Vieraiden vastaanotto

Hyviä neuvoja kiitos

Eli sellainen tilanne että meillä on 2 vuotta vanha narttukoira jolla on rodunomaisesti vahtimisviettiä, eli se on tarkka reviiristään. Meillä on aina käynyt vähän vieraita ja koira näkeekin vain periaattessa paria lähisukulaista säännöllisesti. Lenkeillä ja metsissä koira tapaa vieraita ihmisiä usein mutta ei meidän pihalla tai sisätiloissa. Olen itse melko sosiaalisesti arka enkä kutsu usein vieraita varsinkaan nykyään kun on uusi koira. On siis mahdollista että koira on huonosti sosiaalistettu erilaisiin ihmisiin pentuna.
Koira haukkuu kovasti jos pihalle ilmestyy vieras ihminen. Se ei ole mielestäni aggressiivinen eikä ole ikinä purrut minua tai ketään muuta eikä se edes murise vaan haukkuu monotonisesti ehkä hieman pelokkaana. Joskus se hyppää vierasta kohti mikä luonnollisesti saattaa vieraita jännittää.
Sama juttu ovikelloa soittaville ja sisääntulijoille se haukkuu ja yrittää tulla kohti nopeasti. Se haluaa haistella kaikki kylääntulijat tarkkaan ja parhaiten tämä toimii että vieras ei huomioi koiraa (näin olen neuvonut).
Koira rauhottuu yleensä nopeasti jos huomoimattomuus jatkuu eikä hauku kauan putkeen. Itseäni myös jännittää vieraiden vastaanotto minkä koira varmaan vaistoaa. Jos tilanne rauhoittuu koira saattaa alkaa vaatimaan vieraalta huomiota ja rapsutuksia mutta mielestäni dominoivalla tavalla: tulee sohvalle viereen ja kyttää.
Miten pitäisi toimia että koiran olisi mahdollisimman rento olo vieraita vastaanottaessani? Kannattaako opettaa rimputtamalla ovikelloa ja komentamalla koira olemaan hiljaa ja paikallaan. Kannattaako minun edelleen tavata vieraita ihmisiä metsissä ja koirapuistoissa ja miten toimin kun vieras ihminen paukahtaa pihaan ja koira ehtii ottaa vieraan vastaan ennen minua?

8

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääkkä x2

Itse käsken koirat maahan odottamaan, kun tulee vieraita. Muuten ne hyppivät ja pomppivat eteisessä. Koirat menevät tervehtimään sitten, kun annan luvan. Lupaa ei tule ihan heti, kun vieraat ovat saaneet takit pois päältä, vaan odotan, että nuorempikin koira on rauhallinen. Se usein ihan tärisee jännityksestä, kun on niin innoissaan. Alussa jouduin palauttamaan koiran paikoilleen, kun se lähti kohti eteistä ilman lupaa. Homma vaatii siis useita toistoja ennen kuin sujuu.

Tuohon vieraiden pihaan tulemiseen en osaa sanoa mitään. Me asutaan kerrostalossa.

• vieras5

Eteiseen johonkin pieni purkki tms. johon jotain nameja. Siis koiran ulottumattomiin. Kun joku on tulossa kylään, ohjeistat etukäteen puhelimessa että ekana sisään tullessaan vieras sanoo koiralle esim. "mennään ottamaan keksi", ja kävelee purkille ja antaa koiralle sieltä namin. Ihan rauhassa. Sen jälkeen koiraa ei tartte sen kummemmin huomioida, ottaa vaan ihan rauhallisesti ja juttelet vieraille niitä näitä, tietysti koira saa siinä haistella vieraita rauhassa heidän tullessa samalla. Kaikki vieraat toimii tästä lähtien samalla tapaa teille tullessaan. Käske kaikkien siis vaikka soittaa ennenkuin tulevat kylään, että ehdit ottaa koiran sisälle.

Muutamista toistoista koira äkkiä oppii että vieras ovella tarkoittaa sille herkkua, joten siitä muodostuu sille positiivinen kuva. Nythän se varmaan aistii sun hermostuneisuuden ja vieraiden hermostuneisuuden ja tietty miettii mikä tässä on tilanteessa on vikana kun kaikki käyttäytyy hermostuneesti.

• koira portin taa

Itse laitan koiran koiraportin taakse eri huoneeseen siinä vaiheessa kun ovipuhelin soi tai jo ennen sitä.

Vasta kun vieras on ollut olohuoneessa n.10 min. päästän koiran tervehtimään vierasta. Tähän mennessä se on jo rauhoittunut (kun ovipuhelin soi, se haukkuu ja haluaisi rynnätä ovelle, jos vain pääsisi).

Saisin koiran myös käskemällä pysymään paikallaan, vaikka makuulla, mutta sen kiihtymyksen takia tilanne olisi hankala, vaikka kieltämättä hyvää harjoitusta. Myös koiran paikallaan pysymistä tulisi valvoa koska omalla päätöksellähän se ei saa "maahan" -komennosta lähteä (eikä mistään muustakaan paikallaolokomennosta). Keskittyminen vieraaseen kärsisi.

• Mielummin maahan kuin eristetyksi.
        Tietynlaisille koirille sellainen toiminta on kuin syömään käskisi.

• Kannattaa harjoitella rimputtamista ja koputtelua, sisääntuloa.

Valitse sellaiset ihmiset, joka OIKEASTI osaavat olla huomioimatta koiraa vaikka se hyppis ja vaatis pusuttelemallakin vaikka mitä.

Koira mielestäni saa haukkua jos pihalle ilmestyy vieras ihminen ?

Haukkuminen tai päälle hyppinen voi olla epävarmuutta vain mutta esim ylimielisteleminen tai vastaava ylipusuttelu voi olla vain esiaste tulevalle ongelmalle jos vieraat ruokkivat sitä toimintaa väärin. Joko se käytös vahvistuu tai sitten se on vaativaa käytöstä ja molemmat vaihtoehdot ovat hanurista.

• Jos sua muuten pelottaa koiran reaktiot, käytä aikaasi ehdottoman maahan-käskyn opettamiseen. Koira valitsee aluksi tarvittavan nami-palkkaus-systeemin jälkeen tarvittavat kovuusasteen sen toteutumiseksi.
      Näin saat varmuutta elämääsi eikä jatkuva pelko pääse hallitsemaan sinua ja sitä kautta koiraasi.

• HerraHaukka

Koirasi lukee sinua kuin avointa kirjaa. Jos vieraiden tulo aiheuttaa sinussa kiihtymystä tai jännittämistä, koirasi haluaa olla puolustajasi tässä mahdollisesti vaarallisessa tilanteessa. Parhaaseen tulokseen pääset, kun opettelet uuden asenteen itse. Ovikellon soidessa: KIVAA. JOKU TULEE! Viestitä tämä koirallesi, ihan rauhallisesti. Älä päästä koiraa kiihtymään, vaan SINÄ vastaanotat vieraat ensin, tietysti iloisena ja rentona.
      Innostuneen koiran rauhoittaminen on mielestäni helpompaa, kuin mahdollisesti jo pintaan nousseen aggressiivisuuden poistaminen.

• JES!

Vastaanota vieraat itse, mutta koiraa ei ole olemassakaan sisääntulohetkellä.

Koira ottaa todellakin vaikutteita ohjaajasta ja jokaisen pitäisi muistaa, että koira on kuin avoin taulu johon itse maalaat värit.

Ongelma on vain se (taas), ketään kritisoimatta koska sellaista vaatimusta ei voida esittää, ettei suuri tai suurin osa ihmisistä kohtele koiraa koirana vaan kokee sellaisen vääräksi. Koiran rakastaminen inhimillistäen on rääkkäystä. Eläimellinen kohtelu ja koulutus ei tarkoita väkivaltaa.

Pelokas ja hermostunut ohjaaja "pakottaa" koiran toimimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe