Akku, laturi vai laturin hiilet kuluneet?

GolfMies_79

Osaako joku autoasiantuntija valaista maallikkoa onko mennyt akku, laturi vai laturin hiilet tilanteessa jossa:

- Auto käynnistettäyssä punainen akkuvalo piippailee muutamaan otteeseen, mutta 5 min ajon jälkeen lopettaa ja sitten ei ongelmia. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden.

- Mitattiin virta ja ampeerimittari antoi paikallisen korjaamon mukaan normaalit virrat, en nyt muista ampeerimääriä

- Kilometrejä on 143.000 ja akkua ei ole muutamaan vuoteen vaihdetttu. Laturia ei välttäämättä myöskään vaihdettu.

Auto on neloskopan 2003 mallin golf r32

12

20280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudet hiilet

      Oireilu viittaisi kuluneisiin hiiliin. Kylmänä hiilien jousivoima ei riitä riittävään kontaktiin, mutta kun laturi lämpenee, niin silloin vielä hiilet saa kontaktin. Hiili pitimineen voi olla myös likainen ja silloin oireet voi olla samat. Siitä vaan putsaamaan ja uudet hiilet paikoilleen ja menox.

      • GolfMies_79

        Kiitos kommentista!

        Harmi vaan kun tuohon laturiin ei saa hiiliä pelkästään, mutta sellaisen jäntteensäädinpaketin VW:n mukaan saa joka tulee kiinni laturiin. Siinä mukana sitten ilmeisesti ne hiilet ja muuta johdinta hiilien ja laturin väliin.

        Mutta se putsaus eka tosiaan...


      • sitroen.

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.


      • autosähkömies
        sitroen. kirjoitti:

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.


      • Säädin-G
        autosähkömies kirjoitti:

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.

        Ja Iät ajat ennen nykyaikaista elektroniikkaa merkkivalolla on ollut kaksi maadoituspistettä ja toinen vie maihin säätimen kautta.


    • sitroen.

      sitikassa oli ainakin repsikan penkin jouset väsyneet kun teki tuota samaa vikaa

      • sitroen.

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.


      • Lahtis Kake
        sitroen. kirjoitti:

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.

        Mikset rekisteröi nikkiäs ni ei tartte vinkuu.


    • vanhatesti

      Tasavirtalaturien aikana oli helppo testi : Auto käyntiin ja akunkenkä irti, jos moottori sammuu ei lataa, jos moottori käy niin lataa. Vaihtovirta latureille ei suositella akun irroitusta, en ole kokeillut.

      • turhaa varovaisuutta

        pitää olla kuormaa päällä niin sitten voi kokeilla mutta jos ei ole kuluttajia päällä niin jännite voi päästä karkaamaan mutta muuten voi vaihto virta laturillakin kokeilla.

        esim. http://www.youtube.com/watch?v=NMGBK77dBYc

        itse olen vaihtanut akun moottorin käydessä ettei radion koodit ym. katoa. kulutusta vaan päälle ja kumihanska plussakaapeliin heti kun se on irti ettei tule oikosulkua.


    • Joni564

      Mulla Transportterissa on valeon laturi ja kaikkiin laturiin voit vaihtaa itse hiilet. Olen paljon vaihtanut hiiliä tarvitset siihen kolvin ja juotin lankaa helppo nakki. Ihmettelin itsellä kun sytti punainen valo palaan ,irroittaessa hiilipakettia en saanutkaan sitä pakettia normaalisti vetämällä ulos. Vaan takimmainen hiili olikin kaatunut ja pudonnut akselissa sellaiseen koloon. Sain sen pois ja laitoin hiili paketin taakse kahden kiinnitys pultin taakse rikkoja niin että hiili paketin asettaessa pikoilleen, hiilet tulee mahdollisimman lähelle ulko reunaa. Näin ei pääse käymään sitä riskiä että takimmainen hiili voisi karata akselilta vinoon, vaan nyt siinä on liikkumavaraa kumpaanki suuntaan.

    • teeseeasee

      Minulla autossa paloi laturin valo epäsäänöllisesti, eikä ladannut kuin 13.5v akulle. Päätin että laturi on tiensä päässä 250000 km pyörinyt. Netistä löytyi laturi hintaan 124.95€. Ei kannata lähteä hiiliä vaihtelmaan tuohon hintaan.
      Nyt antaa jännitettä akulle 14,7v. Lienee kunnossa niiltäosin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      44
      4991
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      21
      3693
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3473
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2828
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      87
      2702
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2660
    7. Anteeksi T

      Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      18
      1811
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

      Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1626
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

      Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      201
      1468
    10. Harmittaako että

      Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      152
      1331
    Aihe