Olen äskettäin oppinut neulomaan sukkia. Monessa ohjeessa neuvotaan tekemään kantapään kiilakavennuksiin yksi välikerros. Oma 'opettajani' teki kiilakavennukset joka kerroksella. Kertokaa, kokeneemmat sukankutojat, kumminko kavennatte ja mikä merkitys näillä kahdella eri kavennustavoilla käytännössä on?
Kantapään kautta
6
273
Vastaukset
- hth**
Käytän yleensä ensin yhtä ja vimeisissä kavennuksissa jopa kahta välikerrosta, riippuen langasta. Paksulla langalla voin jättää välikerroksia poiskin.
Kavennuksien määrä vaikuttaa kantapään muotoon ja sukan istuvuuteen.
Saksalainen kantapää ei toki ole niitä kaikkein istuvimpia muutenkaan, joten ehkä ei suuria eroja siksi tule :). - dumbella
MIkä on 'saksalainen' kantapää ?
- hth**
Se on juurikin se "perinteinen" kantapäämalli. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta minulle opetettiin se "saksalaisena kantapäänä".
- liekö oikein
Mun käsittääkseni ja mitä googlailin niin se on se perinteinen kantapää jossa kantalapun silmukat jaetaan tasaisesti kolmeen osaan kun kantalappua neulotaan.
- Kaventaja
Osaan tehdä kantapään (=kahden puikon silmukat jaetaan kolmelle puikolle), mutta tarkoitin kysymykselläni sitä, miten kantalapusta kerätyt silmukat kavennetaan, kyseessä on siis ns. kiilakavennukset. Jotkut kaventavat joka puikolla ja jotkut tekevät välikerroksia. Enpä tiedä, minkämaalainen tämä on eikä sillä juuri ole merkitystä.
- -anne-
Minä olen oppinut aikoinani ohjeen, jossa kavennusten väliin neulotaan välikerroksia ensin yksi, sitten kaksi, kolme jne. Eli jos kavennetaan viisi silmukkaa molemmilta puolilta, niin viimeisten kavennuskerrosten väliin tulee neljä välikerrosta. Muistaakseni tämmöinen ohje on (on ollut?) myös 7 veljeksen isomman kerän vyötteen sisäpuolella.
Mutta tapoja tuntuu tosiaan olevan monia ja tuskinpa niistä on mikään sen oikeampi kuin toinenkaan. Maku ja koulukunta-asioita lienevät nämäkin = )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799