ALfa Romeon myymisen vaikeus...

Miksi kaikilla on kovasti ennakkoluuloja kyseistä merkkiä kohtaan? Olen omistanut 17 autoa ja Alffa on ollut mieleisin ja auton hinnat ovat naurettavia, koska kukaan ei näitä halua. Missä vika?

6

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-alfisti

      Se on tämän katajaisen kansamme ennakkoluuloinen luonne. Ei haluta tänne etelänmaalaisia autoja eikä ihmisiä.

    • Tekniikan taso

      Alfan kulta-aika oli 60-luvulla. Tekniikka oli edistyksellistä. Markkinointia edisti kilpailutoiminta. 70-luvulla menestys ulosmitattiin, valtionyrityksenä työvoimapoliittiset seikat ajoivat muun yli. Tuotekehitys loppui, n. vuoden 1972 uutuuksilla mentiin 90-luvulle asti pienin ulkonäkömuutoksin.

      Valtion järjestellessä omistuksiaan Alfa päätyi Fiatille 80-luvulla. Teknisesti Fiat-ajan Alfat olleet osin ala-arvoisia. Myynnillisesti tärkeimmän keskiluokan mallit olivat ensin Fiat Tipon lämmityksiä ja myöhemmin lyhyeen loppuneen GM-yhteistyön turvonneita hedelmiä. Tällä hetkellä mallisto kutistettu minimiin.

      Paatuneella Alfistillakin vaikeaa innostua merkistä, muuten kuin 60-lukulaisten harrasteautojen osalta...

      • 164 3.0 V6

        80-luvun lopun Alfa Romeot oli kyllä mielestäni hienoja autoja. Muistan kuinka takavetoisen 75:n ajettavuutta kehuttiin vuolaasti eri autolehtien testeissä. Samoin 164:sta. Muistan kun 164 tuli Suomen markkinoille v.1988, kyllä oli upea auto kertakaikkiaan!! Satakuus´nelonen oli ns. TIPO 4 -yhteistyöprojektin tuloksena syntynyt automalli. "Koplan" kolme muuta jäsentä olivat Fiat Croma, Lancia Thema ja Saab 9000. Niissä oli sama pohjalevy, mutta jousitus, moottorit jne. poikkesivat toisistaan jonkin verran. Fiat, Lancia ja Saab olivat Giugiaron muotoilemia ja muistuttivatkin paljon toisiaan, esim. ovet olivat lähes samanlaiset. Alfa 164 poikkesi muotoilultaan muista koska se oli Pininfarinan muotoilema. Saabissa oli jäykkä taka-akseli, italialaisissa erillisripustus ja Alfan etujousituskin oli erilainen kuin Themassa ja Cromassa. Kaikkien ajettavuus oli erinomainen, italialaisia kehuttiin alustaltaan hieman paremmaksi kuin Saab. Saabissa oli ilmeisesti paras kolariturvallisuus ja se toi projektiin osaamisensa mm. lämmityslaitteista. Saabissa oli omat moottorit ja Alfankin 2-litrainen poikkesi muista (twinspark). Alfaan sai myös 3-litraisen V6:sen. Alustaltaan ja moottoreiltaan Croma ja Thema olivat lähes samanlaisia, tosin Themasta tehtiin myös Ferrarin 3.2 -litraista V8 -moottorista erikoismallia (Thema 8.32).

        Mielestäni Alfa Romeo 164 oli upea auto ja muotoilultaan edelleenkin tyylikäs ja nykyaikainen. Se oli TM:n koeajossa v.1988 siihenastisten koeajoautojen hiljaisin mitattu auto (2.0 TwinSpark). Aikaisempaa ennätystä piti hallussaan Rolls Royce.
        TM 9/1988 olivat parivertailussa Alfa Romeo 3.0 V6 ja Mercedes-Benz 300 E.
        Moottoreista sanotaan mm.;
        "Alfan alumiini-veekuutonen on paljon nykyaikaisempi. Sen sanotaan olevan yksi parhaista maailmassa, ja tämän vertailun se voittaa. Se on tehokkaampi (192 hv) ja sen vääntömomentti on käytännöllisesti katsottuna yhtä suuri (245 Nm), mutta saavutetaan huomattavasti pienemmällä käyntinopeudella (3000 r/min MB:n 4400 r/min sijasta). Sekä teho että vääntömomentti ovat tarjolla huomattavan nopeasti ja kevyesti."

        Ja ajettavuudesta sanottiin mm.;
        "Vaikka Mercedes-Benzin hallittavuus ja kaarreominaisuudet ovatkin erittäin hyvät, voittaa Alfa Romeon lippulaiva kilpailijansa hallinnan vaivattomuudessa ja käyttäytymisen ennakoitavuudessa.."

        Ja lopuksi .."toinen valloittaa sydämmenne ja toinen aivonne. Minä uskon, että tänä tietokoneaikana yhä useammat kuljettajat haluavat ajaa sydämellään. Edellyttäen tietysti, että aivoja ja niiden laatua ei jätetä huomiotta. - Minä myönnän: Alfa Romeo 164 valloitti minut täysin. Mahdollisesti pelkästään kauniin, punaisen värinsä avulla. Mutta minä tiedän, että sen pinnan alla piilee myös joukko hyviä ominaisuuksia."


    • alfar156

      Alfa Romeo 156, ajettavuuden ja kauneuden juhlaa busson säestyksellä!
      Onko tässä autossa muka valitettavaa?

      • Algfa 159 Sport Wago

        Oli kaksi kappaletta eli Alfaa ajettiin peräti 10 vuotta, vaimo sanoi että alfassa pystyi huulia maalaamaan ajon aikana että sen jousitus ainakin toimi. Pettynys oli kyllä melkoinen kun ei tullut kolmatta Alfaa.


    • kaksoi

      Alfa meni ja Alfa tuli ;) helppo hankkia, hankala luopua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

      Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      60
      3201
    2. Sä olet epävakaa

      tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      49
      2354
    3. Mieti miten paljon yritin

      Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      61
      2014
    4. Keskisarjan puheet

      Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      357
      1635
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

      Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      79
      1355
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

      Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      64
      1306
    7. Sovitaanko ja halataanko?

      Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      70
      1187
    8. En ikinä koskaan

      En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      68
      1080
    9. Olen selvästi rikki

      Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      28
      1015
    10. Kai jaksat vielä?

      Olisi sääli jos et…
      Ikävä
      79
      1006
    Aihe