Laktoosi-intoleranssi

Ritu

Lääkäri sanoi, ettei testiä tehdä alle 7-vuotiaille. Kuitenkin päiväkoti vaatii lääkärintodistuksen 5-vuotiaalta, joka kärsii laktoosi-intoleranssista. Joudun itse viemään laktoosittomat maitojuomat päiväkotiin, jos tyttö haluaa maitoa....
Onko tämä oikein?

14

1323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sannis

Pyydä kuitenkin lääkäriltä todistus, että kokeillaan/käytetään Hyla-tuotteita, jos kerran laktoosi-intoleranssia epäillään. Sen pitäisi riittää päiväkotiin ilman testaustakin.

• Ritu

kestä hyla-tuotteita, täytyy olla laktoositon. Siitä se keittäjä veti herneet nenään ja sanoi tekevänsä lapselle sitten aina maidottomat ruuat ja totesi, että maitojuoma on liian kallista.
        Soitin lääkäriin ja käyn keskustelemassa asiasta. Tuntuu vaan hurjalta, että joudun itse viemään maidot päiväkotiin.

• watten
        Ritu kirjoitti:

kestä hyla-tuotteita, täytyy olla laktoositon. Siitä se keittäjä veti herneet nenään ja sanoi tekevänsä lapselle sitten aina maidottomat ruuat ja totesi, että maitojuoma on liian kallista.
        Soitin lääkäriin ja käyn keskustelemassa asiasta. Tuntuu vaan hurjalta, että joudun itse viemään maidot päiväkotiin.

entäs jos lapsi joisi maitojuomaa vain kotona ja päiväkodissa ruokajuomana olisi vesi? Kalsiumin saanti tuskin tästä häiriintyy, vai ?

• Ritu
        watten kirjoitti:

entäs jos lapsi joisi maitojuomaa vain kotona ja päiväkodissa ruokajuomana olisi vesi? Kalsiumin saanti tuskin tästä häiriintyy, vai ?

kuivia murot hillon kanssa.

• näsäviisas
        Ritu kirjoitti:

kuivia murot hillon kanssa.

Maidoton lapsi saa murot marjamehun kanssa, ei siis joudu syömään muroja hillon kanssa...

• Ritu
        näsäviisas kirjoitti:

Maidoton lapsi saa murot marjamehun kanssa, ei siis joudu syömään muroja hillon kanssa...

En minä tuota juttua hatusta vetänyt! Jopa minäkin olisin antanut kiisselin kanssa, mutta keittäjä ei sitä hoksannut, vaan antoi pelkkää hilloa. Eipä kannattaisi olla niin näsäviisas, kun ei tiedä tarkalleen asian laitaa.
        Laktoosi-intolerantikon ei tarvitse tänä päivänä olla maidoton.

• 3:n äiti

Meillä ei päiväkodissa vaadita lääkärintodistusta vähälaktoosiseen ruokavalioon. En tiedä miten olisi, jos pitäisi olla täysin laktoositonta. Päiväkoti ei voi kuitenkaan vaatia, että joku tietty testi pitäisi olla tehtynä. Itse olen saanut lääkärin todistuksen ruoka-aine allergioista ihan vaan ilmoittamalla neuvolan lääkärille listan kunkin lapsen kielletyistä ruoka-aineista ja lääkäri on kirjoittanut todistuksen niistä.

Tiedän, että maitoallergikoiden erityismaidot pitää vanhempien viedä itse päiväkotiin, vaikka olisi lääkärintodistuskin. Voi olla että laktoositon maitojuoma kuuluu näihin erityismaitoihin. Ainakin luomumaito kuuluu. Meidän tyttö on saanut 1 vuotiaasta asti Hyla-maidot talon puolesta päiväkodissa. Sille on kai sen verran paljon käyttäjiä kuitenkin.

• justin

lääkäriä?kummalta tuo kuulostaa,onnistuuhan hankalammatkin allergiadietit päiväkodeissa?!

• Ritu

kommenteista! Asia selvisi kuitenkin niin helposti, että neuvolan- täti kirjoitti "todistuksen" ja nyt päiväkoti on tyytyväinen.
        Lapsi saa saman näköistä ruokaa ja jopa muroihinkin maitoa! Loppu hyvin, kaikki hyvin!

• muonatantta
        Ritu kirjoitti:

kommenteista! Asia selvisi kuitenkin niin helposti, että neuvolan- täti kirjoitti "todistuksen" ja nyt päiväkoti on tyytyväinen.
        Lapsi saa saman näköistä ruokaa ja jopa muroihinkin maitoa! Loppu hyvin, kaikki hyvin!

keittäjänä noin 15 vuotta.
        Aina olevinaan tehnyt kuten vanhemmat haluaa.Fuskua ei ole kukaan huomannut koska loppujenlopuksi tulee aina ilmi,että allergia oli äidin korvien välissä.

• Ritu
        muonatantta kirjoitti:

Aina olevinaan tehnyt kuten vanhemmat haluaa.Fuskua ei ole kukaan huomannut koska loppujenlopuksi tulee aina ilmi,että allergia oli äidin korvien välissä.

toimintaa. Varmaan kuitenkin fiksuna muonatanttana myös tiedät, ettei laktoosi-intoleranssi ole allergia. Siinäpähän syötät pähkinöitä lapsille, minun lapseni kuitenkin oireilee saatuaan tavallista maitoa. Kyse ei ole allergiasta....

• faija
        muonatantta kirjoitti:

Moikka sulle.

Jos annat allergiselle lapselle päärynää, pähkinää, hunajaa tms erittäin allergisoivaa ruokaa, lapsi saattaa saada anafylaktisen shokin. Voimakas allergiareaktio aiheuttaa mm. kasvojen ja hengitysteiden turpoamista, hengitysvaikeuksia, tajunnan laskua ja tihentynyttä sydämen sykettä. Shokin saanut voidaan joutua elvyttämään esimerkiksi ensiavussa pistämällä adrenaliinia suoraan suoneen.

Meidän tarhassamme lapselle annettiin kolme kertaa "vahingossa" päärynää. Jokaisen kerran jälkeen seurasi kasvojen turpoamista, voimakas punoitus, ihottumaa ja noin vuorokauden mittainen tukala olo (sylissäpitoa, itkua, kuumeilua, pätkittäistä unta, kitinää).

Oletko koskaan nähnyt allergisen reaktion seurauksena tajuntansa menettänyttä lasta? Ainakin mahdollisuudet siihen sinulla ovat olleet hyvät.

• Ritu

Huvittavaa tässä jutussa on se, että lapselleni syötettiin hyla-maitoa kiellostani huolimatta. Miksi kysytään erikoisruokavaliot, jos ei niitä kuitenkaan noudateta? Kun hän alkoi oireilemaan, otin asian uudestaan puheeksi. Laktoosi-intolerantikko joka kestää hyla-maidon on ok, mutta jos on niin paha, että tarvii laktoosittomat tuotteet, oletkin yht´äkkiä velvollinen viemään todistuksen ja roudaamaan maidot. Miksei todistusta pyydetty heti alussa 4kk sitten?
      Kun kerran on mahdollista tehdä samanlaista ruokaa lapselleni laktoosittomista tuotteista, niin mielestäni se kuuluu keittäjän hommiin. Monessa ruuassa kuitenkin käytetään maitoa.
      Laktoosi-intoleranssi ei ole sama asia kuin maitoallergia tai mikään muukaan allergia.
      Paksusuolta ei pysty huijaamaan.
      Nyt asia on kuitenkin selvinnyt. Päiväkoti tilaa lapselleni laktoosittomat jogurtit, maidot ja tofu-jäätelöt. Hänen pöperönsä näyttävät samanlaisilta kuin muiden ja muroihinkin saa maitoa.

• Hanna

Minulla poika 3v ja kyllä hänelle tehtiin rasituskoe!? Se riitti syyksi lääkärille, ettei pojalle tehdä ruokaa päiväkodissa. Tämä lääkärintodistus pyyntö on kaikissa päiväkodeissa ohjeissa. Sitä en sitten tiedä kuka se toteuttaa.....Tämä sääntö on tullut keittiön taholta, koska joutuvat tekemään niin monenlaista ruokaa monelle lapselle, että tällä tavoin karsitaan "turhat" tapaukset pois! Eikun uudestaan lääkärin juttusille! Kyllä ne sen tekevät kun perustelet asian hyvin!=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2152
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1805
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1298
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      960
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      88
      950
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      875
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      118
      786
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      740
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      716
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      699
    Aihe