Akku, laturi vai laturin hiilet kuluneet?

GolfMies_79

Osaako joku autoasiantuntija valaista maallikkoa onko mennyt akku, laturi vai laturin hiilet tilanteessa jossa:

- Auto käynnistettäyssä punainen akkuvalo piippailee muutamaan otteeseen, mutta 5 min ajon jälkeen lopettaa ja sitten ei ongelmia. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden.

- Mitattiin virta ja ampeerimittari antoi paikallisen korjaamon mukaan normaalit virrat, en nyt muista ampeerimääriä

- Kilometrejä on 143.000 ja akkua ei ole muutamaan vuoteen vaihdetttu. Laturia ei välttäämättä myöskään vaihdettu.

Auto on neloskopan 2003 mallin golf r32

12

15270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudet hiilet

      Oireilu viittaisi kuluneisiin hiiliin. Kylmänä hiilien jousivoima ei riitä riittävään kontaktiin, mutta kun laturi lämpenee, niin silloin vielä hiilet saa kontaktin. Hiili pitimineen voi olla myös likainen ja silloin oireet voi olla samat. Siitä vaan putsaamaan ja uudet hiilet paikoilleen ja menox.

      • GolfMies_79

        Kiitos kommentista!

        Harmi vaan kun tuohon laturiin ei saa hiiliä pelkästään, mutta sellaisen jäntteensäädinpaketin VW:n mukaan saa joka tulee kiinni laturiin. Siinä mukana sitten ilmeisesti ne hiilet ja muuta johdinta hiilien ja laturin väliin.

        Mutta se putsaus eka tosiaan...


      • sitroen.

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.


      • autosähkömies
        sitroen. kirjoitti:

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.


      • Säädin-G
        autosähkömies kirjoitti:

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.

        Ja Iät ajat ennen nykyaikaista elektroniikkaa merkkivalolla on ollut kaksi maadoituspistettä ja toinen vie maihin säätimen kautta.


    • sitroen.

      sitikassa oli ainakin repsikan penkin jouset väsyneet kun teki tuota samaa vikaa

      • sitroen.

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.


      • Lahtis Kake
        sitroen. kirjoitti:

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.

        Mikset rekisteröi nikkiäs ni ei tartte vinkuu.


    • vanhatesti

      Tasavirtalaturien aikana oli helppo testi : Auto käyntiin ja akunkenkä irti, jos moottori sammuu ei lataa, jos moottori käy niin lataa. Vaihtovirta latureille ei suositella akun irroitusta, en ole kokeillut.

      • turhaa varovaisuutta

        pitää olla kuormaa päällä niin sitten voi kokeilla mutta jos ei ole kuluttajia päällä niin jännite voi päästä karkaamaan mutta muuten voi vaihto virta laturillakin kokeilla.

        esim. http://www.youtube.com/watch?v=NMGBK77dBYc

        itse olen vaihtanut akun moottorin käydessä ettei radion koodit ym. katoa. kulutusta vaan päälle ja kumihanska plussakaapeliin heti kun se on irti ettei tule oikosulkua.


    • Joni564

      Mulla Transportterissa on valeon laturi ja kaikkiin laturiin voit vaihtaa itse hiilet. Olen paljon vaihtanut hiiliä tarvitset siihen kolvin ja juotin lankaa helppo nakki. Ihmettelin itsellä kun sytti punainen valo palaan ,irroittaessa hiilipakettia en saanutkaan sitä pakettia normaalisti vetämällä ulos. Vaan takimmainen hiili olikin kaatunut ja pudonnut akselissa sellaiseen koloon. Sain sen pois ja laitoin hiili paketin taakse kahden kiinnitys pultin taakse rikkoja niin että hiili paketin asettaessa pikoilleen, hiilet tulee mahdollisimman lähelle ulko reunaa. Näin ei pääse käymään sitä riskiä että takimmainen hiili voisi karata akselilta vinoon, vaan nyt siinä on liikkumavaraa kumpaanki suuntaan.

    • teeseeasee

      Minulla autossa paloi laturin valo epäsäänöllisesti, eikä ladannut kuin 13.5v akulle. Päätin että laturi on tiensä päässä 250000 km pyörinyt. Netistä löytyi laturi hintaan 124.95€. Ei kannata lähteä hiiliä vaihtelmaan tuohon hintaan.
      Nyt antaa jännitettä akulle 14,7v. Lienee kunnossa niiltäosin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe