Henning Mankel Isidorin tarina

Henningin erikoiset

Olen lukenut enimmäkseen vainHennig Mankelin Wallander dekkareita.
Näiden lisäksi, italialaiset kengät ja nyt Isidorin tarinan.
Miten voikin sama kirjailija kirjoittaa näin, eritavalla ja täysin erilaisista maailmoista.
Ei ollut helppoa päästä sisälle tähän toisenlaiseen aiheeseen.
Isidorin tarina tuntuu alussa suorastaan, pitkästyttävältä ja hullulta.
Karulta ja mielipuoliselta.
Vaikka onhan elämä ja ihmiset tuohon aikaan varmasti olleet juuri tuollaisia.
Hieman tuli sellainen myrskyluodon ja kapteeni Koukun sekoitustunnelma.
Mankel kuvaa elävästi, paikkoja, merta ja sen läheisyyteen syntyneitä ja siellä eläviä ihmisiä.Luettuaan puoleenväliin, alkaa eläytymään jo täysin, tähän vuosien takaiseen tunnelmaan ja karuun ympäristöön, missä Isidorin tarinassa liikutaan.
Naislukijana kyllä mielummin ohittaa ne kohdat, missä Isidor metsästää hylkeitä nuijimalla.Kuten siellä päin siihen aikaan oli, yhtenä elinkeinona tapana tehdä.Kirja on siis osittain aika karu ja raaka.Päähenkilöä käy usein jopa sääliksi. Mankel halusi selvästi kuvata hänet jotenkin yksinkertaisena ja erilaisena muihin verrattuna.Sitkeyttä ei tältä kaverilta kyllä silti puutu.
Toisaalta tästä kirjasta tuli mieleeni, se toinen lukemani Mankelin kirja Italialaiset kengät.Senkin tapahtumat sijoittuu ulkosaaristoon.
Se oli samalla tavalla erikoinen ja samalla tavalla alussa vaikutti hullulta.Ts.Kaikki kirjan henkilöt olivat mielestäni omituisia tyyppejä.Elivät ja käyttäytyivät omituisesti.

15

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mashiach

      Henning Mankell on mielestäni aliarvostettu, koska hänet yhdistetään lähes yksinomaan Wallander dekkareihin, joista osa onkin aika tusinakamaa.

      Sen sijaan miehen kirjoittamat muut teokset, kuten esim. Syvyys ja Savuna ilmaan ovat aivan mahtavia ja kerronnaltaan totaalisen erilaisia. Näissäkin silti vilahtelee tuo mainitsemasi ulkosaaristo, joka taitaa olla lähellä kirjailin sydäntä.

      Mankell on kunkku!

    • Henningin erikoiset

      Olen samaa mieltä.Monikaan ei osaa etsiä kirjailijan muuta tuotantoa.Wallander sai niin laajaa huomiota, kai siksi, koska siitä tehtiin tv.sarjakin.
      Hyviä leffoja tai sarjoja saisi kyllä Mankelin muustakin tuotannosta.
      Paljon huonompien kirjailijoiden tuotantoa päätynyt leffoiksi ja sarjoiksi.
      Kirjailijan sydäntä lähellä taitaa olla myös afrikka.Siellähän kirjailija on asunut.
      Siitä myös kirjoittanut.Mutta selvästi ulkosaaristokin hänelle tuttu ja etenkin meri.Olen huomannut hänen sivuavan usein myös suomea kirjoissaan.
      Samaa ei monien muiden pohjoismaalaisten kirjailijoiden kirjoissa huomaa koskaan.
      Mankel on etevä ja lahjakas kirjailia kyllä.

    • Mashiach

      "Olen huomannut hänen sivuavan usein myös suomea kirjoissaan.
      Samaa ei monien muiden pohjoismaalaisten kirjailijoiden kirjoissa huomaa koskaan."

      Tsot, tsot... Stieg Larssonin Millenium sarjassa viitataan useasti Suomeen. Ainakin Juha Valjakkalan Ruotsissa tekemään kolmoissurmaan viitataan. Ja Jan Guillon Hamiltoneissa viitataan Suomeen, kuten tehdään hänen Jerusalem-trilogiassaankin. Siinä muistaakseni joku jopa käy Suomessa tapaamassa jotain mökkipahasen noitaa.

      Mutta tosiaan Henning viittailee myös usein Suomeen. Tosin Syvyys -kirjassa mies menee metsään, sillä on antanut ahvenanmaalaiselle kalastajalle perisuomalaisen nimen.

    • Henningin erikoiset

      En ole Milleniumia lukenut kirjana.Leffoina katsoin.Siksipä jäänyt huomioimatta.
      Ehkä leffaoissakin oli jotakin suomeen viittaavaa.En muista tarkalleen enää.
      Stieg Larsson oli muuten yksi lempikirjailijoitani myös.Milleniumiumista tehdyt 3 leffaa(tv.sarjana nähdyt) olivat ällistyttävän hyviä.
      Mutta silti aion lisäksi lukea vielä joskus ko.trigologian.
      Jan Guillon on toistaiseksiollut minulle tuntematon.Mutta kiitos vihjeestä, ei ole kauan.

    • Mashiach

      Ehkä sekoitat Stieg Larssonin Stig Larssoniin? Ensin mainitulta ei nimittäin muita kaunokirjoja ole ilmestynytkään, kuin tuo Millenium-trilogia, sekin julkaistiin kirjailijan ollessa jo kuollut. Ja sinähän et sitä ollut lukenut?

      Mutta joo, suosittelen ehdottomasti lukemaan ko. sarjan. Miehet, jotka vihaavat naisia on todennäköisesti paras lukemani dekkari.

    • Henningin erikoiset

      Mitäs tällä kommentilla nyt haluatkaan sanoa?Mutta en todellakaan tarkoita ketään muuta, kuin milleniumin kirjoittanutta Stieg Larssonia.Enkä ole maininnut hänen kirjoittaneen muita kirjoja.Ymmärsit ehkä jotakin väärin.
      Kyse on kuitenkin tästä kirjailijasta, ei kenestäkään muusta.
      Yleensä aina luen lähes kaikki kirjat, joista on tehty elokuva tai tv.sarja.
      Niin ajattelin lukea tämänkin.2 000 sivuisen trilogian.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Stieg_Larsson

    • Mashiach

      Ehkä sitten ymmärsin jotain väärin... Niin sen täytyy olla... Sinä nimittäin kerroit, että Stieg Larsson on yksi lempikirjailijoistasi, mutta et ole lukenut yhtään hänen kirjoittamaansa kirjaa? Minusta se tuntui omituiselta. Sama kuin sanoisi, että pitää eniten pepperoni-pizzasta, mutta ei ole koskaan maistanut sitä. Tästä syystä epäilin sinun erehtyneen kirjailijasta... Olenpa ollut hölmö!

    • Henningin erikoiset

      Kirjailijan tuotannon voi aika hyvin jo arvata elokuvasta, joka on tehty kirjan pohjalta.
      Hölmö voin minäkin olla, mutta näin minä asian ajattelen.
      Ei kirjailijan ko.kirja ihan pimennossa minulta ole ollut sentään.
      Itseasiassa, minulla on ollut se kerran jo hetken käsissäni ja vilkaistuani sitä.
      Ihastuneena päätin ottaa sen joskus kokonaan luettavaksi.

      • Henningin erikoiset

        Näin ollen, voin jo siis hyvin liittää Larssonin lempikirjailijoihini.Vai enkö voi?


    • Mashiach

      Tietenkin voit. Jokainen meistä valitsee lempikirjailijansa omalla tyylillään. Itse en pysty kirjailista sanomaan yhtään mitään katsomalla elokuvia. En ole lukenut Sofi Oksasen puhdistusta, mutta katsoin siitä tehdyn elokuvan, josta pidin. En kuitenkaan voi hehkuttaa Oksasta lempikirjailijakseni.

      Oma ajatusmaailmani siis eroaa sinun ajatusmaailmastasi. Minun mielestäni kirjat ja niistä tehdyt elokuvat harvoin vastaavat toisiaan. Esimerkkinä vaikka Stephen King. Suurin osa hänen kirjoistaan tehdyistä leffoista on täyttää shaibaa. Sen sijaan kirja saattaa olla erinomainen.

      Larssonin tapauksessa leffat ovat toki hyviä. Etenkin jenkkiversio The girl with the dragon tattoo on oikein onnistunut filmatisointi.

      Silti: tarinan ja juonen lisäksi itse arvostan kirjoissa tyyliä, joilla ne on kirjoiettu, kielen rikkautta yms. muita teknisiä seikkoja.

      • Henningin erikoiset

        Ei voi tietenkään luottaa siihen, että ihan AINA kirjatkin olisi hyviä, jos on nähnyt kirjansa pohjalta tehdyn hyvän elokuvan tai tv.sarjan.Mutta aika usein ovat samanlaisia.
        Sofi Oksasen tuotantoon en jostain syystä halua edes tutustua.En elokuvina, enkä kirjoina.
        Mutta, olen lukenut Mankelin Wallanderit ja nähnyt tv.sarjana ja ihan ovat samanlaisia.Koska näin tv.sarjat ensin ja luin kirjat vasta sen jälkeen.
        Lukiessani kirjan henkilöt esiintyivät mielessäni tv.sarjassa nähdyin näyttelijöiden kasvoin.Ne vaan olivat syöpyneet niin muistiini.
        Samoin kotimainen Väinö Linnan täällä pohjantähden alla.Olen katsonut Edwin Laineen ja Timo Koivusalon versiot.Olen lukenut myös tpa trilogian.
        Eikä ne eroa tekstin tapahtumista paljoakaan.


      • Henningin erikoiset
        Henningin erikoiset kirjoitti:

        Ei voi tietenkään luottaa siihen, että ihan AINA kirjatkin olisi hyviä, jos on nähnyt kirjansa pohjalta tehdyn hyvän elokuvan tai tv.sarjan.Mutta aika usein ovat samanlaisia.
        Sofi Oksasen tuotantoon en jostain syystä halua edes tutustua.En elokuvina, enkä kirjoina.
        Mutta, olen lukenut Mankelin Wallanderit ja nähnyt tv.sarjana ja ihan ovat samanlaisia.Koska näin tv.sarjat ensin ja luin kirjat vasta sen jälkeen.
        Lukiessani kirjan henkilöt esiintyivät mielessäni tv.sarjassa nähdyin näyttelijöiden kasvoin.Ne vaan olivat syöpyneet niin muistiini.
        Samoin kotimainen Väinö Linnan täällä pohjantähden alla.Olen katsonut Edwin Laineen ja Timo Koivusalon versiot.Olen lukenut myös tpa trilogian.
        Eikä ne eroa tekstin tapahtumista paljoakaan.

        Ainiin!Itse arvostan kirjoissa mm. sitä, että kirjailija osaa kuvata elävästi ihmiset ja ympäristön ja ajan.Mutta ei kuitenkaan liikaa.Sellaisiakin on, jotka jäävät liikaa selittelemään näitä.Se jos mikään auttaa eläytymään lukemaansa.


    • Mashiach

      Aika pyhälle maalle astut... nimittäin katsomalla Laineen ja Koivusalon elokuvia ei saa minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka hieno teos Täällä pohjan tähden alla on - upein lukukokemukseni koskaan...

    • Henningin erikoiset

      Samoin.Tpa oli Yksi hienompia lukukokemuksia.Hitaasti nautiskellen luin, mutta loppui mokoma siltikin liian äkkiä.
      Kyllä elokuvissa oli aika pitkälle ihan samat repliikit ja tapahtumat kuvattu kuten kirjassakin.Ärsytti vaan pieleen menneet roolivalinnat.
      Molemmat elokuvaversiot tosin päättyivät ihan eri tavalla kuin kirjassa.

      • H.e

        Mutta kyllä elokuvista sai käsityksen millainen kirjailija Väinö Linna on.
        Linnalla oli ihmeellisen hieno kyky kuvata erilaisia ihmistyyppejä.
        Etenkin kun on katsonut tuntemattomankin.Lukenut en ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe