Eilen minulle määrättiin betasalpaajia, Propral 10mg. Aion käyttää lääkettä 5 krt/vko, joka arkiaamu 10 mg, eli siis viikossa yht. 50 mg, tarvittaessa ehkä vähän enemmänkin.
Ajattelin, että voiko tästä seurata mitään haittavaikutuksia pidemmällä ajalla?
Tietääkseni käyttämäni määrä on aika pieni, vai..?
Huomasin tänään, että ahdistusta tuo lääke ei juurikaan poista, mutta käsien tärinän kylläkin ja samalla sydän ei pumpannut enää niin lujaa kuin ennen.. En tuntenut mitään väsymysoireita yms, mutta kun otin lääkkeen klo 9, niin klo 9.30 minulle tuli kuuma ja tunsin, kuinka sisälläni liikkuivat "kuumat aallot" ja n. klo 10 minulle tuli vähän vilu. Sen jälkeen kaikki sujui ihan normaalisti...
Tämä päivä sujui huomattavasti paremmin kohonneen itseluottamuksen ja lääkkeen myötä. Mutta pelkään aivan helvetisti sitä, että jään lääkkeeseen koukkuun ja sitten mun pitää joka päivä ottaa sitä...!??!? Ja sitäpaitsi oon hirveen nuori vielä, 17-vuotias.. Mutta ainakaan tällä hetkellä en koe sitä välttämättömänä, että esim. viikonloppuisin täytyisi ottaa lääkettä, ainoastaan arkiaamut ovat välttämättömät.
Kertokaa KAIKKI mahdolliset haittapuolet tästä lääkkeestä, haluan tietää!!
Minkä takia tämä vaarattomaksi väitetty lääke on sitten hirveä tabu? Monet mielummin kärsii jännittämisestä kuin turvautuu tähän lääkkeeseen..? Henk.koht. minulla elämässä on jälleen toivoa, kiitos lääkkeen :)
Mutta, miksei lääke poista niskan jäykkyytä /pään tärinää jännittämistilanteissa? Tuo on suorastaan rasittavampi vaiva kuin itse jännittäminen...
Kysymys Propralista
9
3689
Vastaukset
- B D
Miksei Propral vaikuta yhtään ahdistukseen?
Käytään lääkettä tilannekohtaisesti.. Okei, fyysiset oireet ovat poissa, mutta etenkin sen tilanteen alussa, jota suuresti pelkään/jännitän, olen varsin ahdistunut ja haluaisin paeta paikalta. Sitten, kun tilanne pääsee "vauhtiin", niin olen täysin rento... ÄRSYTTÄVÄÄ.
Minulla menee itsetunto juuri tuohon tilanteen alussa olevaan ahdistukseen... Miten sen saisi pois?? (Kyse on kahvikuppineuroosista..)- ahdistus
Ahdistuksen tunne kertoo sinulle, että koet olosi
turvattomaksi ja epävarmaksi. JÄnnität siksi, että haluat piilottaa tuon tunteen. Anna itsellesi
lupa kokea itsesi juuri niin epävarmaksi kuin koet ja katsopa mitä seuraa...
Ahdistuksesta ei pääse piilottamalla ja poistamalla vaan kohtaamalla ja hyväksymällä se omaksi, vaikkakin kiusalliseksi, tunteeksesi.
Mitään pahaa ei tapahdu vaikka jännitätkin... - Minä
ahdistus kirjoitti:
Ahdistuksen tunne kertoo sinulle, että koet olosi
turvattomaksi ja epävarmaksi. JÄnnität siksi, että haluat piilottaa tuon tunteen. Anna itsellesi
lupa kokea itsesi juuri niin epävarmaksi kuin koet ja katsopa mitä seuraa...
Ahdistuksesta ei pääse piilottamalla ja poistamalla vaan kohtaamalla ja hyväksymällä se omaksi, vaikkakin kiusalliseksi, tunteeksesi.
Mitään pahaa ei tapahdu vaikka jännitätkin...ei ole ahdistus lääke. Poistaa ainoastaan käsien vapinan ja sydän lyö hitaammin.
- minävaan
propraalista ei tule riippuvaiseksi.
- Ovidiu
...itselläni on lievä hikoilu n. 15 min lääkkeen ottamisesta. Se menee ohi nopeasti. Käytän 40 mg x 1-3 päivässä. Annoksesi on todella pieni!
- liinatyttö
Minä sain propralia ekan kerran 16-vuotiaana, kun kärsin kahvikuppineuroosista ja esitelmien jännittämisestä. Minulla proprali aiheutti haittapuolina hengityksen pihinää (kärsin lievästä astmasta), kylmenneet kädet ja jalat ja väsymystä. Käytin satunnaisesti propralia lähes 10 vuotta, kunnes juuri se ahdistava olo joka liittyi jännittäviin tilanteisiin alkoi paisua liian isoksi, aloin saamaan paniikkikohtauksen omaisia oireita. Menin lääkärille, vaikka vatvosin sitäkin n. 2 vuotta, koska pelkäsin mennä puhumaan tästä asiasta lääkärille. Nyt olen tavattoman tyytyväinen että menin lääkärille, koska sain sieltä masennuslääkereseptin (seroxat, vaikken olekaan masentunut-->auttaa jännitysoireisiin) sekä mietoa rauhoittavaa lääkettä beetasalpaajaa, joka ei vaikuta astman kanssa haittaavasti, kuten propral (orloc, ei kuitenkaan ole aivan yhtä tehokas jännitysoireisiin kuin propral). Olen huomannut että tuo masennuslääke poistaa sen hirveän etukäteispelon, joka liittyy esim. ruokailutilanteisiin, rauhoittava vie pois sen ahdistuneen tilan ja auttaa ainakin minulla tehokkaasti myös esim. juuri tohon pään tärinään/niskan jäykkyyteen ja käsien vapinaan ja beetasalpaaja vie pois kiivaan sydämen jumputuksen. Kolme lääkettä siihen sitten tarvitaan että pystyn selviytymään ruokailutilanteista muiden kanssa. Näiden avulla oloni on rentoutunut, mutta ei kuitenkaan väsynyt tai poissaoleva, jota aluksi pelkäsin. Onneksi tuota rauhoittavaa ei ole tarvinnut ottaa kuin 2-3 kertaa viikossa, koska siihen voi jäädä riippuvaiseksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle. Tietysti ainahan se on parempi, jos pystyt selvitymään tuon propralin avulla pelkästään!!
- B D
liinatyttö kirjoitti:
Minä sain propralia ekan kerran 16-vuotiaana, kun kärsin kahvikuppineuroosista ja esitelmien jännittämisestä. Minulla proprali aiheutti haittapuolina hengityksen pihinää (kärsin lievästä astmasta), kylmenneet kädet ja jalat ja väsymystä. Käytin satunnaisesti propralia lähes 10 vuotta, kunnes juuri se ahdistava olo joka liittyi jännittäviin tilanteisiin alkoi paisua liian isoksi, aloin saamaan paniikkikohtauksen omaisia oireita. Menin lääkärille, vaikka vatvosin sitäkin n. 2 vuotta, koska pelkäsin mennä puhumaan tästä asiasta lääkärille. Nyt olen tavattoman tyytyväinen että menin lääkärille, koska sain sieltä masennuslääkereseptin (seroxat, vaikken olekaan masentunut-->auttaa jännitysoireisiin) sekä mietoa rauhoittavaa lääkettä beetasalpaajaa, joka ei vaikuta astman kanssa haittaavasti, kuten propral (orloc, ei kuitenkaan ole aivan yhtä tehokas jännitysoireisiin kuin propral). Olen huomannut että tuo masennuslääke poistaa sen hirveän etukäteispelon, joka liittyy esim. ruokailutilanteisiin, rauhoittava vie pois sen ahdistuneen tilan ja auttaa ainakin minulla tehokkaasti myös esim. juuri tohon pään tärinään/niskan jäykkyyteen ja käsien vapinaan ja beetasalpaaja vie pois kiivaan sydämen jumputuksen. Kolme lääkettä siihen sitten tarvitaan että pystyn selviytymään ruokailutilanteista muiden kanssa. Näiden avulla oloni on rentoutunut, mutta ei kuitenkaan väsynyt tai poissaoleva, jota aluksi pelkäsin. Onneksi tuota rauhoittavaa ei ole tarvinnut ottaa kuin 2-3 kertaa viikossa, koska siihen voi jäädä riippuvaiseksi. Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle. Tietysti ainahan se on parempi, jos pystyt selvitymään tuon propralin avulla pelkästään!!
Kyllä tämä viikko on sujunut varsin mallikkaasti ja mukavasti Propralin ansiosta.
Päivä päivältä ennen ruokailutilannetta ahdistukseni on vähentynyt, sillä itsetuntoni on kohentunut. Ainut vaiva ruokailutilanteissa on yhä se pään jäykkyys, jota Propral ei näytä poistavan. Mutta esimerkiksi tänään pystyin nauttimaan pitkästä aikaa ruokailusta ja tilanne oli suorastaan miellyttävä; ruokailun jälkeen olin aivan helvetin tyytyväinen itseeni.
Mutta esitelmätilannetta en halua edes kuvitella...Pelkään sitä päivää yli kaiken, kun/jos sellainen tilanne eteeni sattuu...
Otan Propralia aina aamuisin n. klo 9. Minkätakia ennen sitä herätessäni oloni on kauhean ahdistunut, mutta heti Propralin jälkeen ahdistus katoaa koko päiväksi ja vaikka sen vaikutuksen pitäisi kestää vain muutamia tunteja, niin mulla
on iltaisinkin tosi rento olo..
En tosin halua todellakaan käyttää Propralin lisäksi mitään muuta lääkettä, sillä pelkään jääväni koukkuun.
Miten eroavat propral 10mg ja 40mg?
Onko mahdollista, että jos pitemmän aikaa käytän tuota lääkettä 10 mg annoksella, niin elimistöni tottuu siihen ja rupeaa vaatimaan lisää?
Tuo on pahin pelkoni..
Ja sitten mun kannattaa varmaan unohtaa toiveet juontajan/muusikon urasta tämän jännittämisen takia? vai vieläkö mulla on toivoa jäljellä, vaikka satunkin olemaan tällainen jännittäjä? - Kooma
B D kirjoitti:
Kyllä tämä viikko on sujunut varsin mallikkaasti ja mukavasti Propralin ansiosta.
Päivä päivältä ennen ruokailutilannetta ahdistukseni on vähentynyt, sillä itsetuntoni on kohentunut. Ainut vaiva ruokailutilanteissa on yhä se pään jäykkyys, jota Propral ei näytä poistavan. Mutta esimerkiksi tänään pystyin nauttimaan pitkästä aikaa ruokailusta ja tilanne oli suorastaan miellyttävä; ruokailun jälkeen olin aivan helvetin tyytyväinen itseeni.
Mutta esitelmätilannetta en halua edes kuvitella...Pelkään sitä päivää yli kaiken, kun/jos sellainen tilanne eteeni sattuu...
Otan Propralia aina aamuisin n. klo 9. Minkätakia ennen sitä herätessäni oloni on kauhean ahdistunut, mutta heti Propralin jälkeen ahdistus katoaa koko päiväksi ja vaikka sen vaikutuksen pitäisi kestää vain muutamia tunteja, niin mulla
on iltaisinkin tosi rento olo..
En tosin halua todellakaan käyttää Propralin lisäksi mitään muuta lääkettä, sillä pelkään jääväni koukkuun.
Miten eroavat propral 10mg ja 40mg?
Onko mahdollista, että jos pitemmän aikaa käytän tuota lääkettä 10 mg annoksella, niin elimistöni tottuu siihen ja rupeaa vaatimaan lisää?
Tuo on pahin pelkoni..
Ja sitten mun kannattaa varmaan unohtaa toiveet juontajan/muusikon urasta tämän jännittämisen takia? vai vieläkö mulla on toivoa jäljellä, vaikka satunkin olemaan tällainen jännittäjä?Kyllä elimistö tottuu jossain määrin Propraliin jolloin voi olla että tarvitset samaan vaikutukseen hiukan enemmän ainetta kuin nykyisin mutta SO WHAT?? Kuinka se nyt voi olla suurin pelon aihe? Itse otan rytmihäiriöiden vuoksi aamuisin 80mg ja toisinaan iltapäivällä 40mg lisää. Mitä ihmeen pelättävää siinä nyt voi olla jos jonkin lääkkeen määrä hiukan muuttuu?
Ero 10mg:n ja 40mg:n välillä on luonnollisesti nelinkertainen.
Lääkärini muuten kertoi että esim. urheiluampujat käyttävät Propralia vakauttamaan tähtäystä...
- Minääääh.
Propraliin ei jää riippuvaiseksi, paitsi korkeintaan psyykkisesti "riippuvaiseksi". Ja 10mg on TOSI vähän. Ite syön 40milligrammasia, kork.3 kertaa päivässä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1103277GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831172
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531112Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351062- 60978
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27890- 67878
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872