Onko lääkkeitä pakko syödä

hjkjkk7

En tahdo syödä enää lääkkeitä koska sivuvaikutuksia on niin paljon ja ne kasvattavat psykoosia, lääkkeille olen muutenkin yliherkkä aina ollut. Jos oletetaan että 20v nainen joka on puoli vuotta sitten sairastunut psykoosiin mutta ei todennäköisesti skitsofreniaan ja joka ei läheisten kertoman mukaan ole vakavasti sairas eikä vaarallinen tai itsetuhoinen niin olisiko lääkkeitä tällöin pakko jatkaa? Tällä hetkellä opiskelen ja elämässä ei ole mitään kriisejä, nautin elämästäni ja harhani ovat viimeaikoina vähentyneet silloinkin kun olen jättänyt lääkkeen syönnin. Tiedän niiden vaaroista sen verran etten haluaisi pilata aivojani ja kehoani niillä loppuiäkseni. Olen yrittänyt laskea monta kertaa lääkitystä mutta vieroitusoireet ovat olleet aina sitä luokkaa että takaisin lähtöpisteeseen olen palannut. Tuntuu että minulla on oman sairauteni lisäksi jokin toinen lääkkeistä tullut mielenterveyden häiriö ikäänkuin olisi kaksi psykoosia, tardiivi psykoosi? Lääkäriä ei sivuoireeni kiinnosta enkä uskalla edes sanoa että haluaisin lopettaa. John Nash kieltäytyi lääkkeistä ja pärjäsi hyvin, miksi myrkyllisiä pillereitä pitää tuputtaa kaikille vähänkin järkkyville? Minulla on rakastava perhe ja hyviä ystäviä eikä elämässäni ole enää kriisejä, tiedän että olen sairas ja erilainen (en siis ole sairaudentunnoton) mutta haluaisin ihan oikeasti tässä elämänvaiheessa olla ilman lääkkeitä, en ainakaan neuroleptejä haluaisi.

75

5817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja9

      Olen siis saanut tardiivin dyskinesian oireita ja aina kielen mukeltamisen yhteydessä tulee outoja ajatuksia mieleen vaikka tiedän ettei niiden pitäisi olla ja etteivät ne liity sairauteeni. Alan aina raapimaan päätäni ja toivon että aivoni olisivat hiljaa. Tiedän siis että ne eivät tule ympäristöstä vaan päästäni. Päähän ja niskaan sattuu joka päivä. Tämä tuntuu joltain fyysiseltä vammalta eikä mielenterveysongelmalta.

      • papapa4

        Kyllä lääkkeet voivat aiheuttaa monia vaivoja ja vammoja joista on hankala päästä sitemmin eroon. Psykoottinen potilas ja kuka tahansa voi reagoida pahasti lääkistykseen, ei ne mömmöt ole jokaiselle ihmiselle tarkoitettu. Monet ovat synnynnäisesti yliherkkiä lääkkeille mutta tästä eivät lääkärit välitä.


      • Anonyymi

        Mieli on fyysinen asia. On typerää oletta etteikö näin olisi.


      • Anonyymi
        papapa4 kirjoitti:

        Kyllä lääkkeet voivat aiheuttaa monia vaivoja ja vammoja joista on hankala päästä sitemmin eroon. Psykoottinen potilas ja kuka tahansa voi reagoida pahasti lääkistykseen, ei ne mömmöt ole jokaiselle ihmiselle tarkoitettu. Monet ovat synnynnäisesti yliherkkiä lääkkeille mutta tästä eivät lääkärit välitä.

        Näin kerra yhden miehen jota hönen omaisensa hoitivat ettei tarvinnut mennä laitokseen. Ilmeisesti hänellä oli skitaofrenia ja kova lääkitys. Jönkytti suutaan koko ajan kummallisesti , se ei ollut mitenkään kiva näky. Olin nähnyt hänet vuosia aikaisemmin ailloin ei vielä jänkyttänyt. .


    • drugsdrugs

      Mitäpä jos keskustelisit asiasta ihan lääkärin kanssa. Täältä tuskin apua löytyy.

      • niinpä..

        Täältä ei löydy apua. Jotkut paasaavat lääkkeitä ja lääkäreitä vastaan välittämättä tippaakaan ihmisistä, joiden elinehto lääkkeet ja lääkärit ovat. Ovat tietävinään valtavasti lääkkeiden haitoista, kun lukevat niin ahkerasti nettiä, jossa kirjoitetaan vaikka mitä sontaa.


    • tottakai kannattaa vähentää ekaksi lääkitystä ja sitten vasta lopettaa,jos lääkäri on samaa mieltä.ei lääkkeet tee psykoosia.haittaa niistä on todella paljon,sen tiedän itsekkin.

    • AiLAvJuu

      Olen seurannut veljeni sairautta 6 vuotta. Hän pyysi lääkäreiltä diagnoosin ja lääkkeiden uudelleen tarkistusta vedoten siihen, ettei koe niistä olleen enemmän apua kuin haittaa. Sivuvaikutukset olivat musertavia.

      Sinä päätät lääkehoidostasi ja omasta kehostasi, pyydä asteittaista lääkepurkua. Veljelleni tehtiin suunnitelma viime syksystä tähän kevääseen, se on toiminut.

      Olen puolellasi hengessä, kaikkea hyvää ja tsemppiä kovin tähän prosessiisi!

    • tinttarellalllaa

      Eihän lääkkeitä kukaan PAKOTA syömään, Mieti nyt kuitenkin hyvin tarkkaan. Oletko valmis ottamaan sen riskin että vointi romahtaa? Sanoit harhojesi vähentyneen...niitä kuitenkin siis on? Sanoit olleesi välillä ilman lääkitystä ja silloinkin olo ollut ok. No pitoisuudethan alkaa toki laskemaan mutta kyllä ne lääkkeet vielä jollain tasolla jonkin aikaa vaikuttavat. Vointisi on siis hyvä...oliskohan juuri lääkityksen ansiota? Usein ihmiset haluaa alkaa vähentämään/lopettamaan lääkityksen kun kokee olon hyväksi eikä koe tarvitsevansa lääkkeitä. Vaikka kyse onkin juuri siitä että lääkkeet toimivat toivotusti.
      Onko kokeilut eri lääkkeitä? Joskus menee vuosia, vuosia ja pitää kokeilla tosi monia lääkkeitä ennenkun se oikea löytyy...josta siis olis toivottava vaste ja sivuvaikutukset siedettäviä. Se joka keksii täsmälääkkeen, josta ei ole mitään sivuvaikutuksia niin patentoikoon sen ja rikastukoon.

      Suosittelen todellakin, ettet alkaa omin päin lääkkeitä lopettamaan etkä vähentämään. Vähennys/lopetus pitää tehdä vähitellen ja suunnitellusti. Puhu lääkärin kanssa, kysy vaihtoehdoista, kerro sivuvaikutuksista, kerro että olet miettinyt lääkkeiden lopettamista sivuvaikutusten takia.
      Tsemppiä!

      • "rasmus"

        "Sanoit harhojesi vähentyneen...niitä kuitenkin siis on? Sanoit olleesi välillä ilman lääkitystä ja silloinkin olo ollut ok." '



        Tykkään toistosta.


      • bhhhh

        Lääke on pakko ottaa. Voi joutua pakkohoitoon jos ei ota.


    • Hyvin vaikea auttaa.

      Naurettavia ohjeita.

      Lääkitystä ei pidä itse lopettaa.

      Kavereilla on ollut lääkityksiä, kun on ollut tarpeeksi pitkään ja vakaasti lääkittynä, oireet kaikkoavat, ja samalla oma ymmärrys lääkityksen eduista alkaa toimia.

      Lääkityksen haittojen korostaminen on ollut oireilua, kun ovat jatkaneet lääkkeitään riittävän pitkään, on löytynyt tasapaino.

      Mutta täällä lääkityksen lopettamisesta kyselevät lopettavat lääkkeet jokatapauksessa, ei järjen äänellä ole mitään vaikutusta.

      Voisin kirjoittaa pitkäänkin lähipiirin kokemuksista, mutta ei niistä ole mitään hyötyä.

      Lähinnä jos lähimmäistäsi haluat auttaa, katso että syö oikeasti lääkkeensä ja käy psykiatrilla ainakin kerran 2 viikossa.

      • "rasmus"

        "Mutta täällä lääkityksen lopettamisesta kyselevät lopettavat lääkkeet jokatapauksessa, ei järjen äänellä ole mitään vaikutusta."

        "Voisin kirjoittaa pitkäänkin lähipiirin kokemuksista, mutta ei niistä ole mitään hyötyä."

        Perin juurin negatiivisia ovat ajatuksesi. Mikähän toimii pontimena tuollaiselle? Jälleen kerran osoitus siitä, että kielellisillä keinoilla voi a


        "Mutta täällä lääkityksen lopettamisesta kyselevät lopettavat lääkkeet jokatapauksessa, ei järjen äänellä ole mitään vaikutusta."

        "Voisin kirjoittaa pitkäänkin lähipiirin kokemuksista, mutta ei niistä ole mitään hyötyä."



        Negatiiiisuus paistaa läpi. Törmätessäni retorisiin keinoihin en oi olla analysoimatta niiden käyttämisen tarkoitusperiä. Mistä moinen vankkumaton varmuus ko. asiasta? Perin merkillistä.


      • jaz8+

        "Lääkityksen haittojen korostaminen on ollut oireilua" Hevonkukkua. Näkyy selvästi tekstistä ettet ole koskaan kokeillutkaan näitä neuroleptimyrkkyjä ja minkälaisen olon ne ihmiselle antavat. Kokeile kuukauden käytöllä ja tule sitten kertomaan mikä on oikein ja mikä ei, TEKOPYHÄ.


    • pimpelipom2

      neurolepteja voidaan yleensä iän myötä hieman vähentää ja ylläpitoannos voi olla pienempi kuin aikaisemmin mutta harvemmin lääkitystä kokonaan voi lopettaa. Psykoosioireet palaavat kyllä takaisin lopetuksen jälkeen ja jos tällä hetkellä et ole sairaudentunnoton niin lopetuksen jälkeen todennäköisesti olet. Tämän jälkeen onkin taas mahdoton saada motivoitua sinua syömään lääkettä kun et koe itseäsi sairaaksi. Monesti myös sairauden oireet ja lääkkeiden sivuvaikutukset sekottuvat keskenään ja oireet jotka koet lääkkeiden sivuvaikutukseksi voivat aivan hyvin olla psykoosisairautesi oireita. Tiedän ettei lääkkeiden sivuvaikutukset ole mukavia, mutta pitää aina verrata siihen lähtötilanteeseen mikä oli ennen lääkitystä. Puhu lääkärisi kanssa lääkkeiden vähentämisestä, mikä on huomattavasti turvallisempaa kuin lopettaa niitä kerralla kokonaan. Psykiatritkin pyrkivät siihen että potilas pystyy tulemaan toimeen mahdollisimman pienellä lääkityksellä.

      • Kokemastanne

      • "rasmus"

        "Psykoosioireet palaavat kyllä takaisin lopetuksen jälkeen ja jos tällä hetkellä et ole sairaudentunnoton niin lopetuksen jälkeen todennäköisesti olet. "


        Niin ja psykoosioireiden palattua tapahtuu mitä..? Varsin mahtipontinen tuo kyllä-sana tuohon väliin, Mitä oivallisin retorinen keino!


      • ktdsoijht
        "rasmus" kirjoitti:

        "Psykoosioireet palaavat kyllä takaisin lopetuksen jälkeen ja jos tällä hetkellä et ole sairaudentunnoton niin lopetuksen jälkeen todennäköisesti olet. "


        Niin ja psykoosioireiden palattua tapahtuu mitä..? Varsin mahtipontinen tuo kyllä-sana tuohon väliin, Mitä oivallisin retorinen keino!

        Haluaisin että tässäkin ketjussa ns. asiantuntijat olisivat vähän varovaisempia mielipiteitään julkaistessaan. Joku voi todella luulla että olette ammattilaisia ja perusteellisen tieteellisen tutkinnon tehneet juuri tästä asiasta.

        Itse laitoin ensimäisen kirjoituksen ketjuun eilen, mutta se näköjään ei mennyt läpi. Harmi, koska tiedän että tuli tekninen vika, joka teki että ei mennyt läpi. En sitten enää sanatarkasti muista mitä kirjoitin, koska kirjoitan spontaanisia ajatuksia oman kokemukseni pohjalta.

        Minulla on kokemus asiasta siihen asti kun lääkkeitä ei vielä ole alettu vähentämään, mutta olen monta vuotta yrittänyt saada asiaan tukea että voisin aloittaa vähentämisen lääkärin avustuksella.

        Tärkkeää myös että lähimmäiset ymmärtävät ja tietävät mistä on kysymys ja eivät pelästy, kun mielialat vaihtelevat joskus rajusti ensimäisten viikkojen/kuukausien aikana.

        Joskus mietin sitä että se joka alkaa lääkkeitä syömään, ei yleensä sitten saa minkäänlaista terapeuttista apua, ja sen sanon yli kymmenen vuoden kokemuksella. Lääkärit v´vaihtuvat liukuhihnalla ja kukaan ei paneudu problematiikkaan niin että voisivat auttaa. Nyt olen sitten päättänyt tehdä valityksen aina joka liikkeestä, jossa ei minua kuunnella, ja olen ottanut selvää mitkä oikeudet minulla on, ihmisenä, eikä hyljättynä hylkiönä, niinkuin yhteiskunta ymmärtää sellaisen jo0ka sairastuu. Hänhän ei ole TUOTTAVA, vaan kuluttaa verovaroja ja kaikenlaisia resursseja.


      • ffff
        ktdsoijht kirjoitti:

        Haluaisin että tässäkin ketjussa ns. asiantuntijat olisivat vähän varovaisempia mielipiteitään julkaistessaan. Joku voi todella luulla että olette ammattilaisia ja perusteellisen tieteellisen tutkinnon tehneet juuri tästä asiasta.

        Itse laitoin ensimäisen kirjoituksen ketjuun eilen, mutta se näköjään ei mennyt läpi. Harmi, koska tiedän että tuli tekninen vika, joka teki että ei mennyt läpi. En sitten enää sanatarkasti muista mitä kirjoitin, koska kirjoitan spontaanisia ajatuksia oman kokemukseni pohjalta.

        Minulla on kokemus asiasta siihen asti kun lääkkeitä ei vielä ole alettu vähentämään, mutta olen monta vuotta yrittänyt saada asiaan tukea että voisin aloittaa vähentämisen lääkärin avustuksella.

        Tärkkeää myös että lähimmäiset ymmärtävät ja tietävät mistä on kysymys ja eivät pelästy, kun mielialat vaihtelevat joskus rajusti ensimäisten viikkojen/kuukausien aikana.

        Joskus mietin sitä että se joka alkaa lääkkeitä syömään, ei yleensä sitten saa minkäänlaista terapeuttista apua, ja sen sanon yli kymmenen vuoden kokemuksella. Lääkärit v´vaihtuvat liukuhihnalla ja kukaan ei paneudu problematiikkaan niin että voisivat auttaa. Nyt olen sitten päättänyt tehdä valityksen aina joka liikkeestä, jossa ei minua kuunnella, ja olen ottanut selvää mitkä oikeudet minulla on, ihmisenä, eikä hyljättynä hylkiönä, niinkuin yhteiskunta ymmärtää sellaisen jo0ka sairastuu. Hänhän ei ole TUOTTAVA, vaan kuluttaa verovaroja ja kaikenlaisia resursseja.

        "Hylkiö" on myös tuottava epäsuorasti, koska työllistää muita, kuten lääkäreitä ja monia muita. Eli he eivät vain kuluta verovaroja. Kukaan ei siis ole aivan turha.


      • Anonyymi
        "rasmus" kirjoitti:

        "Psykoosioireet palaavat kyllä takaisin lopetuksen jälkeen ja jos tällä hetkellä et ole sairaudentunnoton niin lopetuksen jälkeen todennäköisesti olet. "


        Niin ja psykoosioireiden palattua tapahtuu mitä..? Varsin mahtipontinen tuo kyllä-sana tuohon väliin, Mitä oivallisin retorinen keino!

        Miten pian ne oireet mahtavat palata lääkkeen lopetuksen jälkeen ?
        Itselläni ei ole palannut yli kymmeneen vuoteen, en ole kyllä odotellutkaan mitään oireita.
        Sairaudentunto, hmm, jälkeenpäin tunnistin, että olin aiemmassa elämänvaiheessa sairas, pahasti sairas.


    • Teemukikin

      Ei kannata lopettaa lääkkeitä ominpäin, vaikka sivuoireet häiritsee. keskustele lääkärin kanssa. jos lääkäriä ei kiinnosta, mene toiselle lääkärille. Ystäväni lopetti omin päin. Vähensi hitaasti kuukausien aikana, voi hyvin ilman lääkkeitä muutaman viikon, kunnes päälle pamahti paha psykoosi. Hautasimme hänet parin kuukauden päästä siitä, kun käveli harhoissaan rekka-auton alle. Tsemppiä sulle.

    • agn.a

      Älä todellakaan lopeta lääkkeitä omin päin. Työssäni olen nähnyt liian monta tapausta, jossa psykoosi johtaa lopulta pakkohoitolähetteeseen ja jopa puolen vuoden sairaalahoitoon.

      Psykoosi on aivojen hätätilanne. Akuuttien psykoosien jälkeen hoito on taas astetta vaikeampaa.

      On totta että vahvoilla psykoosilääkkeillä on paljon haittavaikutuksia. Onneksi vaihtoehtoja on paljon ja uusia lääkkeitä tulee. Keskustele asiasta lääkärisi kanssa ja vaihda tosiaan vaikka lääkäriä jos sinua ei oteta vakavasti.

      Tsemppiä.

      • Anonyymi

        Ihmettelen kovasti sitä että on niin monta jotka valittavat lääkkeistä , ku meidän hoitoaluella ei kukaan ole koskaan valittanut, vaan sanovat että olo tuli normaaliksi kun sai lääkkeet. Vai onko näillä valittajilla eri lääkkeet sairauteensa .
        Katseli televisiosta yhtä julkkista jonka tiedän käyttävän lääkkeitä , pitkässä haastattelussa si näkynyt mitään epänormaalia hänessä .
        Ja lääkkeet ovat olleet hänelle pelastus sairauteensa nähden


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kovasti sitä että on niin monta jotka valittavat lääkkeistä , ku meidän hoitoaluella ei kukaan ole koskaan valittanut, vaan sanovat että olo tuli normaaliksi kun sai lääkkeet. Vai onko näillä valittajilla eri lääkkeet sairauteensa .
        Katseli televisiosta yhtä julkkista jonka tiedän käyttävän lääkkeitä , pitkässä haastattelussa si näkynyt mitään epänormaalia hänessä .
        Ja lääkkeet ovat olleet hänelle pelastus sairauteensa nähden

        He, jotka ovat tyytyväisiä hoitoonsa ja lääkkeisiinsä, eivät yleensä kirjoittele näille palstoille.
        Ylipäänsä jos ajatellaan mitä vain palautetta jostain asiasta, liittyi sitten mihin tahansa, niin usein annetaan negatiivista palautetta paljonkin, harvat antavat positiivista palautetta mistään.
        Pikku vinkki myös; kaikkea lukemaansa ei todellakaan kannata uskoa.


    • xzv vd

      Paras ku ei koskaan etes alottas mielialalääkkeilyä.

    • kysy omalääkäriltäsi

      Älä lopeta lääkitystä ominpäin - kysy lääkäriltäsi vaihtoehtoja, vaihtaa lääkettä miedompaan ja mahdollista terapiaa.

    • "rasmus"

      millainen on psykoottinen psykopaatti?

      • "rasmus"

        Hykertelen ja kihertelen itsekseni tätä sadistisen nautinnon suomaa mielihyvähormoonipiikkiä. Näitä kirjoituksia tehtailen tänne ihan sarjatuotantona. Siinä mielessä olen siis kovin ahkera ja jokseenkin koen olevani myös hyveellinen näin toimiessani. Mulla on oikeus tehdä ihan mitä vaan ja mä oon aika helv kova jätkä. Mut niin tosiaan enimmäkseen mä kuitenki kirjottelen runoja ikäväpalstalle.


    • Masennuslääkkeistä
    • hjkjkk7

      Kysyn ja vastaan: voin lopettaa lääkityksen kotvasen kuluttua. Näin sisäiset ääneni kuiskivat minulle sulosointujaan. Siinäpä se. Miksi koskaan asiaa edes tiedustelinkaan. Yhtä hyin olisin asian voinut selittää yhdeksän sivupersoonani kesken. Ehkå napsinkin muutaman ylimääräisen. Katsotaan nyt sitten.

      • "rasmus"

        Melkeenpä kiihotun saadessani sujautettua toisen tekstin sekaan muutaman kirjoitusvirheen. Retoristen keinojen lisäksi turvaudun tämänmoisiin epärehelliyyksiin. Voitte itse päätellä, mihin pyrin tällä. Oikeastaan kaikki toimintani keskittyy omieh etujeni ajamiseen. IAntialtruismi rules.


      • "rasmus"
        "rasmus" kirjoitti:

        Melkeenpä kiihotun saadessani sujautettua toisen tekstin sekaan muutaman kirjoitusvirheen. Retoristen keinojen lisäksi turvaudun tämänmoisiin epärehelliyyksiin. Voitte itse päätellä, mihin pyrin tällä. Oikeastaan kaikki toimintani keskittyy omieh etujeni ajamiseen. IAntialtruismi rules.

        IAntialtruismi rules.
        Kuten sanottua, pidän toistosta.


    • hoitsu8

      älä helvetissä lopeta ellet halua suljetulle!!!

      • aloittajataas

        Suljetulle? Siksikö etten haluaisi ottaa lääkkeitä omavastuullisesti vai siksikö että rupeaisin hulluilemaan lopetettuani? Siihen ei minulla itselläni ole tarvetta, aivoistani en tiedä koska pääparka on saanut kärsiä jo tarpeeksi tästä lääkehelvetistä joka minulle annettiin ilman kunnollista terapiaa. Sairauteni koostuu enimmäkseen masennuksesta, toivottomuuden tunteista ja jos on mitään psykoottista niin korkeintaan skitsofrenian negatiivisia oireita, joihin kuulema lääkkeet eivät usein auta toisin kuin positiivisiin oireisiin. En ole seinähullu enkä aio moiseksi tullakkaan. Mutta kun lopetan lääkkeet niin vieroitusoireista (samoin sivuoireista) syytetään vain minua ja sairauttani eikä lääkkeitä lainkaan. Teki mieli huutaa lääkärille päin naamaa ja heittää ne myrkyt päin sen oksettavaa naamaa. Tämä epäreilu kohtelu itettää ja vituttaa niin älyttömästi. Inhottaa kun kaikki muut läheiseni saavat nauttia oikeasta elämästä ja minä kamppailen yksin lääkehelvetissäni, kehnosti menestyvä autistityttö surkealla itsetunnolla. Matematiikassa sen verran pärjään että osaan tehdä itselleni lääkkeidenlopetussuunnitelman jos haluan. Kolme viikkoa olen laskenut rauhassa ja asteittain, murusissa mennään, pimeys ja kärsimys suurta mutta joka päivä saan pienen palan omasta itsestäni takaisin. - Lääkkeet aiheuttivat depersonalisaatiota ja ärsyttävää tyhjyyden tunnetta. Lääkityt eivät tiedäkkään miten ihanaa voi olla kun saa vihdoinkin itkeä ja tuntea luonnollisuutta. Morjestaa samalla omia ongelmia jotka ovat olleet pitkään haudattuina, eivät ne mihinkään mene ainakaan lääkkeillä. Kumma kun lääkärit luulevat että kun henkilö haluaa lopettaa lääkityksen pahojen sivareiden vuoksi niin heti tehdään johtopäätös että henkilö on tullut sairaudentunnottomaksi ja että lääke ei tehoa "nostetaanpa vielä tohon 20mg." Totta kai on ihan luonnollista että jos ihminen pakottaa kehoonsa ainetta joka tekee olon erittäin epämukavaksi niin tahto lopettaa on ihan luonnollista. Mutta sittenpä keho alkaakin valittamaan kun lääkettä ei alakkaan kuulua ja viiraustakin syntyy. Tilanteeni on yhtä toivoton lääkkeissä ja ilman lääkkeissä. Kun olen kavereiden kanssa tunnen itseni ulkopuoliseksi heistä jos olen lääkkeissä. Tahdon elää luonnollisesti omassa kehossani ilman lääkkeitä, tahdon olla kuten muutkin enkä jäädä kahlituksi lääkkeisiin jälkeen jätettynä. Pärjään kyllä vaikka olenkin mieleltäni heikompi ja horjuvampi.


    • dingdongkellot

      Minulla skitsoaffektiivinen häiriö, ei siis skitsofreniaa , ja Seroquel pitänyt oireet lähes täysin poissa vuosia ,toistakymmentä vuotta. Olen kyllä itse ajatellut pitää paussia lääkityksessä (yhteistyössä lääkärin kanssa), antaa elimistön levätä välillä. Alkaa sitten taas ,kun oireilu alkaa. Keran olin 11 kk ilman.

    • Tsemppiä sulle

      Tottakai lääkkeet voi lopettaa, varsinkin jos on hyvä oman sairauden tunto. Itse lopetin reilu vuosi sitten ja hyvin menee. (Olen skitsofreenikko). Ei ole mitään oireita ilmestynyt. Ja osaan itse hakeutua tarvittaessa hoitoon, jos maailma alkaa taas tuntua kummalliselta paikalta. Lääkärin neuvoja kannattaa kyllä kuunnella, mutta ei ne lääkäritkään kaikkea tiedä.

    • Hyvin vaikea auttaa.

      Ei mitään oireita ilmaantunut.
      Osaan hakeutua hoitoon itse - sairauden kuvaan kuuluu sairauden tunnottomuus, fiksuinkaan henkilö ei kykene itse arvioimaan tilaansa, tietenkin jos on aivan sekaisin, sitten kyllä.


      Nää on ihan kukkua, lääkkeiden oikea lopettaminen vaatii viikottaista seuranta terapiaa.

      Lääkkeiden vähentäminen vaatii verikokeita, joilla päästään lähelle vaikuttavuus rajaa, kukaan puoskari ei kykene ilman verikokeita sanomaan onko lääke kohdallaan, kun haetaan oikeasti pieniä annokisia. Alle rajan olevista annoksista ei ole käytännön hyötyä.


      Kannattas vaan uskoa sitä lääkäriä, jos lääkäri ei vaikuta hyvältä, vaihtaa sen. Mutta jos toinenkin lääkäri tai koko sairaanhoito systeemi ei voi auttaa, on tämä myöskin sairuden oireilua, tiedän.


      .Lukepaapahan mitä MT-hoitsu kirjoitti tuolla alumpana

      • Anonyymi

        Kaikkia lääkkeitä ei pystytä verikokeilla seuraamaan, monien psyykelääkkeiden ainesosat eivät näy mitenkään verestä.
        Eikä se ole kukkua, kun ihminen sanoo, että osaa tarvittaessa hakeutua hoitoon.
        He, jotka ovat pitempään sairastaneet, usein tunnistavat omien olotilojensa liikkeet, milloin menee paremmin, ja milloin alaspäin.


    • Kiitos olen tässä!

      En todellakaan tiedä miten paljon lääkkeitä syöt!

      Itse aikoinaan sain sairaskohtauksen, ja aivoissa jotain verenvuotoa.

      Sain 8 eri lääkettä kun kotiin lähdin yliopistollisesta sairaalasta. Jo ekan 3 kk aikana jätin pois 7 lääkettä.
      Soitin terveyskeskuslääkärille joka sattumoisin olikin ulkomaalainen, ei tarvinnut hänen esittää, että syö ja syö niitä lääkkeitä.

      Tällä hetkellä minulla on käytössä yksi verenpainelääke, sitäkin olen mitettinyt jösko jättäis senkin.

      Aloin kyllä harrastaa yhä enemmässä määrin liikuntaa, nykyisin ehkä liikaakin.

      LÄÄKÄRIT MÄÄRÄÄ, MUTTA PITÄÄ MYÖS OLLA ITSEKRITIIKKIÄ, sille tarvitseeko niitä kaikkia syödä.

    • Eräs ihminen

      Minä olen saanut neljän vuoden sisällä ainakin diagnoosit kaksisuuntainen, vakava masennus (psykoottinen jakso) ja skitsofrenia. Minulla oli esimerkiksi SSRI- lääkkeitä ja neurolepteja. Nyt olen täysin ilman psyykenlääkkeitä, voin tosi hyvin, käyn täysipäiväisesti töissä ja olen koko psykiatrian ulkopuolella. Minun täytyi lopettaa nuo lääkkeet täysin lääkärien mielipiteiden vastaisesti ja lääkkeiden lopetuksen myötä minulta myös hävisivät 'negatiiviset ja kognitiiviset oireet', masennus ja suuri osa ahdistuksesta. Eli minun täytyi asettua täysin asiantuntijoiden mielipidettä vastaan, jotta etsin elämäni tuhoutumisen. Tämä voi kuulostaa mahdottomalta, mutta niin se vain oli.

      Omat tekniikkani, jotka ovat auttaneet, olivat esimerkiksi säännöllinen vuorokausirytmi, lähes päivittäinen noin tunnin vaeltelu metsässä, jotkut itämaiset tekniikat lähes päivittäin ja säännöölisesti (meditointi ja hieman fyysisemmät harjoitukset). Lääkkeet voivat auttaa jonkin verran joitain, mutta niitä määrätään aivan liian paljon, niiden hyötyjä korostetaan liikaa ja niiden haittoja vähätellään liikaa. Asiantuntijat ovat aika pihalla mielen ja aivojen toiminnasta ja muutenkin.

      • bbgg

        Uskon täysin edellistä.


    • 15+20

      Etsikääpä muutama lähipiirin ulkopuolinen mielenpide että lääkkeet lopettaneilla olisi elämä hallinnassa......



      Koko tämä Skitsofrenia alue huokuu ottamattomia lääkkeitä.

      Miksei täällä kirjoita kukaan jolla lääkehoidolla asiat olisivat paremmin ?

      • Anonyymi

        Itselläni ei ole skitsofreniaa, muuten psykoosisairaus diagnosoitu kauan sitten.
        Kun lähipiiristä puhutaan, joka nyt käsittää vaikka ensin omaiset ja sukulaiset, jotka parhaiten ihmisen tuntevat, huomaavat kyllä eron sairaassa ja terveessä, sekä miten lääkitykset vaikuttavat, tai miten lääkityksen lopettaminen vaikuttaa.
        Lähipiirin ulkopuolisetkin osaavat nähdä, kenellä niin sanotusti viiraa, kenellä ei.
        Minulle on muutamat tuntemattomammatkin ihmiset sanoneet, kun olen omasta taustastani puhunut, etteivät he olisi tienneet, eivätkä huomanneet mitään.


    • Eräs ihminen

      Minä siis tulin lääkityksen myötä työkyvyttömäksi ja sain noita diagnooseja. Sitten vähenisin ja lopetin lääkkeet, palasin työhöni, jne. Olin kuitenkin tuona aikana vielä psyk. polin asiakas. Tuo skitsofreniadiagnoosi poistettiin ja minut kirjattiin ulos sieltä. Pointti, jos olisin jatkanut lääkkeiden syömistä, olisin todennäköisesti tälläkin hetkellä työkyvytön skitsofreenikko.

    • aloitt.9

      Ongelmani juuri on se että lääkitykseeni käytettävä neurolepti on sekä stimuloiva että sedatiivinen, täysin eri luokkaa kuin esim seroquel tai risperdal. Vaikka lopetan viikkojen vähennyksellä lopputuloksena on aina pään epätasapaino kun lääke ei ole sitä ohjailemassa, ihan kuin aivoni eivät enää osaisi toimia lainkaan itsenäisesti. Miksikään riehujaksi en ole tullut vaan kuin olisi jokin hebefrenia jota minulla ei oikeasti ole.

    • Kyllä on pakko

      Ei ole pakko jos haluaa mielummin sitten kärsiä kivuista ja vaivoista.Kannattaa
      keskustella lääkärin kanssa lääkkeiden vaihdosta,sopivasta lääkityksestä.

    • skitsofreenikko

      parempi syödä.itelläni 2kk menee ilman lääkkeitä..sit tulee kyl psykoosi..no kalja kyl edistää..nyt syön silloin tällöin koska psykoosit on tosi sairaita

      • ddddd6

        Ei se psykoosin tuleminen välttämättä johdu omasta sairaudestasi vaan koska lääkkeiden käyttö on saattanut dopamiinireseptorit yliaktiiviseen tilaan ja altistaa henkilön psykoosille lääkettä lopetettaessa. Itse yritän juuri siksi päästä eroon lääkkeistä niin pian kuin mahdollista, koska tiedän että ne ovat muuttaneet neurologiaani. Haluan tästä kierteestä mahdollisimman nopeasti pois ilman valkotakkisia kusettajia.


      • Anonyymi

        Niin se kalja sitten, se vaikuttaa samaan osaan aivoja kun lääkkeetkin joten ei ihme ettet koskaan tule terveeksi, kenenkään aivot ei sellaista prässiä kestä


    • bunnydgc

      Lääkäreillä tuntuu viiraavan usein pahastikkin päässä. Juuri siksi monet kysyykin täältä vastauksia koska paremman vastauksen tuntuu saavan vaikka maajussilta kuin psykiatrilta. Psykiatrin vastaus: Jatka vaarallista lääkitystä vaikka se aiheuttaa vakavia sivuoireita ja haittaa arkeasi. (TAI) Aloita vaarallinen lääke uudelleen joka rappeuttaa aivojasi ja lyhentää elinikääsi.

      Maajussin vastaus: (mikäli olisi lukenut neuroleptien vaaroista) Lopeta mokoma myrkky ja yritä palata tasapainoiseen elämään inhimillisimmillä keinoilla.

    • sarvet2

      Kyllä lääkkeitä kannattaa aina syödä,viis sivuvaikutuksista.Ei muuta kuin nappeja naamaan niin hyvä tulee.

    • nolääkkeille

      Hei, mun oli pakko kommentoida tätä, koska aihe kiinnostaa hirveän paljon!
      Mitä mä nyt oon ymmärtänyt niin ihmisiä aivopestään eli todistellaan kuin tärkeitä lääkkeet ja rokotukset ovat.
      Lääkkeet, oon kuullut, että lääkärit saavat luultavammin proviikkaa lääkkeiden määräämisestä tai lääkäreillä ei ole aikaa/resursseja perehtyä potilaaseen, vaan usein määrätään antibiootteja liikaa ja turhaan. Toinen vaihtoehto lääkkeille on esimerkiksi ruokavalio ja liikunta. Mielenterveydelle tärkeää ovat myös positiivinen asenne, nauru ja sosiaaliset suhteet. Joskus elämässä saattaa olla ylitsepääsmättömiä asioita, mutta kannattaa avautua luotettavalle ja ymmärtävälle ihmiselle, vaikka ystävälle, tutulle tai psykologille. Yleensä syy mielenterveydellisiin ongelmiin löytyy kokemuksista esimerkiksi lapsuudessa. Kannattaa tiedostaa mikä johtaa tähän tilaan mielentilassa. Kun tiedostaa asian, on sitä helpompi kohentaa. Yleisesti kaikille jos olet allapäin, älä turvaudu esimerkiksi epäterveelliseen ruokaan vaan syö terveellisesti, naura, hymyile, vaihda negatiivisuus positiivisuudeksi: eli ajattele sitä mitä kaikkea hyvää sinulla on ja arvosta hetkeä ja sitä mitä sinulla on.
      Vielä masennuslääkkeitä, tiedäthän, että useissa on lumevaikutusta.
      Miksi esimerkiksi lääkärit määräävät lääkkeitä eikä esimerkiksi muinaisia lääkekasveja? Siksi, koska lääkkeet pyörittävät markkinoita ja masennuslääkkeet ovat miljardibisnes, ihmisten kustannuksella. Ja lääkkeitä kun syö, resistanssi kasvaa, eli tarvitset kokoajan voimakkaampia lääkkeitä.
      Muutama vuosi sitten käytettiin sikainfluenssa rokotusta: monet saivat taudin lievempänä ja sairastivat sen. Tänä vuonna on ollut vielä pahempia influenssoja: mm sikainfluenssasta kehittyneempi influenssa, johon viimevuotinen rokotus ei tepsi. Mitä myös tästä sikainfluenssasta seurasi? Laskuja ja narkolepsiaa lapsille ja nuorille. Ymmärrän, että ihmiset saattavat ottaa rokotteita esim tuberkuloosiin, mutta en sitä, että vauvoja rokotetaan influenssarokotteilla; onhan ennenkin pärjätty ilman influnessarokotteita, koska sairastelusta kehittyy immuniteetti.
      Mutta siis anyway sinulle, en tiedä kauanko olet niitä lääkkeitä napsinut, suosittelen sinulle, että pidät sosiaaliset suhteet kunnossa, syöt, juot, nukut ja liikut monipuolisesti ja terveellisesti. Eli jätä lääkkeet pois! Siihen on monia syitä: sivuoireet, lääkkeiden epäterveellisyys -> elimistön turha kuormittuminen, rahaa menee, resistanssi kasvaa yms. Itse en mitään lääkkeitä käytä, enkä pahemmin myöskään ole sairastellut, ja niin, yhtäkään influenssarokotusta en ole ottanut! PS. ota vitamiinit hedelmistä & vihanneksista, älä purkista. Kokeile moodfoodia! :)

      Anteeksi, että aihe poikkesi suuresti... Toivottavasti auttoi edes jonkun verran!

      • vvgggg

        Hieno kirjoitus.


    • e i m u u t a

      Suljetulla osastolla on pakko syödä psyykelääkkeitä. Ennen osastojaksoa ja osastojakson jälkeen ei ole pakko syödä psyykelääkkeitä. Ei ole olemassa ketään joka pakottaisi sinut siihen. Ainoastaan sinä itse päätät niiden käytöstä. Sinulla on päätösvalta tämän asian suhteen.

    • a.b.c.d

      Tää aihe on jo vähä vanha, mut laitanpas tänne silti viestiä. Onko kellään tietoo, et jos joku vaan mainitsee itellään olevan jotain tod. näk. psykoottista eli täs tapaukses nyt kuuloharhoja, niin aletaanko heti tuputtaa lääkkeitä? Mulla siis on psykiatrinen hoitokontakti masennuksen vuoks... ja en kyl tiiä tosiaan, onko tä mitään psykoottista, jos pelkästää tommosta vaan on ja sen tajuu ite. Mutta haluaisin voida puhua asiasta, tai oikeasti naksahtaa jotain päässä tän ahdistuksen takii, ku ei tiiä, mitä pitäis pelätä itellään olevan.

    • Psykiatrin ensijijaiset tehtävät näyttäis olevan diagnoosin tekeminen ja lääkemääräys. Jos taas menee kirkkoon niin rukoillaan. Jostain kumman syystä sitä vaan mennään psykiatrille joka määrää lääkityksen. Mielipideeroja on lääkityksestä ja sen vaikutuksesta. Jos psykiatrille kertoo kuuloharhoista niin eiköhän psykiatrin päässä ala raksuttaa et mikä on diagnoosi ja lääkitys. Niinhän ne psykiatrit työskentelee. Minulle on sanottu että sopiva lääkitys ei aina löydy heti vaan pitää kokeilla. Vois sitä tulla toimeen ilman lääkitystäkin ja antaa harhojen olla jos se elämä tuntuu muuten sujuvan. Mun mielestä ei oo ihan varmaa et mikään lääke täysin optimaalisesti toimisi. Voiko sitä edes odottaa että psykiatria täysin tervehdyttäisi. Itse elelen omissa harhoissani Olazapin lääkityksessä. Suoriudun kumminkin käytännön arjesta miten kuten ja tavoitteita on liikunnallisuuden kanssa. Teen nyt vaan parin kilsan lenkkiä päivittäin mutta tavoite on kymmenessä kilometrissa vähitellen ja sit aloin taannoin käymään tunnin uinti uimahallissa. Liikunnallisuus ja tavoitteet liikunnan parissa vähentävät ahdistusta. Harhailen jonkin verran uimahallissakin ja joka paikassa mut koitan vaan sitkeästi painaa päivä kerrallaan. Tavoitteet elämässä ja niissä onnistuminen tekevät elämästä merkityksellisemmän. Itselläni on ollu harhoja päivittäin muutaman vuoden ja annan niitten olla vaan tän oikean elämän ohessa. Varmaan helpottaa ku saa jonkun kanssa puhuttua asiasta ja se on varmaan psykiatri eikä seurakuntapappi mutta jos ahdistaa niin puhumisen pitäis helpottaa. Psykiatri tekee kumminkin johtopäätöksen koulutuksensa ja ammattitaitonsa turvin joten eiköhän se ole oikea osoite. Jos tulee lääkitys niin sitten tulee.

    • millax1

      Paljonko käytät Olanzapinia päivässä? Mulla menee 7,5 mg ja harhat pysyneet poissa. Erilaistumaton skitsofrenia on diagnoosina.

    • terve.

      erilaistumaton skitsofrenia on lääkärien keksimää pilipalia. kun sinulla ei ole harhoja niin ne laittaa sulle erilaistumaton skitsofrenia.

      kannattaisi kyseenalaistaa lääkärinatsien sepostukset ja muista että ne lääkkeet on täynnä sivuvaikutuksia jotka voivat aiheuttaa harhoja.

      ei kannata käyttää.

      • terve.

        "Suljetulla osastolla on pakko syödä psyykelääkkeitä. Ennen osastojaksoa ja osastojakson jälkeen ei ole pakko syödä psyykelääkkeitä. Ei ole olemassa ketään joka pakottaisi sinut siihen. Ainoastaan sinä itse päätät niiden käytöstä. Sinulla on päätösvalta tämän asian suhteen. "


        Ei niitä suljetullakaan ole pakko syödä, aina voi vastustaa.
        eihän nyt itseään kannata myrkyttää.

        psykiatria on ssri katastrofi.


      • Anonyymi
        terve. kirjoitti:

        "Suljetulla osastolla on pakko syödä psyykelääkkeitä. Ennen osastojaksoa ja osastojakson jälkeen ei ole pakko syödä psyykelääkkeitä. Ei ole olemassa ketään joka pakottaisi sinut siihen. Ainoastaan sinä itse päätät niiden käytöstä. Sinulla on päätösvalta tämän asian suhteen. "


        Ei niitä suljetullakaan ole pakko syödä, aina voi vastustaa.
        eihän nyt itseään kannata myrkyttää.

        psykiatria on ssri katastrofi.

        Jos suljetulla vastustaa lääkityksiä, niin sieltä voidaan lähettää potilas kotiin, kun ei suostu hoitoon. Tai sitten laittavat lääkkeet väkisin piikillä.


    • Millax1

      Mut kyllä pakotettiin lääkkeitten syöntiin. Aluksi sain Risperdalia injektioina ja halusin lopettaa ne sivuoireitten takia. Lääke vaihdettiin Olanzapiiniin ja sanottiin, että jos jätän syömättä, niin aletaan taas pistää injektioita. Mieluummin valitsin tämän. Lääkäri on sentään suostunut vähentämään annosta, joka oli aluksi 25 mg.
      Kaikki luovuus on kadonnut ja tunteet on latistuneita, mutta lääkärit väittää, että se johtuu psykooseista. Itse luulen, että lääke lamaa ajattelukykyni. Yritän saada vähennettyä annostusta keväällä.

      • Mr. Pearsz

        Lääkkeitä on usein pakko syödä suljetuilla osastoilla. Joitain pakotetaan tai muutoin painostetaan syömään erityisesti neurolepteja ilman henkilön omaa tahtoa.

        Jos sinua uhkaillaan pakkomyrkyttämisellä kannattaa harkita ottaa yhteyttä potilasasiamieheen ja kysyä mitä kautta voit riitauttaa asian. Jokaisella pitää olla oikeus valita käyttääkö lääkkeitä vai ei. Kokemasi uhkailu on paitsi törkeää myös ammattitaidotonta kohtaamista. Luovuuden katoaminen ja tunnemaailman latistuminen ovat yleisimpiä neuroleptikäytön aiheuttamia vaikutuksia. On koomista, että joku psykiatri oikeasti voisi luulla toisin, että sellainen voisi johtua psykoottisesta oireilusta isossa kuvassa, täysin amatöörin puheita ovat. Toinen mahdollisuus on, että psykiatrisi ei halua olla rehellinen, jotta ottaisit lääkkeen. Joka tapauksessa hänen toimintansa kuulostaa näin ulkopuolisen korvaan ammattitaidottomalta.


      • hoitotoimiin korjaus

        Millax1, Saamasi kohtelu kuulostaa täysin laittomalta!!

        Olitko pakkohoidon alaisena kun injektioita annettiin ?

        Millä perusteella noin korkeaan Olantsapiini annokseen päädyttiin, saitko uhkailin lisäksi muita perusteluita ?

        Olitko jollain tavoin väkivaltainen itseästi tai muita kohtaan? Kuinka pitkään "sairastamisesi" on jatkunut ?

        Missä päin Suomea olet ollut hoidettavana ?

        Nämä kemialliset pakkokeinot ovat vähintään yhtä tuomittavia kuin fyysiset pakkokeinot kuten lepositeet, erityisesti jos henkilö ei ole väkivaltainen.


      • Mr. Pearsz
        hoitotoimiin korjaus kirjoitti:

        Millax1, Saamasi kohtelu kuulostaa täysin laittomalta!!

        Olitko pakkohoidon alaisena kun injektioita annettiin ?

        Millä perusteella noin korkeaan Olantsapiini annokseen päädyttiin, saitko uhkailin lisäksi muita perusteluita ?

        Olitko jollain tavoin väkivaltainen itseästi tai muita kohtaan? Kuinka pitkään "sairastamisesi" on jatkunut ?

        Missä päin Suomea olet ollut hoidettavana ?

        Nämä kemialliset pakkokeinot ovat vähintään yhtä tuomittavia kuin fyysiset pakkokeinot kuten lepositeet, erityisesti jos henkilö ei ole väkivaltainen.

        Kemialliset pakkokeinot ovat huomattavasti fyysisiä pakkokeinoja, kuten sitomista ja eristämistä, julmempia, tuhoisampia ja tuomittavampia! Kemikaalit aiheuttavat fyysisiä vammoja, siinä missä sitominen ainoastaan psyykkisiä (tokihan hiertymää ja mustelmaa voi tulla, mutta ei aleta pilkkua viilaamaan. Ne paranevat aikanaan. Lääkemyrkytyksestä tulevat vammat eivät välttämättä koskaan).


      • Anonyymi
        hoitotoimiin korjaus kirjoitti:

        Millax1, Saamasi kohtelu kuulostaa täysin laittomalta!!

        Olitko pakkohoidon alaisena kun injektioita annettiin ?

        Millä perusteella noin korkeaan Olantsapiini annokseen päädyttiin, saitko uhkailin lisäksi muita perusteluita ?

        Olitko jollain tavoin väkivaltainen itseästi tai muita kohtaan? Kuinka pitkään "sairastamisesi" on jatkunut ?

        Missä päin Suomea olet ollut hoidettavana ?

        Nämä kemialliset pakkokeinot ovat vähintään yhtä tuomittavia kuin fyysiset pakkokeinot kuten lepositeet, erityisesti jos henkilö ei ole väkivaltainen.

        Onko 25 mg Olanzapiinia korkea määrä ? Itse söin sitä monet vuodet 30 mg/vrk.
        Tosin kun verikokeet otettiin, oli kuulemma liikaa lääkeainetta veressä, lääkityksen määrää laskettiin, silti sitä oli veressä liikaa, mutta sillä sitten mentiin. Lieneekö hermostosairaus liittyy siihen...


    • Millax1

      Olin pakkohoidossa saadessani injektiolääkityksen. Sairaalaan menin vapaaehtoisesti lääkärin kanssa juteltuani, mutta nopeasti muuttivat lähetteen pakkohoidoksi suljetulla.
      En ollut missään vaiheessa vaaraksi itselleni tai muille.
      Sairaalasta päästyäni en uskaltanut heti lopettaa injektiolääkitystä. Sitten kun haitat olivat tarpeeksi suuret ilmoitin lääkärille etten ota enää yhtään pistosta. Sairastuin uudelleen psykoosiin muutaman kuukauden lääkkeen lopetuksen jälkeen. Tällä kertaa vaadin tablettimuotoisen lääkityksen. Uhkailtiin, että jos en ota lääkkeitä, injektiot aloitetaan uudelleen. Nyt kun olen saanut annosta pienennettyä, pystyn elämään lääkkeen kanssa. Koko ajan pelottaa, että mitä peruuttamattomia tuhoja aivoissani on jo tapahtunut. Olenko enää koskaan normaali oma itseni.
      Ensimmäinen psykoosi tuli viitisen vuotta sitten ja kokeillut olen monia lääkkeitä. Monta kertaa olen lopettanut lääkkeet, mutta joka kerta se on johtanut uuteen psykoosiin. Nyt on mennyt kaksi vuotta Olanzapiinin kanssa ja psykooseja ei ole tullut. Itse haluaisin jo lopettaa tai ainakin pienentää lääkeannosta nykyisestä, että elämä olisi ehkä taas elämisen arvoista, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tämä (7.5 mg) on pienin hoitava annos.
      Keski-Suomessa olen hoitoa saanut.

      • hoitotoimiin korjaus

        Hei Millax1, Laitonta ja hirveää kohtelua olet saanut. Hoitotahot tekevät kamalan virheen tarttuessaan pakkokeinoihin silloinkin kun siihen ei ole tarvetta. Tuollainen kohtelu ei varmaan lisää kenenkään hoitomyönteisyyttä. Injektioiden antaminen heti kärkeen on kamalaa siksikin, että annettava lääke voi olla täysin sopimaton ja aiheuttaa lisää ongelmia. Joistakin lääkkeistä tulee järkyttävä päänsärky mikä lisää tuskaisuutta. Tee ihmeessä valitus potilasasiamiehen kautta, vaikka ymmärrän jos et halua koska se saattaa lisätä stressiä.

        Olanzapin näyttää tosiaan tepsivän monilla. Kirjoituksestasi päätellen olet erittäin selväjärkinen ja ilmaiset itseäsi hyvin, eli mitään vahinkoa se ei näyttäisi aiheuttaneen. Koska psykoosisi on uusinut sinun kannattaa olla varovainen vähennyksen kanssa. Onko sinulla joku läheinen joka voisi seurata tilaasi ihan päivittäin jos tuosta vielä hivutat lääkitystä alaspäin.

        Onko sinulla muita lääkityksiä kuin olanzapin. Liika serotoniini voi johtaa sekavuuteen tai psykoosin kaltaiseen tilaan. Itse toimisin niin että masennuslääke ensin pois useita kuukausia ennen olanzapiinin vähennystä.

        Huom! En ole lääkäri mutta olen perehtynyt aiheeseen omaiseni vuoksi.


      • Mr. Pearsz

        Tässä on vahvaa syytä epäillä vieroituspsykoosia. Koska olet kauan käyttänyt neuroleptejä on hyvin todennäköistä, että ne ovat jo muuttaneet aivosi riippuvaisiksi neuroleptista. Riippuvuuden syntyy ei mene kuin muutama viikko tai kuukausi. Kun annosta sitten lähtee vähentämään, erehtyy seuraavaa psykoottisuutta ja sekavuutta luulemaan alkuperäisen tilan paluuksi, vaikka kyseessä olisi vieroitusoireilu. Samalla tavalla heroiinin käyttäjän tulee lopettaa ottaminen hitaasti. Suoraan seinään katkaisemalla heroiiniaddiktoinut muuttuu psykoottiseksi niin ikään. Injektioversio neurolepteistä, kuten kaikissa muissakin lääkeaineissa on vahvempi, ja neuroleptien tapauksessa siten haitallisempi. Uhkailu on erittäin epäammattimaista ja opressoivaa toimintaa, minkä ei pitäisi kuulua mihinkään terveydenhuollon järjestelmään. Tästä häpeä psykiatrialle. Oletko kokeillut hakeutua toiselle lääkärille hakemaan apua annoksen minimointiin/lopettamiseen? Esim. yksityiseltä, jos julkinen ei tahdo auttaa.


      • Myös Hvalta
        Mr. Pearsz kirjoitti:

        Tässä on vahvaa syytä epäillä vieroituspsykoosia. Koska olet kauan käyttänyt neuroleptejä on hyvin todennäköistä, että ne ovat jo muuttaneet aivosi riippuvaisiksi neuroleptista. Riippuvuuden syntyy ei mene kuin muutama viikko tai kuukausi. Kun annosta sitten lähtee vähentämään, erehtyy seuraavaa psykoottisuutta ja sekavuutta luulemaan alkuperäisen tilan paluuksi, vaikka kyseessä olisi vieroitusoireilu. Samalla tavalla heroiinin käyttäjän tulee lopettaa ottaminen hitaasti. Suoraan seinään katkaisemalla heroiiniaddiktoinut muuttuu psykoottiseksi niin ikään. Injektioversio neurolepteistä, kuten kaikissa muissakin lääkeaineissa on vahvempi, ja neuroleptien tapauksessa siten haitallisempi. Uhkailu on erittäin epäammattimaista ja opressoivaa toimintaa, minkä ei pitäisi kuulua mihinkään terveydenhuollon järjestelmään. Tästä häpeä psykiatrialle. Oletko kokeillut hakeutua toiselle lääkärille hakemaan apua annoksen minimointiin/lopettamiseen? Esim. yksityiseltä, jos julkinen ei tahdo auttaa.

        Millax:n kokeman Keski-Suomen suljetun lisäksi Harjavallassa käytetään pakkokeinoja ja uhataan injektiolla. "hoitotoimiin korjaus" ja sinä mainitsittekin tarvittavat puolestani.


    • Sen kerran kun menin osastolle vapaaehtoisesti niin osastollaoloaika painostettiin ottamaan Risperdal injektiona. Aluksi pillereinä sitten iinjektio jotta minut saatiin kirjattua sairaalasta ulos. Epäilivät etten syö pillereitä osastolta päästyäni niin laittoivat injektion. Sen lopetin itse jo kauan sitten. Nytkin syön puolet määrätystä Olanzapiinista eli 10 mg illalla ja aamulla tarvittaessa 10 mg. Olanzapiinia oon pystyny syömään mut nukuttaa pitkälle päivään ja henhenahdistus tais vähän vähentyä ku eilen söin vain puolet määrätystä. Aamutarvittavan oon ottanu vaan muutaman kerran. Se olis varmaan parempi ku sais erikoislääkärille sanottua et kokeillaan lääkkeettömästi verrattuna siihen et itte lopettaa. Tällä hetkellä minun on parempi olla vaan yhden Olanzsapin pillerin kanssa vuorokaudessa eli 10 mg mutta myönnän et olin taannoin vähän vahvemman lääkityksen tarpeessa. Joskus noi lääkkeet vaan auttaa olemaan joskus niistä saa huonon vaikutuksen. Jos ei oo lääkityksen tarpeessa niin ei kai niitä kannata syödä. Itse olin kuukausi sitten 5 päivää ilman Olanzapiinia ihan muuten vaan ku kokeilin et miten menee ilman mut sit taas aloin niitä iltaisin syömään. Minusta Olanzapin on aika hyvä lääke. Nukuttaa pitkään ja ei saa oikein mitään aikaan eli se lamaannuttaa minusta toimintatarmokkuutta mut aika hyvä lääke.

      • Anonyymi

        Itse söin Olanzapinia n. vuoden. Se on karmea lääke koska se väsyttää (kuten kerroit) ja se myös lihottaa aivan järkyttävästi (siinä on muuten diabeteksen puhkeaminen siinä haittavaikutuslistassa!). Itsellä muuten myös maksa-arvot (ALAT) nousi siihen 104:n paikkeille ja annostus minulla oli 10mg silloin. Se laski heti kun vaihdoin sen lääkkeen toiseen.

        Ise suosittelen esimerkiksi Latudaa, Rxultia tai Peratsinia. Ne ovat parempia. Ketipinor/Seroquel on melko samanlainen kuin Olanzapin koska se myös väsyttää ja lihottaa aivan sairaasti. En voi sitäkään suositella (kokeiltu on molempia).

        Ne injektiot pitäisi varata niille jotka eivät oikeasti muista ottaa lääkkeitään mutta haluavat käyttää niitä vapaaehtoisesti. Ei ketään voi laillisesti pitää epävirallisesti pakkohoidossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse söin Olanzapinia n. vuoden. Se on karmea lääke koska se väsyttää (kuten kerroit) ja se myös lihottaa aivan järkyttävästi (siinä on muuten diabeteksen puhkeaminen siinä haittavaikutuslistassa!). Itsellä muuten myös maksa-arvot (ALAT) nousi siihen 104:n paikkeille ja annostus minulla oli 10mg silloin. Se laski heti kun vaihdoin sen lääkkeen toiseen.

        Ise suosittelen esimerkiksi Latudaa, Rxultia tai Peratsinia. Ne ovat parempia. Ketipinor/Seroquel on melko samanlainen kuin Olanzapin koska se myös väsyttää ja lihottaa aivan sairaasti. En voi sitäkään suositella (kokeiltu on molempia).

        Ne injektiot pitäisi varata niille jotka eivät oikeasti muista ottaa lääkkeitään mutta haluavat käyttää niitä vapaaehtoisesti. Ei ketään voi laillisesti pitää epävirallisesti pakkohoidossa.

        Mulle Olanzapin aiheutti päivittäiset ( joskus useamman kerran päivässä/yössä ) lihaskrampit jalkoihin, myös varpaista väänteli.


    • Anonyymi

      Mahdollisimman vähän lääkkeitä, mutta jos on vakavia mielenterveyshäiriöitä suosittelen "peruslääkitystä" aktiivisuutta ylläpitämään ja tasaisempien mielialojen ylläpitämiseen. Muuten mitä vähemmän sitä parempi. Hyvä olisi keskusteluapu ja "normaalien päivä rutiinien löytäminen".

    • Anonyymi

      Vuoden '8FHJIIF peltteliläinen: Leekkeite ei ole pekko ottee. Jos oseet keyttee ese yhte hyvein kuein Pootin.
      Jos et esee keyttee ese. Sinulle pekko tylee

      Poliisi pamputtaa
      Me miliisi tänne kutsutaa
      Eliitti pelaa sotaa molemmin puolin
      500 000 miljoonaa ihmistä
      Minä olen, NWO:n perustajajäsen

      *Menkää theseus.fi googlettakaa siellä reptilian overlord pelatkaa pidempään kuin CS se uusi

    • Anonyymi

      Syöt sitten lääkkeitä tai et, tarvitset varmasti apua oikeilta ammattilaisilta. Itse olen skitsofreenikko, skitsoaffektikko ja psykoottinen (en nyt). Käytän pientä lääkitystä mielestäni. Seronil, Risperidon ja parhain näistä Aripiprazole, määrät siis pieniä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe