Mulla on iso ongelma, joka vaikuttaa mun elämään tosi paljon. Niin hölmöltä kuin se voi kuulostaakin, jännitän tilanteita, joissa ei pääse vessaan. Jätän mielelläni sellaiset tilanteet suosiolla väliin. Vatsani on arvaamaton ja vessähätä saattaa tulla välillä yllättäenkin, Olen varma, että se johtuu siitä, että mietin asiaa kokoajan. Kotona tai muuten vain rennoissa tilanteissa oireilua ei ole. Käyn vessassa monta kertaa päivässä aina ennen tilaisuuksia,joista ei voi poistua kesken kaiken. Niiden aikana toivon vain, että ne loppuisivat pian. Elämä pyörii vatsani ympärillä. Mitä voin tehdä?
Vatsa sekaisin
6
892
Vastaukset
- kohtalon toveri
Ei se minusta kuulosta yhtään hölmöltä. Jos on ärtynyt paksusuoli tai jokin tulehdus niin pakostihan se vaikuttaa elämään. Tiedän itse tunteen kun on ärtynyt vatsa. Lääkärillä olen käynyt ja saanut libraxia, joka vaikuttaa hieman rauhoittavasti sekä vatsaan että mieleen, mutta sitä ei suositella jatkuvasti otettavaksi. Kaikki reagoi jännitykseen/stressiin eri lailla ja tiedän, että monet juuri vatsallaan. Minullakin ennen tuntui että aina pitää vaan miettiä vatsaa, mutta tärkeintä on hyväksyä se ja sanoa itselleen että missä vaan tilanteessa saa mennä vessaan!! silloin mielikin alkaa rauhoittua ja sitä myöten myös vatsa :) ehdotan kuitenkin, että kävisit lääkärillä puhumassa tästä ja saisit mm. tulehdukset pois suljettua. On olemassa kaikkia keinoja jolla suolen toimintaa voi parantaa. Tietenkin kaikesta ei ole jokaiselle hyötyöä: säännöllinen ruokavalio, hyvät yöunet, kahvin yms. vähentäminen siis ruokavalion tarkkailu että mikä itselleen sopii, maitohappobakteerit, kuidun lisääminen, ripulilääkkeet, stressin vähentäminen... Se on harmi, että mitään täsmälääkettä tähän vaivaan ei ole olemassa :( mutta et ole yksin vaivasi kanssa! Ärtyneeseen suoleen on olemassa myös joitakin WC-passeja, jotta ei niin paljon aina tarvitse miettiä, että missä pääsisi hädän tullen vessaan. Tämä on sairaus niin kuin muutkin, jota ei pidä väheksyä tai hävetä, enkä usko että on mitn tilaisuuksia josta ei saisi poistua hetkeksi jos kärsii tästä vaivasta. Voimia tämän vaivan kanssa! =)
- Keskustelun aloittaj
Kiitos samoin :)
Olen käynyt lääkärillä ja minulla on todettu vain laktoosi-intoleranssi monta vuotta sitten. Itselläkin nuo mainitsemasi keinot parantaa suolen toimintaa helpottavat hieman, mutta siitä huolimatta en voi olla ajattelematta asiaa, mikä on se suurin syy tähän ongelmaan.
- samamahakesättalvet
Vatsan kanssa ongelmia täälläkin! Ärtynyt suoli diagnosoituna koska tähystyksistä ei mitään suurempaa poikkeavuutta löytynyt,keliakiaa ei ole ja käytössä on ollut jo vuosia laktoositon ruokavalio.
Nykyään noin pari-kolme päivää viikossa vatsa on sekaisin: vessassa saa hypätä jopa pari kertaa tunnissa aamupäivän ajan ja koko päivälle näitä käyntejä kertyy helposti se kymmenen! Iltapäivää kohden ripuli helpottuu,mutta ilmavaivat ja vatsan kipristelyt ja mouruaminen jäävät. No jokainen tietää mitä usein toistuvasta ripulista seuraa... eipä tuo takapuoli tykkää ja verta saa pyyhkiä,hyi!
Välipäivinä tilanne on hyvä ja vatsatoimii normaalisti ja saattaa jopa olla ummetusta.
Itsellä tilanteen tekee hankalaksi se,että vatsaongelmia pahentaa paniikkihäiriö. Nämä kaksi vaivaa lietsovat vuoroin toinen toistaan: saan paniikkikohtauksia siitä kun pelkään miten vatsani toimii jossain tietyssä tilanteessa ja toisaalta taas kun vatsa on sekaisin niin julkisilla paikoilla ja töissä saan helpommin paniikkikohtauksia koska yritän vältellä vatsan ääntelyjä ja vessassa ravaamista,oravanpyörä on siis valmis!
Lääkkeenä olen kokeillut libraxia joka välillä auttaa välillä ei,sekä ihan diapamia joka ei tähän auta yhtään,imodiumia joka on ollut paras apu mutta jota ei saa käyttää jatkuvasti...Imodium on siis sellainen spesiaalitilanteisiin varattu lääke,kuten kokouksiin kerran kuukaudessa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa että vaiva on suunnattoman rasittava ja olisi todella hyödyllistä jos vatsa- ja suolistosairauksista puhuttaisiin avoimemmin jottei tarvitsisi niin häpeillä ja yrittää peitellä oireitaan ja aina selittää että "olen tainnut vahingossa syödä eilen jotain laktoosia sisältävää..."- po75
Jätä kaikki vehnä, ruis, ohra pois, itsellä auttoi. Vaivat väheni huomattavasti, juurikin samat kuin sinulla
- Keskustelun aloittaj
Tilanteesi on siis täsmälleen sama. Minullakin on paniikkihäiriön tyyppistä sietämätöntä ahdistusta silloin tällöin. Imodiumin lisäksi en ole muita lääkkeitä käyttänyt. Maitohappobakteerien käytön tosin olen huomannut auttavan vatsan toimintaa, mutta senkin teho on pitkällä aikavälillä laskenut.
- 5+14
Tiiän miltä susta tuntuu, ja mulla tilanne vielä semmonen että jännitän myös vaikka on mahdollisuus vessaan (koska eihän aina hätä voi olla hiirenhiljainen). Mulla auttaa se, että oon kertonu luotettaville ihmisille keiden kanssa liikun paljon tästä jännitysvatsasta, ja se lisää myös vähän sitä rentoutuneisuutta, kun ei tarvitse yrittää peitellä mahdollista vessassa ravaamista tekosyillä :)
Mutta ei tuohon oikein ole mitään muuta lääkettä ku se että yrität vaan rentoutua, ja TIEDÄN miten vaikeata se on ):
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295099Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644091Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773657Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732718Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1512520Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602378Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272167- 1381695
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538