Mitkä oikeastaan ovat ne kaksi tornia? Orthanc ja Barad-dûr?
"Kaksi tornia"
7
2105
Vastaukset
- Iltatähti-91 (ex.Arwen91)
Tarkoittaa siis Barad-Durin ja Orthancin luomaa liitoa.(Palantirin avulla....Kai muistat?)
- Jokzu
Jos en aivan väärin muista, niin professori ei itse koskaan suostunut kertomaan mitä torneja hän tarkoitti tuolla nimellä, sillä aivan yhtä hyvin kyseessä voisi olla Thirith ja Barad-dur tai vielä enemmän entiset sisar tornit Ithil (morgul) ja Anor (thirith). Itse veikkaan, että oikea vastaus löytyy noista pari vaihto ehdoista, mutta mikä?
Siis totuutta siitä, mitkä tornit ovat kyseessä, ei ole tiedossa kenelläkään muulla kuin Tolkienilla itsellään piste.
- Ers
Tolkienin mukaan nimen taustalla oli Orthanc ja Minas Morgul.
Ensimmäisessä The Two Tower painoksessa tämä näkyy selvästi:
http://img-fan.theonering.net/rolozo/images/covers/tolkien-towers.jpg
Vasemman puoleinen torni on Minas Ithil, Kuun torni, eli Minas Morgul, oikeanpuoleinen on Orthanc, sen tunnistaa sen kolmihaaraisuudesta (Muuten, näkisipä joskus suomenkieliset versiot painettuna alkuperäisiin kansiin!)
Huomaa että Tolkien teki selityksen nimelle jälkikäteen, kun tuli ajankohtaiseksi tehdä kannen kuvitus, lopullinen kuvituksen hän teki vuoden 1954 alussa, mutta kirjan nimi oli jo päätetty 1953. Tässä prosessissa hän muutti käsitystään mitkä Kaksi Tornia ovat kyseessä.
17.8.1953
Orthanc ja Barad-Dûr TAI
Minas Tirith ja Barad-Dûr TAI
Orthanc ja Cirith Ungol
22.1.1954
Orthanc ja Cirith Ungol TAI
Barad-Dûr ja Minas Tirith
Maaliskuussa 1954
Barad-Dûr ja Minas Tirith (ensimmäinen kannen hahmotelma)
sitten hän vaihtoi mielipidettä
Orthanc ja Minas Morgul (loput hahmotelmista ja lopullinen versio)- Iltatähti-91 (ex.Arwen91)
Tolkienin toivomus nykyisen Kuninkaan paluun nimelle olisi ollut Sormuksen Sota.Mutta kustantamo painosti hänet antamaan luvan tähän, vaikka Tolkien ei ikinä pitänyt nimestä ja sen paljastavuudesta.Sivulause, älkää välittäkö sen enempää, tiedoksi vain.
- Finduilas
Kun aloin lukea Kahta Tornia muutamia vuosia sitten (elokuva ei ollut vielä ilmestynyt), oletin, että kyseessä olisi olleet Barad-dur ja Minas Tirith. Mutta katsottua elokuvan, en ole enää niin varma...typerä sivuhuomautus...
- Undómiel
Katoin eilen just Kahen tornin lisämateriaaleja ja siellä sanottiin että niitä "kahta tornia" ei oo mainittu missää. Ku niitä tornejahan on monia siellä Keskimaassa. Mun mielestä jokainen voi ite päättää mistä torneista siinä puhutaan. Ehkä se on tarkoitettukin niin. Mä oon aina aatellu et ne ois just ne Orthanc ja Barad-dur. (joo tiiän, kirjotin ton väärin)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315376- 363711
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833273- 112525
- 292112
- 122047
- 1631876
- 1051352
- 141338
- 1371154