Osaako joku autoasiantuntija valaista maallikkoa onko mennyt akku, laturi vai laturin hiilet tilanteessa jossa:
- Auto käynnistettäyssä punainen akkuvalo piippailee muutamaan otteeseen, mutta 5 min ajon jälkeen lopettaa ja sitten ei ongelmia. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden.
- Mitattiin virta ja ampeerimittari antoi paikallisen korjaamon mukaan normaalit virrat, en nyt muista ampeerimääriä
- Kilometrejä on 143.000 ja akkua ei ole muutamaan vuoteen vaihdetttu. Laturia ei välttäämättä myöskään vaihdettu.
Auto on neloskopan 2003 mallin golf r32
Akku, laturi vai laturin hiilet kuluneet?
12
18676
Vastaukset
- Uudet hiilet
Oireilu viittaisi kuluneisiin hiiliin. Kylmänä hiilien jousivoima ei riitä riittävään kontaktiin, mutta kun laturi lämpenee, niin silloin vielä hiilet saa kontaktin. Hiili pitimineen voi olla myös likainen ja silloin oireet voi olla samat. Siitä vaan putsaamaan ja uudet hiilet paikoilleen ja menox.
- GolfMies_79
Kiitos kommentista!
Harmi vaan kun tuohon laturiin ei saa hiiliä pelkästään, mutta sellaisen jäntteensäädinpaketin VW:n mukaan saa joka tulee kiinni laturiin. Siinä mukana sitten ilmeisesti ne hiilet ja muuta johdinta hiilien ja laturin väliin.
Mutta se putsaus eka tosiaan... - sitroen.
Ei pysty olemaan hiilet.
Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin. - autosähkömies
sitroen. kirjoitti:
Ei pysty olemaan hiilet.
Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.
Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa. - Säädin-G
autosähkömies kirjoitti:
Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.
Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.Ja Iät ajat ennen nykyaikaista elektroniikkaa merkkivalolla on ollut kaksi maadoituspistettä ja toinen vie maihin säätimen kautta.
- sitroen.
sitikassa oli ainakin repsikan penkin jouset väsyneet kun teki tuota samaa vikaa
- sitroen.
Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.
- Lahtis Kake
sitroen. kirjoitti:
Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.
Mikset rekisteröi nikkiäs ni ei tartte vinkuu.
- vanhatesti
Tasavirtalaturien aikana oli helppo testi : Auto käyntiin ja akunkenkä irti, jos moottori sammuu ei lataa, jos moottori käy niin lataa. Vaihtovirta latureille ei suositella akun irroitusta, en ole kokeillut.
- turhaa varovaisuutta
pitää olla kuormaa päällä niin sitten voi kokeilla mutta jos ei ole kuluttajia päällä niin jännite voi päästä karkaamaan mutta muuten voi vaihto virta laturillakin kokeilla.
esim. http://www.youtube.com/watch?v=NMGBK77dBYc
itse olen vaihtanut akun moottorin käydessä ettei radion koodit ym. katoa. kulutusta vaan päälle ja kumihanska plussakaapeliin heti kun se on irti ettei tule oikosulkua.
- Joni564
Mulla Transportterissa on valeon laturi ja kaikkiin laturiin voit vaihtaa itse hiilet. Olen paljon vaihtanut hiiliä tarvitset siihen kolvin ja juotin lankaa helppo nakki. Ihmettelin itsellä kun sytti punainen valo palaan ,irroittaessa hiilipakettia en saanutkaan sitä pakettia normaalisti vetämällä ulos. Vaan takimmainen hiili olikin kaatunut ja pudonnut akselissa sellaiseen koloon. Sain sen pois ja laitoin hiili paketin taakse kahden kiinnitys pultin taakse rikkoja niin että hiili paketin asettaessa pikoilleen, hiilet tulee mahdollisimman lähelle ulko reunaa. Näin ei pääse käymään sitä riskiä että takimmainen hiili voisi karata akselilta vinoon, vaan nyt siinä on liikkumavaraa kumpaanki suuntaan.
- teeseeasee
Minulla autossa paloi laturin valo epäsäänöllisesti, eikä ladannut kuin 13.5v akulle. Päätin että laturi on tiensä päässä 250000 km pyörinyt. Netistä löytyi laturi hintaan 124.95€. Ei kannata lähteä hiiliä vaihtelmaan tuohon hintaan.
Nyt antaa jännitettä akulle 14,7v. Lienee kunnossa niiltäosin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831449Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä671235Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2021213Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2191204Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121049Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041009Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍134936Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65913Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123798- 78791