Sisäsiisteys häkissä?

Äspee.

Minulla on 4kk kääpiöpinseri, joka viettää aikansa häkissä kun olen töissä. Ongelma on, että miten opettaa se niin, ettei tee tarpeitaan häkkiin? Tiedän ettei pennun pidätyskyky ole vielä paras mahdollinen, mutta jatkossa kun koira osaa pidätellä? Häkki on 124x 76x 80, toinen puoli häkistä sanomalehteä ja toinen puoli petiä.

15

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletkohanihanjärkevä

      Tiedäthän, että koiraa ei saa pitää sisällä häkissä jatkuvasti, siis päivittäin pitkiä aikoja! Niin sanoo jo laikikin.

      Kyllä pentu opetetaan ihna jollakin muulla konstilla sisäsiistiksi kuin häkittämisellä!
      Jos tietäisin kuka olet, niin tekisin sinusta eläinsuojelu ilmoituksen.

    • koulutakoirasi

      Juu, häkillä ei kyllä sisäsiistiksi opeteta pentua!

    • Olet jo opettanut pennun tekemään tarpeita sinne joten et pysty kouluttamaan sitä pois vaan pidätyskyvyn parantumisen myötä pentu lopettaa sen itse aikanaan. Miksi pidät pentua häkissä? Eikö löydy jotain pientä huonetta jota voisi muuntaa pinsuystävälliseksi mielummin? :) Ymmärrän kääpiöpinseriomistajana että noille kakaroille ei toimi normi pentuaitaus kun kiipeävät, mutta suosittelisin kuitenkin muuta ratkaisua. Itse rakensimme vanerista ison aitauksen pennulle kunnes oli tarpeeksi vanha jäämään vapaasti yksin vapaasti talossa (n 6kk). Häkissä on näille kiipeilijöille se riski että varvas/tassu jää kiipeillessä kiinni ja pentu voi loukata itsensä vakavasti.
      Täällä ollaan viime kuukauden aikana opittu sisäsiisteiksi, narttupentu nyt 8kk :)

    • Samaa mieltä edellisten kanssa!

      Totta kai pentu tekee tarpeensa häkkiin - mitä muutakaan se voi tehdä kun se on sinne suljettu, sille tulee hätä eikä se pääse ulos.

      Kunhan sen pidätyskyky paranee, se joko lakkaa itse tekemästä tarpeitaan häkkiin kuten minpin4ever sanoi - se kuitenkin on pennun "pesä", tai on oppinut, että sinne ne tarpeet kuuluukin tehdä, ja tekee niin jatkossakin. Siinä tapauksessa toivotan onnea ja kärsivällisyyttä, kun alat opettaa sitä muuttamaan jo opittuja tapojaan.

      • Äspee.

        lampinajadi kuule. "Totta kai pentu tekee tarpeensa häkkiin - mitä muutakaan se voi tehdä kun se on sinne suljettu, sille tulee hätä eikä se pääse ulos."

        No ei se itsekkään pihalle pääse jos olen töissä...?


    • Äspee.

      Voi hyvät ihmiset. Arvasin että tämä menee tähän... ymmärrättekö kuinka ios on 124x 76x 80 häkki ja kuinka pieni koira on... Koira on sielä oman turvallisuuden takia ja koska minulla on toinenkin koira, enkä jotenkin uskalla jättää niitä kahdestaan koska leikit ovat niin "rajuja". Ja en halua sulkea sitä yhteen huoneeseen jossa se vaan vikuu. Kun kääkkä on häkissä on toisesta koirasta sille seuraa koska makoilee yleensä samassa huoneessa. Se tästä asiasta. Ei täälä näköjään voi vinkkejä kysellä kun tartutaan toisiin asioihin.. Käy kyllä aina pihalla tarpeilla kun olen kotona. Eli aina paitsi 8h töissä.

      • No arvasin että teillä on siellä isompi kaveri häkin ulkopuolella! :)
        Mutta vakavasti, minä en ainakaan yrittänyt mitenkään nälviä vaan vastasin ihan totuudenmukaisesti. Meilläkin vaneriaitauksessa oli paperia yhdellä alueella jolle pentu teki tarpeitaan jos tuli hätä. Itsestään molemmat pennut lopettivat tarpeiden teon aitauksessa pidätyskyvyn ja sisäsiisteyskasvatuksen myötä. Ei sitä pysty opettamaan erikseen pois. Kunhan muuten satsaa sisäsiisteyteen yleisellä tasolla niin lopuu häkkiin pissiminen myös.


    • Äspee.

      Ja vielä että jos joku ymmarsi niin että yritän opettaa häkillä sisäsiisteyttä niin väärin kuule luulit:D

    • Äspee.

      Okei kiitos tästä ! Ajattelin kans itsekkin että ajan myötä oppii, mutta kysyin jos jollain olisi kokemusta :)

    • EnergiaKääpiö

      Voi vaikka "protestoida" siitä ns. pienessä tilassa olemisesta. Ja lehtiä on häkissä - helppo tehdä tarpeet sinne jos pienempänäkin on opetettu lehtien kanssa sisäsiisteyttä...
      Meillä 4kk nyt sisäsiisti, muiden kotoa poissaollessa muutaman tunnin ei tee asioita ja on rajattu pari huonetta oleskeluun. Kaikesta päätellen meillä ainakin ihmisten poissaollessa on aina nukkumisen lisäks leikitty (ja tarvittu ns.riehumis/ juoksutilaa). Näin on pysyny kaikki kunnossa.
      Kaikillahan on omat tavat ja opetukset, että ei tämän perusteella voi tuomita. Mutta en omaa pentua vois kuvitella tollaseen häkkiin kun tilaa tarvii leikkiä jne.
      Toivottavasti saat asian kuntoon!

    • hellus2

      Kukaan ei osta esimerkiksi koiraa sen takia että se saa tuhota kaikki huoekalut. Ja vaikka tukehtua niistä irtoaviin palasiin. Te ootte sellasia jotka ei ymmärrä koiran parasta. Piste

    • käsittämätöntä

      Häkittäminen on laitonta.
      www.alahakita.fi

      pentua ei saa pitää noin pienessä häkissä, syyllistyt paitsi idiotismiin myös eläinrääkkäykseen.

      • Äspee.

        Pentu tykkää olla häkissä, menee jopa itse sinne. Sä oot käsittämätön...


      • ei ei

        Häkittäminen ei ole laitonta kunhan häkki on tarpeeksi suuri.


    • maju4

      En minäkään teitä ymmärrä. Onko mitään väliä onko koira häkissä vai yhdessä huoneessa kun ne vain nukkuvat ja välillä käyvät juomassa. Itse testasin asian laittamalla kameran kuvaamaan häkkiä työpäiväni ajaksi ja näin koiran touhut puhelimestani.
      Tuossakin tapauksessa onhan pennun paremi olla häkissä niin että näkee toisen koiran, kun että suljetaan yhteen huoneeseen ja vinkuu sielä kun ei nää toista. En tiedä mitä kukkahattutätejä te olette..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe