Moikka kaikille. Etsin täältä kohtalotovereita, kokemuksia, jotain.
Takana jonkin aikaa kestänyt vatsan oikkuilu. Vuosista puhun, mutta vaikka kuinka mietin niin en saa päähäni että koska mahdollisesti olisi alkanut. Veikkaan kuitenkin, että varmaankin 08-10.
Oireina siis (mm! Voi olla että unohdan mainita jotain tässä nyt):
- Vatsan äänet lisääntyneet huomattavasti (murina ja kurina)
- Vatsakivut varsinkin ripulivaiheen yhteydessä. Yleensä alavatsassa.
- Ripuli-ummetus-ripuli-normaali-ummetus-ripuli... Mulla on siis "kausia".
- Ilmavaivat
- Ulostamisen jälkeen tuntuu ettei kaikki tullut ulos muttei sieltä kuitenkaan enää mitään tule
Noista kausista vielä kerron, että siis mahani harvoin toimii normaalisti. Jos ei ole oikein kunnon ripulia, niin uloste on kuitenkin löysää. Tai sitten pientä papanaa jota saa puskea tosissaan ulos.. Normaaliksi toiminnaksi itse kutsun sitä, kun on helppo ulostaa vaikka uloste on jokseenkin löysää. Nämä jaksot siis vaihtelevat, yleensä ripuliin liittyy jotain muutakin (stressi, ruokavalio) mutta joskus sitäkin tulee monta päivää ilman syytä (ainakaan en osaa yhdistää sitä mihinkään).
Joitakin mahdollisia syitä ripuliin olen päässäni miettinyt. Eli oikein mausteinen tai rasvainen ruoka. Maidosta en usko vatsani oikkuilevan koska en käytä joka päivä maitotuotteita ja olen ollut kerran 2 kuukautta syömättä yhtään mitään missä on maitoa (ajattelin aluksi että olisi laktoosi-intoleranssia). Sama viljan (mahdollinen keliakia) kanssa: olin muutaman kk ilman viljaa. Kuitenkaan näistä ei ollut mitään apua. Sitten myös jos on paljon stressiä, niin maha oikkuilee paljon, paljon enemmän. Olen helposti stressaavaa sorttia niin tämä on hankalaa..
Nyt olen huomannut myös, että kun menen jonnekin muualle syömään niin alan jännittämään heti että pian pitää juosta vessaan. Ja tämä jännitys/ahdistus tilanteista mielestäni lisää vielä mahan oikkuiluja.. Käyn nykyään siksi harvemmin missään (eli tämä vaikuttaa tottakai sosiaaliseen elämään).
Välillä kuitenkin maha on sekaisin enkä itse näe sille syytä. En ole käynyt lääkärissä asian takia. En tiedä pitäisikö, mutta en kuitenkaan usko että olen menossa. Ei ne kuitenkaan voi auttaa, olen monia keinoja kokeillut. Erilaisia ruokavalioita (ei paljoakaan apua, paitsi että oireet vähenivät vähän kun vältin kaikkea turhaa), reseptivapaita ulostus (ummetus- ja ripulilääkkeitä) olen kokeillut. Mutta ne halua semmoisiakaan syödä lopunikääni.
Olen tottunut tähän ja tavallaan olen sujut asian kanssa. Harmittaa tietenkin, mutta mitä olen netistä lukenut ja muiden kanssa puhunut niin oireeni viittaisivat siihen ärtyneeseen suoleen (meillä on sitä muuten suvussa muillakin, voiko se olla jotenkin periytyvää). Ja siihen ei ole parannuskeinoa niin olen vain ajatellut että pitää oppia elämään.
Mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia, onko teillä muilla ollut jostain tietystä asiasta apua oireisiin?
Mahdollinen IBS, kohtalotovereita?
16
17925
Vastaukset
- eev5
tulepa tänne. ibs-foorumi.forumotion.com
Mulla on kans ihan samat oireet ja lääkäri on diagnosoinut mutta mitään testejä ei ole tehty. Perehdy FODMAP dieettiin saatat saada siitä apua? - jeesistäkiitti
mulla samoja oireita,mutta ei ihmeemmin kipuja.vuoden jatkunut.en pysty lopettamaan aamukahvia.alkoholia en käytä.mikähän jeesais.
- aloittajahan se tääl
Eikös tuo Fodmap-ruokavalio ole jokin että vältetään hiilareita ja jotain? Täytyy perehtyä asiaan kun ehtii. Olen tosin kokeillut hiilaritonta (silloin tällöin täysjyvää) mutta siitä ei pahemmin ollut apua..
Kahvi on myös hankala, onneksi olen päässyt eroon siitä. Juon nykyään teetä ja kahvia harvoin kupin tai kaksi. Maha kestää sen muutaman kupin muttei enempää.
Unohdin mainita myös, että röyhtäilen tosi paljon, en tiedä voiko sitä sanoa oireeksi mutta kuitenkin.
Alkoholi on itsellä kanssa paha, mutta sitä käytän harvoin kanssa.
Miten pystyis välttämään stressiä, onks kellään vinkkejä? Mainitsin jo että olen herkästi stressaavaa tyyppiä muutenkin. Sen lisäksi että elämäni on aika epävarmaa koko ajan=lisää stressiä vaan. Ei ole vakityötä sun muuta. En oikein keksi keinoja, kuinka olla stressaamatta niin paljon. Sillä on kuitenkin ihan selvä vaikutus mahaan...- jeesistäkiitti
mä kans stressaan ja mietin mahaa.minkäs teet
- sarah-90
Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.
Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. - I3.1_probiootti
Pitkään Vivomixia käyttänyt ja hieman oireita lievittää. Nyt kuulin apteekista, että halvempi tuote tilattavissa, joka myös tutkittu, eikä tarvitse kylmäsäilytystä:
http://www.ab-biotics.com/products/probiotics/gastrointestinal-health/i31.html - IBSpotilas
Oireet samat kuin viestiketjun aloittajalla. Kestämistä tämä vaatii. Todettu on IBS. Vaatii vessakäyntejä,joten vessapaperia kuluu. Solmac Control kuurit auttaa joksikin aikaa toistaiseksi. Ei vain ole hyvä varmaan jatkuvaan käyttöön.
Ikävä vaiva kaikkiaan. - H.Nousiainen
Tutut oireet , 2 tähystykset tehty, IBS laktoosiintoleranssi palleatyrä vaivat jo kymmeniä vuosia. Nyt on auttanut brepiootti jauhe nimeltä Bimuno jonka tilasin englannista. Ensimmäiset 7 päivää vatsa pitää omaa rupinaa,( otan jauheen illalla) mutta sitten rauhoittuu, eikä mitään kipuja ja turvotuksia ole ja vatsa toimii. Kannattaa kokeilla koska muut keinot olen kokeillut, ruokavalio, lääkitys ym.
- Anonyymi
Heippa vaan kaikki IBSläiset. Olen ollut ymmälläni tästä ibs:sta, kokeillut kaikkia ohjeita, mutta mikään ei ole auttanut. NYT LÖYSIN HELPOTTAVAN AINEEN, MINULLA AINAKIN TOIMINUT. FERNET BRANCA, {ALKOSTA, PARISEN KYMPPIÄ PULLO} OTAN SITÄ RUOKALUSIKALLISEN AAMUISIN TYHJÄÄN VATSAAN, HETKEN PÄÄSTÄ LASILLISEN VETTÄ PÄÄLLE. ON TURVOTUS JA KIPU PYSYNYT POISSA. ALUKSI VATSA TURPOSI PITKIN PÄIVÄÄ JA JOKA KERTA OTIN LUSIKALLISEN FERNETTIÄ, NYT EI ENÄÄ TARVI OTTAA KUIN AAMUISIN. JESSSSS.
- Anonyymi
Ilmainen apu. VESI PAASTO. kaikki dieetit kokeilleena voin suositella. Muutenkin kun asiaa viitsii pohtia vähänkin niin 5h pitäisi olla väliä syömisen ja nukkumaanmenon välillä. Jos mahassa on koko ajan ruokaa sulamassa niin milloin se lepää tai paranee? Tämähän mainitaan jo raamatussakin, ja tällä parani itseltäni moni muukin vaiva. Itselle riitti 3vrk ja tämän jälkeen on allergiat Poissa. Muistaa vaan kiittää Jeesusta tästä ja lopettaa iltanapostelut
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmainen apu. VESI PAASTO. kaikki dieetit kokeilleena voin suositella. Muutenkin kun asiaa viitsii pohtia vähänkin niin 5h pitäisi olla väliä syömisen ja nukkumaanmenon välillä. Jos mahassa on koko ajan ruokaa sulamassa niin milloin se lepää tai paranee? Tämähän mainitaan jo raamatussakin, ja tällä parani itseltäni moni muukin vaiva. Itselle riitti 3vrk ja tämän jälkeen on allergiat Poissa. Muistaa vaan kiittää Jeesusta tästä ja lopettaa iltanapostelut
Liittyykö teillä tähän myös väsymystä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittyykö teillä tähän myös väsymystä?
Kyllä ja paasto poistaa sen, ja pysyy poissa jos ei syö liian myöhään. Sanoisin että aamuvirkeys on hyvä mittari sille että on syöty oikein ja elimistö on kunnossa. Eli jos kelloa joutuu torkuttamaan on se merkki siitä että pieleen menee ja pikkuhiljaa alkaa tulla sitten kaikenlaisia pikku vaivoja. Tämä oman kokemuksen mukaista havainnointia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesipaasto Tämä on kova. Nyt 4kk ollut kaikki oireet Poissa, 3 vrk hoidolla, jonka aikana säästin 3 päivän sapuskojen hinnan. Eli nettosin hoidolla 30€. Lisäksi tullut huomattava säästö kun ei tarvitse ostaa erikoisruokia. Paino on tullut takaisin mitä menetin mutta oireet jotka vaivanneet noin 10v on pysyneet Poissa. Paasto ja rukous toimii. Eläimetkin lopettaa syömisen kun sairastuvat. Jotenkin raskaasti huijattu olo että tätä hoitoa ei mainita missään.
- Anonyymi
Tutkin ja onkin tehty alun pitäen lääkkeeksi. Kokeiluun otan.
- Anonyymi
Onko teillä myös väsymysoireita?
- Anonyymi
Minulla on ollut sellainen ärtyvä suoli, mikä ilmenee useina ulostamiskertoina aamuisin ja jännityksen tunteena vatsanpohjassa. Tätä on ollut jo kauan, mutta en ole ymmärtänyt syitä. Diagnoosia ei ole.
Oireilu loppui välittömästi vuorokaudessa kun tein seuraavat muutokset:
- aloin noudattamaan FODMAP rajoitusta
- aloin syömään Piparminttukapseita pakkausselosteen mukaan
Oletan että, jälkimmäinen on varsinainen syy oireiden loppumiseen, koska eihän FODMAP rajoitus nyt vuorokaudessa vaikuta…
Minulla oli ennen vilkas möyrivä suoli. Nyt se on maltillinen. Käyn ulostamassa vain 1-2 kertaa vuorokaudessa ja vatsanpohja jännityskipu on poissa.
Olen vielä Piparminttukapseli (Colonmint) kuurilla enkä tiedä mitä käy kuurin loppuessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808