Nyt mun uusi parveke möllöttää tossa tyhjänä ilman mitään, mutta kohta on kevät ja kesä. Miten saisin parvekkeestani ihanan ja viihtyisän paikan? Mitä kasveja?
Minkälaiset huonekalut sinä valitsisit parvekkeellesi kaupunkialueella? Puuta, muovia, metallia, mitä?
Lasitettu parveke - miten tehdä ihana "kesäpuutarha"?
31
982
Vastaukset
Mulla on parvekkeella kolmen istuttava sohva, kukkapöytiä, sekä kaksi puulaatikkoa
pikkutavaroiden säilytykseen. Niiden päällä voi myös istua. Kokoon taitettava ns. puutarha pöytä.- kk-llll
Minulla on kokoontaitettava sänky, kesällä saatan nukkuakin siellä. Parveke on iso, on myös kaksi punottua tuolia ja lasipöytä. Kukkia en laita, olen kesät enimmäkseen mökillä, ei tarvitse kukkien takia tulla kylille kastelemaan.
Kynttilälyhtyjä on, poltan pimeän aikaan kynttilöitä. Jos viitsin otan mökiltä mukaan yrttejä ruukussa, jos viivyn kaupungissa pidempää. - Kaupunkilainen
Meillä on puiset tuolit ja pöytä, puutarhakalusteita alunperin. Parveke ei kuitenkaan ihan vastaa sisätilaa, koska lämpötila ja kosteus vaihtelee.
Yksi loistohankinta parvekkeelle oli "kokolattiamatto". Se on mukavan tuntuinen paljaalle jalalle, ei kolise niin kuin ritilät ja kestää sateen, pakkasen ja auringonpaisteen. En muista merkkiä, mutta tämäntyyppinen se on:
http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/terassimatto--ruskea-lev1-33m
Lisäksi parvekkeella on vaatteiden tuuletusteline ja yksi iso viherkasvi ruukussa. Kesällä laitan sinne vielä yrttejä pitkään laatikkoon.- Pirre*
Mieki olen ajatellut hankkia tuollaista kertomaasi mattoa parvekkeelle, - vaikka tuo nykyinenkin matto on ihan mukava jaloille kun se on sitä muovi-kangaskudemattoa ja yhtäläisen iso, mutta on vähän liian hyvä parvekematoksi, kelpaisi sisätiloihinkin.
- -------------------
parveketta EI kannata kalustaa umpeen, kaikki liika ROINA on vain pahasta, aikoinaan kun ostin uuden asunnon erehdyin ostamaan pöydä ja pari tuolia parvekkeelle , aion hävittää kaikki, parveke tila pitää olla siisti ei umpee kalustettu,
- Kaupunkilainen
Ei tietenkään umpeen, mutta mitäs sillä tyhjällä parvekkeellakaan tekee? Täytyyhän siellä sen verran kalusteita olla, että siellä pystyy esimerkiksi syömään ja lukemaan.
- tilaa hengittää
tuo on totta, ei liikaa kalusteita ja kaikki roina pois
Osta ja laita parvekkeen lattialle iso pullo lasinpesu-nestettä.
H.- Tase pappa
Meillä on parvekkeella pari puulaatikossa kasvavaa n. metrin korkuista Tuijaa ja yksi tumma Sypressi. Antavat kivasti pehmeyttä ja väriä autiolle parvekkeelle talvella.
Kun kasvavat liian suureksi, siirrämme ne mökkitontille ja uudet kasvit parvekkeelle. Ei tule kalliiksi.
Kesällä yksi Kelloköynnös peittää vihreään vaippaansa koko parvekkeen, antaen varjoisan hämärän muutoin polttavalle parvekkeelle.
Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Mielikuvitusta kehiin.- Pirre*
Tulisikohan tuo tuja esim. toimeen parin - kolmen viikon mökkireissun, vaikka onhan niitä alta kastelevia ruukkuja isojakin...
Mie ajattelin että ostan turvesäkin ja viillän sen keskelle aukon ja istuta siihen perunan juhannus potus, ja jotain salaattia..mutta katotaan ny..:) - Tase pappa
Pirre* kirjoitti:
Tulisikohan tuo tuja esim. toimeen parin - kolmen viikon mökkireissun, vaikka onhan niitä alta kastelevia ruukkuja isojakin...
Mie ajattelin että ostan turvesäkin ja viillän sen keskelle aukon ja istuta siihen perunan juhannus potus, ja jotain salaattia..mutta katotaan ny..:)Pirre kokeileminen on kivaa// Meillä on tuijat noin 40x40x40 senttisissä jaloilla varustetuissa painekykkästetyissä laatikoissa, istutettuina kylmälaukkuihin.
Kylmälaukun pohjalla on pari tuumaa lega-soraa. Reunalta johtaa muovinen kasteluputki Legasoraan asti.
Tuijien juurille voit syksyllä laittaa kanervia väriläiskiksi.
Itse suosin Timantti-Tuijia, niiden tasaisen kartiomaisuuden vuoksi.
Mainiosti kestää Tuija pari viikkoa kastelematta.
Styrox-seinät takaavat senkin, ettei juuristo jäädy talvellakaan.
Tuosta Sypressistä, oikein kaunottaresta, en tiedä vielä, kestikö talvea.
Ainakin näyttäisi kestäneen. No-tulipahan ainakin kokeiltua. - Pirre*
Tase pappa kirjoitti:
Pirre kokeileminen on kivaa// Meillä on tuijat noin 40x40x40 senttisissä jaloilla varustetuissa painekykkästetyissä laatikoissa, istutettuina kylmälaukkuihin.
Kylmälaukun pohjalla on pari tuumaa lega-soraa. Reunalta johtaa muovinen kasteluputki Legasoraan asti.
Tuijien juurille voit syksyllä laittaa kanervia väriläiskiksi.
Itse suosin Timantti-Tuijia, niiden tasaisen kartiomaisuuden vuoksi.
Mainiosti kestää Tuija pari viikkoa kastelematta.
Styrox-seinät takaavat senkin, ettei juuristo jäädy talvellakaan.
Tuosta Sypressistä, oikein kaunottaresta, en tiedä vielä, kestikö talvea.
Ainakin näyttäisi kestäneen. No-tulipahan ainakin kokeiltua.Tuota sypressiä pitäisikin kokeilla myös, oisi sitten joulukoristekuusi samassa :)
Timanttituijia meillä oli ok -talomme pihoilla, ja sitä rehevämpikasvuista tuijjaa myös..nyt on tämä vakituisen asumisen piha kutistunut tuohon parvekkeeseen, joten kasvit sitä myöten.
Ja kiitos tase tuosta styroksi vinkistä, empä varmaan oisi älynnytkään muuten..:)
- Pirre*
Meillä on rottinkiset korituolit, ja lasipintainen pöytä sekä muovikuteinen iso matto, on siellä iso kukkaruukkukin, vaan en tiedä viitinkö siihen nyt mitään istuttaa, kun ne on hankalia hoitaa jos ei kokoaikaa ole kotona..viiti kettää vaivat niihen tähen.
- Rosamundia ruukkuun
Laita peruna. Kukkaruukkuun. Taikaksi jos teitä on kaksi. Rakkauden hedelmät.
- Pirre*
Rosamundia ruukkuun kirjoitti:
Laita peruna. Kukkaruukkuun. Taikaksi jos teitä on kaksi. Rakkauden hedelmät.
:/ just joo..:))
- Komea kesäkämppä
Parisänky ja yöpöytä, jalkalamppu. Siinä on huoletonta nauttia.
Näin minulla. Ei ole pienempää kuin parisängy. Onhan se iso mutta komea. Kuten minäkin olen ja parveke. Mihin aikaan päivästä on aurinkoa? Aamu, päivä vai ilta? Tai yö?? :)) Se sanelee sun kasvit.
- * * * * *
Suomalainen turakainenhan menee Ikeaan ja ostaa yacca palmun pätkän ja tökkää sen ruukkuun ja siinä on hänen kesäkasvi.
Jokaiselle suomalaiselle suosittelen kuitenkin kaktusta, koska suomalainen unohtaa kuitenkin hoitaa ja kastella kuin korkeintaan kusemalla.
Kaverini vaimo on ymärtänyt Hiilidioksiidin merkityksen.
Kaveri vetää pikku-sikaaria ja minä sätkää.
Hyvä että mahdumme sekaan.
Läyskänsä teki fiksumman vanhuus-pilkkaamisen.
Keittää aikasti laihaa Kahviakin.
"rahaa ei ole oikein Kahviinkaan? Pitäisikö hakea Ikeasta ohuempi lastulevy keittiöön?"
H.- OMAVARAINEN PÄÄ!
Siis jumakautta onko vielä 60 ikäisissäkin uusavuttomia, ettei osaa omaa parveketta laittaa ilman ulkopuolista apua tai sisustuslehtien linkkejä????????????????
Potta ja likaämpäri ja jakkara. Modermia. Taiteellista. Räsymatto.- pönttö pipi
Mitä riehut? Jos et parempaan pysty olisit vaiti. Hyvä keskustelunaihe kuten huomaat, sinun vastauksesi kuuluu huuhaa palstalle.
Viihdy siell' ;DDDDD pönttö pipi kirjoitti:
Mitä riehut? Jos et parempaan pysty olisit vaiti. Hyvä keskustelunaihe kuten huomaat, sinun vastauksesi kuuluu huuhaa palstalle.
Viihdy siell' ;DDDDD"pönttö pipi"
Hyvinhänhän hän sopeutuu tähän vanhus-provoon?
Enemmän minä nauran muille.
H.- Pirre*
hunksz kirjoitti:
"pönttö pipi"
Hyvinhänhän hän sopeutuu tähän vanhus-provoon?
Enemmän minä nauran muille.
H.Mikä ihmeen provo, ja vaikka oisikin on ihan kiva aihe, voisit nyt joskus olla napisematta.
Pirre* kirjoitti:
Mikä ihmeen provo, ja vaikka oisikin on ihan kiva aihe, voisit nyt joskus olla napisematta.
"Pirre*"
Sanopa se, mistä me mitään tiedämme.
Oletetaan vaan.
H.
- TämmöneTäti
Joo! Hei! Täällä uusavuton parvekkeensisustaja! Nuo kivilattiat on niin kylmät, mutta ehkä laittaisin niille puulaattoja - eivät taida valmiit olla sopivan kokoisia - tai räsymattoja.
Lukaisin vinkkinne läpi pikaisesti ja innostuin noista perunoista. Tomaatteja haluaisin löytää sellaisia todella isoja. Entä saisinko auringonkukkia kasvamaan. No katsotaan. Joku vihjaisi, että keinokukkia kandeis laittaa oikeiden joukkoon jotta tulee hyvännäköistä. Kiinostaisi sekä omena- että päärynäpuu ruukussa! Kokemusta kellään?
Ikeassa olis sellaisia muutaman kympin hyllyjä, jotka olisivat erinomaisia parvekkeelle -mausteita ja ruukkukukkia. Kynttilöitä lyhdyissä ja kivoiss viinapulloissa, entäs musta kynttelikkö kattoon - mull olis?
Huonekaluiksi haluaisin valkoiset muoviset. Mutta niitä ei enää ole pariin vuoteen ollut helppo saada. Niihin mulla olisi oranssit istuintyynyt.
Mietitään tätä aihetta. Jos keksitte jotain kivaa - tai mä - niin laitetaan kuvia miten hommat edistyy. Nokia C2-01 kännykameralla saa tosi hyviä kuvia. Otetaan partseistamme sitä mukaan kun kevät etenee ja parvekkeet kaunistuu. Kuva talvisesta, kurjan näköisestä parvekkeesta, on kanssa ihan paikallaan. - TämmöneTäti
No nyt ei sit kukaan oo kommentoinut enää mitään. Paniko joku teille jauhot suuhun? Täällähän oli hyviä vastauksia ja vinkkejä. Mä meinaan todellakin laittaa tota rosamund-potaattia ja ehkä porkkanaa. Yacca-palmut Ikeasta on kans hyvä ehdotus kuten myös kaktukset.
Parisänky ja jalkalamppu olisivat hyvät, mutta kun edessä on parkkipaikka ja aika hirveästi trafiikkia koko ajan.
Ihan kahvilankin voisi tohon perustaa. Tulisittekos kahville ihan porukalla? - kasvit
20 m2 on minulla lasiovet ympäri, toisella puolella suurempi alue lisänä purot ja vesi putous kala-allas. Palmun sahasin pois se oli kasvuhuoneessa 20m2 sekin nyt on vain hyvin suuri yönkuninnigatar ja siksi lämpö koko ajan on myös eteläafrikkalaisia kasveja.
Ulko paikka lasineen siellä on vanhoja sohva kalusteita joita hon haluaa pois saa nähdä kun kevät tulee pidän makoilla kun nahka on kuuma.
PS huono kieli, anteeksi. - WannabeMarthaS.
TämmöneTäti, miten käytät parveketta? Se sanelee kasvivalintojakin. Jollei siellä oleskele, on turha laittaa kukkivia ja paljon hoitoa vaativia kasveja.
Itselläni suurehko lasitettu parveke, jossa perus puiset 2 tuolia ja pöytä, tiikkitaso, pari päällekkäin menevää jakkaraa. Kasveja vaihtelen fiiliksen mukaan. Nyt vielä talvi-istutukset mutta aion laittaa kevääksi/kesäksi istutuslaatikon, johon muutaman amppelitomaatin, yrttejä. Meillä parveke on todella kuuma ja olemme paljon poissa, joten en laita juurikaan kukkia tai jos laitan, ne eivät viihdy.
Olen suosinut yksinkertaista linjaa/valkoisia kukkia/saviruukkuja. Nyt talven lattialla on ollut mustan parvekematon päällä ihana vanha värikäs räsymatto, värikkäitä lyhtyjä ja torttupeittoja/lampaantaljaa/tyynyjä.
Oletko jo sisustanut parvekkeesi kevätkuntoon? - parvekefani
Mie kasvatin viime kesänä pottuja saavissa parvekkeella,syötiin juhannuksena uudet potut.Olihan mukava kokeilla,mut vie tilaa joten en rrupee tälle kesälle puuhaan.Mulla on parvekeella 2 aurinkotuolia ja pieni pöytä,tuulletusteline ja kesäksi laitan korkeitaan 5 kukkaa joita vaalin koko kesän.Minun mielestä kannattaa miet iä tmitä haluaa omalta pervekkeelta.Minä otan useasti kesä aikaan päiväunet aurinkotuolissa.Ostin laadukkaa ,helppokäyttöiset tukevat tuolit.Saunan jälkeen istun vilvoittelemassa iltaisin,aamukahvit juon aina parvekkeella.Kalusta parveke omien tarpeiden mukaan.hyvää kesää ja nauttikaa lämmöstä
- hevat
Ostin rottinki tuolit ja pienen pyören rottinkipöydän ,,, jossa lasinen pöytäosa...
Paljon tekokukkia ,koska kesät olen mökillä. myös on matalakaapisto,jossa pikkutavaroita pidhttp://www.youtube.com/watch?v=le0_hzOmGvAän.
kesällä sekä talvella kaunis.... - Hannele*
Ei valkoista pöydän kantta, häikäisee auringonpaisteella, metallisit huonekalut kuumuvat auringosta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819