Kestääköhän tämä säätä. Jos jollakulla laite friikillä tietoa laitteesta, hyviä ja huonoja puolia niin kertokaahan vähän papalle mielipiteitä.
http://www.raymarine.fi/view/?id=4954
Uutuus Raymarinelta.
43
429
Vastaukset
- asdfghj3
höh...
- sextantti
sinun kannattaa pysyä paperikartoissa, astelevyssä ja harpissa, jos kompassissasi on vielä mehut tallella.
Koska nykyteknologia on äärettömän vaikeaa ja herkkää rikkoutumaan!- Ei ne mitään hajoa
No eikä ole, Raymarinet varsinkaan. Tietysti rikkoutuvat, mutta paljon harvemmin kuin esimerkiksi se nykyteknologinen laite, jolla viestisi kirjoitit.
Juuri viime yönä taas tultiin sateessa ja suolavesipärskeissä Raymarinen uuden ruoriplotterin kanssa noin 70 mailia. Ei mitään ongelmia. Samalla laitteella on viimeisen kymmenen kuukauden aikana seilattu joskus vähän haastavissakin oloissa yli 4000 mailia, eikä ole ollut yhtään mitään ongelmia.
Itseäni Raymarinen vehkeissä ärsyttää suuresti se, että valmistaja muuttaa liitäntöjä ja protokollia vähän väliä, jolloin vähänkin eri aikoihin hankittuja vehkeitä on pirullisen vaikea saada juttelemaan keskenään.
- saaristo mies
Jaahas räkänokat taas viisastelemassa. Ei noista uusista reiskoista taida vielä paljon olla kokemusta.
samaa settiä, kuin viime vuonna julkaistut muutkin isommat monitoiminäytöt. jopa sama käyttiskin. siis täysverinen pikkunätti monitoiminäyttö kaiulla tai ilman. tietenkin vain pelkästään kosketusohjauksella, eikä siis painikkeita, kuin isommissa sisaruksissaan, samoin liitäntäportteja vähemmän, eikä esim nmea 0183 portteja laisinkaan. pieni nopea monipuolinen terävänäyttöinen peli. Joskoko riittää, hyvä peli.
- kosketusnäyttö
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tämä vielä epäselvä asia. Jos ostaa plotterin ilman karttoja tai silver kartoilla ja sitten laittaa sisään gold kortin, niin onko tällöinkin kartta näkymä aivan sama,
Käsittääkseni ero on huima onko silver tai gold versio. - Silver
kosketusnäyttö kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tämä vielä epäselvä asia. Jos ostaa plotterin ilman karttoja tai silver kartoilla ja sitten laittaa sisään gold kortin, niin onko tällöinkin kartta näkymä aivan sama,
Käsittääkseni ero on huima onko silver tai gold versio.Gold-korteissa on enemmän detaljeja, mutta kannattaa ensin ajatuksella tutkia, josko laitteen omat Silver-kartat riittäisivät ennen kuin ostaa mitään kortteja. Silver-kartat ovat minusta ihan hyviä useimpiin huviveneilyn tarkoituksiin.
Silver kirjoitti:
Gold-korteissa on enemmän detaljeja, mutta kannattaa ensin ajatuksella tutkia, josko laitteen omat Silver-kartat riittäisivät ennen kuin ostaa mitään kortteja. Silver-kartat ovat minusta ihan hyviä useimpiin huviveneilyn tarkoituksiin.
En ikinä suosittele asiakkaalle Silver karttaa. Silver kartta on edullinen ostettaessa, mutta siihen se sitten jääkin. Sitä ei voi päivittää, vaan päivitys on käytännössä uuden Gold kartan osto. yli 10m syvyydet on pelkkää valkoista, vähemmän värisyvyyksiä, eikä järvialueita ollenkaan. Voi riittää monelle, mutta en missään nimessä suosittele.
- kosketusnäyttö
vanhami kirjoitti:
En ikinä suosittele asiakkaalle Silver karttaa. Silver kartta on edullinen ostettaessa, mutta siihen se sitten jääkin. Sitä ei voi päivittää, vaan päivitys on käytännössä uuden Gold kartan osto. yli 10m syvyydet on pelkkää valkoista, vähemmän värisyvyyksiä, eikä järvialueita ollenkaan. Voi riittää monelle, mutta en missään nimessä suosittele.
Nyt plotteri tilattu, eli tuo A65 ja gold kartalla ilman esiladattuja Silver karttoja.
Nuo Silver kartat oli ihan hyviä ennen nyt kuulemma huonontaneet karttaa esim värit vain kolmen metrin syvyyteen sen jälkeen vain valkoista väriä, syvyys merkintöjä kymppi metriin.
Alkujaan ajattelin ostaa Silver kartoilla, onneksi "vanhami" kertoi Silvereistä ja näinhän asia on nykytilanteena.
- 23r33
Purjeveneessä näyttöjen paras paikka on mastossa puomin alla, koska ne näkyvät koko miehistölle ja ovat suojassa miehistön potkuilta. Tuollainen kosketusnäytöllinen on siis huono. Meillä mittariston kontrolli on sisällä kajuutassa. Sisällä on näyttö ja sen namiskat ja langallinen kaukosäädin, jonka avulla pääsee säätämään mitä maston 3 rivisessä näytössä on.
http://www.nke-marine-electronics.com/nke-products/multifunctions-accessories/multifunction-tl25.html- nokkelampaa
Masto on hyvä paikka, mutta ei ainoa. Myös kulkuluukun päältä näytöt ovat kaikkien luettavissa ja jopa käytettävissä. Mastolla olevien näyttöjen. hallinta sisältä on jo typerää. Parempi ratkaisu on vaikka Nexuksen NXR-sarja, jonka kaikilta monitoiminäytöiltä voi mastonäyttöjä hallita.
- Lyssipoika jodlaa
Tämähän on Lyssipoika, eikös vain?
Miten monitoiminäytöstäkin saa aikaiseksi noin tyhmiä kirjoituksia... - 1t2ty5
nokkelampaa kirjoitti:
Masto on hyvä paikka, mutta ei ainoa. Myös kulkuluukun päältä näytöt ovat kaikkien luettavissa ja jopa käytettävissä. Mastolla olevien näyttöjen. hallinta sisältä on jo typerää. Parempi ratkaisu on vaikka Nexuksen NXR-sarja, jonka kaikilta monitoiminäytöiltä voi mastonäyttöjä hallita.
"Myös kulkuluukun päältä näytöt ovat kaikkien luettavissa ja jopa käytettävissä."
Kunnon purjeveneissä on kulkuluukuun päällä purjeiden säätököysiä. Ulkona ei kannata turhaa pitää elektroniikkaa, en laittaisi mitään Raymarinen tuotetta ulos sellaisenaan, esim St2000 pinnapilotti on kuuluisa vesiämpäri. - Lyssipojalle kysymys
1t2ty5 kirjoitti:
"Myös kulkuluukun päältä näytöt ovat kaikkien luettavissa ja jopa käytettävissä."
Kunnon purjeveneissä on kulkuluukuun päällä purjeiden säätököysiä. Ulkona ei kannata turhaa pitää elektroniikkaa, en laittaisi mitään Raymarinen tuotetta ulos sellaisenaan, esim St2000 pinnapilotti on kuuluisa vesiämpäri.Kerro lisää kulkuluukuista ja purjeiden säätököysistä.
- y543
Lyssipojalle kysymys kirjoitti:
Kerro lisää kulkuluukuista ja purjeiden säätököysistä.
Yksi kuva kertoo utveille enemmän kuin tuhat sanaa:
http://imagenes.cosasdebarcos.com/barcosOcasion/2/3/5/9/x-yachts-imx-38-73182030051452685152545056654553x.jpg - Ei plotteri
En kyllä nähnyt kenelläkään plotteria mastossa. Miten sitä sieltä käytetään?
Yllä oleva laite oli karttaplotteri eikä purjehdusmittaristo. Karttaplotteri laitetaan mahdollisimman lähelle kipparia.
- Kippari?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko kipparilla veneessä joku vakipaikka?
- C/R
Kippari? kirjoitti:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko kipparilla veneessä joku vakipaikka?
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Meidän veneessämme kippari voi olla ohjaamassa ratin takana tai auto-pilotilla ratin edessä. Hän voi olla istumassa muuallakin veneessä tai käydä keulakannella, kokkaa-massa tai jopa nukkumassa. Ohjausvastuu on tällöin annettu jollekin toiselle. Rattipylväs ei ole paras paikka ainoalle plotterille. Siinä sitä voi seurata pelkästään ratin takana olevat. Huonoin paikka taitaa olla karttapöydän äärellä oleva ainut plotteri. Sellaista Suomessa ei taida monellakaan olla. Mitä useampi kykenee seuraamaan plotteria, sitä parempi paikka. Minun mielestäni sisäänmenoaukon läheltä löytyvät parhaat paikat plotterille, oli sitten kyseessä pinna tai rattiohjaus. Sitloodan pöydässä oleva kääntyvä plotteri on myös melko hyvä.
- 134134
C/R kirjoitti:
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Meidän veneessämme kippari voi olla ohjaamassa ratin takana tai auto-pilotilla ratin edessä. Hän voi olla istumassa muuallakin veneessä tai käydä keulakannella, kokkaa-massa tai jopa nukkumassa. Ohjausvastuu on tällöin annettu jollekin toiselle. Rattipylväs ei ole paras paikka ainoalle plotterille. Siinä sitä voi seurata pelkästään ratin takana olevat. Huonoin paikka taitaa olla karttapöydän äärellä oleva ainut plotteri. Sellaista Suomessa ei taida monellakaan olla. Mitä useampi kykenee seuraamaan plotteria, sitä parempi paikka. Minun mielestäni sisäänmenoaukon läheltä löytyvät parhaat paikat plotterille, oli sitten kyseessä pinna tai rattiohjaus. Sitloodan pöydässä oleva kääntyvä plotteri on myös melko hyvä.
Paperikartta on paras, se on esim mobiili ja suurempi näyttöinen kuin kiinteä plotteri.
- Vaihtoehtoja
C/R kirjoitti:
Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Meidän veneessämme kippari voi olla ohjaamassa ratin takana tai auto-pilotilla ratin edessä. Hän voi olla istumassa muuallakin veneessä tai käydä keulakannella, kokkaa-massa tai jopa nukkumassa. Ohjausvastuu on tällöin annettu jollekin toiselle. Rattipylväs ei ole paras paikka ainoalle plotterille. Siinä sitä voi seurata pelkästään ratin takana olevat. Huonoin paikka taitaa olla karttapöydän äärellä oleva ainut plotteri. Sellaista Suomessa ei taida monellakaan olla. Mitä useampi kykenee seuraamaan plotteria, sitä parempi paikka. Minun mielestäni sisäänmenoaukon läheltä löytyvät parhaat paikat plotterille, oli sitten kyseessä pinna tai rattiohjaus. Sitloodan pöydässä oleva kääntyvä plotteri on myös melko hyvä.
Jep. Ainoa plotteri ruorimiehellä on huono idea. Meillä on Raymarinen uusi laite ruorimiehellä, mutta sitä voi katsella ja ohjata iPadeillä mistä tahansa. Vähän vanhempi Raymarine on navigointipisteessä ja sen vieressä on navigointi-pc:n näyttö. Molemmissa näkyvät myös kaikkien mittareiden datat. Toimiva systeemi, ja vielä kahdenkaan laitteen rikkoutuessa ei ole hätää. Seuraava projekti olisi virittää joku navigointinäyttö myös salongin taulu-tv:hen, niin siitä olisi helppo vaikka esitellä reittejä ja säitä koko miehistölle.
- 35y5g
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Jep. Ainoa plotteri ruorimiehellä on huono idea. Meillä on Raymarinen uusi laite ruorimiehellä, mutta sitä voi katsella ja ohjata iPadeillä mistä tahansa. Vähän vanhempi Raymarine on navigointipisteessä ja sen vieressä on navigointi-pc:n näyttö. Molemmissa näkyvät myös kaikkien mittareiden datat. Toimiva systeemi, ja vielä kahdenkaan laitteen rikkoutuessa ei ole hätää. Seuraava projekti olisi virittää joku navigointinäyttö myös salongin taulu-tv:hen, niin siitä olisi helppo vaikka esitellä reittejä ja säitä koko miehistölle.
Sopiva aurinkotuulipuuska, niin KISS periaatteen rikkovat ovat eksyksissä.
- Vaihtoehtoja
35y5g kirjoitti:
Sopiva aurinkotuulipuuska, niin KISS periaatteen rikkovat ovat eksyksissä.
Mistä tahansa syystä tapahtuvaan blackoutiin on syytä varautua.
Meillä taitaa olla peräti kolme AA-paristoilla toimivaa vesitiivistä käsi-gps:ää, sekä iso kasa AA-paristoja.
Eiköhän niillä ja paperikartoilla löydetä kotiin kovemmassakin aurinkotuulessa. :-)
Ja sitten kun paristot ovat loppuneet, siirrytään sekstanttiin. Sellainenkin on mukana. - Kehitys kehittyy
134134 kirjoitti:
Paperikartta on paras, se on esim mobiili ja suurempi näyttöinen kuin kiinteä plotteri.
Paperikarttaa ei oikeasti tarvita mihinkään.
E tarvita myöskään luotinarua, mekaanista narulokia eikä pariairoja.
Näin se vain on.
Tulevan legit reittipisteet ja matkalla olevien turvasatamien lähestymispisteet voi kirjoittaa paperille muistiin siltä varalta, että plotteri hajoaa. Sitten pääsee perille tai suojaan käsi-gps:llä.
Gps-järjestelmän pimeneminen on PALJON epätodennäköisempää kuin esimerkiksi:
- laivan alle jääminen
- liian kovaan myrskyyn joutuminen
- veneestä putoaminen
- puomin saaminen päähän
tai ties mikä asia, mitä voi sattua vesillä.
Varsinkin pidemmillä reissuilla tarkkojen karttojen pitäminen mukana on ihan tyhmää. Joku 2--3 miljoonan mittakaavassa oleva yleiskartta voi olla hauska reittien suunnittelussa, mutta kaikki muu on ihan rahastusta.
20 vuodessa paperinen merikartta häviää kokonaan, eli sellaista ei sitten enää edes saa mistään. - Molemmat hyvä
Kehitys kehittyy kirjoitti:
Paperikarttaa ei oikeasti tarvita mihinkään.
E tarvita myöskään luotinarua, mekaanista narulokia eikä pariairoja.
Näin se vain on.
Tulevan legit reittipisteet ja matkalla olevien turvasatamien lähestymispisteet voi kirjoittaa paperille muistiin siltä varalta, että plotteri hajoaa. Sitten pääsee perille tai suojaan käsi-gps:llä.
Gps-järjestelmän pimeneminen on PALJON epätodennäköisempää kuin esimerkiksi:
- laivan alle jääminen
- liian kovaan myrskyyn joutuminen
- veneestä putoaminen
- puomin saaminen päähän
tai ties mikä asia, mitä voi sattua vesillä.
Varsinkin pidemmillä reissuilla tarkkojen karttojen pitäminen mukana on ihan tyhmää. Joku 2--3 miljoonan mittakaavassa oleva yleiskartta voi olla hauska reittien suunnittelussa, mutta kaikki muu on ihan rahastusta.
20 vuodessa paperinen merikartta häviää kokonaan, eli sellaista ei sitten enää edes saa mistään.Uskon että paperikartta pitää pintansa. Reittisuunnittelu on helpointa tehdä suurella kartalla ja siitä on hyvä seurata muutakin kuin mitä plotterin pienestä näytöstä näkee kerrallaan. Eli molempi parempi.
- Lähelle vaan
Vaihtoehtoja kirjoitti:
Jep. Ainoa plotteri ruorimiehellä on huono idea. Meillä on Raymarinen uusi laite ruorimiehellä, mutta sitä voi katsella ja ohjata iPadeillä mistä tahansa. Vähän vanhempi Raymarine on navigointipisteessä ja sen vieressä on navigointi-pc:n näyttö. Molemmissa näkyvät myös kaikkien mittareiden datat. Toimiva systeemi, ja vielä kahdenkaan laitteen rikkoutuessa ei ole hätää. Seuraava projekti olisi virittää joku navigointinäyttö myös salongin taulu-tv:hen, niin siitä olisi helppo vaikka esitellä reittejä ja säitä koko miehistölle.
Jos plotteri ei ole ruorin läheisyydessä niin miten sitä käytetään? Itse ainakin haluan välillä muuttaa skaalaa nähdäkseni laajemmin alueen, samoin joskus haluan sen näyttävän esim aukolla vasta rantaan, jotta voi saada kiintopisteitä. Tuntuu oudolta että plotteri olisi enemmän muita kuin ruorimiestä varten. Ymmärrän tämän menettelyn valtamerillä, mutta meidän saaristossa plotteri pitää olla kuljettajan lähellä niin että hän voi käyttää sitä.
- C/R
Lähelle vaan kirjoitti:
Jos plotteri ei ole ruorin läheisyydessä niin miten sitä käytetään? Itse ainakin haluan välillä muuttaa skaalaa nähdäkseni laajemmin alueen, samoin joskus haluan sen näyttävän esim aukolla vasta rantaan, jotta voi saada kiintopisteitä. Tuntuu oudolta että plotteri olisi enemmän muita kuin ruorimiestä varten. Ymmärrän tämän menettelyn valtamerillä, mutta meidän saaristossa plotteri pitää olla kuljettajan lähellä niin että hän voi käyttää sitä.
Mitä useampi näkee plotterin, sitä useampi voi osallistua reittisuunnitteluun. Kun luovitaan saaristossa reittien ulkopuolella, voidaan porukalla suunnitella sopivia vendapaikkoja. Kaikki kyydissä olevat voivat käyttää plotteria ja painella In/Out-nappeja, ei ohjaajan kaikkea tarvitse itse tehdä. Ohjaaja voi keskittyä ohjaamisen ja näkee silti riittävästi missä mennään. Jos on yksin ulkona, hoitaa autopilotti tuon ohjaajan homman, itse voi silloin keskittyä navigointiin ja purjeiden säätämiseen.
- eiku lähelle
C/R kirjoitti:
Mitä useampi näkee plotterin, sitä useampi voi osallistua reittisuunnitteluun. Kun luovitaan saaristossa reittien ulkopuolella, voidaan porukalla suunnitella sopivia vendapaikkoja. Kaikki kyydissä olevat voivat käyttää plotteria ja painella In/Out-nappeja, ei ohjaajan kaikkea tarvitse itse tehdä. Ohjaaja voi keskittyä ohjaamisen ja näkee silti riittävästi missä mennään. Jos on yksin ulkona, hoitaa autopilotti tuon ohjaajan homman, itse voi silloin keskittyä navigointiin ja purjeiden säätämiseen.
Ei se noin toimi. Miehistö voi osallistua taktiikan suunnitteluun kysymällä "miten lähelle rantaa voi mennä" tai "voiko ton saaren takaa kiertää". Hyvin luonnikasta, että pinnamies sitten päättää, milloin on aika kääntyä. Eihän se haittaa, jos miehistöstä joku liikenee taktikoksi, mutta silloin on parempi, jos hänellä on tabletti kädessä siihen tarkoitukseen. Ensisijainen plotteri ruoritolppaan.
- Ääni tälle
eiku lähelle kirjoitti:
Ei se noin toimi. Miehistö voi osallistua taktiikan suunnitteluun kysymällä "miten lähelle rantaa voi mennä" tai "voiko ton saaren takaa kiertää". Hyvin luonnikasta, että pinnamies sitten päättää, milloin on aika kääntyä. Eihän se haittaa, jos miehistöstä joku liikenee taktikoksi, mutta silloin on parempi, jos hänellä on tabletti kädessä siihen tarkoitukseen. Ensisijainen plotteri ruoritolppaan.
Ääni tälle, näin minäkin ajattelen
kokemukseni mukaan se on aina likellä ohjauspistettä, korkeintaan käden mitan päässä. yllä oltiin ehdottelemassa sijoituspaikaksi mastoa. Harvemmin veneen ohauspiste on maston juuressa.
- timango
Olen tässä lueskellut kirjoittaja Vanhamin kannanottoja eri asioihin ja pannut merkille merkoisen jyrkän kannan muihin kuin ns. omiin tuotteisiin, ja mielellään vielä kalliimpaan versioon siitäkin.
Nythän asiakas lähtee aina omista tarpeistaan ja resursseistaan hankkimaan laitetta tai karttaohjelmaa. Joskus se voi olla edullisempi versio tai vaikka kokonaan muu merkkikin. Jopa ns. tuntematon merkki.
Ei vastaus voi olla: en koskaan suosittelisi asiakkaalle silver karttoja, tai kiinassa muun kuin oman lehmän suunnittelemaa laitetta.. Siinä unohdetaan asiakas ja hänen mielipiteensä kokonaan. Tulee mieleen, kun pari vuotta sitten tarvitsin käsi gps laitteen ja poikkesin Marineaan sitä etsimään. Myyjä tiesi heti asiani kerrottuani mikä laite on ainoa oikea minulle, muita (edullisempia) laitteita hän ei voinut millään suositella.
Minut ainakin karkottaa kaupasta välittömästi tällainen tietämys omista tarpeistani, minua asiassa kuulematta. Jos haluan asiantuntija-apua, se olkoon teknistä ja taloudellista informaatiota, ei omien mielipiteiden tuputtamista ja oikeaksi vakuuttelua.
Ostan edelleenkin omien tarpeideni pohjalta ja mieluumin sen edullisemman version.- 15+13
Juuri noin. Kaikki myyjät on lähtökohtaisesti vain rahanahneita kusettajia, joiden ainoa tarkoitus on vain lypsää asiakkailta mahdollisimman paljon rahaa. Kaiken lisäksi eivät vielä tiedäkkään mitään. Oikein tieto kaikesta löytyy ehdottomasti laiturinaapurilta tai keskustelufoorumeilta. Halvin ratkaisu on lisäksi aina se ehdottoman oikea.
Anteeksi jos omalla nimellä esittämäni skeptisyyteni Kiinalaistuotteita vastaan häiritsee. Kyseessä on vain oma henkilökohtaiseen kokemukseeni perustuva mielipide, eikä se edusta minkään firman näkemystä asiasta. Jos jollakinon esittää subjektiivista tietoa asiasta, niin kuulen sitä mielelläni.
Sama koskee myös karttaformaatteja. Jos satun olemaan töissä yrityksessä, joka myy kaikkia yleisimpiä elektronisia karttoja, ei se tarkoita, että mielipiteeni olisi autuaan oikea jokaisen asiakkaannäkökannalta ajatellen. Toki niitä pääsen vertailemaan ja muodostamaan oman mielipiteeni.
Samoin, kun päivittäin käpälöi elektroniikkaa pikkulaitteista suuriin, menee se minimitason raja kauemmas kuin keskivertokuluttajalla, josta voi johtua, että matolaatikon etsijälle tarjotaankin jotain ihan muuta. Synti voi koskea kyllä ihan kaikkia alalla työskenteleviä.
Ajattelin kokeilla keskustella tällä palstalla hetken aikaa ja katsoa, pystyykö täällä järkevään keskusteluun. Huonolta näyttää.- 19-25
No tämä palsta on välillä aika syvältä! Väki kirjoittaa "mitä sylki suuhun tuo", itse ollen (no, myös allekirjoittanut)nimimerkin takana. Ei montaa tarvita ja hommaa menee heti piruiluksi. Jatka ihmeessä, kyllä tuolla tiedollasi on käyttöä!
- kyl näi on
19-25 kirjoitti:
No tämä palsta on välillä aika syvältä! Väki kirjoittaa "mitä sylki suuhun tuo", itse ollen (no, myös allekirjoittanut)nimimerkin takana. Ei montaa tarvita ja hommaa menee heti piruiluksi. Jatka ihmeessä, kyllä tuolla tiedollasi on käyttöä!
Samaa mieltä 19-25: den kanssa. Räkänokat ovat vahvasti keskustelussa mukana. Toivottavasti itse en ikinä mene päästäni noin hölläksi, mielestäni jos viitsii kirjoitella mitä sattuu, ei vintissä kaikki ole ihan ok. Sen tietää kyllä itse räkänokkakin.
- Come on vanhami
kyl näi on kirjoitti:
Samaa mieltä 19-25: den kanssa. Räkänokat ovat vahvasti keskustelussa mukana. Toivottavasti itse en ikinä mene päästäni noin hölläksi, mielestäni jos viitsii kirjoitella mitä sattuu, ei vintissä kaikki ole ihan ok. Sen tietää kyllä itse räkänokkakin.
Jatka vaan Vanhami täällä. Kun sinulla on kokemusta eri laitteista, niin olisi hyvä myös jatkossa perustella hyvin oma näkökulmasi, jotta tällaiset "kotiinpäin vetämis" puheet saadaan vähennettyä. Täällä kaipaan juuri osaajien tietoa enkä niinkään virtuaaliveneilijöiden vinoilua
- seglare2
Come on vanhami kirjoitti:
Jatka vaan Vanhami täällä. Kun sinulla on kokemusta eri laitteista, niin olisi hyvä myös jatkossa perustella hyvin oma näkökulmasi, jotta tällaiset "kotiinpäin vetämis" puheet saadaan vähennettyä. Täällä kaipaan juuri osaajien tietoa enkä niinkään virtuaaliveneilijöiden vinoilua
Eikö se alkuperäinen kysymys ollutettä kestääkö tuo uusi Reiska vettä? Speksien mukaan suojausluokka on IPX7. Eli vihdoinkin aloittajalle vastaus.
- hymmm
seglare2 kirjoitti:
Eikö se alkuperäinen kysymys ollutettä kestääkö tuo uusi Reiska vettä? Speksien mukaan suojausluokka on IPX7. Eli vihdoinkin aloittajalle vastaus.
"Speksien mukaan suojausluokka on IPX7. Eli vihdoinkin aloittajalle vastaus"
Mitähän tuo lukitus sitten tarkoittaa, Roiskevesi vai upotus kestoa? - seglare2
hymmm kirjoitti:
"Speksien mukaan suojausluokka on IPX7. Eli vihdoinkin aloittajalle vastaus"
Mitähän tuo lukitus sitten tarkoittaa, Roiskevesi vai upotus kestoa?KVG... Tai suoraan; IPX 7 on yleisin suojausluokka kannettaville GPS laitteille ja tarkoittaa vedenkestävyyttä: "30 minuuttia upotettuna metrin syvyiseen veteen"
- make_3
seglare2 kirjoitti:
KVG... Tai suoraan; IPX 7 on yleisin suojausluokka kannettaville GPS laitteille ja tarkoittaa vedenkestävyyttä: "30 minuuttia upotettuna metrin syvyiseen veteen"
Suhtaudun omassa käytössä skeptisesti kosketusnäyttöön. Miten toimiihannskat kädessä, entä nakkisormilla. Ainakin tämä tabletin näpyttely on hankalaa. Lisäksi vesipisarat saattaa vaikuttaa kosketusnäytön toimintaan.
- koitahan
make_3 kirjoitti:
Suhtaudun omassa käytössä skeptisesti kosketusnäyttöön. Miten toimiihannskat kädessä, entä nakkisormilla. Ainakin tämä tabletin näpyttely on hankalaa. Lisäksi vesipisarat saattaa vaikuttaa kosketusnäytön toimintaan.
Omat kokemukset Garminin kosketusnäytöstä ei juuri tue noiden ongelmien olemassaoloa. Tabletin käyttö ei tosiaan suju nakkisormilla, plotterin kanssa ne eivät ole haittaa, ei tartte osua pieneen tekstiin. Vesipisaroiden haitta on vain urbaania legendaa. Kuivilla hanskoilla näyttö ei toimi, paitsi tietysti tarkoitukseen tehdyillä hanskoilla. Silloin kun hanskoja eniten tarttee, on hanskat vähintään kosteat ja taas toimii.
Kosketusnäyttöisen oleelliset edut ovat kosketusnäytön käytettävyys ja se, että melkein koko laite on pelkkää näyttöä. Nappulat eivät vie tilaa.
- Jpn
Hei, kovasti kritisoitiin silver karttoja ja sitä että yli 10 metrin syvyydet näkyy valkoisena. Missäs noita purjehtiessa tarttee yli 10 m syvyyksiä?
Jari- MAX KARTAT PAREMMAT
Hei Jari. Olet käsittänyt väärin silver kartoissa yli kolmen metrin syvyydet näkyy nykyjään valkoisena. Usein kolmen metrin syvyydessä on kiviä joita ei merkitty, eli ainankin minulle silverkartta hyödytön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709