Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aurinkorasvoista

rantaloma1

Vinkkiä kaipaan että kuinka paljon aurinkorasvaa oikeasti kuluu kahden viikon loman aikana? Suojakertoimeksi miettinyt 30. Tarkoitus on oleilla rannalla ja muutenkin ulkona.

29

1772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polttaapolttaa

      Paljon!!!! Aurinko on todella polttavaa. Itse pärjään esim Turkissa ja Kreikassa 30 suojakertoimella mutta Thaimaassa piti turvautua suojakerroin 80. Tämähän on toki ihosta kiinni kuinka hyvin kestää aurinkoa mutta en suosittele liian vähällä leikkimään! Hyvää lomaa.

    • Musclemax

      Riippuu tietysti ihotyypistä. Itse olen käyttänyt ultrasun- nimisiä tuotteita, ainakin apteekista saa, kertoimella 30 ja tyyppiä sport, purkki riittää hyvin ekaksi viikoksi ja kertalevityksellä kestää koko päivän vaikka vedessäkin puljaa. Sitten paikan päältä loppulomaksi rasvat. Muitakin vastaavia varmaan on, aikanaan finskin shopista sattumalta ostin tätä ultrasunia ja sen jälkeen sitä käytellyt.

      Nastaa lomaa.

      • Joskus palanut

        Myös minä suosittelen Ultrasunia, mutta ota alkulomaksi kertoimella 50, ja ehkä tokalle viikolle 30. Joka tapauksessa kannattaa pysyä poissa siitä keskipäivän auringosta.


    • Rasvaa kuluu

      Aurinkorasvaa pitää laittaa aikuiselle kerta-annoksena noin 2-3 ruokalusikallista koko kroppaan. Ja useita kertoja päivässä, joten kyllähän sitä rasvaa kuluu. Osta aurinkorasvat jo Suomesta, ulkomailla kunnon rasvat maksavat enemmän. Halpoja paikallisia rasvoja saa halvalla, mutta ne voi olla vähän niin ja näin suojakertoimien osalta. Kokemusta on! Mm Thaimaasta saa "oikeaa" Aloe Vera -auringonjälkirasvaa, missä on lähes pelkästään aloe veraa. Se on hyvää laittaa illalla punakalle iholle. Punainenhan se iho kuitenkin on illalla, vaikka rasvaa käyttääkin, ainakin alkulomasta. Täältä syväjäästä, kun lähdetään aurinkoon...

      • rouva & herra

        Meillä kului juuri kahden vkon lomalla kahdella aikuisella rasvaa:

        Avene sk 50. Apteekista sellainen sumutettava ehkä 300-400ml. Lähes kaikki meni. Alkuloma ja aina kun enemmän rannassa tai ylipäätään veden äärellä. Lisäksi kasvoille oma Avene sk 50.

        Avene sk 30. 300 ml. Kaikki meni.

        Lisäksi Vichy sk 20. 200ml. Meni noin puolet.

        Ja hyvä rusketus tuli molemmille. Aloitimme betakarotenin syönnin kolme vkoa ennen lähtöä ja söimme koko matkankin ajan.


    • arska paistaa

      Aluksi 50-kertoimiset rasvat kehiin, toisella viikolla uskaltaa vähentää kolmekymppisiin. Riippuu tosi paljon ihotyypistä, joten jokainen tavallaan. Aurinko on polttavaa ja petollista, vaikka kuinka rasvaa niin silti jokin kohta voi jäädä pienemmälle rasvaukselle ja sitten punottaa. Itsellä helpoiten kärvähtää jalkapöydät ja päänahka eli hattu päähän, suojaa samalla myös kasvoja. Ja kyllä se aurinko polttaa myös pilvien takaa ...

    • Lomalle lomps

      Polttaa...isot kertoimet! Ja useampi pullo mukaan. Täällä maksavat enemmän kuin Suomessa.

    • krabi2013

      tulimme juuri miehen kanssa thaimaasta. tilasin sokkarilta ennen matkaa kaikki rasvat koska siskoni kertoi että ovat samoissa hinnoissa kuin suomessa, josseivat kovemmissakin. (lisäksi katselin paikallisessa apteekissa nivean rasvaa, oli päiväys vuonna 2011).

      käytettiin ekat parikolme päivää clarinsin sk 50, niin kauan että oli loppu. tätä tosiaan sai lisätä kokoajan koska ei ollut vedenkestävää. tarkoitettu kasvoille mutta käytimme vartalollekin.
      http://sokos.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Tuote2/clarins-sun-wrinkle-control-cream-for-face-very-high-protection-uvb-50-uvaerittain-korkea-aurinkosuojavoide-kasvoille/1383512/10346

      sitten meillä oli pari tällasta garnierin sk 30, tätä jäi pikkusen toiseen purkkiin.
      http://sokos.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Tuote2/garnier-light--silky-sk-30aurinkosuojaemulsio/600021/10346/10309/10301

      viimeisinä päivinä oltiin jo ruskeita (mies palanut jonkun verran koska ei muistanut alkupäivinä lisätä rasvaa, väitti ettei koskaan pala :D no eipä ollutkaan ennen käynyt thaimaassa :D) käytettiin enää sk 10.
      http://sokos.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Tuote2/garnier-ambre-solaire-golden-protect-milk-sk-10aurinkosuojavoide/1281013/10346/10309/10301

      mukana oli myös after sun jota säilytettiin huoneen minibaarissa :)
      http://sokos.s-verkkokauppa.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Tuote2/garnier-ambre-solaire-rauhoittava-after-sungeeli/1281010/10346/10309/10301

      after sun tuotteita saa hyviä paikanpäältäkin!

    • P20 varma valinta

      Vuosia ollaan käytetty P20 , ei pala iho eika tarvitse laittaa kuin kerran päivässä.
      No ehken varmuuden vuoksi vähän lisäillään.
      Viimeksi tilattiin Englannista, jossa postikuluineen puolet halvempaa kuin
      Suomessa.
      L

    • aurinkoon2

      Minä kans mietin aurinkorasvoja. Apteekista tarkoitus ostaa hajusteetonta. Harkinnassa Louis Widmerin all day/ Eucerin. Ennestään näistä ei kokemusta ole joten jos jollain on nii mielelläni kuulisin tuotteista kokemuksia. Miten riittoisia ovat eli kuinka paljon oikeasti menee kahden viikon lomalla? Allergian takia hajusteeton haussa..

      • Tavismerkki 50

        Meillä on ollut kyllä ihan perus Niveaa ja muuta sellaista markettimerkkiä, mutta suojakerroin 50 ensimmäisen viikon aikana. Kun on kunnon kertoimet niin ei pala ja voi olla aurngossa enemmän. Itse ainakin rusketun paremmin 50 kertoimen kanssa paremmin kuin 30 kertoimella, kuuri tuosta syystä että voi olla enemmän auringossa.


    • marinaatia

      Kolmella Thaimaan reissulani en ole ikinä palanut aurinkorasvaa käyettäessä. Max 30 on ollut kerroin, mutta en ole kyllä tuntikausia auringossa makaillutkaan.

      Aurinkosuoja pidentää sitä aikaa jonka voi olla palamatta, mutta hidastaa rusketusta samassa suhteessa.

      Muistattehan että snorklatessa on parempi käyttää suojaavia vaatteita (kuten paikallisetkin tekevät) kuin aurinkosuojaa kertoimella 100 (???). Aurinkorasvojen UV filtterit tappavat korallit. Korallissa elävä levä tarvitsee yhteyttämiseen UV säteitä, mutta bikinineissä snorklaavista ja itsensä kemikaaleilla marinoimista ihmisistä liukeneee veteen kemikaaleja jotka blokkaavat UV säteet. Tuon rasvakerroksen voi jopa nähdä. Levä on se osa korallia, joka antaa sille värin. Koralli tulee toimeen jonkin aikaa ilman levää (haalean värisenä), mutta kuolee lopullta.

      Minusta on älytöntä voidella itsensä isoilla kertoimilla ja olla ehdoin tahdoin tuntikausia auringossa mahdollisimman vähissä vaatteissa. Järkevämpää on olla rannakin varjon ja lierihatun alla hiukan pienemmällä kertoimella. Eikä se paidan pitäminen päällä ole pahitteeksi muuallakaan :)

      En ole helposti palavaa ihotyyppiä, enkä Suomessa käytä ikinä aurinkorasvaa (päivävoiteessa taitaa olla suojakerroin).

      • marinaatia

        Tulipa tuo täyteen kirjoitusvirheitä... Sen siitä saa kun naputtelee töppösormilla puhelinta kiireellä. Sori.


      • Riippuu ihotyypistä

        Varmaan riippuu ihotyypistä, et tosiaan ole helposti palavaa tyyppiä jos pärjäät Aasiassa 30 suojakertoimella.

        Mä palan Aasiassa jos käytän vain 30-35, enkä ole edes ihan vaaleinta ihotyyppiä vaan sitä tavallisinta suomalaista 2. tyyppiä (maantienvärinen tukka, harmaat silmät). Palamiseen ei tarvitse edes mitenkään maata rannalla. Mun iho on alkanut kärtsäämään t-paidan läpi myös, ja ilman 50 suojakerrointa iho palaa varsinkin päänaukon ympäriltä ja käsivarsista, koska harvoinpa siellä helteessä ihan ranteisiin asti ulottuvaa paitaa tulee käytettyä. Myös jalkapöydät on palaneet, jos on ollut sandaalit jalassa ja vain 35 suoja jalkapöydissä. Suosittelen siis 50 kerrointa, jos olet useamman tunnin ulkona etkä ole suomalaiseksi poikkeuksellisen hyvin ruskettuvaa ihotyyppiä.


    • marinaatia

      Olen sitten varmaan aika paksunahkainen, kun mulle riittää 30 ihan hyvin. Olen palanut kolme kertaa ja joka kerta syynä on ollut aurinkosuojan unohtuminen tai huono levitys. Ensimmäisen kerran paloin kun lähdin ulos ilman rasvaa koska satoi (olkapäät), toisen kerran korvalehdistä ja jakauksen kohdalta snorklatessa (muuten on hattu päässä) ja viimeksi otsasta hiusrajasta, johon oli jäänyt rasva levittämättä, kun en halunut hiuksiin rasvaa. Rasvaan itseni joka aamu ennen pukemista (ihan nakuna siis) reilulla määrällä rasvaa ja annan rasvan imeytyä kunnolla ennen kuin menen ulos (ja puen kyllä vaatteetkin ensin).

      Jos rasvauksen tekee vasta rannalla/veneretkellä uikkarit päällä, se ei välttämättä ehdi vaikuttaa ja levitys jää helposti epätasaiseksi ja hikoilu estää imeytymisen. Eli yksi kunnon peruskerros aamulla ilmastoidussa huoneessa ennen uloslähtöä kannattaa.

    • LoveTheSun

      Minä oon aika helposti palavaa sorttia, tai ollut ainakin aiemmin, joten Thaimaan reissuille hyvin peloteltuna olen laittanut itselleni ja muksuille 50 kertoimen rasvaa, mistä sitten vähentänyt kerrointa loman edetessä ja rusketuksen myötä 30 ja 20 kertoimiin. Mutta rusketus itselläni on jäänyt aika vähäiseksi.
      Nyt viime reissulla aloitinkin 30:llä ja herkästi palaviin paikkoihin (olkapäät, korvat, nenä yms) laitoin 50:stä. Sitten jo parin päivän jälkeen pienensin kerrointa, lopussa käytin vain 6:ta - 10:ä (kasvoihin 20-30). Jos joku kohta alkoi "tuntua siltä" päivän mittaan, laitoin isompaa.
      Tuloksena kaunis rusketus, enkä palanut. En tiedä onko sitten joku pohja, kun nyt joka vuosi on itseämme Thaimaan auringon alla "grillattu", mutta hyvin näytti nuo pienemmätkin kertoimet riittävän.
      Käytämme Ultrasunin tai Bizbuinin koko päivän kestäviä rasvoja, jotka levitetään aamulla ennen aurinkoon menoa. Tosi käteviä ja hyviä, kestää hyvin uimisen ja pyyhekuivaamisenkin. Tosiaan vaan muutamiin kohtiin sitten tarvinnut päivän mittaan lisäillä rasvaa.

      Rasvan kulutuksesta en oikein osaa sanoa mitään, meillä on aina varattuna liikaa, nytkin jäi varmaan seuraavan reissun rasvat.. Meniskö kahden viikon reissulla 1-2 pulloa /hlö, riippuu vähän miten paljon sitä läträä ja lisäilee.

    • parga

      Tosi yksilöllistä tämä näyttää olevan. Suomessa en juurikaan rasvoja tarvitse - vain merellä sk 6 tai 10 ollut käytössä, kun kesäpäivinä ollaan veneilemässä.

      Thaimaassa tarviin aina sen 30-50. Pilvisenä päivänä riittää 20-30 ja aurinkoisena päivänä oltava se 50. Ihan loman loppumetreille asti näin. Aina pariviikkoinen loma ja nyt neljänä vuonna peräkkäin käyty. Rusketun kyllä aina kauniisti.

    • 2013

      Vichyn aurinkorasva kerroin 50 ( apteekista suomessa noin 22€). Tarvitsee laittaa vain kerran päivässä vaikka ui vähän väliä, säästyy jatkuvalta rasvailulta. Tuubi kestää aikuisella ja lapsella 3vko. Ei pala, mutta ruskettuu hyvin.

    • Äitee1

      Paita päälle, niin ei tarvitse lotrata rasvojen kanssa montaa kertaa päivässä.

      • ilmanpaitaamutlakki

        Ottakaa tuubit ja putkilot mukaan silti KAIKKI!


      • Kutoset pintaan
        ilmanpaitaamutlakki kirjoitti:

        Ottakaa tuubit ja putkilot mukaan silti KAIKKI!

        Mitä järkeä on laittaa niin voimakasta rasvaa että se blokkaa kaikki uv-säteet ja sen jälkeen mennä aurinkoon "ruskettumaan"? Kutoset pintaan sanon minä niin on kotiin viemisenä vähän rusketustakin.


      • Kutosta täälläkin
        Kutoset pintaan kirjoitti:

        Mitä järkeä on laittaa niin voimakasta rasvaa että se blokkaa kaikki uv-säteet ja sen jälkeen mennä aurinkoon "ruskettumaan"? Kutoset pintaan sanon minä niin on kotiin viemisenä vähän rusketustakin.

        Olen täysin samaa mieltä! Mulle riitti Thaimaassakin suojakerroin 6 mainiosti. En ruskettuisi ollenkaan, jos käyttäisin jotain 20-50 suojakertoimia. Tämähän on tietysti yksilöllistä.


    • Tiedoksi vain

      Olen aina ihmetellyt noita korkeita suoja kertoimia,Thaimaan reissuilla aluksi sk 20 kun purkki on loppu sen jälkeen sk 15 huulet, nenä,korvalehdet niihin koko reissun ajan sk30 ei pala ja voi olla koko päivän auringossa ja vedessä kun vaan muistaa välillä lisätä vaikka olisikin veden kestävä.Suomessa en käytä rasvaa ollenkaan vaikka tulee oltua tosipaljon järvellä,ihmetellllä täytyy tuota aurinkovoide vouhotusta suomessa kun useat vetävät iholle sk kertoimia 30-50 suomen kesässä

      • ...ruskettuu

        Ja rannalla ruskettu aurinkovarjon alla varjossa ihan hyvin. Kukaan järkevä usein thaimaassa käynyt ei edes suorassa auringon paisteessa ole ja ruskettuu ilman palamisia.


    • T:gin Kekkeruusi

      Ota tommoset 200litraa niin riittää ja voit käyttää myös kun näpität yksin hotellissa.

      • Rasvainen uros

        Rasvaaminen kannattaa aloittaa jo pari viikkoa ennen matkaa koti Suomessa. Ettei vaan unohdu rasvan laitto sitten kun ollaan Thaimaan polttavan auringon alla.


    • Nimimerkki11

      Yksi purkki per viikko per henkilö. Ekaks viikoks sk 50 ja tokaks viikoks sk 30

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe