Akku, laturi vai laturin hiilet kuluneet?

GolfMies_79

Osaako joku autoasiantuntija valaista maallikkoa onko mennyt akku, laturi vai laturin hiilet tilanteessa jossa:

- Auto käynnistettäyssä punainen akkuvalo piippailee muutamaan otteeseen, mutta 5 min ajon jälkeen lopettaa ja sitten ei ongelmia. Tätä on jatkunut muutaman kuukauden.

- Mitattiin virta ja ampeerimittari antoi paikallisen korjaamon mukaan normaalit virrat, en nyt muista ampeerimääriä

- Kilometrejä on 143.000 ja akkua ei ole muutamaan vuoteen vaihdetttu. Laturia ei välttäämättä myöskään vaihdettu.

Auto on neloskopan 2003 mallin golf r32

12

19475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uudet hiilet

      Oireilu viittaisi kuluneisiin hiiliin. Kylmänä hiilien jousivoima ei riitä riittävään kontaktiin, mutta kun laturi lämpenee, niin silloin vielä hiilet saa kontaktin. Hiili pitimineen voi olla myös likainen ja silloin oireet voi olla samat. Siitä vaan putsaamaan ja uudet hiilet paikoilleen ja menox.

      • GolfMies_79

        Kiitos kommentista!

        Harmi vaan kun tuohon laturiin ei saa hiiliä pelkästään, mutta sellaisen jäntteensäädinpaketin VW:n mukaan saa joka tulee kiinni laturiin. Siinä mukana sitten ilmeisesti ne hiilet ja muuta johdinta hiilien ja laturin väliin.

        Mutta se putsaus eka tosiaan...


      • sitroen.

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.


      • autosähkömies
        sitroen. kirjoitti:

        Ei pysty olemaan hiilet.
        Roottorin magnetointivirta tulee ennen moottorin käynnistystä merkkivalon kautta virtahiileen, siitä roottorikäämin läpi maapuolen hiileen ja maihin.
        Kun moottori käynnistyy niin laturi alkaa tuottamaan sähköä joka tulee samaan pisteeseen laturissa, mihin se merkkilampun virtakin ja kun jännite on molemmissa jokseenkin sama, niin merkkilamppu sammuu. Jännitteet siis "puskevat" toisiaan vastaan.
        Jos jompikumpi hiilistä ei saa kunnon kosketusta liukurenkaaseen, virtapiiri katkeaa ja virtaa ei kulje eikä siis merkkilamppukaan pala kävi moottori tai ei.
        Näin siis yleensä. Saattaahan niitä olla toisenkinlaisia kytkentöjä, jotka voivat käyttäytyä toisinkin. Ainakin vaihtovirtalaturien alkuaikoina niitä oli, en tiedä nykytilannetta laajemmin.

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.


      • Säädin-G
        autosähkömies kirjoitti:

        Nykyautoissa mittariston "akkuvaloa" saattaa ohjata ohjainlaite, eikä se tule perinteisellä kytkennällä generaattorilta, jolloin siitä ei voi päätellä muuta kuin että generaattori ei toimi.

        Mikäli valo vilkkuu ja piippailee niin silloin sitä ohjaa jokin muu kuin itse generaattori. Vika voi siis olla myös hiilissä, vikakoodit lukemalla voisi löytyä lisää infoa.

        Ja Iät ajat ennen nykyaikaista elektroniikkaa merkkivalolla on ollut kaksi maadoituspistettä ja toinen vie maihin säätimen kautta.


    • sitroen.

      sitikassa oli ainakin repsikan penkin jouset väsyneet kun teki tuota samaa vikaa

      • sitroen.

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.


      • Lahtis Kake
        sitroen. kirjoitti:

        Räkänokka taas kerran syyllistyy identiteettivarkauteen.

        Mikset rekisteröi nikkiäs ni ei tartte vinkuu.


    • vanhatesti

      Tasavirtalaturien aikana oli helppo testi : Auto käyntiin ja akunkenkä irti, jos moottori sammuu ei lataa, jos moottori käy niin lataa. Vaihtovirta latureille ei suositella akun irroitusta, en ole kokeillut.

      • turhaa varovaisuutta

        pitää olla kuormaa päällä niin sitten voi kokeilla mutta jos ei ole kuluttajia päällä niin jännite voi päästä karkaamaan mutta muuten voi vaihto virta laturillakin kokeilla.

        esim. http://www.youtube.com/watch?v=NMGBK77dBYc

        itse olen vaihtanut akun moottorin käydessä ettei radion koodit ym. katoa. kulutusta vaan päälle ja kumihanska plussakaapeliin heti kun se on irti ettei tule oikosulkua.


    • Joni564

      Mulla Transportterissa on valeon laturi ja kaikkiin laturiin voit vaihtaa itse hiilet. Olen paljon vaihtanut hiiliä tarvitset siihen kolvin ja juotin lankaa helppo nakki. Ihmettelin itsellä kun sytti punainen valo palaan ,irroittaessa hiilipakettia en saanutkaan sitä pakettia normaalisti vetämällä ulos. Vaan takimmainen hiili olikin kaatunut ja pudonnut akselissa sellaiseen koloon. Sain sen pois ja laitoin hiili paketin taakse kahden kiinnitys pultin taakse rikkoja niin että hiili paketin asettaessa pikoilleen, hiilet tulee mahdollisimman lähelle ulko reunaa. Näin ei pääse käymään sitä riskiä että takimmainen hiili voisi karata akselilta vinoon, vaan nyt siinä on liikkumavaraa kumpaanki suuntaan.

    • teeseeasee

      Minulla autossa paloi laturin valo epäsäänöllisesti, eikä ladannut kuin 13.5v akulle. Päätin että laturi on tiensä päässä 250000 km pyörinyt. Netistä löytyi laturi hintaan 124.95€. Ei kannata lähteä hiiliä vaihtelmaan tuohon hintaan.
      Nyt antaa jännitettä akulle 14,7v. Lienee kunnossa niiltäosin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      213
      4010
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      64
      2558
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      392
      2346
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2273
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1541
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      516
      1313
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1281
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1267
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      75
      1243
    10. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1156
    Aihe