Jokos puulämmittäjät puljaa puiden kanssa? Täällä on klapinteko jo hyvässä vauhdissa. Mukavaa hommaa kun on hyvät ilmat, aurinko sais vaan paistaa
Mukava katella klapikasoja, on siinä taas kWh poikineen. Niillä kiusaa sähköyhtiötä muutaman talven kummasti. Kiusa se on pienikin kiusa. Hintoja ovat taas nostamassa.
Mitä touhuutte?
71
891
Vastaukset
- Puulämmittäjä.
Jep jep, odottelen vielä maaliskuulle, ja sitten alkaa saha laulaan, pelkkää koivua tälläkertaa, tuollaisia reilu 20cm tyveltä..
- 30/30
Mökkinaapuri teki tuohon rajalle kohtuu kasan puuta, näytti olevan 4 isoa koivua ja pari haapaa. Tyvestä 40-50 cm joten kunnon tavaraa eikä mitään risuja.
Oli kuulemma joku klapikaupias luvannut ostaa mutta perunut sanansa.
Kävin katsomassa kaverin traktoria ja samalla sovittiin että ostan puut polttoaineen hinnalla.
Täytynee huoltaa saha ja kirves ja aloittaa askartelu.
Oman metsän jätänkin sitten tänä vuonna rauhaan paitsi muutama kaatunut mänty pitää tehdä.
Mulla kun lämmöstä huolehtii maalämpö niin tuo puumäärä riittää vuosiksi kiukaan ja takan kulutukseen.- riittäätaiei
Tuosta saat n. 10 pinokuutiota, tuskin riittää vuosiksi ehkä 2 vuodeksi jos ei sauno ahkerasti.
- 30/30
riittäätaiei kirjoitti:
Tuosta saat n. 10 pinokuutiota, tuskin riittää vuosiksi ehkä 2 vuodeksi jos ei sauno ahkerasti.
Kerran viikossa sauna ja takka harvemmin.
- Puulämmittäjä.
rovokaattori mlp ukuli puhelee pehmeitä lämpimikseen.. ja syytä onkin , onhan hänellä maalämpö.
- 30/30
Mä puhun aina asiaa ja totta. Niin tälläkin kertaa joten ei muuta kun puuta pinoon ja klapeiksi.
Ps. Kun tässä on harkinnassa tuo vesikiertoinen takka niin sitten vasta klapihommia tuleekin, pitänee investoida pian varmaan jonkinsortin klapitusvehkeisiintai jopa traktoriin.
- 00+-60
30/30 kannattaisi investoida harakanpesänsä eristämisen ja ilmanvaihdon parantamiseen.
- 30/30
Enpä ole tyhmempää ja kalliimpaa ideaa kuullut.
Lopputuloksena kalliisti korjattu homeitiökasvattamo kuten sinulla.
:-))) - 4t34t4
30/30 kirjoitti:
Enpä ole tyhmempää ja kalliimpaa ideaa kuullut.
Lopputuloksena kalliisti korjattu homeitiökasvattamo kuten sinulla.
:-)))Raikkaassa ja terveellisessä sisäilmassa nykytaloissa ihmisiä kasvatetaan. Ei ole paaluuta painovoimaiseen tai pelkään koneelliseen poistoon.
- 00+-60
30/30 on todella esimerkki :), sääliksi käy vaikka toki kauppa se on mikä kannattaa!
kun eristys ja ilmanvaihto laitetaan kuntoon, saadaan ilmanlaatukin kuntoon. Ei enää ahista niin paljoa ;)
Ei lisäeristämistä ole pakko tehdä väärin, eikä kalliisti! Varsinkin jos vertaa mlp-järjestelmään.- 30/30
Kirjoituksesi riittikin osoittamaan asiantuntemuksesi tason.
- vanhassavara
150mm eristettä seinässä, hyvin pärjätään. 16m3 puita vuodessa ja painovoimainen ilmanvaihto. Terveitä ihmisiä asuu talossa. Kesällä pidetään öisin ikkunoita auki ja nautitaan kesän äänistä ja suomen puhtaasta raikkaasta ilmasta. Mites siellä koneellisessa talossa ikkunoita pidetään auki kesäöinä. Niin ja talvella pidetään sisällä 24 ast lämmintä kun ollaan kesäihmisiä :)
- jokuvaa21308
vanhassavara kirjoitti:
150mm eristettä seinässä, hyvin pärjätään. 16m3 puita vuodessa ja painovoimainen ilmanvaihto. Terveitä ihmisiä asuu talossa. Kesällä pidetään öisin ikkunoita auki ja nautitaan kesän äänistä ja suomen puhtaasta raikkaasta ilmasta. Mites siellä koneellisessa talossa ikkunoita pidetään auki kesäöinä. Niin ja talvella pidetään sisällä 24 ast lämmintä kun ollaan kesäihmisiä :)
Kysyjälle vastaan: Helposti!
Siis kyllä meillä ainakin ikkuna aukeaa ihan sillä kun vääntää semmoisesta pienestä kahvasta ja vähän vetää.
Ei se minua ole ainakaan haitannut, että joku pilkunviilaaja lvi-inssi vetää palkokasvin siemenet sieraimiinsa siitä kun "painetasot menee sekaisin"... Ei se kanavapuhallin sen iv-koneen sisällä mitään välitä vaikka ikkunaa availisikin.
Ja ihan samalla tavalla se sotkee painetasoja niiden tuuletushormienkin kanssa. Vaan eipä tuulettamalla taloja pilattu ennenkään, eikä pilata nytkään. Raitista ilmaa sieltä vaan tulee, ei se talo sillä pilalle mene.
- 00+-60
ok, lisäeristäminen on pakko tehdä väärin ja kalliisti, lisäksi hyvä ilmanvaihto on se mikä ahistaa mieltä.
Asiantuntemustasollesi oikein?- 30/30
Totta on että seinien lisäeristäminen on kallista ja yksilön kannalta energiataloudelisesti epäkannattavaa, väärin sitä ei kai kukaan tahallaan tee
Varsinkin täystiilitalossa ulkoseinien lisäeristäminen on mielestäni järjetöntä.
Yläpohjan lisäeritys ainoa taloudellisesti kannattava toimenpide.
Toki myös rakenteiden tiivistys on järkevää kunhan korvausilman saanti varmistetaan.
Oma taloni on kahteen kertaan tarkastettu/mitattu rakenteiden kosteuden ja huoneilman osalta.
Siinä mielessä taloni ilmanlaatu on ok ja samoin rakenteiden kunto.
Eikä meillä sukatkaan pyöri jaloissa, toki lattiat ovat viileämmät kuin uudemmissa taloissa.
Onhan talossa kova energiakulutus mutta sekin on maalämmöllä tehtynä niin halpaa että naurattaa.
:-))
- vanhassavara
Tämän palstan kirjoittajien mukaan kaikki vanhat talot pitäisi purkaa ja tehdä uusi tilalle. Muovien ja lto-konein ja maalämmöin. Kaikki nyt ei vaan halua asua samanlailla kylki kyljessä kiinni, velkavankeudessa laitakaupungin asuntoslummissa.
Vähän kun moittii koneellista ilmanvaihtoa niin saa kauppamiehiltä miinusta :D - ilta hämärtyy
Tuli perheen kanssa tehtyä muutama kuutio puita, pitäs vaan viellä kasata viikonloppuna pihan perälle kuivumaan, muutama kuutio jäi viellä metsään kuivumaan.
On tuota takkatulta mukava nyt kattella, kun omin kätösin tehdyt klapit tuolla takan pesässä palaa, jotenkin tuntuu arvokkaalta.
No takanloimua on kiva katsella nojatulista käsin, hyvän konjakin ja suklaan kera.- 30/30
Suklaan mä vielä ymmärrän mutta konjakki, ROMMIA sen olla pitää.
- Naatitaaeihalota
Kylläpä tuntui taas hyvälle painaa huskulla puita poikki ja fiskarsilla paloiksi. Hienosti se vaan halkeaa tuore koivu, isokin vaan kirveellä. Ja nopeasti, ei siinä markettien halkomiskoneet mukana pysy. Hartiakivut parani ja hiki virtas. Kunto ja mieli nousee kohisten. Siinä sitten mehua hörppiessä laskeskella paljonko taas tuli rahaa säästettyä ja kuntoa kohennettua, tintit titityytä vieressä lauleskelee. 20m3 pinolla noin 34000kWh, jos siitä saa 85% irti niin jää noin 29000kW. Sillä pärjäillään hyvinkin taas ensitalvi.
On se hienoa aikaa tämä kevät ja puusouvi. Harmi vaan kun on taas pian ohi ja alkaa arki. No pitää säästellen tehdä motti pari päivässä...- Näin se vaan menee..
Alkaa arki ;) heh heh...
Kyllähän se monen viikon puusavotan jälkeen tuleva arki on hermoja lepuuttavaa ;)
Ei tarvi kuin järjestellä kaikki tulemiset ja menemiset sen puilla lämmittämisen ehdoilla, aamulla tulet kattilaan ja lisää klapisylillisiä pannuhuoneeseen, siinä sivussa taas sotketaan tuhkaämpärin avulla takapihan rajaojaa.
Samalla kun ährää siinä sanomalehtien pahvien ja maitopurkkien avulla tulta kattilaan niin onkin hyvää aikaa miettiä jo sitä mistä raavitaan seuraavan vuoden puut kasaan, tuleeko nekin "ilmaiseksi" siihen puulanssille vai onko taas edessä se koko loman vievä leppoisa puunkaatosavotta... (ai niin, puiden orjallehan se jatkuva puiden parissa pakkoraataminen on niin mukavaa että sehän on lomaa ;)
Kyllä muistan itsekkin silloin kun köyhänä ensitalon "omistajana" istuin kannon nokassa syömässä ruisleipää kakstahtibensan ja teräketjuöljyn kyllästämillä käsillä kesähelteellä hyttysten vuoraamana välissä sekahetki kesämehua purkista kitaten että kuinka tämä "ilmaislämmityksen" pakollinen raataminen pesee lomalöhöilyn ja lomareissut mennentullen....
Ei enää ikinä! Niin minä päätin kun kolmannen kesälomani tuhlasin tuohon älyttömyyteen. ( se tietenkin kun silloinen kaikki tekeminen piti suunnitella talonlämmityksen ehdoilla)
Minua naurattaa aina kun luen noiden puuorjien kirjoitelmia joissa yritetään antaa niin voittajakuva siitä raadannasta että...
Voin kantapään kautta oppini ottaneena sanoa että puuorjien höpöttelemät "hyötyliikunnat" sun muut "mukavat tulistelut" elävän tulen ääressä selitykset on todella hupaisia tyhjätaskujen selityksiä köyhyydelle, ei yhtään mitään muuta.. - Naatitaaeihalota
Näin se vaan menee.. kirjoitti:
Alkaa arki ;) heh heh...
Kyllähän se monen viikon puusavotan jälkeen tuleva arki on hermoja lepuuttavaa ;)
Ei tarvi kuin järjestellä kaikki tulemiset ja menemiset sen puilla lämmittämisen ehdoilla, aamulla tulet kattilaan ja lisää klapisylillisiä pannuhuoneeseen, siinä sivussa taas sotketaan tuhkaämpärin avulla takapihan rajaojaa.
Samalla kun ährää siinä sanomalehtien pahvien ja maitopurkkien avulla tulta kattilaan niin onkin hyvää aikaa miettiä jo sitä mistä raavitaan seuraavan vuoden puut kasaan, tuleeko nekin "ilmaiseksi" siihen puulanssille vai onko taas edessä se koko loman vievä leppoisa puunkaatosavotta... (ai niin, puiden orjallehan se jatkuva puiden parissa pakkoraataminen on niin mukavaa että sehän on lomaa ;)
Kyllä muistan itsekkin silloin kun köyhänä ensitalon "omistajana" istuin kannon nokassa syömässä ruisleipää kakstahtibensan ja teräketjuöljyn kyllästämillä käsillä kesähelteellä hyttysten vuoraamana välissä sekahetki kesämehua purkista kitaten että kuinka tämä "ilmaislämmityksen" pakollinen raataminen pesee lomalöhöilyn ja lomareissut mennentullen....
Ei enää ikinä! Niin minä päätin kun kolmannen kesälomani tuhlasin tuohon älyttömyyteen. ( se tietenkin kun silloinen kaikki tekeminen piti suunnitella talonlämmityksen ehdoilla)
Minua naurattaa aina kun luen noiden puuorjien kirjoitelmia joissa yritetään antaa niin voittajakuva siitä raadannasta että...
Voin kantapään kautta oppini ottaneena sanoa että puuorjien höpöttelemät "hyötyliikunnat" sun muut "mukavat tulistelut" elävän tulen ääressä selitykset on todella hupaisia tyhjätaskujen selityksiä köyhyydelle, ei yhtään mitään muuta..Korjataans muutama epäkohta.. Ensinnäkin puusavotta ei kestä montaa viikkoa. Pari viikonloppua metsässä riittää ja itse vaikka ajan mönkijällä puut niin siihenkään ei mene kun se toiset pari viikonloppua. Ja tarvittava 20m3 on kasassa. Sitten pihassa pätkiminen ja halkominen, sen voi tehdä silloin kun huvittaa ja tuokaan ei ole ylivoimainen urakka edes kirveellä ja moposahalla tehden, tietysti jos kädet on kuin narut niin eihän se onnistu.
Sitten yksityiskohtiin, ensin tuo lämmitystyö talvella. Ensinnäkin järjestelmä mitoitetaan niin että yksi pesällinen päivässä riittää ja sen voi sitten polttaa silloin kun haluaa. Koskaan en ole yrittänyt maitopurkeilla ja sanomalehdillä sytyttää kattilaa. Muutama tuohenpala ja puutikku ja tulitikkua perää usein yksi tikku riittää tai pikkutoholla puutikut tuleen. Ja puhallin päälle ja perkeles sehän syttyi. Tuhkaa tulee käänteispalosta noin 2 ämpäriä kk joten kerran kk vien tuhkat aidan lannoitteeksi.
Sitten puitten hommaamista ei tarvitse miettiä, ne tehdää syksyllä niin kun järkevät ihmiset tekee. Eikä kesällä helteillä niin kun ääliöt. Syksyllä nyt ei ole muutakaan tekemistä niin silloin on hyvää aikaa tehdä rahaa metsässä. Tietysti tuo on avuttomalle aika ylipääsemätön urakka 79€ halpissahan kanssa. Ja oma moka jos ei osaa kaataa bensaa tai öljyä sahaan, turha sitä on yleistää. Aika surkea työmies olet jos kuukaudessa et saa 20m3 puita tehtyä. Olet tainnut enimmäkseen istua kannonnokassa ja juoda jotain muuta kun mehua. Koskaan en ole kesälomaa metsässä viettänyt, paitsi lapissa vaeltamassa.
Kaiken voi tehdä vaikeasti ja helposti. Kaikesta näkee että et ole puuhommia koskaa oikeasti tehnyt kun kaikki asiat teet väärinpäin. Ikään en ole kuullut että joku olisi keskellä kesää ollut polttopuita kaatamassa. Uusavuttomien höpinöitä. Itse olen harvennellut keväällä, mutta se loppuu heti kun hyttyset heräävät. Olet tainnut hakata päätäsi liian monta kertaa jo kantoon jo siinä jenkkikassissa.
En pidä itseäni nyt hirveän köyhänä. Omistan kuitenkin omakotitalon, metsää, mönkijän, pari autoa ja muuta turhaa rojua liiankin kanssa. Mutta mielläni hoidan metsää ja kerään samalla ilmaiset puut kotiin sieltä. Eipä tarvitse rahoittaa sähköyhtiöiden optioita yhtään enempää kun on pakollista. Kyllä tuo 3500€ mitä säästän sähkölämmitykseen verrattuna riittää minulle palkaksi tästä metsänhoidosta ja pienistä puhdetöistä. Ja tuo kaikki tulee vielä ihan kaiken muun ohessa, ei siinä lomat kärsi. Sen summan voi sitten vaikka laittaa sivuun joka vuosi. Tuo tekee jo 20v mukavan pesämunan jos haluaa vanhuuden päivät sitten lämmitellä jollain muulla.
Mieti sitä kun makaat sohvallasi.. aika surkea mies olet jos tuota työtä pidät orjatyönä. Minä kaadan tuon 20m3 päivässä ja katkon ja halon motin 1,5 tunnissa kevyesti vaan kirveellä ja moposahalla. Tuo tekee vajaa viisi 8h työpäivää ja palkka on tuo 3500€.
Ompas mukava ilma jos lähtis taas motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla ilmaisilla puilla. - KYMPPI/KYMPPI
Naatitaaeihalota kirjoitti:
Korjataans muutama epäkohta.. Ensinnäkin puusavotta ei kestä montaa viikkoa. Pari viikonloppua metsässä riittää ja itse vaikka ajan mönkijällä puut niin siihenkään ei mene kun se toiset pari viikonloppua. Ja tarvittava 20m3 on kasassa. Sitten pihassa pätkiminen ja halkominen, sen voi tehdä silloin kun huvittaa ja tuokaan ei ole ylivoimainen urakka edes kirveellä ja moposahalla tehden, tietysti jos kädet on kuin narut niin eihän se onnistu.
Sitten yksityiskohtiin, ensin tuo lämmitystyö talvella. Ensinnäkin järjestelmä mitoitetaan niin että yksi pesällinen päivässä riittää ja sen voi sitten polttaa silloin kun haluaa. Koskaan en ole yrittänyt maitopurkeilla ja sanomalehdillä sytyttää kattilaa. Muutama tuohenpala ja puutikku ja tulitikkua perää usein yksi tikku riittää tai pikkutoholla puutikut tuleen. Ja puhallin päälle ja perkeles sehän syttyi. Tuhkaa tulee käänteispalosta noin 2 ämpäriä kk joten kerran kk vien tuhkat aidan lannoitteeksi.
Sitten puitten hommaamista ei tarvitse miettiä, ne tehdää syksyllä niin kun järkevät ihmiset tekee. Eikä kesällä helteillä niin kun ääliöt. Syksyllä nyt ei ole muutakaan tekemistä niin silloin on hyvää aikaa tehdä rahaa metsässä. Tietysti tuo on avuttomalle aika ylipääsemätön urakka 79€ halpissahan kanssa. Ja oma moka jos ei osaa kaataa bensaa tai öljyä sahaan, turha sitä on yleistää. Aika surkea työmies olet jos kuukaudessa et saa 20m3 puita tehtyä. Olet tainnut enimmäkseen istua kannonnokassa ja juoda jotain muuta kun mehua. Koskaan en ole kesälomaa metsässä viettänyt, paitsi lapissa vaeltamassa.
Kaiken voi tehdä vaikeasti ja helposti. Kaikesta näkee että et ole puuhommia koskaa oikeasti tehnyt kun kaikki asiat teet väärinpäin. Ikään en ole kuullut että joku olisi keskellä kesää ollut polttopuita kaatamassa. Uusavuttomien höpinöitä. Itse olen harvennellut keväällä, mutta se loppuu heti kun hyttyset heräävät. Olet tainnut hakata päätäsi liian monta kertaa jo kantoon jo siinä jenkkikassissa.
En pidä itseäni nyt hirveän köyhänä. Omistan kuitenkin omakotitalon, metsää, mönkijän, pari autoa ja muuta turhaa rojua liiankin kanssa. Mutta mielläni hoidan metsää ja kerään samalla ilmaiset puut kotiin sieltä. Eipä tarvitse rahoittaa sähköyhtiöiden optioita yhtään enempää kun on pakollista. Kyllä tuo 3500€ mitä säästän sähkölämmitykseen verrattuna riittää minulle palkaksi tästä metsänhoidosta ja pienistä puhdetöistä. Ja tuo kaikki tulee vielä ihan kaiken muun ohessa, ei siinä lomat kärsi. Sen summan voi sitten vaikka laittaa sivuun joka vuosi. Tuo tekee jo 20v mukavan pesämunan jos haluaa vanhuuden päivät sitten lämmitellä jollain muulla.
Mieti sitä kun makaat sohvallasi.. aika surkea mies olet jos tuota työtä pidät orjatyönä. Minä kaadan tuon 20m3 päivässä ja katkon ja halon motin 1,5 tunnissa kevyesti vaan kirveellä ja moposahalla. Tuo tekee vajaa viisi 8h työpäivää ja palkka on tuo 3500€.
Ompas mukava ilma jos lähtis taas motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla ilmaisilla puilla.Erinomainen kirjoitus!!
Kyllähän tuosta paistaa läpi sekin asia, että "Suomen raskas"on käymättä, tai ainakin jäänyt kesken tältä 30/30-eltä.
Joopa joo,nautitaan me vaan siitä, että saamme jotain käsillämme aikaseksi!!!! - Näin se vaan menee..
Korjataans muutama epäkohta.. Ensinnäkin puusavotta ei kestä montaa viikkoa. Pari viikonloppua metsässä riittää ja itse vaikka ajan mönkijällä puut niin siihenkään ei mene kun se toiset pari viikonloppua. Ja tarvittava 20m3 on kasassa. Sitten pihassa pätkiminen ja halkominen, sen voi tehdä silloin kun huvittaa ja tuokaan ei ole ylivoimainen urakka edes kirveellä ja moposahalla tehden, tietysti jos kädet on kuin narut niin eihän se onnistu.
Ompas mukava ilma jos lähtis taas motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla ilmaisilla puilla.Tuosta juurikin puhuin ;) "
""Ompas mukava ilma jos lähtis TAAS motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla "ilmaisilla" puilla.""
Hehheee....
Sinun huikean pitkä vuodatukses on aivan mahtava esimerkki siitä kuinka yritetään se köyhyys selitellä siten että se tuntuu omasta mielestä "niskalenkiltä ja selätykseltä".
No kuitenkaan tuollainen höpöttely ei uppoa meihin jotka olemme joutuneet kokemaan tuon puulämmityksen "auvvoisuuden" ihan livenä, ei todellakaan.... ;)
Minä kun lähden perheineni reissuun (lyhyeen tai pitkään) niin minun ei tarvi miettiä: "kenetkähän saisin tuuraamaan minua tässä vähä-älyisessä lämmityssysteemissä?"
Eipä sen puoleen, onhan se mukava pointti puuorjalle että saa viettää kaiken vapaa-ajan rauhassa ilman pelkoa että kukaan tulee kyläilemään sillä puuorjan kyläilykavereilla on erittäin suuri vaara joutua "kipinämikoksi" puuorjalle jos ei ymmärrä kieltäytyä lopulta siitä pestistä ;)
Miinuspuolena tässä nykyisessä lämmitysmuodossa olen itse joutunut ei puuorjana keksimään selityksiä minkä vuoksi en jouda kipinämikoksi parille alempipalkatuille työkaverilleni jotka ovat ruikuttaneet minua siihen heidän talojensa "ilmaislämmityksen" varakipinäksi...
(itse ovat itsensä kaulapissaan hommanneet joten hoitakoot vapaa-ajan puutteen itse...) - Naatitaaeihalota
Tuosta juurikin puhuin ;) "
""Ompas mukava ilma jos lähtis TAAS motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla "ilmaisilla" puilla.""
Hehheee....
Sinun huikean pitkä vuodatukses on aivan mahtava esimerkki siitä kuinka yritetään se köyhyys selitellä siten että se tuntuu omasta mielestä "niskalenkiltä ja selätykseltä".
No kuitenkaan tuollainen höpöttely ei uppoa meihin jotka olemme joutuneet kokemaan tuon puulämmityksen "auvvoisuuden" ihan livenä, ei todellakaan.... ;)
Minä kun lähden perheineni reissuun (lyhyeen tai pitkään) niin minun ei tarvi miettiä: "kenetkähän saisin tuuraamaan minua tässä vähä-älyisessä lämmityssysteemissä?"
Eipä sen puoleen, onhan se mukava pointti puuorjalle että saa viettää kaiken vapaa-ajan rauhassa ilman pelkoa että kukaan tulee kyläilemään sillä puuorjan kyläilykavereilla on erittäin suuri vaara joutua "kipinämikoksi" puuorjalle jos ei ymmärrä kieltäytyä lopulta siitä pestistä ;)
Miinuspuolena tässä nykyisessä lämmitysmuodossa olen itse joutunut ei puuorjana keksimään selityksiä minkä vuoksi en jouda kipinämikoksi parille alempipalkatuille työkaverilleni jotka ovat ruikuttaneet minua siihen heidän talojensa "ilmaislämmityksen" varakipinäksi...
(itse ovat itsensä kaulapissaan hommanneet joten hoitakoot vapaa-ajan puutteen itse...)Mulla on vastus varaajassa lomien varalle, ei tarvitse pyydellä kavereita kipinään. Taitaa se köyhyys vaivata siellä päässä kun noin pitää sitä julki tuoda. Menes nyt vaan etsimään rahat seuraavaan sähkölaskuun.
Kylläpä tuntuu taas hyvältä kun sai ulkoilla ja samalla tehtyä jotain hyödyllistä. Sai hiukan läskiäkin poltettua. Asenteestahan tämä homma on kiinni. Jos haluaa viikonloput istua sisällä ja vetää viinaa niin siitä vaan, ei se minua haittaa. Eihän tämä puulämmitys laiskoille oman työn hinnottelijoille sovikkaan. Pitäkään vaan suorasähkö/maalämpö lämmittäjät omana tietonanne kuinka vaikeaa puulämmitys on ettei vaan joku vaihda sitä toiseen lämmitysmuotoon. - Näin se vaan menee..
Ompas mukava ilma jos lähtis taas motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla ilmaisilla puilla.Ota ny kalkulaattori siihen tikkuiseen ja bensanlemuisen kätösesi huomaan ja LASKE!
Vaikka laskee jokapäiväisen vähintään tunnin työlle hinnan vaik alipalkatun virupojan 11€/h mukaan ja ottaa siitä puolet pois niin vajaa pari tonnia tulee jo sille hintaa!
Siihen kun lasketaan se puiden haalimiseen ja pesään sopivaksi pilkkomiseen vaadittavasta raatamisesta niin voidaan puhua helposti parin tonnin kustannuksesta...
Ja tottakai se husku käy ilmaiseksi kuten ne kamppeet joilla se "ilmainen" puu kuskataan lanssille... ;) Eiks juu ;)
Ok, olin nuorena köyhä, olin tyhmä kun uskottelin itselleni etten olisi köyhä ja raadoin, raadoin vapaa-aikani pois.
Nyt kun en enää ole köyhä nuori niin minun ei tarvitse miettiä edes tätä kirjoittaessani onko kattilassa puita ja mihinkä aikaan aamulla on herättävä jotta lämmin vesi riittää... AJATTELE! TÄMÄ ON LOMAA NIINKUIN PITÄÄKIN!!!! ;) - metsänomistaja
Ota ny kalkulaattori siihen tikkuiseen ja bensanlemuisen kätösesi huomaan ja LASKE!
Vaikka laskee jokapäiväisen vähintään tunnin työlle hinnan vaik alipalkatun virupojan 11€/h mukaan ja ottaa siitä puolet pois niin vajaa pari tonnia tulee jo sille hintaa!
Siihen kun lasketaan se puiden haalimiseen ja pesään sopivaksi pilkkomiseen vaadittavasta raatamisesta niin voidaan puhua helposti parin tonnin kustannuksesta...
Ja tottakai se husku käy ilmaiseksi kuten ne kamppeet joilla se "ilmainen" puu kuskataan lanssille... ;) Eiks juu ;)
Ok, olin nuorena köyhä, olin tyhmä kun uskottelin itselleni etten olisi köyhä ja raadoin, raadoin vapaa-aikani pois.
Nyt kun en enää ole köyhä nuori niin minun ei tarvitse miettiä edes tätä kirjoittaessani onko kattilassa puita ja mihinkä aikaan aamulla on herättävä jotta lämmin vesi riittää... AJATTELE! TÄMÄ ON LOMAA NIINKUIN PITÄÄKIN!!!! ;)Neukkukuution kaveri näkee märkiä päivä-unia.
Kyllä sossu vuokrasi maksaa, kunhan kiltisti
äiteeltä pyydät sen omavastuuosuuden.
Onko työttömilläkin lomia? - Naatitaaeihalota
Ota ny kalkulaattori siihen tikkuiseen ja bensanlemuisen kätösesi huomaan ja LASKE!
Nyt kun en enää ole köyhä nuori niin minun ei tarvitse miettiä edes tätä kirjoittaessani onko kattilassa puita ja mihinkä aikaan aamulla on herättävä jotta lämmin vesi riittää... AJATTELE! TÄMÄ ON LOMAA NIINKUIN PITÄÄKIN!!!! ;)Sulla on kuule todellisuus kaukana noista laskuista. Sun laskun mukaan tulee 45 kpl 8h työpäivää. Kukaan ei saa noin paljon aikaa tuhlattua vaikka istuisi kannonnokassa niin kun sinä. Ei taas mitään toden perää jutuissasi. Jatka vaan päiväuniasi.
Voi kun sulla raukalla on ollut vaikeaa lämmitystä. Ja köyhä nuoruus ja kaikkea vaikeutta. Ja olet joutunut raatamaan. Älä kuitenkaan sitä täällä pura.
Luuletko että puulämmitys on ainaista työtekoa, sulla on poka iha väärä käsitys nykyaikaisista laitteista. Nuo bensa kustannukset on kuule vuodessa joku 100€, eli ei mulle ainakaan ylipääsemätön summa. Eikä mun tarvitse miettiä riittääkö lämminvesi, en edes ole tullut ajatelleeksi tuollaista. Enkä käy koskaan aamulla pannuhuoneessa. Ja kaikki yöni nukun rauhassa lämpöisessä talossa. Sitten joskus illan mittaan laitan pesän täyteen puita ja automatiikka hoitaa loput. Ja sitä paitsi 5kk menee kerran viikossa käyttövettä lämmittämällä. - Näin se vaan menee..
Sulla on kuule todellisuus kaukana noista laskuista. Sun laskun mukaan tulee 45 kpl 8h työpäivää. Kukaan ei saa noin paljon aikaa tuhlattua vaikka istuisi kannonnokassa niin kun sinä. Ei taas mitään toden perää jutuissasi. Jatka vaan päiväuniasi.
Voi kun sulla raukalla on ollut vaikeaa lämmitystä. Ja köyhä nuoruus ja kaikkea vaikeutta. Ja olet joutunut raatamaan. Älä kuitenkaan sitä täällä pura.
Luuletko että puulämmitys on ainaista työtekoa, sulla on poka iha väärä käsitys nykyaikaisista laitteista. Nuo bensa kustannukset on kuule vuodessa joku 100€, eli ei mulle ainakaan ylipääsemätön summa. Eikä mun tarvitse miettiä riittääkö lämminvesi, en edes ole tullut ajatelleeksi tuollaista. Enkä käy koskaan aamulla pannuhuoneessa. Ja kaikki yöni nukun rauhassa lämpöisessä talossa. Sitten joskus illan mittaan laitan pesän täyteen puita ja automatiikka hoitaa loput. Ja sitä paitsi 5kk menee kerran viikossa käyttövettä lämmittämällä.Ja nyt sitten sitä puuorjan matematiikkaa kehiin pliissss!!!!
Montako vuorokautta sisältyy yhteen vuoteen?
Jep 365, jos hierot edes (vähätellen laskien) sen 1/2h vrk sen pannuhuoneen ympärillä niin pelkästään tuohon menee pari tonnia per vuosi sillä virupoikien alipalkalla jota nyt voidaan käyttää edes minimi mittarina!
Tuohon pariin tonniin sisältyy VAIN se AIKAKUSTANNUS mitä ON PAKKO käyttää PÄIVITTÄISEEN tuohaamiseen PELKÄN LÄMMITTÄMISEN osalta!!! Tajuatko???
Siis tuon JOKAPÄIVÄISEN puuta pesään/tuhkaa raja-ojaan LISÄKSI tulee se "vähäpätöinen pikkujuttu" jolla ne klapit on siellä pressujen ja kelmujen alla naapureiden "iloksi" valmiina kattilaan....
HALOOO!!!!
Tiedän mistä puhun ja minulla ei nykyisen rahavarannon takia ole mitään syytä vähätellä tuota järjenköyhää tyhjätaskujen alituista shaissi-elämää johon on vaan joidenki pakko tyytyä.... - rahavarakas nääs :)
Ja nyt sitten sitä puuorjan matematiikkaa kehiin pliissss!!!!
Jep 365, jos hierot edes (vähätellen laskien) sen 1/2h vrk sen pannuhuoneen ympärillä niin pelkästään tuohon menee pari tonnia per vuosi sillä virupoikien alipalkalla jota nyt voidaan käyttää edes minimi mittarina!
Tuohon pariin tonniin sisältyy VAIN se AIKAKUSTANNUS mitä ON PAKKO käyttää PÄIVITTÄISEEN tuohaamiseen PELKÄN LÄMMITTÄMISEN osalta!!! Tajuatko???
Siis tuon JOKAPÄIVÄISEN puuta pesään/tuhkaa raja-ojaan LISÄKSI tulee se "vähäpätöinen pikkujuttu" jolla ne klapit on siellä pressujen ja kelmujen alla naapureiden "iloksi" valmiina kattilaan....
HALOOO!!!!
Tiedän mistä puhun ja minulla ei nykyisen rahavarannon takia ole mitään syytä vähätellä tuota järjenköyhää tyhjätaskujen alituista shaissi-elämää johon on vaan joidenki pakko tyytyä....hahhaa..... oli pakko ottaa se laskin kouraan ja laskea mitä toi puupellen puusouvi tekee noin niinku ees "sinisilmäisesti" kotiinpäin puupellen laskukaavalla laskien ja räjähdin nauruun !! !! !! !! vain todella köyhä ittensä pettäjä uskoo noin mahdottomaan yhtälöön että puusouvi ois edullista ;o) ;o) hahhaa....
- Naatitaaeihalota
Ja nyt sitten sitä puuorjan matematiikkaa kehiin pliissss!!!!
HALOOO!!!!
Tiedän mistä puhun ja minulla ei nykyisen rahavarannon takia ole mitään syytä vähätellä tuota järjenköyhää tyhjätaskujen alituista shaissi-elämää johon on vaan joidenki pakko tyytyä....Mahtaa olla iso sähkölasku pojalla kun noin herkillä käy. Ja tuo kuuluisa rahavaranto loppumaisillaan.
Mulle on kuule ihan sama se 10min päivässä mikä menee lämmitystyöhön. Ja tuo tuhkahomma varmaan oli sinulle hankala juttu kun siitä pitää joka kirjoituksessa mainita, minulla se on noin 3min kerran kk. Minulle nämä vähäiset työ ei ole tuohaamista, menevät ihan rutiinilla niin kun kahvinkeittokin. Näille töille en laske aikakustannusta kun minulla ei ole kotiolossa sellaista vielä määrätty ei viranomasten eikä omasten puolesta. Eli en laske palkkaa itselle nurmikonleikkuusta,lumitöistä, rempasta, leikkimökin rakentamisesta, mansikoiden keräämisestä, saunan lämmityksestä ja muista kotitöistä. En ole palkkatöissä kotona.
Niin kun jo sanoin, älä vaan kerro kenellekkään kuinka hankalaa ja kovatöistä puulämmitys on. Antaa niiden vaan tuohata puiden kanssa joka päivä niin kun se sinun mielestä tekevät. Ei nuo varmaan enää muuta työtä ehdi tekemäänkään.
Tänäänkin minun työt puulämmityksen parissa on ollut tuo sytytys ja pesän täyteen latominen noin 5min. Tuokin hoitui siinä ohimennen kun pilkoin puita, tai raadoin puita kasaa ensi talveksi. Nyt olen 3pv tehnyt pari tuntia päivässä, tätä ennen joskus joulukuussa koskin moottorisahaan. Että se siitä joka päiväisestä raatamisesta, oli kolmisen kk lomaa niin kun sinä sitä nimität. Vielä kun ehkä 5pv teen tuon 2h niin sitten on puut ensi talveksi valmiita. Sitten alkaa taas loma tuonne marraskuun alkuun saakka. Sitten pari vkl metsässä ja pari vkl mönkijällä ajelua ja sitten taas 3kk lomaa ja taas ensi helmikuussa puitten raatamista kokoon tulevaksi talveksi. Tuntuu kyllä kauhealta raatamiselta... Toki keväällä kun lumet sulaa niin vois käydä harventamassa kuusikkoa, mutta vain hyvillä keleillä kun ei ole vielä itikoita.. ottasko kahvit mukaan ja tekis oikein nuotion...tuo on sitä laatuaikaa jos mikä ja siitä saa vielä ilmaisia puita sivutuotteena. - kiinnostais
rahavarakas nääs :) kirjoitti:
hahhaa..... oli pakko ottaa se laskin kouraan ja laskea mitä toi puupellen puusouvi tekee noin niinku ees "sinisilmäisesti" kotiinpäin puupellen laskukaavalla laskien ja räjähdin nauruun !! !! !! !! vain todella köyhä ittensä pettäjä uskoo noin mahdottomaan yhtälöön että puusouvi ois edullista ;o) ;o) hahhaa....
Ja tulos oli... jään mielenkiinnolla odottamaan...
- Näin se vaan menee..
Mahtaa olla iso sähkölasku pojalla kun noin herkillä käy. Ja tuo kuuluisa rahavaranto loppumaisillaan.
Mulle on kuule ihan sama se 10min päivässä mikä menee lämmitystyöhön. Ja tuo tuhkahomma varmaan oli sinulle hankala juttu kun siitä pitää joka kirjoituksessa mainita, minulla se on noin 3min kerran kk. Minulle nämä vähäiset työ ei ole tuohaamista, menevät ihan rutiinilla niin kun kahvinkeittokin. Näille töille en laske aikakustannusta kun minulla ei ole kotiolossa sellaista vielä määrätty ei viranomasten eikä omasten puolesta. Eli en laske palkkaa itselle nurmikonleikkuusta,lumitöistä, rempasta, leikkimökin rakentamisesta, mansikoiden keräämisestä, saunan lämmityksestä ja muista kotitöistä. En ole palkkatöissä kotona.
Niin kun jo sanoin, älä vaan kerro kenellekkään kuinka hankalaa ja kovatöistä puulämmitys on. Antaa niiden vaan tuohata puiden kanssa joka päivä niin kun se sinun mielestä tekevät. Ei nuo varmaan enää muuta työtä ehdi tekemäänkään.
Tänäänkin minun työt puulämmityksen parissa on ollut tuo sytytys ja pesän täyteen latominen noin 5min. Tuokin hoitui siinä ohimennen kun pilkoin puita, tai raadoin puita kasaa ensi talveksi. Nyt olen 3pv tehnyt pari tuntia päivässä, tätä ennen joskus joulukuussa koskin moottorisahaan. Että se siitä joka päiväisestä raatamisesta, oli kolmisen kk lomaa niin kun sinä sitä nimität. Vielä kun ehkä 5pv teen tuon 2h niin sitten on puut ensi talveksi valmiita. Sitten alkaa taas loma tuonne marraskuun alkuun saakka. Sitten pari vkl metsässä ja pari vkl mönkijällä ajelua ja sitten taas 3kk lomaa ja taas ensi helmikuussa puitten raatamista kokoon tulevaksi talveksi. Tuntuu kyllä kauhealta raatamiselta... Toki keväällä kun lumet sulaa niin vois käydä harventamassa kuusikkoa, mutta vain hyvillä keleillä kun ei ole vielä itikoita.. ottasko kahvit mukaan ja tekis oikein nuotion...tuo on sitä laatuaikaa jos mikä ja siitä saa vielä ilmaisia puita sivutuotteena.Huomaatko? Huomaatko tuosta sinun älyttömästä kirjoittelusta että se on pelkkää SELITTELYÄ!!!! Daaa....
Aivan kauheaa sanarumbaa jotta saisit ITSELLESI mielenrauhan....
Kuule.... En voi sille mitään että nyt on sinun vuorosi keksiä kaikenlaista hupaisaa selittelyä tuolle persaukisuudelle... Niin tein minäkin kun olin nuori kokematon puusavotan täysipäiväinen orja... (käytännön väh. puolituntinen nokinaamana muuttui hokkuspokkus muiden seurassa viisiminuuttiseksi, oikeasti!)
Älä siis edes yritä jauhaa minulle tuota umpishittiä mitä minä köyhänä nuorena poikana yritin jauhaa muille... (silloin en tajunnut että shittiä suoltaessani kavereiden hymynaamat olikin vahingoniloista naureskelua tyhmyydelleni puusavotan parissa....)
No kuitenkin, voithan sinä oman mielenrauhasi vuoksi kertoilla noita hupaisia juttujas josko joku uskoisi niitä mutta itse tuon puupellen kohtalon kokeneena voin vakuuttaa että nuo surkuhupaisat selittelyt eivät mene minulle läpi.... (sorry vaan mut realismiin tutustuneelle ei sadut mene läpi.... ;) - Naatitaaeihalota
Huomaatko? Huomaatko tuosta sinun älyttömästä kirjoittelusta että se on pelkkää SELITTELYÄ!!!! Daaa....
Aivan kauheaa sanarumbaa jotta saisit ITSELLESI mielenrauhan....
Kuule.... En voi sille mitään että nyt on sinun vuorosi keksiä kaikenlaista hupaisaa selittelyä tuolle persaukisuudelle... Niin tein minäkin kun olin nuori kokematon puusavotan täysipäiväinen orja... (käytännön väh. puolituntinen nokinaamana muuttui hokkuspokkus muiden seurassa viisiminuuttiseksi, oikeasti!)
