Neon ja valomuisti

Pete

Sellanen jutska tuli mieleeni, että kuinkakohan hankala homma olisi saada -01:een Neoniin (3-lovisella automaatilla) SE-malliin kyseinen ominaisuus toimimaan? Omistamassani autossa ei valomuistia ole ja olishan toi mukava olla olemassa, varsinkin kun vanhasta -92:sta Sierrastakin se muisti löytyi. Kaiken järjen mukaan homman ei pitäisi kovin kaksinen olla. Joten, jos joku on muistin itselleen laittanut, niin kertokaapa miten se onnistuisi? Tosin mitään Bilteman "valomuisteja" en ala autooni väsäämään, mut jos helposti onnistuisi...

6

1340

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hups!

Onhan siihen tarkoitukseen sopiva jälkiasennus sarja olemassa jolle merkin edustaja antaa uuden auton takuun kun asennetaan uuteen autoon ( siis 2v- 3v ) ja muistaakseni maksaa noin 100 € . Kuulemma pystyy itse asentamaan . Takuu on sen verran hyvä että luulisi laitteen olevan jotain muuta kuin Biltema tasoa.........

• Neon2002

pari vuotta sitten,hinta taisi olla satasen paikkeilla.

• Pete

Niin, en esittänyt asiaani riittävän selkeästi, joten pitää vielä vähän täsmentää. Lähinnä minua kiinnostaisi, miten puuhastella ihan TI-miehen ominaisuudessa toimiva valomuisti? Onko joku sen tehnyt ja mitä osia/komponentteja se vaatii? 100 egeä siitä "ylellisyydestä" vaikuttaa jokseenkin kovalta hinnalta ja epäilisin, että tuosta hinnasta osien osuus on jotain 10-20%... Kiitokset kuitenkin asiallisista vastauksista.

• HUPS!

Olet varmaankin tietoinen miten toimii esim väylätekniikka ja muuta vastaavat matalajännite ohjauksella toimivat laitteet . Sinne voi varmaankin mennä kokeilemaan oikotietä onnelaan . Mutta lasketko sille jotain arvoa että montako tuntia sinulla ( jolla kulla) menee siihen etsimiseen / kokeilemiseen löytääkseen oikean kytkentä tavan / paikan . Tais mennä euro poikineen siinä vaiheessa . Olen joskus kuullut minulle sanottavan : " Miksi yrität keksiä jo keksittyä? " . Siis joku on jo kehittänyt semmoisen sarjan joten ei hänen työnsä/työpanoksensa ole mielestäni ilmainen vaan jotain siitäkin pitää maksaa eikä vaan raaka aineet . Semmoisella mentaliteetilla ei kukaan kehittäisi mitään tässä maailmassa .

Suosittelen vaan sitä valmista sarjaa........

Tai sitten olen myös kuullut että Kanada mallin autoissa olis kenties jonkinlainen päivävalojärjestelmä olemassa . Siis eri kuin Amerikan mallissa .........

• Pete
        HUPS! kirjoitti:

Olet varmaankin tietoinen miten toimii esim väylätekniikka ja muuta vastaavat matalajännite ohjauksella toimivat laitteet . Sinne voi varmaankin mennä kokeilemaan oikotietä onnelaan . Mutta lasketko sille jotain arvoa että montako tuntia sinulla ( jolla kulla) menee siihen etsimiseen / kokeilemiseen löytääkseen oikean kytkentä tavan / paikan . Tais mennä euro poikineen siinä vaiheessa . Olen joskus kuullut minulle sanottavan : " Miksi yrität keksiä jo keksittyä? " . Siis joku on jo kehittänyt semmoisen sarjan joten ei hänen työnsä/työpanoksensa ole mielestäni ilmainen vaan jotain siitäkin pitää maksaa eikä vaan raaka aineet . Semmoisella mentaliteetilla ei kukaan kehittäisi mitään tässä maailmassa .

Suosittelen vaan sitä valmista sarjaa........

Tai sitten olen myös kuullut että Kanada mallin autoissa olis kenties jonkinlainen päivävalojärjestelmä olemassa . Siis eri kuin Amerikan mallissa .........

...mitä jo vähän odottelinkin. Nämä "Autokeskuksen" kaverit pyrkivät antamaan heti ensimmäisenä _tyhjentävän_ vastauksensa ajattelematta, että jollakulla saattaisi olla oikeasti mielenkiintoa miettiä, miten valomuistin saisi toimimaan muutenkin kuin valmiilla setillä. Ja siis ihan harrastusmielessä ja omaksi iloksi. Mitä koulutukseeni tulee on varmasti näissä kysymyksissä sivuseikka, vaikka automaatiopuolta onkin tullut 5 vuotta opiskeltua. Tosin autotekniikassa käytettävien CAN-väylien sisältämään informaatioon ei ole toistaiseksi tarvinnut perehtyä. Kiitos kuitenkin edellisestä asiallisesta viestistäsi ja hyvää jatkoa.

• agnostikko
        Pete kirjoitti:

...mitä jo vähän odottelinkin. Nämä "Autokeskuksen" kaverit pyrkivät antamaan heti ensimmäisenä _tyhjentävän_ vastauksensa ajattelematta, että jollakulla saattaisi olla oikeasti mielenkiintoa miettiä, miten valomuistin saisi toimimaan muutenkin kuin valmiilla setillä. Ja siis ihan harrastusmielessä ja omaksi iloksi. Mitä koulutukseeni tulee on varmasti näissä kysymyksissä sivuseikka, vaikka automaatiopuolta onkin tullut 5 vuotta opiskeltua. Tosin autotekniikassa käytettävien CAN-väylien sisältämään informaatioon ei ole toistaiseksi tarvinnut perehtyä. Kiitos kuitenkin edellisestä asiallisesta viestistäsi ja hyvää jatkoa.

Jos tosiaan olet opiskellut 5 vuotta 'automaatiopuolta', niin miksi sinun täytyy kysyä noin simppeliä asiaa tältä palstalta, vai oliko tarkoituksesi vain päästä esittelemään ylivertaista tietämystäsi, tai oliko tämäkin taas jotain lääkehuuruista sepustusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      174
      1182
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      803
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      45
      619
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      559
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      301
      554
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      538
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      51
      519
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      502
    Aihe