila on niin ahdas ainakin 4-heppaiselle moottorille, ettei moottori sovi kääntymään kaivossa, joten vene kääntyy kankeasti rantautuessa. Moottori on hankala nostaa kaivosta pois purjehduksen ajaksi, jos ei nosta, moottori laahaa vedessä ja kovassa vauhdissa vesi tulvii kaivon reunojen yli takaboksiin. Moottori kusee jäähdytysveden kaivon ulkopuolelle takaboksiin. Moottorilla on aika tyylikästä ajella, kun sulkee takaboksin luukun, kunnes kone tukehtuu pakokaasuunsa, jota nousee vedestä kaivon kautta boksiin. Nämä kokemukset yhden purjehduksen aikana, jolloin kokeilin kaivoa, sitten ruuvasin ruman perämoottoritelineen takaisin perälautaan:)
- hookkan
osta sähkömoottori ja iso akku aurinkokennon kera. Akun voit asemoida sisälle hyvään painopisteeseen, pari kiloa painavaa sähkömoottoria on helppo nostella edestakaisin tarvittaessa. Hoolla ei muutenkaan moottorilla tarvi ajella, kun liikkuu kevyellä tuulellakin.
Näin minä tekisin. - Viki
En ole ikinä nähnyt Hssa perämoottorikaivoa, mutta IF lienee paatti, jossa tuota ratkaisua on aika yleisestikin käytetty. Niistäkin monet ovat laminoineet kaivon umpeen.
Hn perämoottori pitää olla sen painoinen (max 15 kg) että sen viitsii siirtää takaboxiin. Kolkytäkiloinen nelitahtipitkäriki roikkumassa peräpeilissä pilaa paitsi esteettisen elämyksen, myös purjehdusominaisuudet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2534557Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1302985Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412742Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741730Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051563Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn201461- 551324
- 931235
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2041093- 471085