Älä siis edes yritä jauhaa minulle tuota umpishittiä mitä minä köyhänä nuorena poikana yritin jauhaa muille... (silloin en tajunnut että shittiä suoltaessani kavereiden hymynaamat olikin vahingoniloista naureskelua tyhmyydelleni puusavotan parissa....)
No kuitenkin, voithan sinä oman mielenrauhasi vuoksi kertoilla noita hupaisia juttujas josko joku uskoisi niitä mutta itse tuon puupellen kohtalon kokeneena voin vakuuttaa että nuo surkuhupaisat selittelyt eivät mene minulle läpi.... (sorry vaan mut realismiin tutustuneelle ei sadut mene läpi.... ;)Voi voi katkeraa ex alitehoisen yläpalokattilan lämmittämisen kokenutta raukkaa. Koita nyt vaan tulla sieltä kivikaudelta nykyaikaan. Käy katsomassa jotain nykyaikaista puulämmitysjärjestelmää. Niin huomaat eron. En ymmärrä mistä vedät tuon puolituntia, kokeile joskus latoa puita kasalle noin 20kpl ja ota aika. Minulta tuohon menee noin minuutti ja sylillisen haen liiteristä 2min vielä jää 2min tulitikun raapaisemiseen. Ja kirjoitin että 10min päivässä. Sen täyttämisen jälkeen en koskaan käy pannuhuoneessa, kattila sammuttaa itsensä ja savuhormitermostaatti latauspumpun. Se on kato nykyaikaa josta sinä et tiedä näköjään mitään. Älä vedä tähän mitään aatamin aikaista lämmitysjärjestelmää mukaan. Ja minä olen ihan rauhallinen, mutta sinulla on herne heti nenässä, Taitaa olla heikko itsetunto kun et pystynyt edes puulämmitystä hoitamaan.
Ja sille minä en voi mitään että sun työnteosta ei tullut mitään ja että olit niin hullu että keskikesällä itsesi sinne metsään työnsit. Se oli sun tapasi ja aika vaikea tapa näytti olevan. Sitten rehasit niitä aurauskeppejä kotiin ja yritit niillä lämmittää. Ja nyt katkerana täällä tilität surkeaa entistä köyhää elämää ja raatamista. Sinä kai sitten olit täysipäiväinen orja ja pelle, minä en ole.
Se vielä että en ole perseaukinen vaan omavarainen lämmön suhteen jota sinä et ole. Vaikka sähkön hinta nousisi 100% niin minun lämmityskustannukset eivät paljon nouse, mutta sinun nousevat 100%. Enkä mitään selittele, kerron vaan tosiasioita käytännön kokemuksesta jo monen vuoden ajalta. Ja vielä, ei persaukiset metsää omista, mieti sitä. - Näin se vaan menee..
Voi voi katkeraa ex alitehoisen yläpalokattilan lämmittämisen kokenutta raukkaa. Koita nyt vaan tulla sieltä kivikaudelta nykyaikaan. Käy katsomassa jotain nykyaikaista puulämmitysjärjestelmää. Niin huomaat eron. En ymmärrä mistä vedät tuon puolituntia, kokeile joskus latoa puita kasalle noin 20kpl ja ota aika. Minulta tuohon menee noin minuutti ja sylillisen haen liiteristä 2min vielä jää 2min tulitikun raapaisemiseen. Ja kirjoitin että 10min päivässä. Sen täyttämisen jälkeen en koskaan käy pannuhuoneessa, kattila sammuttaa itsensä ja savuhormitermostaatti latauspumpun. Se on kato nykyaikaa josta sinä et tiedä näköjään mitään. Älä vedä tähän mitään aatamin aikaista lämmitysjärjestelmää mukaan. Ja minä olen ihan rauhallinen, mutta sinulla on herne heti nenässä, Taitaa olla heikko itsetunto kun et pystynyt edes puulämmitystä hoitamaan.
Ja sille minä en voi mitään että sun työnteosta ei tullut mitään ja että olit niin hullu että keskikesällä itsesi sinne metsään työnsit. Se oli sun tapasi ja aika vaikea tapa näytti olevan. Sitten rehasit niitä aurauskeppejä kotiin ja yritit niillä lämmittää. Ja nyt katkerana täällä tilität surkeaa entistä köyhää elämää ja raatamista. Sinä kai sitten olit täysipäiväinen orja ja pelle, minä en ole.
Se vielä että en ole perseaukinen vaan omavarainen lämmön suhteen jota sinä et ole. Vaikka sähkön hinta nousisi 100% niin minun lämmityskustannukset eivät paljon nouse, mutta sinun nousevat 100%. Enkä mitään selittele, kerron vaan tosiasioita käytännön kokemuksesta jo monen vuoden ajalta. Ja vielä, ei persaukiset metsää omista, mieti sitä.Et näytä huomaavan vieläkään ;)
No selittelyä selittelyn selitykseksi niin taas voit "levollisin mielin" aamusella raahautua tuttuakin tutumpaan.... PUUSAVOTTAAN!!!! ;)
Jännä yhtälö on palstan puuorjilla, kaikilla on "omaa" metsää ja pätäkkää ja muka on mönkkäreitä, autoja ja kaikkea roinaa piha väärällään mutta silti eletään kädestä suuhun..... ;)
Jokin ei oikein sovi yhtälöön...!!! Heh....
Pistätkös vielä sitä hupaisaa pienen kirjan mittaista selitystä selityksen selitykselle jota itse aikoinani persaukisena kloppina harrastin ;) - Naatitaaeihalota
Et näytä huomaavan vieläkään ;)
No selittelyä selittelyn selitykseksi niin taas voit "levollisin mielin" aamusella raahautua tuttuakin tutumpaan.... PUUSAVOTTAAN!!!! ;)
Jännä yhtälö on palstan puuorjilla, kaikilla on "omaa" metsää ja pätäkkää ja muka on mönkkäreitä, autoja ja kaikkea roinaa piha väärällään mutta silti eletään kädestä suuhun..... ;)
Jokin ei oikein sovi yhtälöön...!!! Heh....
Pistätkös vielä sitä hupaisaa pienen kirjan mittaista selitystä selityksen selitykselle jota itse aikoinani persaukisena kloppina harrastin ;)Älä kauppaa tapojasi. Ja viimeisin mhy arvio on minun 12ha metsästäni oli vuonna 2008, puuston arvo 38000€ . Ja siitä se vaan on kasvanut. Eli tuota voit päätellä jos jotain tajuat. Mikä kädestä suuhun systeemi minulla muka on, sinulla se taitaa olla. Pitää jostain yrittää haalia rahat sähkölaskuun. Minulla sen sijaan on ainakin 100v puut odottamassa polttamista ja joka puu mitä ei ole kaadettu niin kasvaa lisää poltettavaa. Se on kato tampio sellainen uusiutuva lämmitys raaka-aine. Ja sinun tyylillä ettei elettäisi kädestä suuhun niin koko metsä pitäisi varmaan laittaa kerralla kumoon ja sitten kasata ne puut johonkin 5000m2 halliin.
Taas huomaa ettet tiedä yhtään mitään näistä hommista joten olisko parempi olla antamatta asiantuntija neuvojasi.
Jas kukaan ei ole nähnyt noita yhtälöitäsi, kerro ne muille niin saadaan makeat naurut. Persaukinen taidat olla vieläkin. Ainakin herne menee nenään kun joku tekee omasta metsästä puita ja saa ne vielä ilmaiseksi. Ikävä ettet pystynyt samaan, no kaikki ei vaan sovellu miestentöihin. Joten jatka sinä vaan yhtälöiden parissa. - 30/30
Ompas mukava ilma jos lähtis taas motin tai pari tekemään. Ja sitten saunaa lämmittelemään omilla ilmaisilla puilla.Olipas taas huvittava vuodatus kerrostaloasukilta joka ei metsätöitä ole nähnyt televisiota lähempää.
Todillinen mottimestari.. :-)) - 30/30
KYMPPI/KYMPPI kirjoitti:
Erinomainen kirjoitus!!
Kyllähän tuosta paistaa läpi sekin asia, että "Suomen raskas"on käymättä, tai ainakin jäänyt kesken tältä 30/30-eltä.
Joopa joo,nautitaan me vaan siitä, että saamme jotain käsillämme aikaseksi!!!!Sä nyt et saa käsilläs aikaiseksi kuin korkeintaan siemensyöksyn ja siihenkin tarvitset raton apua.
Varsinainen käsityömestari
:-D - Naatitaaeihalota
30/30 kirjoitti:
Olipas taas huvittava vuodatus kerrostaloasukilta joka ei metsätöitä ole nähnyt televisiota lähempää.
Todillinen mottimestari.. :-))Jos ennen vanhaan miehet teki 5 mottia pokasahalla ja kirveellä päivässä. Niin eiköhän me nykymiehet yritetä päästä samaan moposahojen ja kirveen kanssa. Vai ollaanko me niin paljon pehmoisempia, minä ainakin saan tuon tehtyä. Teistä muista en tiedä. Toki tuo vaatii kuntoa ja ei onnistu konttorirotalta varmaan koskaan. Alkaa meinaa pojan lapa tärisemään jo ensimmäistä mottia halkoessa. Kyllähän tuo kaato homma on helppoa mutta se halkominen vähän töitä teettää. Onnistuu se kun tekee sen oikein ja oikeaan aikaan, eli kun puu on tuore ja mieluummin marraskuun ja maaliskuun välissä.
Itse halon nykyään puut pihassa ja 50cm pitkinä, tuo vähän helpottaa. Tuore jäinen koivu halkeaa kyllä todella helposti, harvoin tarvitsee 2 kertaa samaan kohtaan lyödä. Ja turha niitä on maasta nostella siihen päin vaan ensin hutkii 2 osaan. Sitten vaan toisen puun päälle toinen pää ja paloiksi. Nopeaa ja helppoa, tietysti vaatii vähän opettelua ja kirveen hallintaa. Tuossa hyvä esimerkki vaikka huumorimielellä tehty, mutta noin se toimii periaatteessa, en sitten ole pääosassa tässä videossa. Ottakaa oppia pullamössömiehet, kuten näkyy ei tämäkään mies mikään lihaskimppu ole :)
http://www.youtube.com/watch?v=9Wea9BUtHJY - Naatitaaeihalota
30/30 kirjoitti:
Olipas taas huvittava vuodatus kerrostaloasukilta joka ei metsätöitä ole nähnyt televisiota lähempää.
Todillinen mottimestari.. :-))Sitten toinen versio kun puu aina asetellaan halontapölkylle..
http://www.youtube.com/watch?v=f07cXuaHK4o - ruupens
30/30 kirjoitti:
Sä nyt et saa käsilläs aikaiseksi kuin korkeintaan siemensyöksyn ja siihenkin tarvitset raton apua.
Varsinainen käsityömestari
:-DVarsinaisilla käsityömestareilla ovat testot alhaalla. Tukinkantajilla on raakaa voimaa kantaa puita ja kaataa reheviä naisia.
- kiinnostunu innostun
Sitten toinen versio kun puu aina asetellaan halontapölkylle..
http://www.youtube.com/watch?v=f07cXuaHK4oTuon halkomispölkyn jos tekisi, niin miten rengas siihen kiinnitetään?
- naatitaantaas
kiinnostunu innostun kirjoitti:
Tuon halkomispölkyn jos tekisi, niin miten rengas siihen kiinnitetään?
Isoilla puuruuveilla jotkut niitä laittaa kiinni, jos aluslevyn vielä laittaa niin saa hiukan isomman pitopinnan renkaaseen.
- perantti
Olen päättänyt tehdä haloista 1,1 m pitkiä. Saan 33 senttisiä klapeja. Mitäs siihen sanotta?
- Puumies 55 vuotta.
tulkitsen tuon olevan sitten metri, ja 10 cm, kuten siinä lukee, metrisestä saa kolme 33cm klapia, olettaen että saha syö sen 5mm puruiksi, x2. Jää 10cm kloppi, mitäs sillä?
- Näin se vaan menee..
Puumies 55 vuotta. kirjoitti:
tulkitsen tuon olevan sitten metri, ja 10 cm, kuten siinä lukee, metrisestä saa kolme 33cm klapia, olettaen että saha syö sen 5mm puruiksi, x2. Jää 10cm kloppi, mitäs sillä?
Millainen rollaattori on puumiehellä siellä rankametsässä ja puulanssilla kun se metsurin perustauti selkäinvaliditeetti vie kyvyn istua edes paskahuussissa ilman apuvälineitä?
Olipahan "ilmaista" lämmitystä vai? ;) - perantti
Puumies 55 vuotta. kirjoitti:
Nojoo. Olen pitänyt 33-senttistä klapia hieman lyhyenä tulisijoihini. Ja nyt sitten tein näin typerän jakolaskuvirheen. Ei osaa ottaa pulttia aivan pienistä kun puuhommat rentouttaa niin. Eli tuo kymmenen senttiä kun lisänä tulee siihen klapiin, niin sahaushäviö huomioon otettuna taidan saada 36-senttisiä klapeja.
Saunan kiukaaseen mahtuu lähes 40 sentin kapula. Takkaan menee vaikka 60-senttinen.
Asia ei ole kovin iso ihmiselle, mutta suuri ihmiskunnalle. Klapin käytön tehostuminen pelastaa maailmaa. Tosin kolhoosipoliitikot ovat sitä mieltä, että me olemme universumin syöpä ja meidän kuuluisi muuttaa lähiön käkikelloihin. - eikunnäinsemenee
Millainen rollaattori on puumiehellä siellä rankametsässä ja puulanssilla kun se metsurin perustauti selkäinvaliditeetti vie kyvyn istua edes paskahuussissa ilman apuvälineitä?
Olipahan "ilmaista" lämmitystä vai? ;)Ei se kuule poika parin viikon työstä selkä kärsi paranee vaan. Metsurit on sitten ihan erikseen ja niitä ei nykypäivänä enää ole. Enemmän se selkää rasittaa istumatyö, sillä ihmisen kehoa ei ole tarkoitettu istumaan vaan seisomaan. Kun lihakset ovat kunnossa niin selkäkin kyllä pysyy kunnossa. Äläkä kauppaa invaliteettiä kenellekkään ketä et tunne. Metsä on vihreätä kultaa ja puu mitä parhainta lämmitysainetta. Varsinkin kun sitä kasvaa omassa metsässä ja sitä saa sieltä ILMAISEKSI.
Ilmainen puu kulkee ja koirat haukkuu..
- moposahamiäs
Olen aikani katsellut makkarin akkunasta jonkin verran vinoon kasvavaa kuusta. Se taitaa lähteä tänään.
Lisäksi sekapuumetsikkö kasvaa rinnakkaisia koivuja. Siis samasta kannosta lähteneitä. On aika ottaa toinen pois. Ovat noin 14-senttisiä tyveltä.- moposahamiäs
Linkosin polun metsikön reunaan puusavottaa halpottaakseni. Samalla vapautin biokompostorin hangen vankeudesta. Tosin ei ollut hankea vaan tiivistä lunta vaan. Ja tamppaustelineellekin avasin reitin. Ensin viereen lingon mentävä ura. Sitten kaadoin telineen ja putsasin alustan ja nostin takaisin siihen kohmeisen nurmen päälle.
Nyt on reitti mennä sinne sekametsän siimekseen. Katkon rangat 2,2 m pätkiksi. Noita voi kuljettaa yhden käden saksella mukavasti. Kantomatkaa on 80 m. Kannan 2,2 m pätkinä ja määränpäässä liiterin vieressä katkon 1,1 m pätkiksi ja halkaisen. Pinoan perinteisen halkopinon. Alle rangat maata vasten. Kesillan tullen otan olutta ja halpaa viiniä siinä ja teen klapeja kesäillassa. - moposahamiäs
moposahamiäs kirjoitti:
Linkosin polun metsikön reunaan puusavottaa halpottaakseni. Samalla vapautin biokompostorin hangen vankeudesta. Tosin ei ollut hankea vaan tiivistä lunta vaan. Ja tamppaustelineellekin avasin reitin. Ensin viereen lingon mentävä ura. Sitten kaadoin telineen ja putsasin alustan ja nostin takaisin siihen kohmeisen nurmen päälle.
Nyt on reitti mennä sinne sekametsän siimekseen. Katkon rangat 2,2 m pätkiksi. Noita voi kuljettaa yhden käden saksella mukavasti. Kantomatkaa on 80 m. Kannan 2,2 m pätkinä ja määränpäässä liiterin vieressä katkon 1,1 m pätkiksi ja halkaisen. Pinoan perinteisen halkopinon. Alle rangat maata vasten. Kesillan tullen otan olutta ja halpaa viiniä siinä ja teen klapeja kesäillassa.Niin joo. Se pieni liiteri on tuulettuvaa mallia. Lattiarakenne on tralli 100 mm laudasta syrjällään. Lattian alla 600 mm tyhjää tuulen kulkea. Räystät avoimet. Eli heittokasa saa ilmaa koko ajan lävitsensä ja klapit kuivuvat siellä niin että ratina ja pauke kuuluu koko ajan puun tiivistyessä.
- zwei und zwanzig
Itse on valitettavasti pakko myöntää, etten ole oikein puuhommiin joutanut. Mieli olisi kyllä tehnyt, mutta valitettavasti tällä kertaa ei aika riitä. Täytyisi saada yhden huoneen remontti loppuun, että voisin alkaa purkaa eteistä.. Sen tilalle täytyisi sitten saada semmoinen pieni laajennus.
Yritän kyllä päästä jossain vaiheessa vähän mettään rentoutumaan (sahan ja kirveen kera).. Mutta saas nähdä. - vanhassavara
Mikähän siinä on että sähkölämmitäjille tämä puulämmitys on niin tärkeä asia että siitä pitää vetää herne nenään. Kai siksi että itse ovat piilopuulämmittäjiä. Salaa pimeällä tuherrataan sen takan kanssa ja millään ei tunnusteta että puita poltetaan. Sitten täällä kehittävät jotain järjettömiä kaavoja miksi puita ei kannata polttaa ja kuinka kallista se on. Kai se on kallista kun se puu ostetaan huoltoaseman hyllystä valmiina siistissä paketissa.
Toki onhan se niin että nämä sähköpellet ei saisi edes moottorisahaa käyntiin ja kirveellä vaan teloisivat itsensä. Parempi että pysyvät erossa tosimiesten työkaluista. Äkkiä se ihminen vieraantuu työkaluista. Vielä 40v sitten jokainen mies osasi tehdä kirveeseen varrenkin, nykyää tuskin kukaan alle 40v. No onneksi on noita muovivartisia.- Billnäs
Äläs ny meitä nuorempia rupea syyttä moittimaan..
Liiterissä on useampikin kirves, joka on kotoisin ihan rehellisesti Billnäsin tehtaalta, sieltähän ne "Fiskars" kirveet vieläkin tulevat, mutta toisella nimellä vaan. Osassa on ihan omat varret.
- on tota klapia sit
"Kyllä muistan itsekkin silloin kun köyhänä ensitalon "omistajana" istuin kannon nokassa syömässä ruisleipää kakstahtibensan ja teräketjuöljyn kyllästämillä käsillä kesähelteellä hyttysten vuoraamana"
Huomaa ettei "näin se vaan menee" tiedä klapien teosta mitään koska ne polttopuurangat kaadetaan talvella ja pilkotaan kuivamaan keväällä.
Kesällä kun on hyttysiä niin metsään ei mennä hikoilemaan ja hyttysten syötäväksi.
Mulla on jo nyt parinkin taven puut pilkottuna, kesällä loikoilen uima-altaalla ja nautin auringosta. - 30/30
On se erikoista kun täällä jokaisella puulämmittäjällä on omaa metsää 5-12 ha.
Vielä kun se melkein aina alkaa tuvan portailta.
Ja hämmästyttävintä on metsän laatu, sieltä pläntistä riitttää joka vuosi harvennushakkuupuuta 20-30 pinomottia. Ja vielä koivua.
Itsellä on metsää 15 ha ja sinne on matkaa 100 km edestakaisin.
Eikä sieltä kyllä ritä joka vuosi harvennuspuuta edes takan ja kiukaan tarpeiksi.
Todellisia ihmemetsän omistajia.
:-)))- 2htn
Sulla onkin pattereilla lämpenevä harakanpesä, jota ei kannata lämmittää edes mlp:llä, niinkuin nyt teet.
- Naatitaaeihalota
2 km pihasta palstalle, 5min mönkijällä niin olen perillä. Hyvä hiekkatie melkein metsään asti, viimenen 100m vanhaa "hevostietä". Miksi ostit metsän 100km päästä, syytä vaan itseäsi. Myi pois ja osta pala lähempää.
12ha sitä löytyy sekametsää on koivua, kuusia, mäntyjä. Isoja koivuja on paljon, kun ne on aina harvennushakkuissa jätetty pystyy polttamista varten. Eihän niitä kannata myidä kun ei siitä kukaan mitään maksa. Niitä nyt olen viime vuosina kaadellut pois piiskaamasta havupuita. Sellanen 10-15m3 vuodessa, ei tuohon määrään montaa isoa puuta tarvi kaataa. Loput sitten rankaa. Eihän sitä edes huomaa metsästä kun tuon verran vuodessa kaataa. Minullakin on paljon sellaista pöheikköä mikä kaipaisi harvennusta mutta ei se tuolla polttamisella tule tehdyksi. Eli liian vähän tuo parikymmentä mottia on vuodessa. Myidä pitäis mutta kun ei malta :)
Surkeaa metsää sinä omistat jos sieltä ei edes saunapuita saa, taitaa olla vaan taimikkoa. Kai sieltä nyt pystyy ne 6 puuta vuodessa kaatamaan jotka sinulle kuulemma riittää monen vuoden puiksi ;) Tuohan kasvaakin jo yli 100m3 vuodessa.
Sulla se vasta ihmemetsä on jos siellä ei puita ole :-))))
Tuossa vähän tutkimustietoa..
"Vässärin koealat Vilppulassa olivat yhtenä kohteena ja siellä kuultiin että myös varttuneessa metsässä yläharvennettu erirakenteinen metsä kasvaa paremmin kuin alaharvennettu tasarakenteinen metsä. Tasarakenteisen metsän keskikasvu oli 7,23 m3/ha vuodessa kun erirakenteisessä kasvu oli 9,37 m3. Mielenkiintoista oli sekin, että kaikkein suurin kasvu oli hakkaamatta jätetyllä vertailualalla, jossa puuston määrä nousi jo lähes 500 kuutioon hehtaarilla, mutta kasvu oli vielä tässäkin vaiheessa lähes 9 m3/ha." - 30/30
2 km pihasta palstalle, 5min mönkijällä niin olen perillä. Hyvä hiekkatie melkein metsään asti, viimenen 100m vanhaa "hevostietä". Miksi ostit metsän 100km päästä, syytä vaan itseäsi. Myi pois ja osta pala lähempää.
12ha sitä löytyy sekametsää on koivua, kuusia, mäntyjä. Isoja koivuja on paljon, kun ne on aina harvennushakkuissa jätetty pystyy polttamista varten. Eihän niitä kannata myidä kun ei siitä kukaan mitään maksa. Niitä nyt olen viime vuosina kaadellut pois piiskaamasta havupuita. Sellanen 10-15m3 vuodessa, ei tuohon määrään montaa isoa puuta tarvi kaataa. Loput sitten rankaa. Eihän sitä edes huomaa metsästä kun tuon verran vuodessa kaataa. Minullakin on paljon sellaista pöheikköä mikä kaipaisi harvennusta mutta ei se tuolla polttamisella tule tehdyksi. Eli liian vähän tuo parikymmentä mottia on vuodessa. Myidä pitäis mutta kun ei malta :)
Surkeaa metsää sinä omistat jos sieltä ei edes saunapuita saa, taitaa olla vaan taimikkoa. Kai sieltä nyt pystyy ne 6 puuta vuodessa kaatamaan jotka sinulle kuulemma riittää monen vuoden puiksi ;) Tuohan kasvaakin jo yli 100m3 vuodessa.
"Vässärin koealat Vilppulassa olivat yhtenä kohteena ja siellä kuultiin että myös varttuneessa metsässä yläharvennettu erirakenteinen metsä kasvaa paremmin kuin alaharvennettu tasarakenteinen metsä. Tasarakenteisen metsän keskikasvu oli 7,23 m3/ha vuodessa kun erirakenteisessä kasvu oli 9,37 m3. Mielenkiintoista oli sekin, että kaikkein suurin kasvu oli hakkaamatta jätetyllä vertailualalla, jossa puuston määrä nousi jo lähes 500 kuutioon hehtaarilla, mutta kasvu oli vielä tässäkin vaiheessa lähes 9 m3/ha."Noihin sun metsäjuttuihin nyt ei usko naapurin Erkkikään.
Joku pieni risukkopläntti mistä sä yrität repiä kannotkin polttopuuksi kun muuta ei enää ole.
:-)) - 30/30
2htn kirjoitti:
Sulla onkin pattereilla lämpenevä harakanpesä, jota ei kannata lämmittää edes mlp:llä, niinkuin nyt teet.
Kaikilla ei ole sellaista mustaa peltikattolämmitystä kuin sulla!!!
Muista apulaitteista puhumattakaan!!!!!!
:-)) - 30/30
"Vässärin koealat Vilppulassa olivat yhtenä kohteena ja siellä kuultiin että myös varttuneessa metsässä yläharvennettu erirakenteinen metsä kasvaa paremmin kuin alaharvennettu tasarakenteinen metsä. Tasarakenteisen metsän keskikasvu oli 7,23 m3/ha vuodessa kun erirakenteisessä kasvu oli 9,37 m3. Mielenkiintoista oli sekin, että kaikkein suurin kasvu oli hakkaamatta jätetyllä vertailualalla, jossa puuston määrä nousi jo lähes 500 kuutioon hehtaarilla, mutta kasvu oli vielä tässäkin vaiheessa lähes 9 m3/ha."Tuohon metsäasiaan senverran että mulla on metsässä mänty- ja kuusitukkipuuta eli myyntipuuta minun mielestäni kannattaa kasvattaa eikä mitään lämmityspuuta.
Mutta kukin tyylillään. - Naatitaaeihalota
30/30 kirjoitti:
Noihin sun metsäjuttuihin nyt ei usko naapurin Erkkikään.
Joku pieni risukkopläntti mistä sä yrität repiä kannotkin polttopuuksi kun muuta ei enää ole.
:-))Niimpä..:D Mutta joka vuosi sieltä vaan tuo sama määrä haetaan. Myy tuo suo pois ja osta sellaista metsää missä kasvaa puita, niin pääset sinäkin joskus omavaraiseksi puiden suhteen. Viimeisen metsäarvion vuodelta 2008 mukaan puuta oli n. 1400 kiintoa, metsähoitoyhdistyksen tekemä ettei oma laskelma. Laske siitä kauaksiko riittää. Niin ja kokoajan se kasvaa jos et sitä ole huomannut, vai oletko edes "metsässäsi" käynyt.
- Naatitaaeihalota
30/30 kirjoitti:
Tuohon metsäasiaan senverran että mulla on metsässä mänty- ja kuusitukkipuuta eli myyntipuuta minun mielestäni kannattaa kasvattaa eikä mitään lämmityspuuta.
Mutta kukin tyylillään.Tukkeja ei enää kannata kasvattaa, nurin ja uutta tilalle.
- 30/30
Tukkeja ei enää kannata kasvattaa, nurin ja uutta tilalle.
2005 myin viimeksi n. 500 kiintoo ja tietysti tapani-myrskyn kaatamat 150 kiintoo tuli kanssa myytyä.
Kyllä vielä puuta olis jäljellä ja uuttakin istutettiin 2005.
Mutta ei mulla lehtipuuta kyllä harvennettavaksi paljon ole, siellä täällä koivuja on mutta isoja ja ikäviä hoidella ilman traktoria.
Kyllä mhy:n mies myrskytuhoja katsoessaan sanoi jotta voisi taas myydä ja huomautti että joukossa on sellaista mäntyä ettei mihinkään sahalle vaan huonekaluteollisuuteen niin saa mitä pyytää.
Enpä ole vielä raaskinut, myyköön kakarat sitten. - Naatitaaeihalota
30/30 kirjoitti:
2005 myin viimeksi n. 500 kiintoo ja tietysti tapani-myrskyn kaatamat 150 kiintoo tuli kanssa myytyä.
Kyllä vielä puuta olis jäljellä ja uuttakin istutettiin 2005.
Mutta ei mulla lehtipuuta kyllä harvennettavaksi paljon ole, siellä täällä koivuja on mutta isoja ja ikäviä hoidella ilman traktoria.
Kyllä mhy:n mies myrskytuhoja katsoessaan sanoi jotta voisi taas myydä ja huomautti että joukossa on sellaista mäntyä ettei mihinkään sahalle vaan huonekaluteollisuuteen niin saa mitä pyytää.
Enpä ole vielä raaskinut, myyköön kakarat sitten.Mulla kun on vaan tuo mönkijä niin olen nuo isot koivut pätkinyt metrisiksi ja halkonut metsään kuivamaan ja sitten kesällä ajanut pihamarkille. Eihän noita 2m pitkinä hullukaan jaksa punnata kärryyn. Mielenkiintoisia kaataa muiden puiden seasta nuo koivut kun yleensä ovat monihaaraisia niin hakeutuvat konkeloon ihan itsestään.
Sehän se on että hoidetuissa ja harvennetuissa metsissä koivua ei paljon näy. Ja kukaan ei kai ole niin hullu että ensiluokkaisia tukkipuita alkaisi polttamaan, enemmän niistä saa hyötyä kun myy ja ostaa rahalla vaikka valmiita puita. Säätyy ainakin se oman työn osuus :)
Mulla olisi kanssa 2ha yli satavuotiasta metsää. Mhy mies mullekkin sanoi että pitäisi hakata pois. Empä ole raaskinut minäkään myydä. Puitahan ne vaan on mutta kuitenkin, ne on kasvanut siellä jo kun oltiin vielä venäjän vallan alla... - Näin se vaan menee..
"Vässärin koealat Vilppulassa olivat yhtenä kohteena ja siellä kuultiin että myös varttuneessa metsässä yläharvennettu erirakenteinen metsä kasvaa paremmin kuin alaharvennettu tasarakenteinen metsä. Tasarakenteisen metsän keskikasvu oli 7,23 m3/ha vuodessa kun erirakenteisessä kasvu oli 9,37 m3. Mielenkiintoista oli sekin, että kaikkein suurin kasvu oli hakkaamatta jätetyllä vertailualalla, jossa puuston määrä nousi jo lähes 500 kuutioon hehtaarilla, mutta kasvu oli vielä tässäkin vaiheessa lähes 9 m3/ha."Ei jukolauta että sä pelle jaksat selitellä tuota köyhyyttäsi!
Myy ne sun kultakaivos -metsäsi ja hanki niillä ELÄMÄ joka ei pyöri pelkän puusavotan ympärillä!! (luulis noilla "varannoilla" olevan siihen varaa...)
Jos joskus onnistut 24/7 puusavottasi sivussa "joutoaikana" löytämään jonkun yksinkertaisen syrjäkylän muijan joka kerkiää tulla paksuksi siinä lyhyessä ajassa jonka vietät pois puusavotastas niin jälkikasvuna sinun geeneistäsi huolimatta ei voi olla tuloksena noin yksinkertaista tolloa kuin sä oot...
Ei kukaan täyspäinen elä noilla "rikkauksilla" tuollaista orjan elämää vaan osaa sijoittaa varat elämään joka ei pyöri pelkän puusavotan ympärillä..
Jos onnistut joskus saamaan jälkikasvua niin voit olla varma että perinnönjaon jälkeen "rikkautesi" käytetään jälkikasvun toimesta jälkikasvun oman elämänlaadun hyväksi.
Mielummin itse nautin omasta elämästä kunnolla kun täällä vain kerran ollaan enkä todellakaan elä köyhyydessä ja kurjuudessa sen vuoksi että jälkikasvu saisi kuoria voitot sen jälkeen kun kansi laitetaan kiinni mun osalta.
Siinä vaiheessa kun sun monttubileissä pidetään puoli tuntia kaunopuheita vainajan "hyvyydestä" niin se ei enää vainajaa liikuta tippaakaan, ei vaikka kuinka on eläessään ollut omasta mielestään itse pyhä henki!
Joo joo, unohda puuorjana se selittely kuinka sulla nyt muka on vapaa-aikaa ja mönkkäriä sun muuta puuruuvia! Se ei ole oikeaa elämää vaan suurta itsensä pettämistä...... - Naatitaaeihalota
Ei jukolauta että sä pelle jaksat selitellä tuota köyhyyttäsi!
Myy ne sun kultakaivos -metsäsi ja hanki niillä ELÄMÄ joka ei pyöri pelkän puusavotan ympärillä!! (luulis noilla "varannoilla" olevan siihen varaa...)
Jos joskus onnistut 24/7 puusavottasi sivussa "joutoaikana" löytämään jonkun yksinkertaisen syrjäkylän muijan joka kerkiää tulla paksuksi siinä lyhyessä ajassa jonka vietät pois puusavotastas niin jälkikasvuna sinun geeneistäsi huolimatta ei voi olla tuloksena noin yksinkertaista tolloa kuin sä oot...
Ei kukaan täyspäinen elä noilla "rikkauksilla" tuollaista orjan elämää vaan osaa sijoittaa varat elämään joka ei pyöri pelkän puusavotan ympärillä..
Jos onnistut joskus saamaan jälkikasvua niin voit olla varma että perinnönjaon jälkeen "rikkautesi" käytetään jälkikasvun toimesta jälkikasvun oman elämänlaadun hyväksi.
Mielummin itse nautin omasta elämästä kunnolla kun täällä vain kerran ollaan enkä todellakaan elä köyhyydessä ja kurjuudessa sen vuoksi että jälkikasvu saisi kuoria voitot sen jälkeen kun kansi laitetaan kiinni mun osalta.
Siinä vaiheessa kun sun monttubileissä pidetään puoli tuntia kaunopuheita vainajan "hyvyydestä" niin se ei enää vainajaa liikuta tippaakaan, ei vaikka kuinka on eläessään ollut omasta mielestään itse pyhä henki!
Joo joo, unohda puuorjana se selittely kuinka sulla nyt muka on vapaa-aikaa ja mönkkäriä sun muuta puuruuvia! Se ei ole oikeaa elämää vaan suurta itsensä pettämistä......Oot aika omituinen toisten asioihin sekaantuja. Hanki oma elämä, niin ei tarvi mun vähäisistä puusavotoista kirjaa kirjoittaa. Ja jos se sinua niin kauheasti häiritsee että joku muu pystyy siihen mistä sinä et millään selviytynyt, niin harmi sun kannalta. Olet vaan säälittävä siimojen heiluttelija. Äläkä huoli mun perinnöstä et tule saamaan siinä yhtään klapia. Ja en ole vielä kuolemassa, älä ala neuvoa mitä mun pitäisi tehdä mun elämälle. Pidä huoli vaan omasta kurjasta elämästäsi.
Ja mä pidän mun elämästäni tälläisenä kun se nyt on. Olen aikani asunut kaupungeissa ja kerrostalo helveteissä. Ensimmäistä kertaa tuntuu että hei mulla on elämä. Hei tää on mun unelma. Mitä omavaraisempi pystyn olemaan niin sen parempi minulle. Mitä vähemmän joudun olemaan vieraalla töissä sitä parempi, eipä tarvitse nuolla kenenkään persettä niinkun sinun täytyy. Ja kuten olen sanonut en elä kurjuudessa enkä köyhyydessä, hei se on sinun elämäsi ei minun. Sä se olet jonkun hikisen pikkufirman alipalkattu orja.
Ja metsääni en myi koskaan, sen saa lapseni joka on jo olemassa ja on se emäntäkin mistä niin kauheasti huolehdit. Tehköön sitten mitä huvittaa, ompa sitten joku pesämuna elämän varalle. Sinun lapset ei sellaista varmaan saa ja joutuu aloittamaan elämänsä yhtä köyhänä ja raatamaan niin kuin isänsä joka eli ja tuhlasi kaikki rahansa. Hyvää huomista orjatyöpäivää.. älä raada liikaa...mä pidän huomenna vapaa päivän, no pari tuntia voin päivällä halkoa puita jos huvittaa ;)) - sivustalukija
Joo joo, unohda puuorjana se selittely kuinka sulla nyt muka on vapaa-aikaa ja mönkkäriä sun muuta puuruuvia! Se ei ole oikeaa elämää vaan suurta itsensä pettämistä......Kylläpäs pojalle jäänyt patoutumia puusavotasta. Toivottavasti tämä uusi elämä on parempi. Tuolla menolla on meinaa pian kiikussa. En ole eläissäni vielä tavannut omakotitalo asujaa joka tekisi puita 24/7 niin kun tämä kaveri väittää. Se määrä mikä omakotitalossa vuodessa menee, eli noin 20m3. Jos tuon jakaa vaikka 3kk niin mottiin saa käyttää 8h päivissä, niin yhtä mottia saa tehdä 36h, eli 4,5 8h työpäivää.. Eiköhän se tuossa ajassa tule jo vähän heikommaltakin mieheltä motti pystystä pinoon.. Sitten jää vielä lämmitysaikaa 9kk. Aika outo maailmankatsomus. Sinua näköjään kauheasti harmittaa jos jollakin on jotain omaisuutta, sinulla varmaan on tälläkin hetkellä tilin saldo se -1000€ mitä olet visalla luottoa saanut.
- Pienmetsänomistaja
Joo joo, unohda puuorjana se selittely kuinka sulla nyt muka on vapaa-aikaa ja mönkkäriä sun muuta puuruuvia! Se ei ole oikeaa elämää vaan suurta itsensä pettämistä......Eikö tämä keskustelu avattu juuri puusavottaa tekeville. Mitenkä nämä köyhyys jutut tähän kuuluu. Ja tuskin kukaan nyt elääkään suomessa pelkällä metsänomistuksella. Mutta saa sieltä rahaa silloin kun tarvitsee ja metsän arvo ei laske koskaan. Minä olen metsänomistajia aina pitänyt järkevinä sijoittajina. Niin kun vanhat isännät sanoo "suhtanteet tulloo ja mennöö, maa on se pysyy"
Ja tuskin kenenkään elämä pyörii puusavotan ympärillä koko vuoden. Jos nyt ei satu olemaan töissä metsäyhtiöllä. Kaikki metsänomistajat, minäkin mukaan luettuna, olemme ihan tavallisia ihmisiä jotka vaan hyödyntävät omaa omaisuuttaan. Tässä tapauksessa lämmitysenergian muodossa. Ja tämä on ihan oikeaa elämää, miksei olisi. Tälläistä on tehty suomessa jo satoja vuosia. Nykyään vaan talon lämmityspuiden hankinta tapahtuu paljon lyhyemmässä ajassa kun esim. 100v sitten. Kiitos koneiden.
Kerro nyt meille metsänomistajille mitä meidän pitää tehdä ja mikä on oikeaa elämää? Kerro hiukan siitä sinun ihanasta maailmasta mistä me emme tiedä mitään? Myydäänkö kaikki pois ja muutetaan kerrostaloon keskelle kaupunkia, sekö on vasta sitä oikeaa elämää? - 30/30
Pienmetsänomistaja kirjoitti:
Eikö tämä keskustelu avattu juuri puusavottaa tekeville. Mitenkä nämä köyhyys jutut tähän kuuluu. Ja tuskin kukaan nyt elääkään suomessa pelkällä metsänomistuksella. Mutta saa sieltä rahaa silloin kun tarvitsee ja metsän arvo ei laske koskaan. Minä olen metsänomistajia aina pitänyt järkevinä sijoittajina. Niin kun vanhat isännät sanoo "suhtanteet tulloo ja mennöö, maa on se pysyy"
Ja tuskin kenenkään elämä pyörii puusavotan ympärillä koko vuoden. Jos nyt ei satu olemaan töissä metsäyhtiöllä. Kaikki metsänomistajat, minäkin mukaan luettuna, olemme ihan tavallisia ihmisiä jotka vaan hyödyntävät omaa omaisuuttaan. Tässä tapauksessa lämmitysenergian muodossa. Ja tämä on ihan oikeaa elämää, miksei olisi. Tälläistä on tehty suomessa jo satoja vuosia. Nykyään vaan talon lämmityspuiden hankinta tapahtuu paljon lyhyemmässä ajassa kun esim. 100v sitten. Kiitos koneiden.
Kerro nyt meille metsänomistajille mitä meidän pitää tehdä ja mikä on oikeaa elämää? Kerro hiukan siitä sinun ihanasta maailmasta mistä me emme tiedä mitään? Myydäänkö kaikki pois ja muutetaan kerrostaloon keskelle kaupunkia, sekö on vasta sitä oikeaa elämää?Niin avattiin ja jos tarkastellaan ketjun alkupäätä niin todetaan että yksi ja sama olohuonepuulämmittäjä aloitti provoilun.
Valitettavasti yksikin idiootti pilaa keskustelun.
- henäteko
laadukkaan talon vuoden polttopuut on 2-3 pinokuutiota, tuo määrä irtoaa päivän työllä lähimetsästä.
- 30/30
Kummassa sää asut, litran kolapullossa vai muovisessa koirankopissa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman501593Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 281128
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊891084- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee190932Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi107884Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70809