Löysin ihanan talon, omistaja myy

k88a

Vasta siis netissä löydetty ihana juuri itselle sopiva talo. Kuvien perusteellakin näyttää hyvältä. Toki pitää mennä paikan päälle katsomaan. Hintakaan ei ole päätä huimaava.Talossa tehty kuntokartoitus.
Mutta myyjänä omistaja.
Mutta kuinka riskiä on ostaa suoraan myyjältä? Tiedän siis jo aiemmin talon (välittäjän kautta) ostaneena, että ainahan talon ostamisessa on omat kommervenkkinsä eikä välittäjän käyttö muuta tiettyjä vastuita mihinkään.
Mutta entäs jos se oma unelma on yksityisellä myynnissä??

6

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurin ongelma on yleensä se, että myyjä ei tiedä mitä myy. Tämän seurauksena ostaja ei tiedä mitä ostaa. Välittäjä kysyy rutiininomaisesti aika moisen nipun kysymyksia, ja yllättävän usein vastauksena on "ai se, en minä tiedä". Lisäksi välittäjä vertaa useammasta lähteestä hankkimiaan tietoja keskenään, ja selvittää mahdolliset ristiriidat ennen markkinoinnin aloittamista. Näin ollen ostaja ei ole pelkästään myyjän uskomusten varassa, vaan saadut tiedot ovat faktaa.

      Kiinteistöpuolella ovat esimerkiksi tieriidat varsin yleisiä. Yksi syy siihen on se, että kiinteistön omistaja uskoo tien olevan oikeassa paikassa, vaikka lohkomiskartta osoittaa sen olevan aivan eri paikassa. Sitten pientä kränää naapurin kanssa, niin naapuri ajaa metsätraktorin poikittain tielle tai raahaa ison kiven keskelle tietä, ei muuten tarvitse siirtää siirtää em. tapauksessa (varsin äskettäin yli 80 vuotias kiinteistön omistaja ampui melkein 80 vuotiasta naapuriaan pienoiskiväärillä tieriidasta johtuen). Sitten tulevat esim. vesijättöasiat ("omaa rantaa 100 m", vaikka sitä ei ole ollenkaan, rantasauna ja laituri sijatsevatkin vesijättömaalla), naapurin puolella sijatsevat kaivot ja liittymät, väärin ilmoitetut kiinteistön rajat ("raja kulkee tuon pensasaidan kohdalla", sääli vain että pensasaita on vuosikymmenten aikana siirtynyt 20 metriä naapurin puolelle) jne, jne.

      Ja tietenkin suurimpana erona se, että itsemyyjä voi valehdella päin naamaa ja kauppojen jälkeen heittäytyä varattomaksi, välitysliikkeen vastuuvakuutus antaa varsin hyvän turvan, etenkin kun kaikissa em. tapauksissa selonotto- ja tiedonantovelvollisuutta on rikottu jos asia päätyy riita-asiaksi.

    • porsse4

      Välittäjillä ei ole mitään vastuuta myyntikohteesta, yleensä he eivät ota mitään kantaa mihinkään rakenteellisiin asioihin. Voivat hyvinkin tietää/epäillä ongelmia asunnossa mutta kun mitään ei myönnä niin ei ole misssään vastuussa.

      Useimmat siirtävät vastuun jollekin tarkastusfirmalle jotka voivat olla taas ihan mitä vaan.

      Kaikki viralliset paperit pitää olla olemassa myös yksityisellä myyjällä ja niistä näkyy velat, rasitteet, kaavaluonnokset yms

      Kokemusta kusettajavälittäjistä löytyy.

    • hwrwrhwrhwhwrwrhwr

      Nyt kun ensiasuntoa olen katsellut niin olen yllättynyt miten vähän välittäjät tietävät myytävästä kohteesta, siis näköjään välittäjän tehtävä on ovata ovi ja lyödä paperit nenän eteen. Eivät katso 5 vuotis suunnitelmaa etukäteen, eivät tiedä esim putkitukimuksen tuloksista. Eivät tiedä tai eivät halua kertoa. Itse kyllä jonain päivänä kun myyn ensiasuntoni niin myyn sen itse. Välittäjää ei tarvita yhtään mihinkään. rottia moiset syöpäläiset.

    • myin itse

      Vanha ketju, mutta vastaanpa silti:

      - Itse myyjiksi valikoituvat usein ne, jotka tietävät kohteesta ja myyntiprosessista kaiken tarvittavan. Näin olle he eivät saa lisäarvoa välittäjän käytöstä. Tietoa kohteesta on siis usein saatavana jopa paremmin kuin välittäjän tarjoilemana.

      - Jos itse tiedät mitä teet, niin osaat ottaa selvän kaikista oleellisista asioista, vaikkei myyjä niitä tietäisikään tai haluaisi kertoa. Aivan samalla tavoin kuin kiinteistönvälittäjän tehtävänä on kaivaa faktat esille.

      - Voit hyvin käydä tutustumassa kohteeseen itse ensin. Jos kohde edelleen miellyttää, mutta olet epävarma yksityiseltä ostamisesta, niin ota kiinteistövälittäjä (LKV) tai muu ammattilainen avuksi varmistamaan asioiden asianmukainen hoito ja kaiken tarvittavan tiedon saanti. Sovi asiasta myyjän kanssa. Maksat kiinteistönvälittäjän työn joko itse tai sopimuksen mukaan jaat kulut myyjän kanssa. Kiinteistönvälittäjän palkkio on tässä tapauksessa neuvoteltavissa hyvin kohtuulliseksi, koska kyse on vain kauppojen toteuttamisesta, eikä tarvita työtä ostajan/myyjän löytämiseksi.

    • asukas2

      Mutta myyjänä on omistaja! KUKASSITTEN jos ei omistaja?
      Välittäjä ON VAIN VÄLITTÄJÄ ja on vastuussa vain omista puheistaan.

      KuntoTARKASTUS on vain pintapuolinen aistinvarainen TARKASTUS ja ´riskirakenteiden`
      kartoitus, eikä kerro onko kiinteistössä ns. piilovirheitä.

      KuntoTUTKIMUS on perusteellisempi TUTKIMUS jossa mahdollisia riskirakenteita tutkitaan ja myös avataan tarvittaessa.

      • Myyjä

        On noi lkv-miehet ja naiset markkinoinu hyvin omaa osaamistaan, kun itse myin osakkeen sanoi moni ettei ole varma uskaltaako ostaa kun ei ole välittäjää. Kome näyttöä pidin ja myin alle kuukaudessa ja sain paremman hinnan kun välittäjä arvioi. Ja säästin tietenkin usean tonnin välittäjänpalkkion. Välittäjä on myyjälle helpotus ja palvelu, ostajalle ei merkitystä varsinkaan vastuukysymyksissä tms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe