Sukupuoliherpes? Voiko muka olla? ÄKKIÄ AUTTAKAA!

Pelottaaaa

Tein pari päivää sitten toisen aiheeseen liittyvän keskustelun, mutta kukaan ei vastannu siihen. Mua oikeesti pelottaa. Ensinnäkin oon neitsyt, jonka takia oon epävarma sukupuoliherpeksen mahdollisuudesta (en oo koskaan ollu missään seksuaalisessa kontaktissa pojan kanssa, en edes suudellut). Mutta pari päivää oon nyt lukenu sen oireista ja muiden kokemuksista ja sen takia pelotellu itteni hengiltä. Ja miksi tätä epäilen on se, että lukemani perusteella tauti on tullut muillekin seksiä harrastamattomille. Ja mulla on kuitenkin kehossa jo huuliherpes, joka kuulemani perusteella voi muuntua sukupuoliherpekseksi. en jaksa tähän kuitenkaan uskoa, koska huuliherpestä mulla ei ole ollut aktiivitilassa vähään aikaan (ja tartunnan itämisaika on se 3-14 päivää). Mihinkään toiseen alapään sairauteen en osaa oireitani yhdistää. Mulla siis ilmestyi pari päivää sitten alapäähän pari "paisetta", ne eivät ole rakkulamaisia, eivätkä syylämaisia. Niitä on kolme: häpyhuuten takaosassa yksi ja sisempien häpyhuulten molemmilla puolilla omat. Patit eivät ole kipeitä, mutta kosketusarkoja muuten ja niiden päältä irtoaa valkoista töhnää/limakalvoa siitä päältä/ympäriltä. Googlailun kuvien perusteella mun patit eivät näytä samalta kuin sukupuoliherpeksessä. Virtsatessa kirvelee, mutta luulen sen johtuvan vaan siitä, että siinä häpyhuulten takaosassa olevassa patissa on haavaumia, koska jos koitan nojata virtsatessa eteen päin kirvelyä ei enää ole tai se tuntuu enään todella vähän.

Mulla on myös korkeaa kuumetta ollu nytten jo useamman päivän. Oon miettiny voiko tää olla yhteydessä jotenkin tohon ja kas kummaa yksi sukupuoliherpeksen oireista on korkea kuume. Mutta sairastelu alkoi kovalla yskällä (mikä ei mun tietääkseni pitäis liittyä tähän), seuraavana päivänä tuli lämpöä, seuraavana päivänä nousi korkea kuume, sitä seuraavana tuntui kipeä "patti" häpyhuulten takana ja vasta siitä parin päivän päästä virtsatessa alkoi kirvellä. Joten nää oireet ois tullu ns. väärässä järjestyksessä. Ja miksi en oo mennyt lääkäriin, ensinnäkään en uskalla soitta sinne, koska pelkään niiden kertovan sen mitä nyt eniten pelkään ja toiseksi meiltä on matkaa terveyskeskukseen, enkä tässä kuumeessa viitsi lähteä sinne vaeltamaan yksin. Äitilleni en uskalla kertoa, tiedän, että se osais varmasti auttaa, mutta en halua huolestuttaa sitä enempää. Viime aikoina on tapahtunut jo niin paljon kaikkea pahaa. Vaikka tiedänkin, että se haluais kyllä auttaa. Muutenkin tän asian kertominen tuntuu jotenkin ahistavalta. Oon vasta 17! Ja täysin neitsyt. Sanokaa, että kyse vois olla jostain muusta. Musta ois niin väärin saada SUKUPUOLITAUTI, vaikka en oo koskaan pannu ketään, koskaan ottanu keneltäkään suihin tai edes pussannut. Jos se ois se ni miten mä muka koskaan tulevaisuudessa voisin siitä kellekään kertoa? En saa ikinä miestä, koska oon "likanen", eikä kukaan usko, että oon oikeasti neitsyt. Ja siks mun suurin haavekin jää toteutumatta: en saa koskaan lapsia kun kukaan ei halu olla mun kanssa. Täsmäiskö oireet mihinkään muuhun? Voisko kuume ja näppylät olla vaan sattumaa? Ja ne näppylät ois tullu oikeasti tyyliin hiertävistä alushoisusta tai kyseessä ois joku muu tulehdus? Nyt joku oikeasti vastaa. Mua pelottaa.

14

1791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lilianee

Voi sinua parkaa no ensinnäkin pikkuinen tieto isku sinule huuliherpeksestä ja sukuelinherpeksestä: Huuliherpes eli hsv-1 voi tarttua, jos sinulla huuliherpes siis on joskus ollut, jos joskus jotan suutelet tai annat suuseksiä ilman kondomia niin toiselle vaikka sinulla ei rakkuloita olisikaan, koska aina silloin tällöin tietämätäsi erität sitä virusta. Eli jos juuri silloin satut koskemaan huuleesi ja sitten suoraan jonkun penikseen voi hän saada tartunnan siihen. Ja sukuelinherpes hsv-2 toimii samanlailla kuin ykkönenkin eli sinulla voi olla ykkönen alapäässä ja kakkonen huulessa, mutta harvinaista olisi että olisi ykkönen huulessa ja ykkönen alapäässäkin. Nämä tarttuvat kondomista huolimatta sillä jos tartunta kohta on kondomin ulkopuolla ei kondomi suojaa mitään ja koska tarttuvat oireettominakin niin on mahdotonta tietää onko toisella herpestä paitsi jos käy lääkärissä tekemässä testin (yksityisellä kai vaan verikokeella otetaan)

Mutta nyt siis ongelmaasi, jos ja kun kerta olet neitsyt (=HYVÄ) niin olisi aika mahdotonta että sinulla siellä mitään sukupuolitautia olisi, paitsi jos omalla kädelläsi olet sen sinne tartuttanut ja koska sinulla on herpes huulessa niin olisi harvinaista että sellaisen saisit alapäähäsi itseltäsi (jos siis itselläsi on hsv1 huulessa niin voit silti saada sen kakkosen alapäähäsi jos jonkun sellaisen jolla se on kanssa seksiä harrastat.) No mutta sitten ne näpyt ihan hyvin voit kertoa äidillesi niistä ne voi olla vaan jotain hankaumia, joo mutta jos kovin vaivaa niin ihan hyvin voit käydä lääkärissäkin näyttämässä. Mutta kerro ensin äidillesi hän varmasti osaa myös auttaa sinua.

• Pelottaaaa

Kiitos sulle älyttömästi kun jaksoit vastata! Sain nyt jonkin asteisen mielenrauhan ja uskalsin jopa melkein hylätä sen herpeksen mahdollisuuden. Ja juu, mulla on siis huulessa ollut lapsesta asti tää huuliherpes (hsv1) virus. Eli ihana kuulla jos sen tartuttaminen itselleen sukupuoliherpekseksi on todella epätodennäköistä. Pitää miettiä sitä äidille kertomista ja katsoa uskallanko ottaa asiaa puheeksi. Ja jos oireet ei ala helpottaa, haavaumat paranemaan ja virtsankirvely niiden takia loppumaan meen varmaan käymään lääkärissä loppuviikosta. Tän kuumeilun ja flunssan epäilen nyt johtuvan vaan tästä liikkeellä olevasta influenssasta. Toivottavasti näin onkin ja oireet lähtisivät, eikä myöhemminkään tulis enää mitään, mistä voisin epäillä tän olleen sittenkin se sukupuoliherpes :)

• th.33

Olet voinut siirtää esim. omien käsiesi kautta sen huuliherpeksen genitaalialueellesi.

Ja sitä sanotaan genitaaliherpekseksi sitten kun se on genitaalialueella, on se sitten ykkös- tahi kakkostyypin aiheuttama herpes. Ei se huuliherpes, ykkkösen aiheuttama, kehossa miksikään kakkostyypiksi muutu itsestään.

Lääkärille nyt näyttämään kun on oireita päällä!

• lilianee
        th.33 kirjoitti:

Olet voinut siirtää esim. omien käsiesi kautta sen huuliherpeksen genitaalialueellesi.

Ja sitä sanotaan genitaaliherpekseksi sitten kun se on genitaalialueella, on se sitten ykkös- tahi kakkostyypin aiheuttama herpes. Ei se huuliherpes, ykkkösen aiheuttama, kehossa miksikään kakkostyypiksi muutu itsestään.

Lääkärille nyt näyttämään kun on oireita päällä!

kyllä siis tuokin on mahdollista mitä th.33 kertoo mutta mitä olen lukenut niin todella harvinaista että se tarttuisi myös alaskin se sama tyyppi jos on jo ylhäällä mutta ei mahdotonta. Ja kehotan siis kyllä kertomaan äidille ja lääkärillekin kertomaan että saat selville mikä on, mutta älähän nyt panikoi voi olla ihan joku perus hankaumakin lääkäri kyllä tietää

• terkkari täälläkin
        lilianee kirjoitti:

kyllä siis tuokin on mahdollista mitä th.33 kertoo mutta mitä olen lukenut niin todella harvinaista että se tarttuisi myös alaskin se sama tyyppi jos on jo ylhäällä mutta ei mahdotonta. Ja kehotan siis kyllä kertomaan äidille ja lääkärillekin kertomaan että saat selville mikä on, mutta älähän nyt panikoi voi olla ihan joku perus hankaumakin lääkäri kyllä tietää

Totta kai se sama tyyppi voi tarttua myöskin genitaalialueelle, siis niin että on ykkönen sekä ala- että yläpäässä, samoin kakkonen voi olla sekä ylä- että alapäässä. Eikä ole mitään harvinaista!

Ja ei se aina prim.tartuntana oireile rankasti. Ei kaikki mene kaikilla samalla tapaa. Toisilla saattaa herpes olla vuosikymmeniä oireeton ym.ym. Eikä kaikilla kestä paraneminen samaa aikaa, kaikilla ei uusi samoilla aikaväleillä ym.ym.ym.

Sinulla on ollut poikkeuksellisen raju tuo ensim. oireilu huuliherpeksessäsi.

Hyvä että olet menossa lääkäriin, johan tuo kuumeilukin edellyttää että kuunnellaan keuhkot ym.

• Pelottaaaa

Huomenna oon menossa käymään lääkärissä tän kuumeilun takia, koska äiti pelkää, että mulla on ollu influenssa, joka on muuttumassa keuhkokuumeeks, koska nyt viikon sairastelun jälkeen mulla on edelleen kuumetta 38,3. Siinä samallahan nää haavaumatkin selviää. Pitää vaan toivoa, ettei äiti tuu mukaan lääkärihuoneeseen, koska en haluais kertoo sille ennen kun ite tiedän onko kyseessä se herpes, on se kuitenkin sen verran henkilökohtanen asia. Mutta haavat on alkanu parantua, eikä enää virtsatessakaan satu, jonka takia epäilen sitä sukupuoliherpestä myös, koska netin mukaan siihen paranemisvaiheeseen kestäis 8-10 päivää ja mulla nää haavat on ollu vasta neljä päivää. Ja alko epäilyttää myös se kun herpeksen ensitartuntahan on se kaikista rajuin. Sillon kun sain huuliherpeksen niin se oli tosi raju ekalla kertaa. Naama täynnä niitä rakkuloita ja kaks viikkoa korkeessa kuumeessa. Jollon tän 1 tyypin virus oli mussa ekaa kertaa. Mun kohallahan kyse ois genetaaliherpeksessäkin tyypin 1 herpeksessä, jollon ne ensioireet on jo tullu, eli virus on jo tuttu mun kehossa, eli eihän sen pitäis olla toista kertaa niin rajuna. Mutta kysymällähän se huomenna selviää, toivottavasti nyt vaan saan kysytyksi!

• ...........

No herpes voi tarttua huulesta alapäähän että ihan hyvin voi olla herpes.

• Pelottaaaa

Lääkärissä selvis, että mulla on influenssa ja jälkitautina siitä tullu korva- ja poskiontelotulehdukset. Eli haavaumissa kyse on luultavasti pelkistä hankaumista, huh. Jos alkaa kuitenkin tulevaisuudessa vaivata samanlaiset haavaumat niin täytyy mennä käymään lääkärissä näyttämässä niitä. Ja sitten myöhemmin kun seksielämä alkaa tuntua ajankohtaselta niin jos epäilyttää ajatus siitä sukupuoliherpeksen mahollisuudesta kuitenkin niin voin sitten käydä gynellä niissä testeissä, etten tartuta sitten tietämättäni sitä toista osapuolta. Ihanan helpottava olo kun ehin jo epäillä yhtä sun toista! :)

• lilianee

ei gyne voi tietää, jos sinulle ei juuri silloin sitä herpes rakkulaa alapäässä ole, että onko se herpes sinulla alhaallakin, sillä ne testit tehdään yleensä verestä ja jos oireita ei ole ja sinullahan jo on kasvoissasi ollut herpes niin tottakai hsv-1 on sinulla positiivinen. Testi ei kerro että missä kohdassa kehoasi se herpes oireilee. Mutta hyvä että kävit lääkärissä:)

• hmm...

No katsoiko se lääkäri niitä haavaumia? Ottiko niistä näytteen?

Sinulla tosiaan voi olla se ykköstyypin herpes siellä genitaalialueellakin, ei sillä veren vasta-ainetestillä voida myöhemminkään selvittää että missä päin kehoa se virus on.

"Ja sitten myöhemmin kun seksielämä alkaa tuntua ajankohtaselta niin jos epäilyttää ajatus siitä sukupuoliherpeksen mahollisuudesta kuitenkin niin voin sitten käydä gynellä niissä testeissä, etten tartuta sitten tietämättäni sitä toista osapuolta. Ihanan helpottava olo kun ehin jo epäillä yhtä sun toista! :) " ????

