ALfa Romeon myymisen vaikeus...

Miksi kaikilla on kovasti ennakkoluuloja kyseistä merkkiä kohtaan? Olen omistanut 17 autoa ja Alffa on ollut mieleisin ja auton hinnat ovat naurettavia, koska kukaan ei näitä halua. Missä vika?

6

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-alfisti

      Se on tämän katajaisen kansamme ennakkoluuloinen luonne. Ei haluta tänne etelänmaalaisia autoja eikä ihmisiä.

    • Tekniikan taso

      Alfan kulta-aika oli 60-luvulla. Tekniikka oli edistyksellistä. Markkinointia edisti kilpailutoiminta. 70-luvulla menestys ulosmitattiin, valtionyrityksenä työvoimapoliittiset seikat ajoivat muun yli. Tuotekehitys loppui, n. vuoden 1972 uutuuksilla mentiin 90-luvulle asti pienin ulkonäkömuutoksin.

      Valtion järjestellessä omistuksiaan Alfa päätyi Fiatille 80-luvulla. Teknisesti Fiat-ajan Alfat olleet osin ala-arvoisia. Myynnillisesti tärkeimmän keskiluokan mallit olivat ensin Fiat Tipon lämmityksiä ja myöhemmin lyhyeen loppuneen GM-yhteistyön turvonneita hedelmiä. Tällä hetkellä mallisto kutistettu minimiin.

      Paatuneella Alfistillakin vaikeaa innostua merkistä, muuten kuin 60-lukulaisten harrasteautojen osalta...

      • 164 3.0 V6

        80-luvun lopun Alfa Romeot oli kyllä mielestäni hienoja autoja. Muistan kuinka takavetoisen 75:n ajettavuutta kehuttiin vuolaasti eri autolehtien testeissä. Samoin 164:sta. Muistan kun 164 tuli Suomen markkinoille v.1988, kyllä oli upea auto kertakaikkiaan!! Satakuus´nelonen oli ns. TIPO 4 -yhteistyöprojektin tuloksena syntynyt automalli. "Koplan" kolme muuta jäsentä olivat Fiat Croma, Lancia Thema ja Saab 9000. Niissä oli sama pohjalevy, mutta jousitus, moottorit jne. poikkesivat toisistaan jonkin verran. Fiat, Lancia ja Saab olivat Giugiaron muotoilemia ja muistuttivatkin paljon toisiaan, esim. ovet olivat lähes samanlaiset. Alfa 164 poikkesi muotoilultaan muista koska se oli Pininfarinan muotoilema. Saabissa oli jäykkä taka-akseli, italialaisissa erillisripustus ja Alfan etujousituskin oli erilainen kuin Themassa ja Cromassa. Kaikkien ajettavuus oli erinomainen, italialaisia kehuttiin alustaltaan hieman paremmaksi kuin Saab. Saabissa oli ilmeisesti paras kolariturvallisuus ja se toi projektiin osaamisensa mm. lämmityslaitteista. Saabissa oli omat moottorit ja Alfankin 2-litrainen poikkesi muista (twinspark). Alfaan sai myös 3-litraisen V6:sen. Alustaltaan ja moottoreiltaan Croma ja Thema olivat lähes samanlaisia, tosin Themasta tehtiin myös Ferrarin 3.2 -litraista V8 -moottorista erikoismallia (Thema 8.32).

        Mielestäni Alfa Romeo 164 oli upea auto ja muotoilultaan edelleenkin tyylikäs ja nykyaikainen. Se oli TM:n koeajossa v.1988 siihenastisten koeajoautojen hiljaisin mitattu auto (2.0 TwinSpark). Aikaisempaa ennätystä piti hallussaan Rolls Royce.
        TM 9/1988 olivat parivertailussa Alfa Romeo 3.0 V6 ja Mercedes-Benz 300 E.
        Moottoreista sanotaan mm.;
        "Alfan alumiini-veekuutonen on paljon nykyaikaisempi. Sen sanotaan olevan yksi parhaista maailmassa, ja tämän vertailun se voittaa. Se on tehokkaampi (192 hv) ja sen vääntömomentti on käytännöllisesti katsottuna yhtä suuri (245 Nm), mutta saavutetaan huomattavasti pienemmällä käyntinopeudella (3000 r/min MB:n 4400 r/min sijasta). Sekä teho että vääntömomentti ovat tarjolla huomattavan nopeasti ja kevyesti."

        Ja ajettavuudesta sanottiin mm.;
        "Vaikka Mercedes-Benzin hallittavuus ja kaarreominaisuudet ovatkin erittäin hyvät, voittaa Alfa Romeon lippulaiva kilpailijansa hallinnan vaivattomuudessa ja käyttäytymisen ennakoitavuudessa.."

        Ja lopuksi .."toinen valloittaa sydämmenne ja toinen aivonne. Minä uskon, että tänä tietokoneaikana yhä useammat kuljettajat haluavat ajaa sydämellään. Edellyttäen tietysti, että aivoja ja niiden laatua ei jätetä huomiotta. - Minä myönnän: Alfa Romeo 164 valloitti minut täysin. Mahdollisesti pelkästään kauniin, punaisen värinsä avulla. Mutta minä tiedän, että sen pinnan alla piilee myös joukko hyviä ominaisuuksia."


    • alfar156

      Alfa Romeo 156, ajettavuuden ja kauneuden juhlaa busson säestyksellä!
      Onko tässä autossa muka valitettavaa?

      • Algfa 159 Sport Wago

        Oli kaksi kappaletta eli Alfaa ajettiin peräti 10 vuotta, vaimo sanoi että alfassa pystyi huulia maalaamaan ajon aikana että sen jousitus ainakin toimi. Pettynys oli kyllä melkoinen kun ei tullut kolmatta Alfaa.


    • kaksoi

      Alfa meni ja Alfa tuli ;) helppo hankkia, hankala luopua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe