Yskittää kostealla säällä, miksi?

Yskisköhköh

Aloin teininä yskimään jokaikinen syksy ja aina vaan pidempään, mikään lääke ei auttanut. Vasta kolmikymppisenä kun aloin mäkeä noustessa olemaan henkihieverissä sain diagnoosin rasitusastma. Jonkin aikaa syksyllä yskiminen loppui pikkuhiljaa kun käytin Bricanyliä.

Sitten yskää tuli jo keväälläkin. Aiemmin vaivannut koivunsiitepölyallergiani on muuttunut yskimiseksi, ja loppukesästä/syksyllä vaivaava yskä tulee aina samaan aikaan kuin näyttää olevan tekstitelevision mukaan hometta metsissä. Olen parina vuonna syönyt antihistamiinia mikä vähän hillitsee yskää. Joudun aloittamaan sen jo maaliskuussa kun siitepölyä tulee tuulen mukana etelästä, ja syömään syyskuulle koska kun koivu loppuu, homesienet alkavat...

Mutta tänä talvena on nyt yskittänyt myös. Suojasäällä ja kovemmalla pakkasella. Pakkasärsytyksen tajuan kun ilma on rutikuivaa, mutta minkä ihmeen takia suojalla yskittää? Onko kellään astmaatikolla tällaisia oireita?

Parina keväänä olen jotain astmalääkettä käyttänyt ilman mitään apua. Parina kesänä olen syönyt kortisonikuurin ja heti kuurin loputtua yskä jatkuu. Pitäisi kai mennä kyselemään ihan oikeasti hoitavaa astmalääkettä, mutta em. tapausten takia en ole viitsinyt kun ei niistä hoitavista lääkkeistä ole tähänkään mennessä mitään hyötyä ollut.

2

309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

Samat oireet myös minulla. Mulla onkin kosteusvauriomikrobien aiheuttama astma ja homeallergia eli oireilen kostealla säällä luonnonhomeelle. Pakkaselle, pakokaasuille ja voimakkaille hajuille kuten esim. tuulilasinpesuneste oireilen myös. Hoitava astmalääke alkaa tehota vasta noin kahden kuukauden käytön jälkeen, joten olet ilmeisesti tulkinnut sen tehottomaksi ja luovuttanut sen käytön suhteen liian aikaisin. Jos sinulla on astma, etkä käytä ollenkaan keuhojen tulehdusta hoitavaa lääkettä vaan yksinomaan oireita helpottavaa avaavaa, keuhkoputkesi ovat vaarassa jäädä pysyvästi tulehtuneiksi ja supistuneiksi.

• Yskisköhköh

Kumma kun yksikään lääkäri ei ole tuohon asiaan reagoinut millään tavalla kun olen sanonut että käytin silloin ja silloin sitä ja sitä ja ei auttanut. (Eli sanonut että lyhyt kuuri ei auta.)

Toisaalta en ole itse kauhean himokas käyttämään kk-kaupalla kortisonipitoisia lääkkeitä, koska minulla on silmänpaineet tutkitusti normaalin ylärajoilla, ja käsittääkseni kortisoni voi niitä paineita nostaa entuudestaan lisää? Mieluummin yskin kuin sokeudun.

Vai onko hoitavia lääkkeitä ilman kortisonia?

Minullahan tosiaan tämä yskä alkoi nuorena ja vuosia se tuli aina syksyllä kun tuli kosteaa, eli tod.näk. luonnon homesienet ärsyttivät. Nyt vaan ihmetyttää että yskää ympäri vuoden aina silloin tällöin, vaikkei niitä homesieniä aina voi ollakaan (vai voiko).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe