Kuinka päästä eläkkeelle ?

neiti 29

Olen 29 vuotias ja nyt kolmatta kertaa työttömänä. Nykyinen työttömyyteni alkoi tammikuussa 2012. Minulla on lukion/ylioppilastutkinnon lisäksi ammatillinen koulutus ja korkeakouluopintoja. Korkeakouluopinnot jouduin kuitenkin jättämään kesken. En ole elämässäni ollut päivääkään palkkatöissä, eikä työvoimatoimisto ole tehnyt hyväkseni mitään. En ole siis onnekseni joutunut myöskään mihinkään orjatöihin tai työkokeiluihin. 9 vuotta vanhan lausunnon perusteella minulla ei myöskään ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Ainoa tuki, jota voin saada on toimeentulotuki. Elämäni on aivan sekaisin ja joudun mm. asumaan isäni kanssa lapsuudenkodissani hamaan tappiin saakka.

On aivan selvää, että työttömyyni on aiheuttanut mniulle suuria ongelmia ja kärsin selvästi ainakin ahdistuksesta. Olen myös menettänyt uskoni ihmisiin, itseluottamukseni, enkä kestä yhtään muiden komentelua. Työttömyys on aiheuttanut minulle myös mm. kokemastani järkyttävän huonosta kohtelusta johtuen traumoja, jotka eivät parane koskaan. Olen myös erittäin katkera, en ole syyllistynyt suurempiin typeryyksiin, enkä ole aiheuttanut vaaratilanteita, mutta en myöskään pysty aina hillitsemään itseäni, jos joku esim. alkaa minua komentelemaan tai jos koen jonkun uhkaavan minuttani. Tästä syystä myös persoonallisuuteni on muuttunut.

Olen ollut siis pitkään tekemättä mitään. Olen päivä päivältä varmempi siitä, että olen työkyvytön. Kun otin asian puheeksi työvoimatoimistossa minulle lähinnä naurettiin. Vaikka ensisijainen tavoitteeni onkin saada jotenkin takaisin oikeuteni työttömyyskorvaukseen, olen jo pitkään miettinyt eläkkeelle pääsyä. Kukaan ei vain ole kertonut mitään siitä, miten voisin saada takaisin oikeuteni työttömyyskorvaukseen, saati sitten kertonut tuosta eläkkeelle pääsystä. Miten voin oikein päästä eläkkeelle ?

4

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin sairas

      Eläkkeelle voit päästä, jos olet pysyvästi riittävän sairas. Asian hoito alkaa lääkärin vastaanotolla.

    • *****

      Nyt ihan äkkiseltään kuulostaa siltä, että ei sinua missään nimessä eläkkeelle vielä päästetä. Ja voisin melkein pistää pääni pantiksi asiasta, niin karulta kuin se kuulostaakin :( Syinä on esim. nuori ikäsi ja se, että mitään vakavaa perussairautta ei ilmeisesti ole. Jos mielenterveys on joutunut lujille, niin kuntoutusta kannattaa hakea...

    • ..............

      "9 vuotta vanhan lausunnon perusteella minulla ei myöskään ole oikeutta työttömyyskorvaukseen."

      Pakko kysyä, mikä lausunto tuollainen voi olla? Voiko olla laillinen päätös?

    • cöö

      Pitää olla ammatillinen koulutus alle 25 -vuotiaalla, muistaakseni. Siis jotta saisi työttömyyskorvausta.
      Eläkkeelle pääsee vakavasti sairas, joka ainakin hakee lääkkeensä apteekista säännöllisesti.
      Terapiassakin on hyvä käydä.
      Prosessi voi ottaa viisikin vuotta, riippuu lääkärintodistuksista ja sairaudesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      41
      8044
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4676
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3391
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2206
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1729
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1697
    7. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      17
      1626
    8. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      359
      1543
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      60
      1220
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      279
      1128
    Aihe