Tekopyhyyttäkö ?

Hämmästynyt

Kyselin tuossa alempana, miksi joku odottaa Suomeen buddhalaista temppeliä. Ymmärtääkseni kysymys oli buddhalainen ja buddhalaisuuteen liittyvä, silti se poistettiin avan toimesta. Kirjoitus ei myöskään ollut netiketin vastainen.

Tiedän, että jotkut katsovat buddhalaisuuteen liittyvän ystävällisyyden ja harmonian. Itse koen sen vaatimuksen tekopyhyytenä, jos se ei ole aitoa. Meillä 'tiellä olevilla' on oikeus ellei suorastaan velvollisuus kulmikkuuteen.

13

1166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppipoika

      "'Olkoot kaikki olennot onnellisia ja olkoon heillä onnen syyt,
      olkoot he vapaita kärsimyksestä ja kärsimyksen syistä,
      älkööt he koskaan olko erossa todellisesta onnesta, jossa kärsimystä ei ole ,
      ja toimikoot he aina viisaasti ja oikeudenmukaisesti ilman halua omistaa läheisensä ja ilman vihaa muita kohtaan.'
      Dharman kanssa yhdenmukainen käytös
      Luottaen henkiseen olentoon astu sisään Dharmaan ja toimi sen kanssa sopusoinnussa. Päivittäisessä elämässä tulisi kehittää tarkkaavaisuus ja yrittää välttää kymmentä ei-hyveellistä tekoa samalla pyrkien harjoittamaan niiden vastakohtia, kymmentä hyveellistä tekoa.
      Kymmenen ei-hyveellistä tekoa voidaan jakaa kolmeen, jotka liittyvät kehoon – tappaminen, varastaminen, väärä seksuaalinen käytös; neljään, jotka liittyvät puheeseen – valehteleminen, juoruilu, kovat sanat ja hyödytön puhe; ja kolmeen, jotka liittyvät mieleen – ahneus, paha tahto ja väärät näkemykset."
      Painottaisin tässä kohtaa "juoruilu, kovat sanat ja hyödytön puhe"....Mutta hyvät jatkot sulle!
      Lainaamani teksti: Holmes & Holmes: Gems of Dharma, Jewels of Freedom, tiibetinkielinen alkuperäisteksti J.Gampopan

      • Hämmästynyt

        "Voiko totuuden löytää ihmisten avulla, jonkun gurun, polun, järjestelmän avulla, jonkun profeetan tai vapahtajan avulla ? vai eikö totuuteen ole tietä ?
        .
        .
        Saanen varoittaa: älkää pyytäkö apua keneltäkään, sillä koko mysteeri on teissä itsessänne - jos sitä yleensä on"

        "Ankaran yksinkertaisuuden ydin on nöyryys. Nöyryyden tunnistaminen on sen kieltämistä. Voit tuntea vain turhamaisuuden. Voit olla tietoinen turhamaisuudesta, mutta et nöyryydestä. Ankara vakavuus, munkin tai pyhimyksen spartalaisuus on karkeaa ja kovaa joksikin tulemisen pyrkimystä, joka on harhaa. Tämä karkeus on lähtöisin väkivallasta, jäljittelystä, tottelevaisuudesta, jossa ei ole minkäänlaista tuntemattomuutta. Munkki ja pyhimys saattavat ottaa toisen nimen, mutta tämä nimi on vain kaapu, joka verhoaa ristiriidan haavat."

        Krishnamurti


      • Yasodhara
        Hämmästynyt kirjoitti:

        "Voiko totuuden löytää ihmisten avulla, jonkun gurun, polun, järjestelmän avulla, jonkun profeetan tai vapahtajan avulla ? vai eikö totuuteen ole tietä ?
        .
        .
        Saanen varoittaa: älkää pyytäkö apua keneltäkään, sillä koko mysteeri on teissä itsessänne - jos sitä yleensä on"

        "Ankaran yksinkertaisuuden ydin on nöyryys. Nöyryyden tunnistaminen on sen kieltämistä. Voit tuntea vain turhamaisuuden. Voit olla tietoinen turhamaisuudesta, mutta et nöyryydestä. Ankara vakavuus, munkin tai pyhimyksen spartalaisuus on karkeaa ja kovaa joksikin tulemisen pyrkimystä, joka on harhaa. Tämä karkeus on lähtöisin väkivallasta, jäljittelystä, tottelevaisuudesta, jossa ei ole minkäänlaista tuntemattomuutta. Munkki ja pyhimys saattavat ottaa toisen nimen, mutta tämä nimi on vain kaapu, joka verhoaa ristiriidan haavat."

        Krishnamurti

        Hämmästynyt, minä en kyllä ymmärrä mitä rakentavaa sinun avauksessa oli. Krishnamurtin opetusten arvoa en sitten kyseenalaista, paljon hyvää mies opetti....Mutta buddhalainen hän ei ollut, eikä siksi tuo että lainaat häntä, ole mikään puolustus tällä palstalla, jolla puhutaan buddhalaisuudesta. Lainaanpas minäkin, Krishnamurtista://personal.inet.fi/yritys/krishnamurti.tiedotus/


      • Hämmästynyt
        Yasodhara kirjoitti:

        Hämmästynyt, minä en kyllä ymmärrä mitä rakentavaa sinun avauksessa oli. Krishnamurtin opetusten arvoa en sitten kyseenalaista, paljon hyvää mies opetti....Mutta buddhalainen hän ei ollut, eikä siksi tuo että lainaat häntä, ole mikään puolustus tällä palstalla, jolla puhutaan buddhalaisuudesta. Lainaanpas minäkin, Krishnamurtista://personal.inet.fi/yritys/krishnamurti.tiedotus/

        Nyt olen hämmentynyt. En tiennyt, että täällä ei saa puhua Krishnamurtista. Eihän Buddhakaan ollut buddhalainen.

        Tarkoitus ei ollut rakentaa, vaan rikkoa luutumia ja kaavamaisuuksia.

        Hämmenynyt vaikenee nyt tällä keskustelukanavalla.


    • tao

      Mielestäsi kysymyksesi oli buddhalaisuutta koskeva. On perusteltua kysyä miten joku rakennus, oli se sitten stupa tai temppeli, auttaa tiellä valaistumiseen.
      Olen kanssasi samaa mieltä myös tuosta ilmaisun kulmikkuudesta ja siksi sanon seuraavasti: Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, ja mikä pahinta, ei varmaan viimeinenkään kerta, kun ava selittämättä toteuttaa itseään.
      Voihan olla että koko keskusteluketju lähti pois muista kuin sinun arvelemista syistä, esim. siksi että minä osallistuin siihen ?

      Taolaisesti suuntautuneena arvostan harmoniaa mutta en tekopyhyyttä. Taolaisuuden perusteoksen viimeinen säkeistö alkaa
      "Totuuden sanat eivät ole kauniita;kauniit sanat eivät ole tosia".

      Tämmöisten viestien esiintyminen ei ole hyväksi eikä edistä perille pääsymistä. Näistä pitäisi päästä eroon.
      Miten, kerro ava: nyt olisi sinun vuorosi !

      • ava

        Kiitos viestistäsi.

        >>>>Miten, kerro ava: nyt olisi sinun vuorosi


      • tao
        ava kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi.

        >>>>Miten, kerro ava: nyt olisi sinun vuorosi

        Tämän ketjun aloitti toinen kuin minä. Toivon ettei syy tähän viestien poistoon ollut minä.
        En koe tätä henkilökohtaisena. Siksi mielestäni perustelusi tulisi kertoa kaikille meille, ainakin myös Hämmästyneelle. On menetys buddhalaiselle keskustelulle jos hän loukattuna hiljenee. Ja loukkaajien tulisi tehdä pari empatiaharjoitusta.

        En tiedä mikä oli viestiketju silloin, kun sen poistit. Valittaminen ylläpidolle voi silloin olla vääärin perusteltu.

        Jos henkilökohtaisemmalla keskustelulla tarkoitat että tällaista keskustelua ei tulisi täällä olla, olet oikeassa. Mutta, ava kiltti, ethän tarkoita että vain minä olen opastuksen tarpeessa ?


      • Hämmästynyt
        tao kirjoitti:

        Tämän ketjun aloitti toinen kuin minä. Toivon ettei syy tähän viestien poistoon ollut minä.
        En koe tätä henkilökohtaisena. Siksi mielestäni perustelusi tulisi kertoa kaikille meille, ainakin myös Hämmästyneelle. On menetys buddhalaiselle keskustelulle jos hän loukattuna hiljenee. Ja loukkaajien tulisi tehdä pari empatiaharjoitusta.

        En tiedä mikä oli viestiketju silloin, kun sen poistit. Valittaminen ylläpidolle voi silloin olla vääärin perusteltu.

        Jos henkilökohtaisemmalla keskustelulla tarkoitat että tällaista keskustelua ei tulisi täällä olla, olet oikeassa. Mutta, ava kiltti, ethän tarkoita että vain minä olen opastuksen tarpeessa ?

        Olen vain hämmästynyt ;-)


      • ava
        Hämmästynyt kirjoitti:

        Olen vain hämmästynyt ;-)

        Minulla ei ole tallessa ko. kirjoituksia (poistamiani) enää. Muistan vain yhden viestin poistamisen perusteeni; viestin kohdan:"Nyt kun nuo muut pellet on vastanneet".

        Varmasti tiedättekin, että poistettuun viestiin tulleet vastaukset poistuvat myös automaattisesti, teknisistä syistä (en muista kuinka juuri tämä nimenomainen ketju oli muodostunut).

        Kysymys saattaa olla myös teknisistä ongelmista (tiedoksi, mikäli vastaisuudessa asiallisia viestejä katoaa). Taannoin hävisi niin tältä kuin muiltakin forumeilta jo palstalla olleita asiaviestejä näkyvistä ilman, että kyse olisi ollut tietoisesta moderoinnista - taustalla olivat tekniset ongelmat. Teknisiä ongelmia ilmeni jälleen eilen, havaintojeni mukaan ei tällä buddhalaisuus-forumilla kuitenkaan.

        Mukavaa illanjatkoa.


      • Oskari Olematon
        ava kirjoitti:

        Minulla ei ole tallessa ko. kirjoituksia (poistamiani) enää. Muistan vain yhden viestin poistamisen perusteeni; viestin kohdan:"Nyt kun nuo muut pellet on vastanneet".

        Varmasti tiedättekin, että poistettuun viestiin tulleet vastaukset poistuvat myös automaattisesti, teknisistä syistä (en muista kuinka juuri tämä nimenomainen ketju oli muodostunut).

        Kysymys saattaa olla myös teknisistä ongelmista (tiedoksi, mikäli vastaisuudessa asiallisia viestejä katoaa). Taannoin hävisi niin tältä kuin muiltakin forumeilta jo palstalla olleita asiaviestejä näkyvistä ilman, että kyse olisi ollut tietoisesta moderoinnista - taustalla olivat tekniset ongelmat. Teknisiä ongelmia ilmeni jälleen eilen, havaintojeni mukaan ei tällä buddhalaisuus-forumilla kuitenkaan.

        Mukavaa illanjatkoa.

        Minusta pelleksi kutsuminen on täysin riittävä syy viestin poistamiseen, olettaen että halutaan pitää keskustelun taso ja sävy usenet-ryhmien yläpuolella. Voi tietenkin olla, että kaikki eivät halua tällaista.

        Pitänee paikkansa että paras henkinen ystävä on sellainen joka osoittaa omat viat. Silti, halu opettaa toisia oikeiksi buddhalaisiksi - vaikkapa olemalla "kulmikas" - ilmaantuu lähinnä omasta egosta. Toisten puutteiden osoittaminen niin että kyseinen henkilö hyötyy siitä, vaatii sen tason taidokkuutta ja hienovaraisuutta että sitä ei kovin monelta harjoittajalta löydy. Mielestäni vähiten niiltä jotka kuvittelevat tekevänsä palveluksen toiselle kutsuessaan tätä "pelleksi", "tolloksi" tms.


      • Hämmästynyt
        Oskari Olematon kirjoitti:

        Minusta pelleksi kutsuminen on täysin riittävä syy viestin poistamiseen, olettaen että halutaan pitää keskustelun taso ja sävy usenet-ryhmien yläpuolella. Voi tietenkin olla, että kaikki eivät halua tällaista.

        Pitänee paikkansa että paras henkinen ystävä on sellainen joka osoittaa omat viat. Silti, halu opettaa toisia oikeiksi buddhalaisiksi - vaikkapa olemalla "kulmikas" - ilmaantuu lähinnä omasta egosta. Toisten puutteiden osoittaminen niin että kyseinen henkilö hyötyy siitä, vaatii sen tason taidokkuutta ja hienovaraisuutta että sitä ei kovin monelta harjoittajalta löydy. Mielestäni vähiten niiltä jotka kuvittelevat tekevänsä palveluksen toiselle kutsuessaan tätä "pelleksi", "tolloksi" tms.

        En näköjään ollut nähnyt kaikkia viestejä, jotka kyseiseen säikeeseen oli postattu. Syytin siis avaa turhaan - pyydän anteeksi.

        En ole kutsunut ketään pelleksi täällä enkä muualla.

        En myöskään ole opettanut ketään oikeaksi buddhalaiseksi, en ole buddhalainen itsekään.


      • Oskari Olematon
        Hämmästynyt kirjoitti:

        En näköjään ollut nähnyt kaikkia viestejä, jotka kyseiseen säikeeseen oli postattu. Syytin siis avaa turhaan - pyydän anteeksi.

        En ole kutsunut ketään pelleksi täällä enkä muualla.

        En myöskään ole opettanut ketään oikeaksi buddhalaiseksi, en ole buddhalainen itsekään.

        ...yksi pelle-viesti, joten tämä oma viestini ei koskenut sinua.


    • painukaaHel

      Painukaa takaisin sinne mistä olette tulleetkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe