Lasikuituveneen korjaus

Put put mies

Eli omassa veneessäni on kaksi törmäyslistaa, joiden välissä noin 15-20 cm korkea alue suoraa lasikuitua. Tämä osa on kuitenkin vuosien saatossa alkanut hieman aaltoilemaan. Lisäksi kyseinen osa on maalattu siniseksi, mutta erittäin huonosti. Maali on kulunutta, ja selvästi näkee pensselinjäljet. Keväällä olisi tarkoituksena olisi tämä osa tasoittaa ja maalata. Mutta miten?

Onko mahdollista tasoittaa kuitu vain vetämällä päälle Gelcoat kerros esim lastalla (Ensin pitkä lasta vinottain jonka jälkeen vielä pienemmällä;). Tarvitseeko pohja hioa ensin, tai jotain muuta toimenpiteitä? Tämän jälkeen ajattelin maalata sen muutamaan kertaan jollain Hemppel-maalilla hienojakoista telaa käyttäen, jolloin maalipinnasta pitäisi tulla tarpeeksi tasainen.

Toimiiko homma noin, pitääkö jotain muuta ottaa huomioon, vai onko jollakin parempi tapa saada homma valmiiksi?

17

5405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timango

      Johtuuko pinnan aaltoilu palstauneesta lasikuidusta? Tuntuuko joustavalta painettaessa? Jos on kova pohja hio se karkealla 40-60 paperilla taso- tai pyöröhiomakoneella uhtaalle lasikuidulle, telaa pintaan bilteman 2 komponenttiprimeri pariin kertaan ja kittaa polyesterikitillä suoraksi. Sitäkin saat biltemasta kympin kilo. Sitten hionta ja primeri kertaalleen pintaan. Pintaväriksi polyuretaanimaali joko 1 tai 2 komponenttisena huopatelalla. Vaahtomuovi ei käy ja mohairtela karvaa. Kumilistoja ei maksa vaivaa irrottaa, pyyhi ne ensin rasvanpoistajalla ja teippaa hyvin. Jos maalia menee kumille, sen saa puukonkärjellä rapsuttamalla lopuksi pois.
      Jos taas aaltoilu johtuu palstautuneesta pintakuidusta, se pitää poistaa ensin. Sitten vaan samat työvaiheet perään;)

    • Put put mies

      Joo, ei anna periksi, joten noilla mennään. Kiitos vastauksesta.

      Tunnut tietävän asiasta enemmänkin, joten kysytään nyt toisestakin ongelmasta. Edellinen omistaja on kolhinut veneen runkoa vesirajan yläpuoleta parista kohtaa, ja paikannut osumat vetämällä gelcoatia(?) pintaan. Jälki ei ole todellakaan kaunista ja sileää, vaan enemmänkin näyttää siltä kuin olisi suoraan purkista kädellä heitetty, mutta pitää kyllä veden poissa kuidulta. Onko ton esteettiseen korjaukseen jotain hyvää vinkkiä, kun en koko venettä ala hiomaan ja maalaamaan...

      Kiitoksia vastauksesta!

      • Turmostaatti

        Niin ja gelcoatia ei saa edes hiota. Se hiominen on vain pohjamaalille, että sen saa tasaiseksi ottopinnaksi ja maalaa uuden päälle. Pitää kaikki hiotut pinnat peittää. Ehkä jos täyttää kolot jollain kitillä tms ja lykkää gelcoatia päälle? En tiedä, en ole niitä kosmeettisiä naarmuja yhteysveneessä korjannut, kun en tiedä. Se mitä huomasin sen ison reiän korjauksesta oli se, että vaikka kuinka hioi (käsin, kun rannassa ei ole sähköä) niin jäi patti runkoon lasikuitumattojen kanssa. Ja se hiomapöly on pölykeuhkoa, lasikuitupölyä, ikävää työtä hengityssuojaimen kanssa.


    • Turmostaatti

      Samaan haluisin tietää itsekin tietoa, kun oman "ison", eli yhteysveneen rungossa on tuollaisia kolhuja paljon (Botnia 23). Viime kesänä korjattiin lasikuidulla ja gelcoatilla isävainaan ensimmäinen lasikuituvene, Yamarin vm. 1970. Ei tullut kaunista jälkeä vaikka seurattiin Kippari-lehden ohjeita. Ongelma oli tietty että on tuplarunkoinen (eka sellainen) ja ei päässyt sisäpuolelle laminoimaan. Ei laskettu sitä koko kesänä vesille, joten ei päässyt verkoillekkaan.

    • 11+

      Kannattaa hioa paklata ja maalata 2 -komponenttimaalilla, kuten joku jo neuvoikin. Gelcoatilla paikkaaminen toimii kunnolla vain pieniisä korjauksissa, isot pinnat on vaikea saada tasaisiksi.

    • Lasikuitumaakar

      Gelcoatti vedetään vain ja ainoastaam muottiin, siellä hapettomassa tilassa se kovettuu.
      Topcoatilla tehdään kaikki pintojen korjauspaikkaukset.
      Aineet ovat periaatteessa samoja, top vaan sisältää 4-5% parafiiniöljyä, joka muodostaa pintaan vahakalvon, joten se kovettuu siellä hapettomassa tilassa.

      • 3+8

        Aivan niin, mutta sama pätee muuten topcoatiin kuin gelcoatiinkin. Parafiiniöljyn voi itse sekoittaa gelcoatiin mikäli haluaa topcoatia. Olen tehnyt isojakin pintoja topcoatilla, mutta ei se siihen ihanteelista ole. Maalit on parempia.


    • timango

      Terve taas!

      Osta pieneen kulmahiomakoneeseen lamellilaikka, vaikka numero 120, et tule vahingossa rouhaisseeksi liikaa laminaattia. Tosin ei ole katastrofi vaikka tekisit reiän laminaattiin;) Pitää vaan olla huolellisempi paikatessa;) Mutta varovasti! Hiot loivasti keskeltä reunoille koko ajan ohentaen hiomasyvyyttä noin 3-5 senttiä suuremman alueen kuin paikattu aluen on. Osta biltemasta tai motonetistä pieni koripaikkaussarja jossa on tyynyliinan kokoinen lasikuitukangaspala ja hartsipurkki kovetteineen. Pese hiottu alue, (tee n. 3-5mm syvä keskeltä) rasvanpoistajalla ja REVI (älä leikkaa) ensin lasikuitukankaasta useampi aluetta selvästi pienempi pala, sekoita harstsi ja kovettaja, kastele alue hartsilla ja lättää ensimmäinen lappu keskelle. Heti perään töpötät pienellä pensselillä hartsia päälle kunnes matto on muuttunut läpinäkyväksi, sitten seuraava pala päälle ja töpötystä...
      Sitten suurempi pala ja sama homma, kunnes viimeinen pala on vähän snadimpi kuin hiottu alue. katso viivottimella välillä että mattopalat täyttää kuoppaa riittävästi, pinta saa jäädä vain vähän vanhan gelcoatin alle. Nyt kun hartsi on kyllästänyt koko alueen annat kuivaa. Puolen tunnin kuluttua hiot taso- tai pyöröhiomakoneella pinna tasaiseksi niin että gelcoat himmentyy alueen reunoiltakin. Nyt hartsissa on nähtävissä pieniä poreita, puhalla pöly pois huolella, pese rasvanpoistajalla ja sekoita sieltä varalaidasta ylijäänyttä polyesterikittiä pieni määrä ja vedä se tiukasti pintaan ohuena kerroksena. (Osta maalikaupasta ns. japanin lasta) Anna kuivaa, pyyhi rasvanpoistajalla ja kittaa uudelleen jotta pienimmätkin poreet menee umpeen. Kittaus saa jäädä vähän korkeammaksi kuin ympäröivä muu pinta. Hio käsihiomapaperilla ja puupalalla tasan muun pinnan kanssa. Nyt voit käsitellä pinnan joko 2-komponentti polyuretaanimaalilla, polypestillä tai Tikkurilan- Sadolinin vastaavilla. Maalaa pensselillä! Esim 30mm tasoittajalla. Useampi aivan ohut/ohennettu kerros on parempi kuin yksi paksu. Viimeisen kerroksen maalaat ohenteeseen kastetulla rätillä (lakana tms. nukkaamaton) ja ainoastaan pyyhit kevyesti maalia myös himmennetylle gelcoatille aivan ohuesti ns. häivyttäen. Voit myös kysyä automaalifirmoista mitä spraytä ne suosittelee. Polyesterikitti on vedenpitävää joten maalin ei välttämättä tarvitse olla sitä koska korjattu kohta on vedenpinnan yläpuolella. Jos sulla on ottaa joku luukku tai muu veneen osa jossa on sama väri, ota mukaan väriliikkeeseen, ne kuvaa maalin ja sekoittaa saman sävyn. Jos maalasit pu- maalilla, myllytä alueet fareclalla syksyllä, alkaa kummasti paikat katoamaan;) Sävyn suhteen ei kannata olla liian kriittinen, aurinko haalistaa paikan muutamassa kesässä ja lopputulos on joka tapauksessa 100x siistimpi kuin se roiskittu topcoat.
      Muutenkin unohda kaikki top- ja gelcoatit. Ne ei sovellu harrastelijakäyttöön. Topparista ei saa helpolla kaunista ja gelcoat vaatii osaamista, pitää tehdä painemuotti jne...
      Onnea projektiin!

      • Voi Jeesus

        On sinun kirjoituksissasi jotai oikeaakin, mutta mielestäni olet pihalla kuin lintulauta.

        Ensimmäiseksi on kuitenkin suoritettava se rasvanpoisto ennenkuin alkaa hiomaan.
        Laminoiti ohjeesi on muuten ok, mutta hartsi ei saa kuivua, sen pitää kovettua. Jos hartsi kuivuu on kovettajaa käytetty liian vähän. Minä laminoisin mahdollisimman lähelle alkuperäistä pintaa koska laitan mielelläni mahdollisimman vähän kittiä. Itse hioisin mielummin tasohiomakonella koska kokemattoman käsissä pyörökone saattaa kaivaa kolon vaikka onkin epäkeskokone. Kuitenkin ennen hiontaa kannattaa korjattu alue maalata topcoatilla, koska polyesterihartsipintaa on vittumaista hioa kun se tukkii paperin välittömästi, mutta toppi pinnassa on helppo hioa. Kittausohjeesi on ok. Polyesteri ei ole vedenpitävää! Tuolla rätillä maalaaminen on kyllä jonkun ammattilaisen homma. Maalin on kyllä oltava vedenpitävää. "painemuotti" ja pashkat. pieniin alueisiin käy piirtoheitinkalvo ja isommat on ammattilaisen homma.


    • Mikäkitti

      Polyesterikitti ei ilmeisesti ole samaa kuin Epoksikitti, esim Hempel Epoxy Filler.
      Mitä käytännön eroa näissä on ja kumpaa suositellaan pohjan kunnostukseen (siis veden alapuolisiin).

      • sama Jeesus

        Epoksi on parempi, mutta kalliimpi. Epoksi ei ime vettä kun taas polyesteri on kuin pesusieni ilman pinnoitetta. Epoksi on myös huomattavasti lujempaa.


      • timango
        sama Jeesus kirjoitti:

        Epoksi on parempi, mutta kalliimpi. Epoksi ei ime vettä kun taas polyesteri on kuin pesusieni ilman pinnoitetta. Epoksi on myös huomattavasti lujempaa.

        Epoksikitti on aine paikallaan venepaikkauksissa, polyesteri soveltuu vallan mainiosti vesirajan yläpuoliseen korjaukseen. Aloittaja kysyikin juuri tätä. Polyesteri EI ime vettä kuin sieni. Täyttä huuhaata! Sanoilla voi leikkiä, kuivuminen varmasti ymmärrettiin asiayhteydessä samaksi tarkoitukseksi kuin kovettuminen. On ihan ok että käytät tasohiomakonetta, se vaan ei tee siitä ainoaa työkalua joka soveltuu hyvin tähän työhön. Joku toinen, esim. minä käytän pyöröhiomakonetta mieluummin. Polyesterihartsi on erinomaisen helppoa hioa, en tiedä mitä olet tehnyt kun sen vaikeaksi sait?
        Btw. Mökillä on seissyt vedessä jo kymmenisen kesää lasikuitujolla jonka muksut ajoi kiveen aikoinaan. Gelcoat lähti suurina liuskoina irti, jättäen paljaan lasikuidun näkyviin. Koska kysymyksessä on vanha ja arvoton purkki, sille ei tehty mitään vaan sillä käydään katiskalla ja joskus muuten vaan soutelemassa. Syksyllä kun nostin sen maihin, vilkaisin taas pohjaa. Täydessä kuosissa laminaatin puolestahan tuo on. Ei ole imenyt vettä, ei tippaakaan.
        Edelleen muistutan että aloittaja EI kysynyt vedenpinnan alapuolisten osien korjaamisesta mitään.
        Jokainen korjatkoon paattinsa miten haluaa, jopa se edellinen omistaja;)


      • sama Jeesus
        timango kirjoitti:

        Epoksikitti on aine paikallaan venepaikkauksissa, polyesteri soveltuu vallan mainiosti vesirajan yläpuoliseen korjaukseen. Aloittaja kysyikin juuri tätä. Polyesteri EI ime vettä kuin sieni. Täyttä huuhaata! Sanoilla voi leikkiä, kuivuminen varmasti ymmärrettiin asiayhteydessä samaksi tarkoitukseksi kuin kovettuminen. On ihan ok että käytät tasohiomakonetta, se vaan ei tee siitä ainoaa työkalua joka soveltuu hyvin tähän työhön. Joku toinen, esim. minä käytän pyöröhiomakonetta mieluummin. Polyesterihartsi on erinomaisen helppoa hioa, en tiedä mitä olet tehnyt kun sen vaikeaksi sait?
        Btw. Mökillä on seissyt vedessä jo kymmenisen kesää lasikuitujolla jonka muksut ajoi kiveen aikoinaan. Gelcoat lähti suurina liuskoina irti, jättäen paljaan lasikuidun näkyviin. Koska kysymyksessä on vanha ja arvoton purkki, sille ei tehty mitään vaan sillä käydään katiskalla ja joskus muuten vaan soutelemassa. Syksyllä kun nostin sen maihin, vilkaisin taas pohjaa. Täydessä kuosissa laminaatin puolestahan tuo on. Ei ole imenyt vettä, ei tippaakaan.
        Edelleen muistutan että aloittaja EI kysynyt vedenpinnan alapuolisten osien korjaamisesta mitään.
        Jokainen korjatkoon paattinsa miten haluaa, jopa se edellinen omistaja;)

        Kyllä, epoksi on paras aine korjauksiin. Se nyt vaan on nii, että polyesteri imee vettä, ei nyt ehkä pesusienen tavoin, muta kyllä se imee. Jos sulla on lujitemuovijolla tai vene josta vesirajan alapuolelta geelipinta rikkoutuu imee se itseensä vetä joka kyllä kuivuu pois jos vene on kuivilla, mutta jos se on vedessä ja nostat sen ylös vasta myöhään syksyllä, ei kuitu ehdi kuivua ja pakkanen jäädyttää veden jolloin ko. kohta rikkoutuu jään laajetessa. Vauriota ei ehkä taitamaton havaitse, mutta kun teen työkseni lujitemuovitöitä, luulen olevani asiast perillä. olen 28 vuotta tehyt työkseni alan hommia. Itse käytän aika paljon epoksia ja pääasiassa pienet korjaukset aina epoksilla, mutta isommat polyesterillä hinnan vuoksi. Harva asiakas haluaa maksaa esterin hintaa työn osuutta.


      • KuikkaV
        timango kirjoitti:

        Epoksikitti on aine paikallaan venepaikkauksissa, polyesteri soveltuu vallan mainiosti vesirajan yläpuoliseen korjaukseen. Aloittaja kysyikin juuri tätä. Polyesteri EI ime vettä kuin sieni. Täyttä huuhaata! Sanoilla voi leikkiä, kuivuminen varmasti ymmärrettiin asiayhteydessä samaksi tarkoitukseksi kuin kovettuminen. On ihan ok että käytät tasohiomakonetta, se vaan ei tee siitä ainoaa työkalua joka soveltuu hyvin tähän työhön. Joku toinen, esim. minä käytän pyöröhiomakonetta mieluummin. Polyesterihartsi on erinomaisen helppoa hioa, en tiedä mitä olet tehnyt kun sen vaikeaksi sait?
        Btw. Mökillä on seissyt vedessä jo kymmenisen kesää lasikuitujolla jonka muksut ajoi kiveen aikoinaan. Gelcoat lähti suurina liuskoina irti, jättäen paljaan lasikuidun näkyviin. Koska kysymyksessä on vanha ja arvoton purkki, sille ei tehty mitään vaan sillä käydään katiskalla ja joskus muuten vaan soutelemassa. Syksyllä kun nostin sen maihin, vilkaisin taas pohjaa. Täydessä kuosissa laminaatin puolestahan tuo on. Ei ole imenyt vettä, ei tippaakaan.
        Edelleen muistutan että aloittaja EI kysynyt vedenpinnan alapuolisten osien korjaamisesta mitään.
        Jokainen korjatkoon paattinsa miten haluaa, jopa se edellinen omistaja;)

        Vaan miksi Hempelin Epoxy Fillerin ohjeissa mainitaan maksimi ylimaalausaika ( 10 ast.C vähintään 18 h, ENINTÄÄN 54 h)? Eikö 2-komp. epoksimaali enää tartu viikon verran kovettuneeseen kitin pintaan, varsinkin kun kittiä kuitenkin pitää hioa ennen ylimaalausta.


      • Anonyymi
        KuikkaV kirjoitti:

        Vaan miksi Hempelin Epoxy Fillerin ohjeissa mainitaan maksimi ylimaalausaika ( 10 ast.C vähintään 18 h, ENINTÄÄN 54 h)? Eikö 2-komp. epoksimaali enää tartu viikon verran kovettuneeseen kitin pintaan, varsinkin kun kittiä kuitenkin pitää hioa ennen ylimaalausta.

        Tähän mäkin haluaisin kuulla mielipiteen! Jos tahna on hiottavissa 16h päästä ja ylimaalaus pitäisi tehdä max. 24h sisään (ohjeet mun purtiloissa), niin tohonhan jää vain 8h aikaikkuna sille hommalle. Onko niin kauheen tarkkaa?


    • 19+5

      Vai imee polyesteri vettä kuin pesusieni;) Hullua, ettei vesillä näy valtavasti sieniksi turvonneita veneitä. Monissa kun on vesirajan alapuolellakin laminaattiin ulottuvia vaurioita gelcoatissa. Mut kyllähän Jeesus tietää ja tulee taas!!!!

      • sama Jeesus

        Tosi on!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1060
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1036
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      965
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      779
    Aihe