Fundamentalistiopiskelijoista

Martti Luther

Tämä oli tuolla muualla ketjussa, mutta nostan asian omaksi aiheekseen sen mielenkiintoisuuden vuoksi:

Uskontotieteen professori René Gothoni on kertonut, että pitäessään uskontotieteen peruskurssia olivat nuo konservatiivisimmat opiskelijat pitäneet "seuroja" luentosalissa ennen luennon alkua. Tarkoituksena oli saada voimia kestää näihin vieraisiin uskontoihin perehtymistä ilman pelkoa oman uskonsa menettämisestä. Tämä siis 80-luvulla. Vieläkö tällaista käytöstä esiintyy "fundamentalistien" piirissä luennoilla tai seminaareissa?

9

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miss 20

      kyyl :) ainakin tuulan Maailmanuskonnot -kurssilla jopa tänä vuonna on ollu just näi! Jotkut on ollu todella kielteisellä tavalla otettuja ku esim islamia käsiteltiin ja he pitivät "seurat" ennen luentoa. Sääli - kurssi sinänsa ok, ihan hyviä uusiakin juttuja tuli mm Kiinan ja Japanin uskonnoista (ja sekin oli joillekin liikaa)

      • Martti Luther

        Mielenkiintoista kuulla. Mikään ei siis muutu - ainakaan fundamentalistien kohdalla.

        Eikö Luther-säätiö voisi järjestää uskontotieteen kurssin fundamentalisteille, etteivät menisi häiritsemään tiedeyliopiston luentoja.


    • OZON1

      Nojoo. Minulla on kokemusta oikeista älykköpiireistä. Ei, en tarkoita mitään Mensaa koska sinne on niin helppo päästä. Mensaan otetaan älykkyyden perusteella 1/50 aikuisväestöstä ja ne joihin minä kuulun otetaan n. 1/1400 aikuisväestöstä. Kylmä totuus on, että Mensa on itseasiassa yksi helpoimpia älykkyysseuroja päästä sisään. Huvittavaa on, että Mensalaiset eivät läheskään aina itse osaa tiedostaa tätä.

      Mutta asiaan: niin kauan kuin älykkyysmittauksella on jotain merkitystä niin voidaan sanoa, että YLEENSÄ älykkäät ihmiset eivät usko jumalaan tai mihinkään uskontoon. TOTTAKAI on olemassa paljonkin älykkäitä ihmisiä, jotka uskovat jumalaan, mutta tilastollisten tutkimusten perusteella he ovat vähemmistö. Olen nähnyt paljon tilastoja, että uskonto koetaan sitä tärkeämmäksi, mitä vähäisempi on älykkyysosamäärä. En haluaisi olla rasisti, mutta mustassa afrikassa jossa mitattu keskimääräinen älykkyysosamäärä on mitä pienin koetaan uskonnot erittäin tärkeiksi ja ne täyttävät siellä koko elämän. Vastaavasti Japanissa jossa keskimääräinen älykkyysosamäärä on melko korkea koetaan uskonto vähiten tärkeäksi.

      Voin siis todeta: fundamentalisti opiskelijat teologisessa tiedekunnassa jotka pitävät seuroja ennen perehtymistään vieraisiin uskontoihin vaikuttavat...eh...nojaa sanonko melko epävarmoilta yksilöiltä joiden henkinen kehitys lienee jäänyt sinne Gaussin käyrän vasemmalle puolelle. En tiedä miten tämän asian voisi nätisti ilmaista. Minulla on puolellani tilastolliset tutkimukset jos väitän heitä tyhmiksi ja henkiseltä kehitystasoltaan keskiaikaisiksi ääliöiksi.

      Muutenkin näin ateistin näkökulmasta raamatun tarinat ja jorinat tuntuvat sellaiselta kaleva tasoiselta himphampulta jota voisi verrata kehnoimpaan tieteiskirjallisuuteen. Jos sitä haluaa mennä vielä yliopistoon opiskelemaan niin se kertoo aika paljon yksilöstä itsestään. Ei mitään myönteistä tietenkään, valitettavasti.

      On kuitenkin myönnettävä, että minullakin on ollut (maaninen) jaksoni, jolloin uskoin jumalaan ainakin jollakin tasolla. Mutta aikaa myöden raamatun luvun myötä ja seurakuntaan tutustumalla koin lopulta koko homman niin todellisuudelle vieraaksi ja suoraan sanoen tärähtäneeksi eskapismiksi, että voin vain sanoa tämän uskon jakson lopuksi: on ihanaa olla vapaa Jeesuksesta! Jeesukselta voi pelastua!

      • ei aihetta kehumiseen

        Hyvä, että olet tilanteeseesi tyytyväinen. Mutta älä kehuskele älykkyydelläsi, teet vain itsestäsi naurettavan, sillä kirjoituksesi perusteella näyttää siltä, että et pääsisi Mensan jäseneksi, vaikka kuulut johonkin pienempään joukkoon.


    • Hottentotti16

      Joo, teologia on suppeudessaan ja muutenkin aika omituinen "tieteenala", jota tulisi opiskella ainoastaan kirkkojen ylläpitämissä pappisseminaareissa.

      Uskontotiede, sen sijaan, on hyvin perusteltu akateeminen tieteenala.

      • MukaMetafyysikko

        "Muutenkin näin ateistin näkökulmasta raamatun tarinat ja jorinat tuntuvat sellaiselta kaleva tasoiselta himphampulta jota voisi verrata kehnoimpaan tieteiskirjallisuuteen. Jos sitä haluaa mennä vielä yliopistoon opiskelemaan niin se kertoo aika paljon yksilöstä itsestään. Ei mitään myönteistä tietenkään, valitettavasti."

        Valitettavasti tämä aivopöräytyksesi paljastaa,että sinulla ei ole käsitystä mitä teologian opiskelu pitää sisällään ja teologisten opintojen sisällön ymmärtämisessä sulla on melkonen puute.
        Mutta ei hätää,en ole tavannut vielä ketään ateistia joka haluaa ymmärtääkään ja olisi alasta aidosti kiinnostunut.
        Koomista on vielä tuo ateistien tarve ilmoittaa heti se että minä en sitten kyllä usko!:D Ketähän teologia luulet tämän tiedon kiinnostavan? Se on vähän sama kuin lääketieteestä ja neurokirurgiasta ymmärtämätön menisi kutsumatta seuraamaan aivojen operointia ja hokisi pätevänä kirurgeille: Minä en kyllä tästä mitään ymmärrä,en pidä tätä leikkausta millään tapaa tarpeellisena koska minä en tätä ymmärrä! Lopettakaa tuo turha leikkely potilas menehtyy kuitenkin.
        Jos ei ymmärrä eikä kiinnosta, niin ei se tieto kiinnosta
        sitä,jota ko.asia kiinnostaa.:)

        Oikeasti älykäs lukee ja suorastaan ahmii kaikki aistit
        avoinna kaikkea tietoa tähtitieteestä,astrologiasta,teologiasta,fysiikasta,lääketieteestä,vaihtoehtoisista hoitomenetelmistä jne.jne
        eikä verho itseään jopa narsistiseen käsitykseen siitä,että jokin "tieteen ala" on tutkimuksena turha.

        Sinä et valitettavasti vaikuta erityisen älykkäältä yksilöltä,itsekeskeiseltä ja omahyväiseltä kylläkin.:)


      • MukaMetafyysikko
        MukaMetafyysikko kirjoitti:

        "Muutenkin näin ateistin näkökulmasta raamatun tarinat ja jorinat tuntuvat sellaiselta kaleva tasoiselta himphampulta jota voisi verrata kehnoimpaan tieteiskirjallisuuteen. Jos sitä haluaa mennä vielä yliopistoon opiskelemaan niin se kertoo aika paljon yksilöstä itsestään. Ei mitään myönteistä tietenkään, valitettavasti."

        Valitettavasti tämä aivopöräytyksesi paljastaa,että sinulla ei ole käsitystä mitä teologian opiskelu pitää sisällään ja teologisten opintojen sisällön ymmärtämisessä sulla on melkonen puute.
        Mutta ei hätää,en ole tavannut vielä ketään ateistia joka haluaa ymmärtääkään ja olisi alasta aidosti kiinnostunut.
        Koomista on vielä tuo ateistien tarve ilmoittaa heti se että minä en sitten kyllä usko!:D Ketähän teologia luulet tämän tiedon kiinnostavan? Se on vähän sama kuin lääketieteestä ja neurokirurgiasta ymmärtämätön menisi kutsumatta seuraamaan aivojen operointia ja hokisi pätevänä kirurgeille: Minä en kyllä tästä mitään ymmärrä,en pidä tätä leikkausta millään tapaa tarpeellisena koska minä en tätä ymmärrä! Lopettakaa tuo turha leikkely potilas menehtyy kuitenkin.
        Jos ei ymmärrä eikä kiinnosta, niin ei se tieto kiinnosta
        sitä,jota ko.asia kiinnostaa.:)

        Oikeasti älykäs lukee ja suorastaan ahmii kaikki aistit
        avoinna kaikkea tietoa tähtitieteestä,astrologiasta,teologiasta,fysiikasta,lääketieteestä,vaihtoehtoisista hoitomenetelmistä jne.jne
        eikä verho itseään jopa narsistiseen käsitykseen siitä,että jokin "tieteen ala" on tutkimuksena turha.

        Sinä et valitettavasti vaikuta erityisen älykkäältä yksilöltä,itsekeskeiseltä ja omahyväiseltä kylläkin.:)

        Minusta astrologia horoskooppeineen ja luonnon tarjoamat vaihtoehtoiset hoidot terveydenhoidossa ovat erittäin mielenkiintoisia harrastepohjalta ajateltuna. Teologia on erittäin mielenkiintoista,on jopa koomista miten ylimielisesti niihin suhtaudutaan "muka tietäjien" joukossa.
        Viisas ihminen lukee ja opiskelee aistit avoinna kaikkea,eikä pidä mitään turhana.:)


      • Hard Science
        MukaMetafyysikko kirjoitti:

        "Muutenkin näin ateistin näkökulmasta raamatun tarinat ja jorinat tuntuvat sellaiselta kaleva tasoiselta himphampulta jota voisi verrata kehnoimpaan tieteiskirjallisuuteen. Jos sitä haluaa mennä vielä yliopistoon opiskelemaan niin se kertoo aika paljon yksilöstä itsestään. Ei mitään myönteistä tietenkään, valitettavasti."

        Valitettavasti tämä aivopöräytyksesi paljastaa,että sinulla ei ole käsitystä mitä teologian opiskelu pitää sisällään ja teologisten opintojen sisällön ymmärtämisessä sulla on melkonen puute.
        Mutta ei hätää,en ole tavannut vielä ketään ateistia joka haluaa ymmärtääkään ja olisi alasta aidosti kiinnostunut.
        Koomista on vielä tuo ateistien tarve ilmoittaa heti se että minä en sitten kyllä usko!:D Ketähän teologia luulet tämän tiedon kiinnostavan? Se on vähän sama kuin lääketieteestä ja neurokirurgiasta ymmärtämätön menisi kutsumatta seuraamaan aivojen operointia ja hokisi pätevänä kirurgeille: Minä en kyllä tästä mitään ymmärrä,en pidä tätä leikkausta millään tapaa tarpeellisena koska minä en tätä ymmärrä! Lopettakaa tuo turha leikkely potilas menehtyy kuitenkin.
        Jos ei ymmärrä eikä kiinnosta, niin ei se tieto kiinnosta
        sitä,jota ko.asia kiinnostaa.:)

        Oikeasti älykäs lukee ja suorastaan ahmii kaikki aistit
        avoinna kaikkea tietoa tähtitieteestä,astrologiasta,teologiasta,fysiikasta,lääketieteestä,vaihtoehtoisista hoitomenetelmistä jne.jne
        eikä verho itseään jopa narsistiseen käsitykseen siitä,että jokin "tieteen ala" on tutkimuksena turha.

        Sinä et valitettavasti vaikuta erityisen älykkäältä yksilöltä,itsekeskeiseltä ja omahyväiseltä kylläkin.:)

        Väärin. Oikeasti älykäs ihminen jättää kylmästi huomiotta sen, minkä tiedeyhteisö on vuosisataisen kehityksen tuloksena todennut hevonp*skaksi. Elämä on nyt kuitenkin sen verran lyhyt, ettei aikaa kannata tuhlata mokomaan roskaan.

        Jos aivokapasiteetti ei riitä erottelemaan järkeviä asioita täydestä huuhaasta, voi tietysti olla kiva teeskennellä "älykästä" ja oikeuttaa sillä aikansa tuhlaaminen kaiken maailman humpuukin parissa.


    • OTK, VT

      Luthersäätiö ajaa itsensä ja papistonsa ulos evankelisluterilaisesta kirkosta. Pappisvihkimystä ei hyväksytä. Heidän on mielestäni turha opiskella tiedekunnassa, jossa on säätiläisten mielestä vääriä harhaoppeja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe