Suihkussakäynti osastolla?

.......

Odottaako vauva huoneessa vai viedäänkö kansliaan hoitajien hoiviin siksi aikaa?

27

1642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............

      Itse kävin suihkussa aina sillon kun mies oli käymässä. Muuten oisin varmaan vienyt kansliaan.

    • äippä.

      Vauva odotti kansliassa

    • mam-12

      Itse kävin suihkussa, kun olin just syöttänyt vauvan ja vauva alkoi nukkumaan omassa sängyssä..

    • dfghjkåp8

      Vauvan sängyt oli sellaiset, joissa on pyörät, joten otin mukaan. Kylppäri oli kyllä iso. Pienessä kopissa ei onnistu.

    • suihkutus..

      ku ite kävin suihkussa nii vauva oli joko kansliassa tai siinä huoneessa sen aikaa.. oli kiva huone toveri mulla, se kahto mun vauvaa ku kävin suihkussa ja mä katoin sen vauvaa ku se kävi suihkussa :)

    • HyviäMuistoja

      Kyllä meidän sairaalassa oli monet vauvat siinä kansliassa omissa kärryissään. Ei tullut mieleenkään, että pitäisi heti vahtia vauvaa yksin 24/7, kun oli vielä aikamoista opettelua se vauvanhoito ja imetys varsinkin. Synnytyksestä palautuminen vei myös voimia. Eka yönä halusivat, että saan nukkua kunnolla ja vauva oli kansliassa koko yön. Seuraavana yönä vauva oli sitten vierellä, mutta olivat käyneet yöllä syöttämässä ja itse heräsin vasta aamulla. Että kyllä sitä äiti suihkuun pääsee ja vaikka kanttiiniin mahdollisia vieraita tapaamaan. Sanoivat hoitajat myös, että äitien olisi hyvä nukkua se viimeinen sairaalayö kunnolla ja laittaa vauvat kansliaan. On sitten mukavampi lähteä kotiin valvomaan seuraavia öitä.

      • ................

        No monessakaan sairaalassa tuo ei ole mahdollista nykyään. Kyllä minäkin olisin halunnut nukkua sairaalassa edes yhden yön mutta ei. Nykyään suositaan vierihoitoa eikä vauvoja yöksi voi viedä noin vaan kansliaan. Minulla suostuivat yöllä ottamaan vauvan kolmeksi tunniksi kansliaan kun itkin ollessani niin väsynyt. Mutta tuo kolme tuntia oli tosiaan ihan maksimi.
        Missä ja milloin olet synnyttänyt?


      • HyviäMuistoja
        ................ kirjoitti:

        No monessakaan sairaalassa tuo ei ole mahdollista nykyään. Kyllä minäkin olisin halunnut nukkua sairaalassa edes yhden yön mutta ei. Nykyään suositaan vierihoitoa eikä vauvoja yöksi voi viedä noin vaan kansliaan. Minulla suostuivat yöllä ottamaan vauvan kolmeksi tunniksi kansliaan kun itkin ollessani niin väsynyt. Mutta tuo kolme tuntia oli tosiaan ihan maksimi.
        Missä ja milloin olet synnyttänyt?

        Aijaa, en tiennyt ollenkaan, että käytäntö on muuttunut. Synnytin siis KYS:ssa ja vuosi oli 2007. Huonona puolena silloin koin sen, että hoitajat olivat niin kiireisiä, etteivät paljon ehtineet opastaa vauvan kanssa. Kansliasta piti sitten käydä kysymässä neuvoa, jos tuli jotain ongelmia. Eli oli ihan luontevaa kärrätä vauvat sinne myös silloin, kun halusi käydä suihkussa.


      • imetys alkuun
        HyviäMuistoja kirjoitti:

        Aijaa, en tiennyt ollenkaan, että käytäntö on muuttunut. Synnytin siis KYS:ssa ja vuosi oli 2007. Huonona puolena silloin koin sen, että hoitajat olivat niin kiireisiä, etteivät paljon ehtineet opastaa vauvan kanssa. Kansliasta piti sitten käydä kysymässä neuvoa, jos tuli jotain ongelmia. Eli oli ihan luontevaa kärrätä vauvat sinne myös silloin, kun halusi käydä suihkussa.

        No nykyään kun tuetaan imetyksen käyntiin lähtemistäkin kovasti, niin siinä on vierihoito erittäin tärkeää. Jos vauva saa heti ensimmäiset ateriansa pullosta, se saattaa jo vaikeuttaa oikean imuotteen löytymistä. :) Vauvan pitäisi olla syntymänsä jälkeen mahdollisimman paljon äitinsä lähellä ja iholla ja häntä pitäisi imettää niin tiheästi, kuin hän haluaa. Sillä lailla se maito sitten nousee. Vaikka itse synnytin sektiolla, niin vauva tuotiin ensi-imetykselle vajaa pari tuntia leikkauksesta. Sen jälkeen siirryimme perhehuoneeseen. Itse olin aika kipeä alkuun, joten mies hoiti vauvaa muuten, minä imetin aina kun vauva rintaa halusi. Ei tarvittu korviketta lainkaan (eikä ole tarvittu sen jälkeenkään) ja vauva on nyt kymmenen kuukautta. Jos ei halua imettää, niin eihän sillä sitten niin väliä ole, mutta itse halusin kovasti, joten vaikka olinkin väsynyt (synnytys käynnistyi normaalisti ja olin valvonut edellisen yön) niin halusin imettää yölläkin. Kyllä ne hormonit auttaa jaksamaan. Tietysti eri asia, jos synnytys on kestänyt vaikka kolme vuorokautta, silloin varmaan voidaan tehdä jotain poikkeusjärjestelyjä. Yleensä tosin vauvakin kerää voimia synnytyksen jäljiltä ja nukkuu ensimmäisen vuorokauden aikana aika paljon, joten siinä saa synnyttäjäkin levätä ihan luonnollisesti.


    • heh....

      Itselleni ei taas tullut mieleenkään että vauvan voisi viedä muiden hoidettavaksi =D

      • Öööh...?

        Miksi kummassa miinustetaan sitä että toinen ei ole tajunnut että vauvan voisi viedä heti muiden hoidettaviksi, että äiti voi aloittaa uransa äitinä ottamalla "omaa aikaa"?
        kyllä se minustakin on ihan luonnollista että äiti hoitaa itse vauvaansa ekä vie mihinkään kansliaan.


    • baby-04

      Ainakin Kanta-Hämeen keskussairaalassa kun synnytin, vauvoja oli myös kansliassa, vaikka vierihoitoa suositeltiinkin. Vuosi oli silloin 2004, että tiedä nykyään sitten. :)

    • nuorempimama

      Meilä oli perhehuone nii mies oli vauvan kanssa sen aikaa ku kävin suihkussa. Kerran tais olla vauvalassa sen aikaa.

      • nnnnnnnnnn.

        Eihän siihen perhehuonetta tarvita että mies voi olla vauvan kanssa kun käy suihkussa. Meillä mies oli aamusta iltaan sairaalassa, ei ollut perhehuonetta.


      • nuorempimama
        nnnnnnnnnn. kirjoitti:

        Eihän siihen perhehuonetta tarvita että mies voi olla vauvan kanssa kun käy suihkussa. Meillä mies oli aamusta iltaan sairaalassa, ei ollut perhehuonetta.

        Miks mulla on semmone käsitys että vierailuajat koskee myös miehiä/lapsen isää? Jos jakaa huoneen toisen kanssa niin ei se "kämppäkaveri" välttis tykkää kun toisen mies oleskelee sielä koko ajan. Mä ainaki oon ollu siinä luulossa että miehet ei saa olla osastolla nii paljo ku haluaa mut jos oonki väärässä niin ok.


      • Tyksissä muistaaksen
        nuorempimama kirjoitti:

        Miks mulla on semmone käsitys että vierailuajat koskee myös miehiä/lapsen isää? Jos jakaa huoneen toisen kanssa niin ei se "kämppäkaveri" välttis tykkää kun toisen mies oleskelee sielä koko ajan. Mä ainaki oon ollu siinä luulossa että miehet ei saa olla osastolla nii paljo ku haluaa mut jos oonki väärässä niin ok.

        isän vierailuaika oli 10.00-20.00. Muita vieraits ei juuri saanutkaan tula, vain vastasyntyneen isovanhemmat, jotka saivat tulla oliko viiden ja kuuden välissä. Ihanaa kun huoneessa 3 synnyttänyttä, ja jokaisella sitten tietysti pakosta samaan aikaan vieraat käymässä, jippii. Ei se isä siellä loppupäivän kovin paljon haittaa =D

        Ja se on vähän niin ja näin, jos miehelläni on mahdollisuus olla mahdollisimman paljon paikalla, miksi pitäisi pysyä poissa vain huonekaverin takia?


      • nuorempimama
        Tyksissä muistaaksen kirjoitti:

        isän vierailuaika oli 10.00-20.00. Muita vieraits ei juuri saanutkaan tula, vain vastasyntyneen isovanhemmat, jotka saivat tulla oliko viiden ja kuuden välissä. Ihanaa kun huoneessa 3 synnyttänyttä, ja jokaisella sitten tietysti pakosta samaan aikaan vieraat käymässä, jippii. Ei se isä siellä loppupäivän kovin paljon haittaa =D

        Ja se on vähän niin ja näin, jos miehelläni on mahdollisuus olla mahdollisimman paljon paikalla, miksi pitäisi pysyä poissa vain huonekaverin takia?

        No jos siitä itse saa päättää niin tottakai mäkin haluaisin että mies ois koko päivän mun ja vauvan kanssa.
        Onneks saatii se perhehuone nii ei tarvinnu miettiä moisia =)


      • ...................
        nuorempimama kirjoitti:

        Miks mulla on semmone käsitys että vierailuajat koskee myös miehiä/lapsen isää? Jos jakaa huoneen toisen kanssa niin ei se "kämppäkaveri" välttis tykkää kun toisen mies oleskelee sielä koko ajan. Mä ainaki oon ollu siinä luulossa että miehet ei saa olla osastolla nii paljo ku haluaa mut jos oonki väärässä niin ok.

        Ei vierailuajat isejä koske. Sehän nyt hölmöä olisi jos isä saisi vierailla vain tunnin päivässä. Kyllä meillä mies tuli aamusta heti kun ehti ja illalla lähti kotiin. Päivän aikana kävi jossain syömässä yms. Ja oli siellä monien muidenkin miehet koko päivän. Vierailuaika oli joskus 18 aikoihin ja sillon sai tulla kaikki muut vieraat. Mun huoneessa oli kaks synnyttänyttä mun lisäks ja kaikilla oli kyllä oma yksityisyys kun sänkyjen verhot oli edessä.


      • nuorempimama
        ................... kirjoitti:

        Ei vierailuajat isejä koske. Sehän nyt hölmöä olisi jos isä saisi vierailla vain tunnin päivässä. Kyllä meillä mies tuli aamusta heti kun ehti ja illalla lähti kotiin. Päivän aikana kävi jossain syömässä yms. Ja oli siellä monien muidenkin miehet koko päivän. Vierailuaika oli joskus 18 aikoihin ja sillon sai tulla kaikki muut vieraat. Mun huoneessa oli kaks synnyttänyttä mun lisäks ja kaikilla oli kyllä oma yksityisyys kun sänkyjen verhot oli edessä.

        Ahaa olen siis käsittänyt aivan väärin. Hyvä jos asia on kerran noin :)


      • yyyiiiiiiiii
        nuorempimama kirjoitti:

        Miks mulla on semmone käsitys että vierailuajat koskee myös miehiä/lapsen isää? Jos jakaa huoneen toisen kanssa niin ei se "kämppäkaveri" välttis tykkää kun toisen mies oleskelee sielä koko ajan. Mä ainaki oon ollu siinä luulossa että miehet ei saa olla osastolla nii paljo ku haluaa mut jos oonki väärässä niin ok.

        Isille on yleensä eri vierailuajat määritelty. Ymmärtääkseni kaikissa sairaaloissa isän vierailuaika kattaa koko päivän.


    • sanna34v

      Itse otin kanssa vauvan mukaan suihkuhuoneeseen. Olikohan tuo toinenkin, joka teki niin, oyksissa. Siellä ainakin mahtuu hyvin. Tuntui jotenkin turhalta vaivata henkilökuntaa sillä muttei viitsinyt yksinkään jättää, kun ei ollut edes huonekaveria silloin. Kun kävin ostamassa iltalehden tai kanttiinissa kahvilla, jätin oven auki ja sanoin kansliaan, että käyn siellä.

    • 1+8

      Mä kävin esikoisen synnytettyäni suihkussa, kun mies oli vauvan kanssa. Nuoremman synnyttyä syötin vauvan täyteen ja laitoin nukkumaan ja menin sitten suihkuun. En mä siellä montaa minuuttia kuitenkaan ollut, ja huonekaveri lupasi koputtaa oveen, jos desibelitaso alkaa nousta. :)

    • -----------------

      Eiköhän se vauva pärjää viisi minuuttia yksin omassa sängyssään.

      hän ei sieltä mihinkään hypi ja jos herää ja alkaa itkeä, niin ei ehdi kuolla itkuun eikä saada traumoja.

      Hoitsuille voi vinkata, että käväsen suihkussa, vauva nukkuu sikeästi eikä varmaan herää hetkeen.

      Tai huonetoverille voi sanoa, että käväsen suihkussa, kun vauva näyttää olevan sikeässä unessa.

      Sillei se kotonakin hoidetaan. Et voi käydä lykkäämässä vauvaasi naapurille vessakäynnin tai suhkussakäynnin ajaksi, vaan sinun on opittava ymmärtämään, että vauva pärjää pienen hetken yksin.

      jos asia ahdistaa, niin sitten voi vauvan ottaa mukaan kärryissään sinne suihkuun, mnukavaahan siellä on, kun on kostea ja lämmin ilma.

    • kyllähä vauva

      joo pärjää.Luulen kyllä että se on jotain ensi äidinvaistoa ettei halua jättää juuri syntynyttä yksin,itsellä ainakin oli näin.Olihan vauva silti yksin kun vessassa kävin tai suihkussa mutta jotenkin oli olo ettei voi yksin jättää..mutta kyllä se siitä helpottaa ja muut "murheet" tulee tilalle:)

    • tarkennusta :)

      Hmm.. ois kai pitänyt tarkentaa, ettei ihmiset täällä turhaan miinustele, et vauva odotti kansliassa, kun kävin suihkussa, koska hoitaja tuli hakemaan vauvan johonkin testeihin ja sanoi sillon mulle, et voin käydä sillä aikaa suihkussa, kun vauvalta otetaan testejä. Ja siellä sairaalassa, missä oltiin, oli suihkut vaan sellaiset pienet kopit, mihin ei ois todellakaan edes mahtunut sitä vauvakärryä ja mulla nyt ei sillon ollu edes huonekaveria sillä yhdellä kertaa, kun suihkussa kävin.. ja vauvan isä oli sillon töissä..

    • ...,,,...,,,...,,,..

      kannattaa viedä hoitsuille, siksihän ne siellä on..
      kaveri oli käynyt vessassa jättänyt vauan huoneeseen nukkumaan, oli huonekaveri sitten ottanut vauvan syliin kun vauva itkenyt.. ei siinä muuten mitään, mutta kun huonekaveri syönyt unilääkkeitä ensin.. olisi voinut vauva vaikka pudota.

    • mutkat suoriksi

      Itse kävin suihkussa silloin, kun vauva nukkui.
      Jos hän alkoi inistä, viereisen punkan äiti työsi tuttia suuhun. Eihän siellä suihkussa mene aikaa kuin 10 minuuttia. :O

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1641
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1263
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1244
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1156
    Aihe