Endurance 40

Kiviketsi

Olisi otsikon mukainen ferrobetoniketsi myytävänä mielenkiintoisella hinnalla. On englantilaisen betonivenefirman rakentama. Käyttötarkoitus enempi liikkuvaksi lomaviettopaikaksi kuin aktiivipurjehdukseen. Vene on käynyt Karibialla ja varusteet sen mukaiset. Onko kenelläkään kokemuksia näistä betoniveneistä, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomio ja mitä ongelmia odotettavissa.

14

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hooooomer

      betonia...jeeee

    • mikä ettei

      Onhan niilläkin kierretty maailmaa. Yli jäävällä rahalla voi ostaa hienon pelastuslautankin kaiken varalle.

    • seppomartti

      Puolassa on yksi myynnissä eikä hintakaan ole paha. Varmaan hyvä huvilan korvike. Enduranceja muistaakseni tehtiin myös teräksestä ja konstruktiona oli oman aikansa avomerivene. Katso löytyykö Suomesta Trollö betoniveneiden omistajia. Heillä saattaisi olla tietoa ferrobetonista. Muille purjehtijoille matriaali on liian eksoottinen. Pari raatoa olen nähnyt, joissa betonin pinnalla on ollut paksulti irtoilevaa pakkelia. Ovat ehkä olleet itserakentajien harjoitelmia?.Kuvissa myytävät rungot näyttävät kuitenkin sileiltä.

      • laskuituiset Endur..

        Endurance-veneitä on tehty kai pääasiassa lasikuidusta, mutta myös teräs- ja betonirunkoisia versioita.
        Suomessa on tietääkseni ainakin yksi betonirunkoinen Endurance. Päältäpäin sitä ei arvaisi betoniveneeksi. Siisti ja vankka matkavene.

        Netistä löytyy runsaasti kuvia eri kokoisista Enduranceista. Tyyppimerkinnän numero, esim. Endurance 35, ei välttämättä ole sama kuin LOA. (Niinhän usein on).


      • grp,ferrobet,alu...
        laskuituiset Endur.. kirjoitti:

        Endurance-veneitä on tehty kai pääasiassa lasikuidusta, mutta myös teräs- ja betonirunkoisia versioita.
        Suomessa on tietääkseni ainakin yksi betonirunkoinen Endurance. Päältäpäin sitä ei arvaisi betoniveneeksi. Siisti ja vankka matkavene.

        Netistä löytyy runsaasti kuvia eri kokoisista Enduranceista. Tyyppimerkinnän numero, esim. Endurance 35, ei välttämättä ole sama kuin LOA. (Niinhän usein on).

        ..niinpä. Suosittu pitkänmatkanpursi maalilmalla. On myös alu-runkoisia Enduranceja. Tässä yksi:
        http://yachthub.com/list/yachts-for-sale/used/sail-monohulls/endurance-35/89768


    • 20+6

      kysyppä myös vakuutusyhtiöstä josko on mahdollista saada vakuutus veneeseen...

      • surveyor!

        Vakuutuksen saa helposti vaikka vanhaankin veneeseen, jos ennen kaupan tekoa on pyytänyt surveyorin tutkimaan ja laatimaan lausuntonsa. Surveyorin raportti kävi vakuutusyhtiölle ja siinä oli myös arvio veneen todellisesta arvosta (=vakuutusarvo). Tämä oli oma kokemukseni, kun ostin vanhan veneen ulkomailta.


      • seppopajari

        Eikös vakuutusyhtiö myönnä aina vakuutuksen ja jopa ylivakuutuksenkin. Jälkimmäisessä tapauksessa vakuutustapahtumassa korvataan vain osa ja ylimääräisiä vakuutusmaksuja ei palauteta. Omistajalla herkästi on liian optimistinen käsitys veneen arvosta ja liian vähäinen into laskea vakuutusarvoa veneen iän karttuessa. Näistä syistä ylivakuuttaminen lienee tavallista.


      • Kiviketsi

        Olen pitänyt veneissäni vain vastuuvakuutusta, jossain päin eivät huoli satamaan jos ei sitä ole. Että se siitä, vastuuvakuutuksen saa kyllä kaikkiin paatteihin.
        Vielä tuosta Endurancesta. Ajatus tosiaan vain parkeerata se pitkiksi ajoiksi sopivan tuntuisiin paikkoihin ja siirtää kun maisemat alkaa tympiä. Mitään pallonkierotja ei ole aikomus tehdä. Se vain askarruttaa että kestääkö jäissä talvet jos tuon sen tänne Itämerelle, tuommoinen yli 20 tonnin möykky vaattii aika järeät nostolaitteet. Tuolla nykyisessä paikassa on noita lukkeja joilla kyllä nousee mutta miten Suomessa ?


      • no problem
        Kiviketsi kirjoitti:

        Olen pitänyt veneissäni vain vastuuvakuutusta, jossain päin eivät huoli satamaan jos ei sitä ole. Että se siitä, vastuuvakuutuksen saa kyllä kaikkiin paatteihin.
        Vielä tuosta Endurancesta. Ajatus tosiaan vain parkeerata se pitkiksi ajoiksi sopivan tuntuisiin paikkoihin ja siirtää kun maisemat alkaa tympiä. Mitään pallonkierotja ei ole aikomus tehdä. Se vain askarruttaa että kestääkö jäissä talvet jos tuon sen tänne Itämerelle, tuommoinen yli 20 tonnin möykky vaattii aika järeät nostolaitteet. Tuolla nykyisessä paikassa on noita lukkeja joilla kyllä nousee mutta miten Suomessa ?

        Kyllä 20 t nousee monessakin paikassa, vaikka kaikki autonosturit ei siihen riitäkään. Telakat kuitenkin joutuvat nykyään olemaan valmiita nostelemaan 50-60 jalkaisia veneitä.


    • fiksun päätös

      betoni on hyvä rakennusaine bonttoonilaitureihin, PYSY KUITENKIN EROSSA!

      • fisun päätön

        Ei tuollainen perusteeton kannanotto tietenkään yhtään fiksuutta osoita, päinvastoin. Moni on kiertänyt pallon betoniveneellä.


      • fisun päätön kirjoitti:

        Ei tuollainen perusteeton kannanotto tietenkään yhtään fiksuutta osoita, päinvastoin. Moni on kiertänyt pallon betoniveneellä.

        Endurance on todellinen avomerivene. Mitä tulee betoniin, niin se lienee huoletto-
        min ja kestävin venemateriaali. Betoni ei sovi pieniin veneisiin, koska niistä tulisi suh-
        teettoman painavia. Endurance on sen kokoluokan vene, jossa voisi olettaa ettei te-
        räsrunkoisen ja betonisen konstruktion paino juurikaan eroa.
        Vielä Enduracista, Cap Hornissa on ollut vuosia yks fransmanni, joka on vienyt turis-
        teja kärjen ympäri ko veneellä. Hieno peli.


    • Bossu

      Rakentajan tulisi olla alan ammattilainen. Käsittääkseni rungon saa 3-4 sentin paksuiseksi, jos on osaava tekijä. Amatööri tekee siitä liian paksun, jolloin jälki on huonoa eikä muutenkaan ehkä kestä. 20 tonnia painoa tuntuu 40 jalan veneessä aika paljolta. Millaiseksi muodostuu sail area/displacement-suhde? Et ehkä muuten välitä, mutta jos joskus haluat purjeveneestä eroon, olisi eduksi, jos sillä voisi purjehtia. Purjepinta-alaa pitäisi olla tuon painoisessa veneessä yli 100 neliötä, jotta sillä viitsii yhtään purjehtia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4650
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2847
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      23
      2230
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1781
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1644
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1400
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1272
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1159
    Aihe