Allergisia koiranomistajia?

Yatzy

Onko paikalla ketään, jolla on koira mutta myös koira-allergia?

Mulla on todettu koira-allergia lapsena, n.13 v sitten. Meillä ei ole koskaan ollut omaa koiraa. Ystävälläni on australianterrieri ja hänen miehellään allergiaa, mutta mitään oireita ei ole koirasta saanut (elleivät ole valtavasti yhdessä koiran kanssa peuhanneet). Ystävä sai minut "ylipuhuttua" kokeilemaan, hänen aikuinen koiransa oli meillä pariin otteeseen muutaman päivän hoidossa. Pientä nuhaa (jota minulla on lähes aina muutenkin) lukuunottamatta mitään oireita ei tullut. Nyt sitten olisi aussinpentuja kaupan ja ollaan jo sovittukin että otetaan se, kasvattaja on tietoinen mun allergiasta. Pentuja hiplatessa on jonkun verran silmien kutinaa tullut, tein tosin sen virheen etten pessyt käsiä kun lopetin pentujen kanssa oleilun. Nyt vähän jännittää, miten koiran suhteen käy.

Onko kokemuksia? Kyseisestä rodusta, allergisena koiran hankinnasta ylipäänsä? Nykyisin paljon puhutaan siedätyksestä siihen omaan haukkuun. Olen kyllä valmis siihen, että alussa oireita onkin mutta jos ne vähenisi ajan kanssa? Tiedän myös, että on riski että allergia pahenee astmaksi...

2

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirallerginen

      Omakohtainen kokemus on Amerikan karvattomasta terrieristä. Olen lapsesta asti ollut eläimille allerginen ja jos olen ollut koirien kanssa tekemisissä, niin kaikenlaista oireilua on aina tullut.

      Nyt kuitenkin olemme puoli vuotta sitten hankkineet Amerikan karvattoman terrierin ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Alkuun oli pientä tukkoisuutta ja koiran kanssa leikkimisen jälkeen pientä punaista, kutiavaa näppylää. Nyt tuokin oireilu on jäänyt kokonaan poissa.

      Kevät ja siitepölykausi on ovella, joten mielenkiinnolla odotan miten tuolloin reagoin koiraan. Yleensä pahimpana siitepölyaikana allergiani on herkistynyt ja helpottunut taas siitepölyajan jälkeen.

    • Viisas mies

      Parin päivän testi ei kerro luotettavasti sitä, että millaiseksi allergia kehittyy. Voi mennä helposti useampi kuukausikin, ennen kuin olemattoman lievä allergia muuttuu sitämättömäksi, kun altistus on jokapäiväistä ja eläinpölyä on levinnyt kotiin laajemmalle kuin mitä parissa päivässä tapahtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3504
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1968
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1588
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1425
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      99
      1075
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe