Skitsofrenian aiheuttajat

kukkuu9

Mistä tämä sairaus oikeastaan syntyy? Itse en hyväksy lääkäreiden kemiallista epätasapainoa teoriana, tottahan toki sellaisen saa jos sellainen väkisin lääkkeiden avulla tehdään ja siksi pidänkin psykiatreja vaarallisena porukkana. Skitsofrenia on todellisuudentajun pettämisen lisäksi henkinen romahtaminen, tunteiden sekamelska joista aivotkin kärsivät kun eivät ehkä pysty käsittelemään näitä tunnepurkauksia.

Itse omia mielenterveysongelmiani ja kokemuksieni perusteella voisin listata:

- Rankka elämä (etenkin lapsuus)
- Yksinäisyys ja eristyväinen luonne
- Pitkä masennus tai masentuvainen luonne
- Pitkittynyt stressi
- Ympäristötekijät

Riskitekijät:

- Herkkyys tunteille ja suggestiolle
- Henkinen haavoittuvaisuus, etenkin pettymyksille
- Synnynnäinen ihmisten pelko ja sosiaalinen arkuus
- Synnynnäisesti vahva tunteiden kirjo ja tunteiden epävakaisuus

Haluaisin keskustelua ja kertomuksia skitsofreenikoilta tai skitsoaffektiivisilta. Mitkä ovat ne tekijät joiden epäilette aiheuttaneen tai joilla olisi osaa sairastumisellenne? Lähinnä henkisiä tekijöitä, ei esim päihteiden käytöstä aiheutunutta tai lääke-epätasapainoa.

65

1566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmainen tohtori

      Internetin salaliittoteoriat ja hömppäuskomukset. Ja tämä ei ole mikään vitsi.

    • Paavali paavali

      Syntyy riittävän pitkäaikaisesta ja vahvasta vastustuksesta eli aivojen vastustuskyvyn puutteesta tai romahtamisen seurauksena aivokuoreen psyykkaamalla saaduista hötömölösekasotkusta.

      Toi pitkittynyt stressi ja ympäristötekijät (myös muut ihmiset niin lapsuudessa kuin myöhemminkin) on aika hyvin keksitty. Riskitekijöinä alttius suggestiolle eli voi toki itse suggestoida, mutta veikkaan että yleensä se tulee ulkopuolelta.... eli muista ihmisistä. Ei meillä täällä ole ufoja.

      Kysymys on enemmän henkisen väkivallan oireesta tai siis seurausta siitä. Mielenkiintoista on se, että näpistelijälläkin on kovempi tuomio ja kiinnijääminen on helpompaa nykyisillä valvontakameroilla kuin verbaalista tai henkistä väkivaltaa käyttävällä.

      Kauan sitten poltettiin rovioilla noitia ja katolinen kirkko mm. piti kuria itse tai harjoitti sitä hallitsijoiden kautta. Nuo ajat ovat kyllä menneet kidutuskoneiden kera, mutta jäljellä ja laillistettuna meillä on vielä samat henkisen väkivallan keinot ja menetelmät. Muutosta ei näy ennenkuin riittävän suuri väestön osa tiedostaa asian ja haluaa siihen muutosta.

      Kuten homoseksuaalisuus oli aikaisemmin sairaus, voi kukin toivoa että kun nainenkin on saanut äänioikeuden, on myös yhdenvertaisuus mahdollista "skitsofreeniselle"... ehkä joskus...

      • hSDGw

        Luuseri painu vittuun.


      • Mä vaan taas
        hSDGw kirjoitti:

        Luuseri painu vittuun.

        Mikä tuossa kommentissa veti herneen nenääsi? Yritin antaa muuta ajattelemista kuin skitsofreenisen itseensä kohdistuva syytös. Ehkä syy sairaudelle löytyy ulkoa päin.... Ehkä oireilu vaatii oman mielen työskentelyä, mutta ehkä yllyke tulee ulkoa?

        Mikä siinä tai tässä on luuseria, ja missä on vittu?


      • tehdassalailut
        Mä vaan taas kirjoitti:

        Mikä tuossa kommentissa veti herneen nenääsi? Yritin antaa muuta ajattelemista kuin skitsofreenisen itseensä kohdistuva syytös. Ehkä syy sairaudelle löytyy ulkoa päin.... Ehkä oireilu vaatii oman mielen työskentelyä, mutta ehkä yllyke tulee ulkoa?

        Mikä siinä tai tässä on luuseria, ja missä on vittu?

        Samoin masennuslääkkeet ja neuroleptit puhkaisevat mm. skitsofreniaa ja psykoosia, vaikka juuri päinvastaiseen niitä väitetään käytettävän. Kyseessä on lääketehtaiden salailu valmisteidensa sivuvaikutuksista. Siten saadaan uusia valmisteita aikaisempien lisäksi ja elinikäinen neuroleptih......i kasvaa jatkuvasti ...


    • 897yh

      Itse uskon syyttävien äänien ja minäkuvan vääristymisen psykoottisissa sairauksissa olevan itsetunnon romahtamista ja sitä että ihmisen psyyke/tajunta hyökkää omaa itseään vastaan, vaikea selittää mutta kun aloin saada ensimmäisiä harhojani itsetuntoni romahti ilman mitään syytä lähes täysin.

      • ilmainen tohtori

        Olet täysin oikeassa. Itsetunnolla on todella suuri merkitys tässä aiheessa. Suurin vaikuttaja itsetunnon todelliseen romahtamiseen on psykiatrien tekemästä väärästä diagnoosista ja väärien lääkkeiden syöttämisestä potilaalle. Tällöin itsetunto tipahtaa vaihe vaiheelta vuosien aikana. Kyse on helvetin monimutkaisesta psykiatriA huijauksesta.


      • Etsivä Itseään
        ilmainen tohtori kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa. Itsetunnolla on todella suuri merkitys tässä aiheessa. Suurin vaikuttaja itsetunnon todelliseen romahtamiseen on psykiatrien tekemästä väärästä diagnoosista ja väärien lääkkeiden syöttämisestä potilaalle. Tällöin itsetunto tipahtaa vaihe vaiheelta vuosien aikana. Kyse on helvetin monimutkaisesta psykiatriA huijauksesta.

        Olen myös huomannut itsetunnon rapautuvan. Enää ei usko pystyvänsä oikein mihinkään. Ei ollut noin vielä vuosi sitten. Aika vauhdilla on tapahtunut muutosta.


    • skitsobou

      Mielestäni merkittävin on ollut huono itsetunto. Olen ollut paljon tekemisissä ihmisten kanssa, mutta se yhteys toiseen on jäänyt puuttumaan. Lisäksi se että olen tulkinnut ihmistä hyvin herkästi hänen äänensävyn perusteella ja eleiden lukemisella, että onko toinen vihainen. Olen mielistellyt toista, että hän ei olisi vihainen. Se on johtanut siihen, että itse asia minkä parissa ollaan oltu on jäänyt sivuseikaksi.

      • ilmainen tohtori

        Miten se muiden mielistely liittyy itsetuntoon?

        Heikko itsetunto on pääperiaatteissaan sitä että henkilö aina miettii mitä muut ajattelevat hänestä. Hänen on aina pakko takertua siihen mitä muut ajattelee hänestä. Korkea itsetuntoinen henkilö ei välitä ollenkaan muiden mielipiteistä, vaan toimii aina niin kuin huvittaa. Tosin molemmat näistä ovat ääripäitä. Terve, ns. normaali henkilö välittää jokseenkin muiden mielipiteistä, eikä tee siitä mitään suurta numeroa.


      • skitsobou
        ilmainen tohtori kirjoitti:

        Miten se muiden mielistely liittyy itsetuntoon?

        Heikko itsetunto on pääperiaatteissaan sitä että henkilö aina miettii mitä muut ajattelevat hänestä. Hänen on aina pakko takertua siihen mitä muut ajattelee hänestä. Korkea itsetuntoinen henkilö ei välitä ollenkaan muiden mielipiteistä, vaan toimii aina niin kuin huvittaa. Tosin molemmat näistä ovat ääripäitä. Terve, ns. normaali henkilö välittää jokseenkin muiden mielipiteistä, eikä tee siitä mitään suurta numeroa.

        Ite määrittelisin sen että on epävarma mitä muut ajattelee itsestään niin ujoudeks.

        Huono itsetunto on omien tunteiden ja ajatusten käsittämisen vajavaisuutta. Ei pysty tiedostamaan tunteitaan eikä pysty hallitsemaan itseään vaan joutuu antautumaan tunteille ja ajatuksille jotka repivät joka suuntaan.


      • skitsobou

        Mun tarkotus oli kertoo kahdest asiast eli merkittävin on huono itsetunto ja toisena miellyttäminen, alistuminen ja kontrollin tarve. Voisin korjata tost kirjotuksest sanan "Lisäksi" ja vaihtaisin sen vaik uuteen kappalejakoon tai "Erikseen"


      • ilmainen tohtori
        skitsobou kirjoitti:

        Ite määrittelisin sen että on epävarma mitä muut ajattelee itsestään niin ujoudeks.

        Huono itsetunto on omien tunteiden ja ajatusten käsittämisen vajavaisuutta. Ei pysty tiedostamaan tunteitaan eikä pysty hallitsemaan itseään vaan joutuu antautumaan tunteille ja ajatuksille jotka repivät joka suuntaan.

        Olet jossain määrin oikeassa. Ujo henkilö ei uskalla tuoda omaa mielipidettä esiin koska pelkää sitä mitä muut ajattelevat hänen mielipiteistä ja mitä siitä seuraa.

        Ei-ujo sanoo mitä mieleen tulee ajattelematta yhtään mitä muut voisi sanoa hänelle takasin.

        Loppupeleissä heikko itsetunto on kuitenkin sitä että jatkuvasti miettii mitä muut ajattelee hänestä, ilman mitään kommunikaatiota toiseen. Eli Heikko itsetunto on vielä alempi taso ujoudesta.


      • Kolmiolääkettä
        skitsobou kirjoitti:

        Mun tarkotus oli kertoo kahdest asiast eli merkittävin on huono itsetunto ja toisena miellyttäminen, alistuminen ja kontrollin tarve. Voisin korjata tost kirjotuksest sanan "Lisäksi" ja vaihtaisin sen vaik uuteen kappalejakoon tai "Erikseen"

        Tuli tässä mieleen et tunnetteko yhtään skitso pariskuntaa, miten se toimis?, siinähän vois olla samoissa olotiloissa ja kummatkin välillä jotain henkiolentoja:DDD, ainakin ymmärrystä riittäis:)


    • Varma tieto

      Kuunatsit lähettävät avaruudesta skitsofreniahiukkasia säteilynä herkistyneiden päähän. Myös jauhelihakastikkeesta sitä saa.

      • Kolmiolääkettä

        Mä haluisin uskoa tohon:DDD:) , niin ei tarviis syyttä itseä et on hullu:/.


    • Entä tämä

      Itse kyllä veikkaisin yhtenä suurena tekijänä myös alkoholia. Vaikuttaa salakavalasti ja varsinkin pidempiaikainen rajumpi käyttö sekoittaa helposti.

      • Kolmiolääkettä

        Mut jos se olis pelkästään alkoholin laukasemaa suurelti, kuitenkin skitsofrenian suurin aiheuttaja on periytyvyys jq mun kummallakin puolella on kunnon viinamiehiä isä ja viinanaisiakin löytyy, mut ne ei oo sairastunu, ja niillä on ollut tosi rankka elämä molemmilla. Toisella väkivaltanen isä joka halveksi ja myöhemmin parisuhdeväkivaltaa ja alistamista. Toisella liikaa pyytävä/odottava aliarvostava isä ja kylmäkiskonen lapsuus ero kaikki meni, ym. Ja neskulaa ihan hyvin vielläkin.


    • ujoskitso

      Mulla on varmaan synnynnäinen tai syntymän jälkeen saatu pelko muita ihmisiä kohtaan. Nyt arvuuttelen ja pelkään haluavatko muut ihmiset olla kanssani, sama pelko jota oli jo kolmevuotiaana kerhossa, siellä olin piilossa ja jätin lopulta kerhon kesken.
      Sitä en tiedä, voiko äiti/ isä joku muu henkilö joka lasta hoitaa saada väärällä käytöksellä tätä aikaan vai onko se pelko todella luonteenpiirre?
      Tuntuu jotenkin hullulta että lapsi olisi syntynyt pelkäämään ihmisiä....
      Eläimiä, mitään, en pelkää.

      • Ihmisiä kannattaakin pelätä tai ainakin varoa.Eläimet ovat paljon luotettavampia ja ovat sitä mitä ovat.Kyllä kai siellä kerhossakin oli ilkeitä lapsia??Ei se pelko tyhjästä ole tullut,eihän?
        Mäkin kyllä mietin onko mun pelko aiheutettu mulle vai synnyinkö tällaisena.Epäilen ,että on aiheutettu,mutta en sille enää mitään voi.Pelko luonteenpiirre?En tiedä,musta tuntuu,että se on luonteenpiirre???
        Pelkään kyllä eläimiäkin tosi paljon.


      • Kolmiolääkkeitä

        Mä oon ollu ihan samanlainen oon vielläkin, olin en muista minkä ikäsenä mut tosi pienenä tarhassa aina seurassa yksin vaikka koitinkin olla jossain leikeissä mukana sama fiilis ettei muut ymmärrä, pelko erillaisuudesta, huonouden tunne ja riippuvuus niihin ainoisiin jotka oli aidosti lähellä ja sama on jatkunu ihan tähän päivään ja tulevaisuus huolettaa..


      • Kolmiolääkkeitä

        Veikkaan ujoskitso et pelkäät muitakin asioita ja paljon etkä vaan voi käsittää sitä, ite ainakin koen et mulla on niin. Siis tietenkin on on asioita mitä ei pelkää, mut mulla ainakin just niistä rakkaista asioista ja ihmisistä itestä tulee psykooseissa ihan järjettömiä kammottavia vääristymiä. Ja sit kaikesta normaalisti ei pelottavasta ahdistavan pelottavaa sukulaiset läheiset kaverit (meni jo) jopa läheinen kaupan kassa työkaverit (meni jo) , kun on ihan itsetunto nollassa nuppi on taatusti ihan sekasin näin ainakin mulla. Ja vieraat on helpointa seuraa kun on pelot päällä.


    • sarh qearh er

      Masennuslääkkeet aiheuttavat skitsofreniaa.

      • Kolmiolääkettä

        Oikeesti?, mistä luit? Mulla alko masennuslääke kuurit jo lapsena}:(


    • Syyllisiä pöytään

      Kuka aiheutti minun skitsofrenian? Kuka teistä se oli?

      • Pöytiä syylliseen

        Kysymys kuuluu kenelle sinä aiheutit skitsofrenian? Kenelle teistä aiheutit sen?


      • Syyllisiä pöytään
        Pöytiä syylliseen kirjoitti:

        Kysymys kuuluu kenelle sinä aiheutit skitsofrenian? Kenelle teistä aiheutit sen?

        Joku aiheutti sen. Eikö tunnusta nyt? Eikö tunnusta nyt!


      • Olen pahoillani
        Syyllisiä pöytään kirjoitti:

        Joku aiheutti sen. Eikö tunnusta nyt? Eikö tunnusta nyt!

        Psykiatri aiheutti sairautesi tekemällä aluksi väärän diagnoosin ja syöttämällä vääriä lääkkeitä. Skitsofrenia kehittyy vuosissa ja ensi oireet saattavat esiintyä vasta 5 vuoden jälkeen väärien lääkkeiden käytön ansiosta. Ei ole sinun vikasi että menit lankaan. Tämä on käynyt lukemattomille apua tarviville. Kyllä ne psykiatrit osaavat esittää empaattista ja sinusta kiinnostunutta mutta loppupeleissä he haluavat tuhota sinut. Psykiatri on susi paimenen vaatteissa.


      • Syyllisiä pöytään
        Olen pahoillani kirjoitti:

        Psykiatri aiheutti sairautesi tekemällä aluksi väärän diagnoosin ja syöttämällä vääriä lääkkeitä. Skitsofrenia kehittyy vuosissa ja ensi oireet saattavat esiintyä vasta 5 vuoden jälkeen väärien lääkkeiden käytön ansiosta. Ei ole sinun vikasi että menit lankaan. Tämä on käynyt lukemattomille apua tarviville. Kyllä ne psykiatrit osaavat esittää empaattista ja sinusta kiinnostunutta mutta loppupeleissä he haluavat tuhota sinut. Psykiatri on susi paimenen vaatteissa.

        No enpä sanoisi nyt noinkaan. No enpä sanoisi nyt noinkaan! NO ENPÄ SANOISI NYT NOINKAAN!!!!!


    • 6+6

      Skitsofrenia ja D-vitamiini!
      Skitsofrenia on yleensä nuorella aikuisiällä alkava vakava, psykoosiksi luokiteltu mielenterveyden häiriö. Se on yksi vaikeimmista ja haastavimmista mielen sairauksista. Skitsofrenia on psykoosisairauksista yleisimpiä. Suomessa skitsofreniaan sairastuneita on noin prosentti väestöstä eli reilut 50 000 henkilöä.

      Australialaisen Queenslandin skitsofreniatutkimuskeskuksen tutkija John McGrath ja neurobiologi Alan Mackay-Sim ovat löytäneet yllättävän yhteyden skitsofrenia-alttiuden ja sikiöaikaisen D-vitamiinin puutteen välillä. McGrath havaitsi tutkimuksessaan, että Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa suuri osa skitsofreniaa sairastavista oli syntynyt keväällä. D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta kesällä keskipäivällä, joten talvella äidin ja sikiön D-vitamiinin saanti oli vähäistä.

      Suomalainen syntymäkohorttitutkimus, jossa 50µg D-vitamiinilisä ensimmäisen elinvuoden aikana vähentää poikalapsilla skitsofrenian todennäköisyyden alle neljäsosaan (RR=0.23):
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14984883

      Ja tästähän ei käypähoitosuosituksissa mainita mitään.

      • AktiiviND

        Afrikassa ja Etelä- Amerikassa ei siis ole juuri lainkaan skitsofreniaa, mikäli kyse on D -vitamiinivajauksesta.


      • 13+20
        AktiiviND kirjoitti:

        Afrikassa ja Etelä- Amerikassa ei siis ole juuri lainkaan skitsofreniaa, mikäli kyse on D -vitamiinivajauksesta.

        AktiiviND on oikeilla jäljillä. D -vitamiini (itseasiassa D -hormoni, kun se on kehossa) on ratkaisevan tärkeä ihmisen terveydelle. Mutta, sitä ei kukaan voi mitenkään saada riittävästi pelkästä auringosta. Tästä syystä juurikin esimerkiksi Afrikassa on aika paljon rintasyöpääkin. Ravintopuolikin on siellä heikkoa eikä siitäkään tule saatua D- vitamiinia. 100 mikrogrammaa päivässä on aikuiselle ihmiselle kannattava määrä ottaa D- vitamiinilisää (ei valitettavasti ole tämän hetken suositus THL tuntuu tekevän usein kaikkensa joidenkin muiden asioiden kuin ihmisten terveyden eteen). D- hormonitason elimistössä tulisi olla yli 100, jotta on "syöpäsuoja". 90 on...ok, alle 60 ja keholla on todella huonot mahdollisuudet taistella joka päiväisiä hyökkäyksiä vastaan, eli sairauksia on tiedossa. Sktsofreniasta en tiedä mitään, mutta eiköhän se D- vitamiinin syöttäminen lapselle ole apu senkin suhteen kun on hyvin monen muun asian suhteen.


    • 6+6

      Viljat pois:
      Korvatulehdus, akne, atooppinen ihottuma, syöpä, astma, likinäköisyys, diabetes, nivelreuma, MS-tauti, epilepsia, dementia, skitsofrenia, masennus, nokkosrokko, osteoporoosi jne...
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      Nuorten todellisuus hämärtyy D-vitamiinin puutteen takia!
      Psykoosi, eli todellisuuden hämärtyminen, on hankala havaita rakkaassa ihmisessä. Erityisen vaikea sitä on hoitaa, jos kyseessä on teini-ikäinen lapsi.
      Lääkäri Barbara Gracious ja hänen kollegansa havaitsivat äskettäisessä tutkimuksessa, että D-vitamiinin puutoksesta kärsivien teinien psykoosiriski oli korkeampi kuin muiden. Tutkimukseen osallistuneista 104 teinistä 72 prosentilla oli D-vitamiinia vähemmän kuin 30 ng/ml (75 nmol/l) ja 34 prosentilla sitä oli vähemmän kuin 20 ng/ml (50 nmol/l).
      D-vitamiinin määrän merkitys ei ollut vähäinen. Jos teinillä oli alhainen määrä D-vitamiinia kehossaan, hänen psykoosiriskinsä oli lähes nelinkertainen muihin verrattuna.
      Toisessa, Ruotsin Karolinska-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin myös, että mielenterveyspotilaista teini-ikäisillä oli kaikista alhaisimmat D-vitamiinitasot. Murrosikäisillä tytöillä D-vitamiinia oli noin 20 ng/ml (45 nmol/l), kun murrosikäisillä pojilla sitä oli vain 10ng/ml (25 nmol/l).
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/05/24/study-vitamin-d-linked-to-psychosis-in-teens/

      D-vitamiini on välttämätön kasvulle, terveelle luustolle, aivojen normaalille kehitykselle, hermosysteemille ja normaalille sukupuoliselle kehitykselle.
      Vitamin D and the brain!
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/08/08/vitamin-d-and-the-brain/

      Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

      Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

      Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja täten potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

      Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.


      "Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Alhaiset D-vitamiinitasot altistavat itsemurhille!
      http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201301/suicide-and-vitamin-d

      D-vitamiini ja mielenterveys!
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460


      "D-vitamiininpuutos on masentuneilla muuta väestöä yleisempää!

      Meta-analyysissä (31 424 koehenkilöä) havaittiin, että masentuneiden D-vitamiiniarvot olivat merkittävästi pienemmät kuin muilla. Lisäksi ilmeni, että mitä pienemmät nämä arvot olivat, sitä voimakkaampi oli yhteys
      masennukseen. Emme vielä tiedä, lisääkö D-vitamiininpuutos riskiä sairastua masennukseen vai käyttävätkö masentuneet muuta väestöä vähemmän D-vitamiinilisää.

      D-vitamiinin käyttöä kannattaa joka tapauksessa kysyä erityisesti masentuneelta potilaalta, ja häntä on hyvä muistuttaa D-vitamiinin tarpeesta.

      (Anglin ym. BJP 2013:202;100-107; doi:10.1192/ bjp.bp.111.106666)
      Duodecim 2013;129:337 "

    • 6+6

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

      Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
      http://www.katsomo.fi/?progId=140659

      • 13+20

        Ai no mutta täällähän on tullut juuri sitä tietoa mitä hyvin lyhyesti sivusin tuossa omassa laiskassa kirjoituksessani. Tää jälkimmäinen teksti on juurikin sellaista mitä oma lääkärini on minulle esitelmöinyt :) D- vitamiini rules.


    • 6+6

      Omega 3 rsvahapot kalasta eli DHA ja EPA sekä D-vitamiini ovat aivojen "ruokaa" muun terveellisen ravitsemuksen ohella, johon kuuluu eläinrasvat eivätkä margariinit.

    • Omega 3

      Psykoosin ennakko-oireiden tunnistamiseen on kiinnitettävä huomiota skitsofrenian puhkeamisen ehkäisemiseksi. Lääkityksellä ja psykoterapialla sekä omega-3-rasvahapoilla ja riittävällä D-vitamiinilla voidaan siirtää taudin puhkeamista ja vähentää oireita. Asiantuntijaryhmä on päivittänyt skitsofrenian Käypä hoito -suositusta.

      STT, Helsinki



      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    • sydänlihas

      Riittävä D-vitamiinin saanti (yhdessä muun aidon kunnon ruuan kanssa) vaikuttaa oleellisesti lihasten kasvuun, voimaan ja kestävyyteen sekä lihasten palautumiseen. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa, kun elimistö kuljettaa kalsiumia lihassoluihin, jotta ne voivat supistua ja työskennellä. Ilman riittävää D-vitamiinia lihaksissa ei ole voimaa. Kun kalsiumin on vuorostaan aika poistua lihassoluista, jotta lihakset voivat rentoutua, tarvitaan riittävästi D-vitamiinia. Muutoin riskinä on, että lihakset alkavat krampata, kipeytyvät ja palautuminen heikentyy.

    • yksi skitso

      http://www.youtube.com/user/CCHRInt?feature=watch tässä on hyvä linkki monesti myös hoito on ihan kamalaa jättää traumoja ja sit jos kaikki on sitä mieltä että olet hullu ni mitä siihen voi sanoa.Psykiatrisesta hoidosta ei saa valittaa
      mun diagnoosi on vaihtunu moneen kertaan se on muka normaalia

    • Omega 3

      Lääkäreillä on liikaa valtaa päättä, mikä potilasta vaivaa ja mitä lääkettä laitetaan.

    • Omega 3

      Omega-3 rasvahappojen tarve on vähintään 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.

      • Tradenomi999

        Kuulkaahan ihmiset! Ruokavaliolla ei ole merkitystä skitsofrenian syntyyn. Suomessa elintaso on sitä luokkaa jotta jokainen saa kyllä tarvittavan määrän ravintoaineita.

        Jotkut jopa jaksavat väittää että syömällä tiettyjä ruokia, voit jopa parantua skitsofreniasta tai ennaltaehkäistä sairastumasta skitsofreniaan. Sama asia koskee nykyään syöpäsairautta. Puhutaan ravinnosta ja erilaisista dieeteistä ja siitä, mitä on hyvä syödä, kun sairastaa syöpää tai jo ennaltaehkäisevästi nauttia tiettyjä ravintoaineita ettei vaan saisi syöpäsairautta.

        Tilannehan on niin, ettei esim. skitsofreniaa tai syöpää voi millään ravintoaineilla ennaltaehkäistä eikä parantaa. Ne ovat ne geenit, joissa nuo taudit ovat ja puhkeavat sitten kun ovat puhjetakseen.


    • 6+6

      Ainakin ruokavalion muutosta kannattaa kokeilla eli viljat ja/tai maitotuotteet pois ruokavaliosta 4-6 viikoksi ja jos ei mitään muutosta huomaa, niin ottaa sitten takaisin. mm. maitotuotteissa on vaihtoehtoja lehmänmaidolle ja käsittelyssä.

      Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

      Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

      Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

      Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

      Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

    • tavalliset ihmiset

      on hulluja ja toteuttaa käytännössä sairaita ajatuksia!

    • viljaton ja oireeton
    • medikalisointia

      "Onko masennuksessa kyse siitä mitä sinä syöt vai siitä mikä syö sinua?"

      Jos päästä "viiraa", niin se on lääkkeen puutetta. Näin kaikille opetetaan ja annetaan ymmärtää.

    • Kidutettu.

      Psykiatrit ovat itsekkäitä ja manipuloivia ''ammattihenkilöitä'', jotka tietysti tietävät perinpohjin kaiken mistä mikin ''häiriö'' johtuu, ja nämä ''häiriöt'' tulevat alunperin psykiatrien sairastamalta vakavalta ja vaaralliselta sairauldeta nimeltä: psykiatria. Psykiatrismi on kuoleman tiedettä, luottamukseni tähän ammattikuntaan on 0%, sen tarkoituksena on manipuloida ja alistaa ihmisiä uskomaan heidän keksimiään ''häiriöitä''.

      Lähtekäämme siis kaikki alistetut potilaat vapauteen, vapauteen luottamasta näihin henkilöihin, jääkää hyvästi!

    • ravinto vaikuttaa
    • sanna...

      mulla on masennusoireinen skitsoaffektiivinen häiriö. uskon että tuon sairauden puhkeamiseen on syynä huumeet, sillä viimeksi kun otin LSD:tä niin sen jälkeen on ollut harhoja ja harhaluuloja... enään en käytä mitään, pää ei kestä.

    • toimii ja auttaa

      Kokonaisvaltainen terveys:
      lepo ja uni
      rentoutuminen
      fyysinen ravinto
      psyykkinen ravinto
      liikunta
      elämän haasteet

    • ravinto vaikuttaa

      Ravintoterapeutin 10 käskyä, joita seuraamalla voit kulkea kohti terveellisempää ravitsemusta ja elämää.

      Usein tarvitsemme jonkinlaista sysäystä muutosten tekemiseen. Odotamme ohjeita ja jopa käskyjä, että osaisimme muuttaa elämäämme paremmaksi.

      Ravintoterapeutti Sinikka Pakeman antaa 10 käskyä kohti terveellisempää ravitsemusta.

      – Ne voivat tuntua tutuilta, mutta juju piileekin siinä, osaatko panna ne käytäntöön säännöllisesti ja pysyvästi, sanoo Pakeman.

      1.Käytä runsaasti tuoreita vihanneksia, marjoja ja hedelmiä – luomua tai kotimaista aina kun mahdollista.
      2.Käytä kohtuudelle täysjyväviljoja, myös kinoaa, tattaria, hirssiä ja spelttiä.
      3.Käytä papuja, linssejä ja sieniä tuomaan vaihtelua ja lisäämään ravintoaineita aterioille.
      4.Käytä täysrasvamaitotuotteita ja voita.
      5.Käytä laadukkaita proteiineja: kala, merenelävät, kananmunat, kana, riista ja täysliha.
      6.Käytä hyvien rasvojen lähteinä kylmäpuristettuja öljyjä sekä kookosöljyä, rasvaista kalaa, pähkinöitä, siemeniä ja avokadoa.
      7.Käytä tuoreita yrttejä mausteeksi liiallisen suolan ja valmiskastikkeiden sijaan.
      8.Käytä juomaksi vettä, vihreää tai valkoista teetä ja muita yrttitee-vaihtoehtoja sekä kohtuudella kahvia.
      9.Käytä elimistösi suosimaa ateriarytmiä nauttimalla aamiainen, lounas ja ilta-ateria säännöllisesti. Täten vältyt välipalakierteestä.
      10.Käytä järkeäsi pika-, valmis- ja roskaruokien sekä tupakan ja alkoholin kanssa – ne eivät tue terveyttäsi!

      – Kehomme ei ole kokoelma eri osastoja, vaan sen kaikki systeemit jokaiseen soluun saakka ovat riippuvaisia toisistaan tai jostakin muusta osasta kehoa. Siksi esimerkiksi päänsäryn syyt eivät läheskään aina johdu pään sisältä, vaan useimmiten syyn lähde on muualla kehossa, – syynä voi olla niinkin yksinkertainen asia kuin veden puute. Jos syötämme kehoamme terveellisesti, asettuvat muutkin terveyden kulmakivet asettautuvat kohdalleen, toteaa Pakeman.

      Lähteenä myös Sinikka Pakeman, Terveellisen Ravinnon Aakkoset, Gummerus 2012.

    • piekanapiekana

      Mulla lista varmaankin aika lailla sama. Skitsofreniaa/skitsoaffektiivista psykoosia tosiaan epäillään ja olen laitoshoidossa (joskin nyt viikonloppulomalla). Listaasi oli ERITTÄIN helppo samastua, olemme vähän kuin sielunveljiä tai -sisaruksia. Josta tulikin mieleeni älykkyys, koska sisaret harvoin ovat älykkäitä. En ole tavannut ketään skitsofreniasta kärsivää, joka ei olisi älykäs.

    • Kolmiolääkettä kitoos

      Oon samaa mieltä, mut musta toi skitsofrenikon luonne kuullosti musta ihan hyväksyttävältä kun sen toisella aatteli herkkä mut ok. Miten te pärjäilette? Mulla nää aivojen purkaukset on aika omituisia:((((karmeita, mut silti oon perjaattessa samalla järjissäni helvetin ahdistunut vaan. Ite uskon et skitsoillq aivojen sähkövirrat on aika rajuja normaaleihin aivoihin verratuna, kohtaukset epileptisiä ja persoonallisuus on rajatilapersoonallisuus, stressi yksinäisyys ja psyykkinen kuormitus aiheuttaa kohtaukset://. Ootteko te muut millasia kun tilat käy päälle?, et ootteko tulla kaduilla sekoilemassa vai vaan kärsitte ja käyttäydytte niin normaalisti kun voi.

    • näin on

      Suomessa on Euroopan sairain kansa runsaasta rokottamisesta ja lääkityksestä huolimatta.

      Meidän "superfrofessorit" inttävät vuosikymmenestä toiseen viitaten tutkimuksiin (joita ei mistään löydy), että margariini, rasvaton maito ja ruisleipä on ainoaa oikeaa ravintoa aivan kaikille ja sairaudet johtuvat vain rokotteiden ja lääkkeiden puutteesta.

    • riuttala76

      Mä en tykkää et jotain monenlaisia erilaisia muotoja ihmisen persoonassa yleisesti aletaan nimittää jollain nimellä kuten esim. skitsofrenia. Itse oon esim. aikoja sitten tiedostanut että itsessäni vallitsee vähintään 2 eri persoonaa nainen ja mies. ne kuuluvat yhteen samaan kehoon ja usein keskustelevat keskenään. En mä sitä miksikään skitsofreniaksi menisi kutsumaan. Tiedostan (tiedostamme) asian ja siitä on pelkkää hyötyä elämässä. Yhtä typerää kun puhua jostain rikoksesta yleisnimellä "raiskaus" sen tarkemmin onko käytetty selvää fyysistä väkivaltaa vai ei.

      • riuttala76

        Ihminen ei taatusti omaa aivokapasiteettiaan koskaan täydellä teholla käytä. Siellä varmasti piilee montakin alitajuista "mieltä" enkä usko että mielen kapasiteettia voisi esim. aivosolujen määrään suhteuttaa. Tavallaan kuitenkin koko maailmankaikkeus on energiaa täynnä.


    • sekavaa juttua

      riuttala, taidat todella olla skitsofreenikko

    • entiedä itse...

      Ei pidä paikkansa, riuttala inhimillisöi Sinden nerokkuuden, joten kyseessä on lahjakkuutta, koska Sinden runoilijuus ja äö-mittaa ei voi mitata, äö on runsaasti yli 300. Sinde on hyvin inhimillinen ihminen, hänen runoilijuutensa sekä kielitaito on poikkeavan rikasta, sisältää hyvin mielenkiintoista tekstiä, hänen ajatuksenjuoksunsa on rikas hän sekä ymmärtää että tietää, myös että osastohoito on toisinaan vain pahasta ei yleistäen, joka alkaa ärsyttämään.

      Että kun kyseessä on esim. autismi ja sen oireet, monet todella monet yleistävät että kaikki autistit, aspergerin kirjossa olevilla kaikilla on esim. symmetriaa ja kirjakieltä, hekin ovat yksilöitä eivät mitään kloonattuja klaaneja.

      Missä Sinde on? missä ''lukkojen takana'' ? tietääkö kukaan?
      Asuu akaalla , irc-gallerian mukaan lyhyt punatukkainen 82- syntyinen henkilö...

    • epätasapainox

      pitkäaikainen psykedeelien käyttö ainakin käräyttäny parin tutun nupin

    • TyttiTurkust

      Aivojen PET, tietokonetutkimuksissa on todettu erilaisia aivomuutoksia skitsofreenikon aivoissa mm. aivokammiot ovat monilla suurentuneet. Eli siis fysiologisia muutoksia tarkoittaa, ettei edellä olevissa luetteloissa olevat asiat aiheuttaisi skitsofreniaa, vaan se on todellakin aivoperäinen sairaus, joka sitten aiheuttaa tottakai oireita.

      • askälj

        Aivokammioiden suurentuminen nyt on pelkästään jo vanhenemiseen liittyvä luonnollinen oire, ei skitsofrenialle spesifi. Tätä on tutkittu vuosikymmeniä eikä mitään johdonmukaisesti poikkeavaa olla löydetty. Tai ollaan, mutta nämä poikkeavuuden korreloivat lääkkeiden käytön, huumausaineaddiktioiden ja huonojen elintapojen kanssa, eli nuo kaikki surkastuttavat aivoja...tämä on havaittu esim. kuolleilla skitsofreenikoilla ja eläinkokeissa. Todellisuudessa skitsofreniaoireiden etiologia on monimuotoinen ja osin siksi yksilöllinen kuntoutuminen ja paraneminen on niin vaihtelevaa. Sellaista sairautta kuin skitsofrenia ei siis lääketieteellisessä mielessä ole olemassa.


    • ravinto kuntoon

      Gluteeni-intoleranssi voi vaikuttaa lähes kaikkiin kehon kudoksiin, mukaan lukien vatsa, iho, lihakset, maksa, verisuonet, umpieritysjärjestelmä, aivot ja jopa solujen tuma. Keliakia ja NCGS liittyy uskomattoman laajaan kirjoon oireita ja sairauksia, jopa skitsofrenia, epilepsia, diabetes, osteoporoosi, ihottumat, psoriasis, hypotyreoosi ja hermovauriokipu. Tästä johtuen monet potilaat ja lääkärit eivät osaa edes aavistaa oireilun johtuvan gluteenista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 5 % länsimaalaisista voi kärsiä Gluteeniherkkyydestä (keliakian kanssa tai ilman). Eräät valtavirran lääketieteen asiantuntijat jatkavat sitkeästi NCGS:n olemassa olon kieltämistä, vaikka useat laadukkaat plasebokontrolloidut tuplasokkotutkimukset ovat todistaneet sen olevan selvästi oma erityinen sairautensa.

      http://www.magneettimedia.com/50-gluteenin-intoleranssin-savya/#comment-9619

    • 12+13

      http://www.youtube.com/watch?v=0F_kLbtnWWM

      Psykiatrit tunkevat lääkkeitä kun niin niille opetetaan yliopistossa jossa opetukseen ovat vaikuttaneet lääketehtaat... Hoidon tavoite on mahdollisimman kustannustehokkaasti hoitaa ihmiset yhteiskuntakelpoisiksi ja neuroleptit on tähän käteviä kun ne tuhoaa ihmisen persoonasta hyvät ja huonot puolet, tekee ihmisestä helposti ohjailtavan zombien. Kemiallista epätasapainoa EI OLE TODISTETTU OLEMASSAOLEVAKSI! Ja jos "mielisairaudet" olisivat aivosairauksia niin kuuluisivat neurologeille eikä ihmisiä voisi hoitaa tahdonvastaisesti.

      • 14 + 4

        Totta turiset. Onko muuten tuota valoa vasten mikään ihme, että AINA, kun lääketieteen historiassa jollekin "psykiatriselle" sairaudelle on löydetty orgaaninen eli elimillinen syy (mm. esimerkkinä epilepsia tai aivoihin pesiytynyt kuppa), niin se on silloin välittömästi itseasiassa lakannut olemasta psykiatrinen sairaus ja sitä ovat alkaneet hoitamaan muiden alojen lääkärit (epilepsiaa neurologit ja kuppaa sisätautien erikoislääkärit).

        Tätä historiallista tosiasiaa vasten on naurettavaa väittää, että skitsofrenia olisi aivosairaus. Jos se olisi sellaiseksi todettu, niin sitä eivät enää psykiatrit hoitaisi. Niin sanottu skitsofrenia on nimitys sellaiselle käyttäytymiselle tai ajattelulle, joka ei sovi sosiaalisiin normeihin ja kulttuuriin lääkärin tai muun vastaavan arvioitsijan omien henkilökohtaisten käsitysten pohjalta.

        Toivon mukaan psykiatria tulee mm. lisääntyvän monikultturismin myötä iskemään kirveensä kiveen, koska on voitu todistaa, että mm. eri kulttuureista tulevat diagnosoidaan monta kertaa todennäköisemmin skitsofreenikoiksi. Olisiko syynä se, että skitsofrenia diagnoosinakin on erittäin kulttuurisidonnainen käsite? Mikä on yhdessä kulttuurissa "sairautta", ei välttämättä ole sitä jossain toisessa! Psykiatrialla onkin pitkä ja hyvin synkkä historia ihmisten vainoamisessa vain siksi, että he näyttävät, käyttäytyvät tai ajattelevat eri tavalla kuin valtavirta.

        Se, että psykiatrit niin kernaasti tahtoisivat olevansa "todellisia aivosairauksia" hoitavia lääkäreitä, johtuu mm. alan harjoittajien ahneudesta ja kytköksistä lääketeollisuuteen. Psykiatreilla tiedetään olevan matalin palkka kaikista lääkäriryhmistä ja tämä selittynee osaksi sillä, että psykiatrisilla sairauksilla ei ole järin merkittävää biologista pohjaa. Koska sairaudet kuten skitsofrenia eivät ole biologisia, niin niitä ei silloni tietenkään voida biologisin keinoin eli lääkkeiden avulla yhtä menestyksekkäästi hoitaakaan (todisteena tästä mm. skitsofreenikkojen paljon parempi toipuminen köyhissä maissa, joissa ei ole varaa "nykyaikaisiin" ja "tehokkaisiin" antipsykootteihin). Ja kaikkihan me tiedämme sen, että nykylääketiede pohjautuu vahvasti lääkeyhtiöiden kehittämien lääkehoitojen markkinoimiselle. Psykiatria yrittää epätoivoisesti pysyä "kelkan perässä", vaikka todisteet sen puolesta, että psykiatriset sairaudet olisivat biologisia, uupuu.

        Ei niin, ettäkö lääkkeet sinänsä olisi pahasta ja huono asia, mutta psykiatriassa ne monesti selvästi ovat, koska lääkkeet eivät korjaa todellisia kemiallisia/biologisia ongelmia aivoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe