Olen joskus nähnyt puomin päälle laitettavan sadekatoksen, joka on hieman parannettu malli verrattuna pelkkään kevytpeitteeseen joka sidotaan naruilla sivukaiteisiin. Tässä mallissa oli 3-4 kpl taipuisaa poikittaista lattaa, jotka antoivat katokselle sopivan kaarevan muodon ja alle hyvän seisomakorkeuden.
Olen miettinyt sellaisen ostamista tai itse tekemistä, Lattoina vaikkapa sähköasennusputket ja peitteenä kevytpeite. Ongelmana lähinnä lattojen fiksu kiinnittäminen peitteeseen.
Onko hyviä neuvoja / kokemuksia / mistä voisi ostaa valmiina?
Sadekatos puomin päälle?
17
899
Vastaukset
- 8+4
Googlella kannattaa etsiä hakusanoilla boom tent battens. Löytyy mm. Ronstanin valmis ratkaisu: http://www.ronstan.com/marine/range.asp?RnID=272
- ville*veikko
Kiitos!
Tämänmallista olen hakemassa, mutta "köyhän miehen mallina" kevytpressusta modifioituna: :
http://coverland.com.au/p_enlarged.php?id=YACH**BOMT**001_boom-tent.jpg
http://coverland.com.au/p_enlarged.php?id=YACH**BOMT**002_boom-tent.jpg
Tekisin lattataskut samanlaisesta kevytpressumateriaalista, mutta ongelmana on niiden kiinni liimaaminen varsinaiseen pressuun niin että pysyvät siinä kiinni.
Tänä päivänähän purjeetkin tehdään liimaamalla, joten tuntuisi että tähän käyttöön soveltuvaa liimalaatua löytyisi markkinoilta. Mitä liimaa suosittelette? - Bearwater
Malli Sipoo/Storören.
http://www.bearwater.fi/kauppa/retkeily/tarp-_ja_sun_valley_-katokset/
Muuten sun malli näyttää mielenkiintoiselta. ! Pikkasen iso ehkä muutta tommosen voisi käyttää talvellakin....?? - Tee-se-itse ohjeet
- sapluuna?
Kevytpeitteet on polyeteeniä tai jotain hyvin sen tapaista muovia. Ei niitä voi kotikonstein liimata. Liimatut kalvopurjeet on ihan toinen juttu. Toinen ongelma on sähköputki tukirankana, niitä ei ole tarkoitettu rakenneosiksi, eikä niillä ole juurikaan lujuutta. Ensimmäinen tuulenpuuska taittelee putket solmulle. Hyvät rangat saa vaikka Exceliltä siitä tavarasta, josta tehdään suksensauvatkin. Toinen hyvä materiaali olisi purjeentekijältä rullatavarana tuleva läpilattoihin käytetty liuska. Maksaa tietenkin enemmän kuin sähköputki, mutta ei maltaita. Mahtaako oikeasti kannattaa tehdä kertakäyttökatosta muuhun tarkoitukseen kuin malliksi sitä lopullista varten?
- ville*veikko
Kiitos vihjeistä. Ihan hyvä kommentti sapluunalta, mutta nyt olen nimenomaan hakemassa edullista ratkaisua. Käyttötarvetta on tähän mennessä ollut noin kerran kesässä ja tuulenkestävyys ei ole olennainen seikka, koska silloin ei katoksen alla viihdy kuitenkaan. Jatkuvampaan käyttöönhän tarvitaan ilman muuta parempia mutta myös kalliimpia materiaaleja.
Tietenkin jos katos osoittautuu toimivaksi ja haluan käyttää sitä useammin, voi sitten v 2.0-versiossa käyttää kalliimpia ratkaisuja.- sapluuna?
Tuulenkestävyys on yksi juttu, mutta pitäisi sen teltan kestää edes satunnainen pikkupuuska, joita kesällä esiintyy. Ei siinä ole kyse edes mistään rajusta ukkospuuskasta, vain tavallisesta pilvenreunasta. Oma kokemus muuten puomiteltan käytöstä on paljon enemmän kuin kerran kaudessa, useimmiten auringonvarjona ja joka kolmas kerta sadetta pitämään. Sateella on varsin kätevää jättää märät takit ulos ja muutenkin pitää kulkuluukkua avoimena. Ohuesta dacronista on omani ja sen alla on vilpoisaa ja valoisaa. Eikä tarvinnut edes jäykisteitä, vaan suoraan puomin päältä kaiteisiin. Ratkaisun toimivuus riippuu tietenkin veneen mitoista, mutta toimi edellisessä 30-jalkaisessakin.
- 6+20
Itse tein puomipeiton linkin tarvikkeista. Helppoa ommella kotikoneella ja sopivat lenkit sai vasaralla naputeltua. Puomipeittona toimi 2 vuotta alkoi repeillä kuin paperi mutta hinta/laatu suhde oli hyvä.
Veneen tilapäisenänä sadekatoksena voisi mennä varmaan pidempikin aika kun käyttö on satunnaista. Varsinkin jos virittelet oman kehikon niin ei siihen montaa iltaa mene kun kehikkoon on sopiva peite ommeltu.
Tavallinen sähköjohtojen asennusputki voisi toimia halvimpana runkona.
http://www.shelby.fi/catalog/articles.php?language=fi - karpon fipre
Pitkä sähköasennusputki ei kestä taivutusta juuri mitään, mutta niitä voi laittaa pari sisäkkäin.
Hiilikuitua saa nykyään erikoikoisina putkina, neliöputkina ja lattoina. Niitä myy esim. Kevra
http://www.kevra.fi/fi/Tuotteet/Hiilikuituprofiilit/Profiilit/ - myymässä
Minulla jäi yli tuollainen kuvailemasi puomiteltta. Nykyisessä veneessäni on kiinteä katos. Vilkaise sivuja ja ota tarvittaessa yhteyttä, parhaiten sähköpostilla [email protected] . Teltasta nää kuvat http://www.sailseast.de/cockpitzelt.htm
Kysyppä Lauttasaaren ProSailorista. Ostin sieltä latoilla varustetun sade / aurinko-
katoksen n 10 vuotta sitten. Hyvin on kestänyt.- Ville*veikko
Kiitos kaikista vinkeistä!
Vielä olisin kiitollinen jos joku voisi neuvoa mikä liima on paras lattataskun kiinnittämiseen kevytpressuun, molemmat siis kudosvahvistettua PVC tai polyeteenikalvoa. Loctitella näyttäisi olevan jotain...? - voi vitalis---
Hieno homma että haetaan taloudellista vaihtoehtoa. Sehän on ekologista ja auttaa pääsemään taivaaseen.
Jos on maksanut purrestaan vaikka 300 000 euroa on jo aika hankkia halpa puomipeite. Kun säästää vaikka 300 euroa on talous varmasti pelastettu.
Misä näitä persaukisia ja mitään osaamottomia purjeveneen osamakuomistajia löytyykään. Pääkaupunkiseudulta, otaksun.- eiku nivea
Mistä tällaisia tulee, jotka luulee veneiden maksavan 300 000? Ei tartte otaksua, takuulla pääkaupunkiseudun ulkopuolelta.
Eikä tartte otaksua sitäkään, ettei veneeseen voisi upottaa tuota summaa, mutta ei siihen mitään tarvetta ole.
- 8+15
Ei kyllä ole mitään järkeä yrittää tehdä tuota katosta kevytpeitteestä. Se ei kestä, ei mene pieneen tilaan pakattaessa eikä ole edes hyvän näköinen. Se ei ole edes merkittävästi halvempaa kuin sopiva kangas.
Itse lähtisin tekemään katosta jostain spinnukankaan tyyppisestä materiaalista, sitähän saa monessa värissä mm. Shelbyltä. Lattataskut tekisin ompelemalla taskut jostain helpommin ommeltavasta kankaasta; latat voisivat olla joko lattamateriaalia tai sitten sopivaa Exelin putkea; sähköputki on aivan liian löysää tavaraa tuohon käyttöön.Putken etuna olisi se, että voisit pujottaa kiinnitysnarut jäykisteputkien läpi, jolloin pääsisit eroon huonosti kestävistä purjerenkaista.
Itse asiassa, pitäisiköhän tehdä itse tuommoinen omaan veneeseen; tee sinä kevytpeitteestä. - Ville*veikko
Voin tässä vaiheessa paljastaa että olen jo menestyksellä käyttänyt pelkkää valkoista kevytpeitettä tällaisena tilapäissadekatoksena. Eli tämä on edelleenkehitelmä jo toimivasta konseptista ;-) etuna parempi kulkureitti ja seisomakorkeus.
Kangasratkaisujen ongelmana on että vesi tihkuu ompeleiden läpi ellei sitten kyllästä tai teippaa.
Kukin omalla tyylillään ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433384Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan162555Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3722488Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811720- 861385
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs69966- 74915
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.25742Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4694