Saako armeijassa olla viikonloput ?

Jeppe

Niin, elikkäs saako armeijassa olla viikonloputkin jos haluaa ? Jos saa mitä silloin siellä pitää/saa tehdä ? Saako niistä päivistä sitten kokonaispalvelu päiviä vähennettyä ?

Kun tuntisi, että joillakin ei ole välttämättä paikkaa mihin mennä viikonloppuisin. Itselläni on sellainen homma, etten yksinkertaisesti voi asua vanhempien luona !! Eikä sen johdosta kiinnostaisi lähteä viikonloppuisin kotia. Asun kotona tällä hetkelläkin, mutta yritän vain kestää tammikuuhun asti, että pääsisi armeijaan. Kotona kun ei tule muutakuin riitaa joka päivä, että silleen. Kait sitä voi sieltä anoa jotenkin että saisi olla siellä ? Armeijan jälkeen tarkoitus muuttaa sitten veke.

13

12309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gona

Armeijassa voi olla viikonloppuinaki, ei kukaan pakota sua lomille lähtemään. Yleensä vain kaikki ovat tuliperseessä lähtemässä lomille. Mutta kannattaa kysyä vielä yksikönpäälliköltä tai joltain muulta henkilökunnalta sitten. Tj 51 1/04 Kiittää!

• Korpraali

mukaan saat olla viikonloputkin kasarmilla. Jos olet lomavuorossa, niin sinun ei tietenkään tarvitse tehdä muuta kuin loikoilla, ja odottaa maanantaita. Ruokailut ja muut kuuluu ihan normaaliin tapaan, päivystäjän pitänee vain tietää, että haluat kuulua muonavahvuuteen viikonloppuvapaallasi. Kokonaispalvelupäiviä ei vähennetä siitä syystä, että olet vapaa-aikaasi viettänyt kasarmilla. Armeija saattaisi joutua edesvastuuseen, jos olisi yhdellä miehellä teettänyt palvelusta vuorotta koko palvelusajan.

• Nasse

Tietääkseni armeijassa joutuu itse maksamaan ruuat ja ylläpidon jos sinne aikoo viikonlopuksi jäädä. Eli vastaus kysymykseen on kyllä. Voit jäädä armeijaan viikonlopuksikin, mutta silloin joutuu tietääkseni maksamaan itse ylläpidon, vaatteiden pesun, ruuan ym. En ole ihan varma onko asiat näin, mutta niin olen kuullut. Säästöjä haetaan yleensä kaikin keinoin ja lopulta kansalaiset saavat maksaa itse kaiken.

• minä

Miksi et muuta ennen jo omaan kämppään. Armeija maksaa vuokrasi ja kaikki muutkin kulut armeijan ajalta. Joten saisit ihan huoletta mennä viikonloppuisin kotiin, ihan omaan kotiin, eikä tarttisi olla kassulla.

• Jeppe

Tuota niin, kuulin semmoisen jutun, että pitäisi olla 6kk asunut omassa kämpässä ennen armeijaa niin armeija/valtio maksaa kaikki kulut. Liekkö asia näin ? Eikä 6kk täyty millään ennen tammikuuta :/ Muuten se olisi ehoton vaihtoehto.

• m1key
        Jeppe kirjoitti:

Tuota niin, kuulin semmoisen jutun, että pitäisi olla 6kk asunut omassa kämpässä ennen armeijaa niin armeija/valtio maksaa kaikki kulut. Liekkö asia näin ? Eikä 6kk täyty millään ennen tammikuuta :/ Muuten se olisi ehoton vaihtoehto.

Se on 3kk.

• minä
        Jeppe kirjoitti:

Se on kans tietojeni mukaan muuttunut, ja nyt sun pitää olla asunu siinä kämpässä 3kk ennen inttiin menoa. Eli vielä ehtisit. Ja joka paikassa ei tosiaankaan ole tuollaista lomapaikkaa. Jossain joudut sitten olemaan tuvassa yksinäsi ilman mitään tekemistä.

• Kokenut

voi toki olla viikonloput jos niin haluaa mutta aika harvinaista se on että kukaan nyt ainakaan kovin säännöllisesti viettäisi viikonloppujaan intissä vapaaehtoisesti muita aikoja kuin ne mitä on pakko, ginekset, leirit ym. Sitäpaitsi et vielä ole ollut siellä joten et tiedä miten uskomattonta se on yksin aikaa kulutella tyhjässä tuvassa.

Voin sanoa että kovin montaa viikonloppua putkeen ei pää kestä lukea aku ankkaa viikonlopun yli. Ja vain siksi ettei halua lomalle lähteä, eli mitään hyötyä siitä ei edes ole. Päinvastoin kuten sanottiin niin olet "ylimääräinen mies" ja itse maksat olemisesi.

Tai niin no, intin kamojahan silloinkin käytät ja enpä tiedä tarvisiko vapaaehtoisesti jäävän yksittäistapauksen kaikissa tapauksissa maksaa itse ruokailustakaan. Jotenkin tuntuu että olisit niin harvinaisuus että ilmaiseksi saisit kyllä syödäkin.

Tosin vinkkinä voisin sanoa että jos tosiaan niin aiot tehdä että jäät niin käytä viikonloput omia hygieniavälineitä, menee ns. samaan tahtiin muiden kanssa sitten muut tarvikkeet. Siellä ollaan aika uskomattoman niuhoja joskus jos yhdeltä loppuu kamat aina ennen muita kesken...

Mutta viimeinen vihje: Hanki itsellesi emäntä ja viettele viikonloput hänen kanssaan. Itsekin asuin kaukana varuskuntapaikastani ja matkustajakotimajoitustakin joskus käytin siksi että ei jaksanut baareissa pörrätessä kasarmille takaisin mennä vaan oli kuitenkin intistä irti viikonlopun kokonaan. Sitten bongasin emännän jonka kanssa kauan olinkin, viikonloput menivät kyllä ihan rattoisasti kun aina emännän kämpällä.

• lkj

Itse olin kaikki runkkuvelvit ja yhden tai kahden kunnon velvin varuskunnassa... Syy oli lähinnä matkustamiseen kulunut turhan pitkä aika ja huonot kulkuyhteydet kotifarmille...
      Runkkuvelvi tarkoittaa siis yhden päivän lomaa (yleensä lauantai-illasta su-ma yöhön) ja kunnon velvi lomaa perjantai-illasta suunnuntai-maanantai väliseen yöhön.

Vekaranjärvellä oli mahdollisuus mennä lomatupaan yöksi jos omaan perusyksikköön ei jäänyt ketään (yleensähän koko yksikkö on tyhjänä viikonloppuisin). Jos lomatupakin on täynnä voit majoittua naapuriyksikköön. Lomia et mitenkään saa sijoitettua siihen palvelusaikaan. Loma on lomaa vaikka sen viettääkin varuskunta-alueella. Mitään palvelusta silloin ei tietenkään ole, joten saa itse päättää mitä tekee ja koska.

Vekaralla lomatupa sijaitsee kasarmialueen ulkopuolella kerrostalossa ja siellä oli muistaakseni kahdeksan sänkypaikkaa, telkkari, videot, mikro, hella, vessa jne. Aivan normaali kerrostalokolmio, mutta pari ylimääräistä sänkyä siis taisi olla. Pääosa naapureista taisi olla skappareita tai muuten varuskunnan kanssa tekemisissä, mutta eipä ollut mitään kontakteja heidän kanssaan, joten rauhassa sai herätäkin.

Kämppä piti varata etukäteen (vääpeliltä/kirjurilta/toimisto-aliupseerilta?) ja avaimen sai sitten hakea muistaakseni VMTK:n toimistolta. Päivä kului mukavasti punttisalilla, sodessa, hölkkälenkillä, ruokalassa, kaljalla Tuohikotin pizzeriassa, kirjastossa ja sitten iltasella lomatuvassa VMTK:lta lainattua videota katsellessa.

Mistään pään hajoamisesta ei tarvinnut minun huolestua kuten joku tuossa epäili...
      Kirjasto, uimahalli, ruokala, vuokraleffoja ja punttisali olivat kaikki ilmaisia ja kävelymatkan päässä. Elokuvateatterista, pizzoista ja kaljasta joutui sitten vähän maksamaan, mutta nekin kävelymatkan päässä.
      Paljon enemmän siellä tekemistä riitti kuin kotonani maaseudulla keskellä korpea....:D

Varuskunnan sosiaalikuraattori tai vastaava tantta pitää yleensä oppitunnin aika pian intin alussa. Kertoo varmaan myös lomatuvastakin ja sen varauksesta. Jos unohtaa kertoa tai varuskunnassa ei sellaista ole, niin ekan loman lähestyessä kannattaa kysellä asiaa kirjurilta tai toimistossa kyhjöttävältä alikessulta. Nämä ovat yleensä lihavia ja kilttejä vaikka kaulassa olisikin alikessun natsat:D

• Jeppe

Tulihan noita vastauksia ja kiitos kaikille.

Toivottavasti Kajaanissakin on jokin vastaava paikka.

Kaitpa siellä armeijassa ne uimahallit ja punttisalit on, kun salissa itsekkin käyn niin sama vaikka käy siellä 2 kertaa päivässä ja ottaa päiväunet, syö aina välillä niin siinähän ne viikonloput menee.

Kuten sanoin en oikeasti voi olla vanhempien kanssa saman katon alla. Kun itsekkin nyt korvessa vielä olen niin eihän täällä ole talvis aikaan sitten yhtään mitään. Nettiä ei viitsi pitää yllä kun olisi vain viikonloppuna käytössä, jos ei tosin piä tavaraa koko viikon imussa :D Tai lähtis autolla kylille pilistään ? No eipä sitäkään viitsi vakuutuksessa pitää.

Sali, sänky ja ruokapa melkein riittää siis :)

• lkj
        Jeppe kirjoitti:

Tulihan noita vastauksia ja kiitos kaikille.

Toivottavasti Kajaanissakin on jokin vastaava paikka.

Kaitpa siellä armeijassa ne uimahallit ja punttisalit on, kun salissa itsekkin käyn niin sama vaikka käy siellä 2 kertaa päivässä ja ottaa päiväunet, syö aina välillä niin siinähän ne viikonloput menee.

Kuten sanoin en oikeasti voi olla vanhempien kanssa saman katon alla. Kun itsekkin nyt korvessa vielä olen niin eihän täällä ole talvis aikaan sitten yhtään mitään. Nettiä ei viitsi pitää yllä kun olisi vain viikonloppuna käytössä, jos ei tosin piä tavaraa koko viikon imussa :D Tai lähtis autolla kylille pilistään ? No eipä sitäkään viitsi vakuutuksessa pitää.

Sali, sänky ja ruokapa melkein riittää siis :)

Kajaanissa on lomatupa. Suomen suurimpana joukko-osastona siellä on myös nuo punttikset ja muut aktiviteetit aivan varmasti hyvällä mallilla!

"Yhteisenä projektina VMTK:n kanssa varusmiehille on sisustettu lomatupa, jonne voi jäädä halutessaan varusmieslomalla viettämään vapaa-aikaa. Lomatuvassa on perusastiasto."

• Stevenson

Veikkaanpa että kun pääset siihen touhuun käsiksi, et todellakaan halua jäädä sinne viikonlopuiksi vaan äkkiä helevettiin sieltä vaan jos vapaata on. Kai sä sentään kuppia kilistelet välillä ?? Meinaan voi pojat kuin tekee hyvää vetää kunnon perseet lomilla, niin jaksaa sen seuraavan viikon siellä..hengailet vaikka joidenkin kavereides luona tai jotain.

• mies

onhan siellä punttisali, lenkkipolut, telkkarit kaapelikanavilla, sotilaskoti, gineksessä olevia kavereita jne jne jne

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      3354
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      240
      1673
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1523
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1429
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1364
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1296
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1049
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      952
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      882
    Aihe