Kivuliaat kuukautiset?

kipu

Kummalle pitäisi mennä jos on erittäin kivuliaat(mm. oksentelu) kuukautiset, tavalliselle lääkärille vai gynekologille?

4

528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka

yleislääkärille ensin. Kyllä se sulle lähetteen sitten tarvittaessa kirjoittaa sinne gynelle. Ja jos susta pitää ottaa kokeita, niin ihan sama sinänsä kumman lekurin kautta menet.

• Leena

suoraan gynelle!Kyllä erikoislääkäri yleislääkärin mun mielestä päihittää.

• Sari

Kokemuksesta tiedän, että ensin tarjotaan e-pillereitä ja sen jälkeen kipulääkkeitä.

Minulle sanottiin, että kipujen syyn selvittämiseksi pitäisi tehdä tähystys vatsapeitteiden läpi - tätä en halunnut.

Itse olisin halunnut uä-tutkimusta, mutta tämä vaihtoehto ei ollut jostain syystä mahdollinen.

Vuosien kuluessa olen oppinut elämään voimakkaan kivun ja oksentelun kanssa. Olen melkoisen varma, että kipuni johtuu tästä "kohdun limakalvon irtoamis"-vaiheesta eikä taustalta löytyisi tutkimuksissakaan mitään normaalista poikkeavaa. Tätini kärsi myös kivuliaista kuukautisista, mutta äitini taas katsoi kalenterista milloin täytyi laittaa terveysside.

Äitini kysyi kerran "voiko ne muka olla noin kipeät?" kun minä oksentelin naama valkosena. Joten mitään myötätuntoa ei heru sellaisilta naisilta, jotka eivät ole itse kuukautiskipuja tunteneet. Joten suosittelen valitsemaan miespuolisen gynekologin.

• valkonaama

Jos kuvailemasi kivut ovat tota luokkaa niin ihmettelen mikset suostunut tähystykseen?

Ajattele, jos sulla olisi jalka murtunut niin kyllä lääkäri laittaisi sulle kipsin/lastan, mutta sä pyytäisit laastarin tai siteen.

Ei ultralla saa kaikkea selville, mutta se antaa osviittaa tähystystä varten.

Mene hyvä ihminen uudestaan gynekologille ja pyydä kunnon tulehduskipulääkkeet ja lähete tähystykseen. Odotellessa aloitat hormonihoidon ja käy akupunktiossa lievittämässä pahimpia oireita. Lämpö helpottaa myös.

Olen itse kärsinyt kuukautiskivuista aina, joten en tiennyt mitä ovat kivuttomat ja vähäveriset kuukautisvaihtoehdot.

Pari kuukautta sitten löysin gynekologin, joka selvitti perusteellisesti missä mennään ja ensimmäisen kerran 20 vuoteen en vuoda kuin seula, oksentele enkä pyörtyile. Pystyn jopa olemaan pystyasennossa.

Mut on leikattu kolmasti, joten tiedän mistä puhun. Toivottavasti et tyydy olemaan luojan armoilla, kun apua on saatavissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2130
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      171
      1893
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1310
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1150
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      942
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      899
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      849
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      43
      836
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      772
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      691
    Aihe