Testeillä ei tosiaankaan voi selvittää että missä päin kehoa se virus on, vain virustyypit. Eli ellei oteta haavaumasta tai rakkulasta näytettä vaan verestä ja veritesti kertoo että on herpes, niin se ei kerro sitä että missä päin kehoa se putkahtelee esiin. Nyt se on putkahtanut yläpäässäsi (aiemmin siis), mutta olisikohan nyt sitten jo alapäässäkin?? Ellei haavaumista otettu nyt näytettä niin miksi ei otettu?

Ihan kuin et jotenkin ymmärtäisi tuota herpeksen tarttuvuutta, testausta jne. Sinuna nyt elelisin jatkossa ihan varmuuden vuoksi siten että se ykköstyypin virus on siellä alapäässäkin, ihan varmuuden vuoksi.

• .........

Näin on kuten lilianee tuossa toteaa!

• Pelottaaaa

Itekin kyllä mietin tuota, että eihän niisä testeissä myöhemmin voida selvittää, että onko se virus missä päin kehoa kun se 1-tyypin virus mulla on jo entuudestaan. Haavaumista ei otettu näytteitä, koska ne oli parantuneet itsestään jo niin hyvin, ettei näytteiden otoista ois ollut enää mitään hyötyä. Näytteethän pitäisi ottaa samantien niiden haavojen tullessa, jotta se virus varmasti näkyis siinä tuloksessa. Nyt ei kuitenkaan haavaumat enää vaivaa, pidän kuitenkin mielessä sukupuoliherpeksen mahdollisuuden ja hakeudun lääkärin luokse heti jos haavaumia tulee myöhemmin uudestaan ja pyydän lääkäriä ottamaan niistä näytteen, koska se sukupuoliherpeksen mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Sillonhan se selviää onko kyseessä herpes vai mikä. Mutta nyt viimeisimpien diagnisointien perusteella voin jatkaa elämää normaalisti, sen kummemmin asiaa miettimättä. Älkää nyt kuitenkaan käsittäkö tätä väärin. Tiedostan silti sen herpeksen mahollisuuden, mutta en jaksa asiasta turhaan stressata kokoajan kun lääkäri ei mulla mitään sukupuolitautia oo diagnosoinu.

• ---------

Np se herpes voi olla jo siellä alapäässä ja voi käydä vaikka siten ettei se koskaan enää oireile ja silti olet kantaja ja tartuttaja.

• Pelottaaaa
        --------- kirjoitti:

Np se herpes voi olla jo siellä alapäässä ja voi käydä vaikka siten ettei se koskaan enää oireile ja silti olet kantaja ja tartuttaja.

En nyt ihan ymmärrä miks te kokoajan vouhkaatte, että mulla voi silti olla se sukupuoliherpes. Tiedostan sen kyllä täydellisesti itsekin, että edelleen on se mahdollisuus, että mulla se on, mutta se on tällä hetkellä aika epätodennäköistä. Oireet poikkesivat loppujen lopuksi aika paljon herpeksestä, osa oireista puuttui kokonaan, patit katosivat vaan itsestään, eikä ne olleet rakkulamaisia, eivätkä rupeutuneet. Tiedän, että oireet voi myös olla poikkeuksellisia. Ymmärrän kyllä sen, että täytyy tiedostaa se herpeksen mahdollisuus ja niin tiedostankin. En mä nyt hyvänenaika mene ketään paneskelemaan ilman, että ilmotan sille toiselle osapuolelle, että mulla on joskus ollut pelkoa sukupuoliherpeksestä, joka osottautui silloin vääräksi, mutta voi silti olla, että sitä virusta mukanani tietämättäni kannan. Pitäähän toisen sairauden vaaroista tietää, jotta saa ite päättää haluaako sellasen kanssa seksiä harrastaa. Enkä mä muutenkaan halua itselleni mitään sukupuolitautien levittäjän mainetta. Mutta en aio siitä huolimatta istua päivästä toiseen perse tulella ja miettiä, että entä jos se olikin se sukupuoliherpes kun lääkärissä sitä ei kuitenkaan olla diagnosoitu. Jos tilanne ois ollu hälyyttävä sinne suuntaan niin varmasti oisi otettu testit ja asiaa muutenkin tutkittu siltä laidalta. Nyt sain kuitenkin ihan toisenlaisen diagnoosin, joten ainakin omasta mielestäni voin lopettaa asian murehtimisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe