Takan perustuksen mitoitus?

Takkaa pukkaa?

Onko olemassa jotain laskukaavaa, taulukkoa tai jotain, jolla voi päätellä takan perustukselle paksuuden?

Ideana siis se, että ennestään tulisijattomaan taloon tulisi olohuoneeseen varaava takka, painoltaan näillä näkymin 2000 - 2500 kiloa. Ja joku hormi tietenkin kun sellaista ei ole.

Nyt lattiassa on (parketin alla) rakenne piirustusten mukaan näin:
5 cm betonilaatta, sen alla 10 cm jotain 60-luvun lopun "lattialevyä", sen alla taas 5 cm betonilaatta jonka alla hiekkapatja.

Ilmeisesti on piikattava niin syvälle, että sen alimman betonilaatan pinta tulee vastaan, sen päälle sitten valettava betonikakku? Vaan mitenkä paksu kakku, riittääkö 10 cm lisää, vai metri vai paljonko?
Vai pitääkö peräti se alinkin laatta piikata pois, kaivettava hiekkaan potero ja sinnekin betonia kenties jotain muutakin?

7

6257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasdf

      en osaa vastata.
      Rakennesuunnittelija sun pitää tohon kuitenkin ottaa. Hän tietää.

      Betonilla ei ehkä kannata kaikkea täyttää.
      Esim. kevytsoraharkko eristää lämpöä edes jotenkuten betoniin verrattuna.

    • Tkivilintu

      Täältä roskapalstalta ei varmaa vastausta kannata kysyä, vaan ammattilaisilta ihan "oikeassa elämässä".

      Tässä kuitenkin se tapa, jolla uuden tulisijan perustus ainakin meidän n. 3500 kg takkaleivinuuniin tehtiin (ja samalla tavalla se olisi tullut kevyempiinkin: Normaalisti maanvaraisessa laatassa sisätäyttöjen (tiivistetyn hiekan) päälle tulee eristeet (vähintään 150 mm EPS "styroxia", meillä 200 mm), sitten valunaluspaperi ja n. 100 mm betonivalu. Tulisijan kohdalta tuo styrox jätettiin kokonaan laittamatta ja lattiavalun yhteydessä se kohta täytettiin vain betonilla (seassa tietysti raudoitusverkkoa, kuten muuallakin lattiassa). Eli: Kun lattiabetoni on muualla 10-senttinen, on se tulisijan kohdalla 30-senttinen ja oleellisinta on se, että se on tiivistetyn hiekan, eikä minkään painuvan materiaalin päällä (kuten eristeet).

      Sinun tapauksessasi vain suunnittelija osaa siis antaa oikean vastauksen, nopeasti ajalteltuna _tuntuisi_, että parempi olisi piikata se alempikin 5 cm pois, jolloin uusi betoni muodostaisi yhtenäisen "tornin" hiekkaan asti, mutta toisaalta: kuivuessaan se varmaan kuitenkin tarttuu tuohon alimpaan betoniin reunoistaan, joten liekkö sitten väliä...

    • tällai mä tekisin

      " sen alla 10 cm jotain 60-luvun lopun "lattialevyä" "

      Eiköhän tuo ole tyroksia, siihen asti kaivat ja tyroksi pois ja betonia ja rautaa täyteen. Vala 20cm isompi laatta(LxS) kun takan pohja on, ja 5-10cm lattiatasosta ylös, ja siihen takka.

    • Makku matila

      kyllä

    • 5+18

      Laskmalla kuinka paljon tulee cm2 painetta, paine on n. 250-300 grammaa neliösenttiä kohti.

      Takan ala on silloin 1 m2. aika pieni paine mutta nousee tuo kilomäärä, jos valat paksun betonimöykyn alle.

      Poraa reikiä 12 kpl päällimmäisen laatan läpi ja niihin 16 mm harjateräksen pätkä niin sulla on tukeva perustus takalle eikä tule lisäpainoa alalaatalle.

    • n.erkki

      Sinun on asiaa turha enempää miettiä, sillä homma vaatii rakennusluvan, suunnittelija ja valvojan. Ilman lupaa ei kannata tehdä.

    • Laatalle Laatta

      Takan kokoinen reikä päälylaattaan. välissä oleva "lattialevy" pois ja alemman laatan päältä lattiapintaan asti umpivalu. Kyllä kestää. Jos oikein haluaa varmistella niin tee reijästä 10-15 cm isompi joka suuntaan kuin tulevan takan leveys ja syvyys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      145
      2435
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      403
      2043
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      34
      1928
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1300
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      110
      1210
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1149
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1083
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1047
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      908
    Aihe