Onks tää oikeesti niin vaikeaa?

towardthebrightlight

Täällä kun lukee näitä viestejä niin tuntuu että kaikilla on vain huonoja kokemuksia välittäjistä ja asuntokaupoista yleensäkin. Mutta ihmisillä tuppaa olemaan vähän sitä tapaa että internettiin kirjoitetaan silloin kun on jotain valitettavaa, ei silloin kun on jotain kehuttavaa.

Että onko kerrostalo-osakkeen myymisessä ja uuden ostamisessa niin paljon sudenkuoppia että kaikki mikä voi mennä pieleen menee pieleen? Vai onko tässä nyt minulle tullut vähän turhan negatiivinen vaikutelma?

Minulla on nyt käynyt kolme välittäjää arvioimassa asunnon ja huomenna tulee neljäs. Tässä on jo oppinut kiinnittämään huomiota tiettyihin asioihin, mutta on varmasti paljon asioita joita en osaa ajatella. Ja näiltä välittäjiltä on jo nyt tullut vähän sellaista... ristiriitaista tietoa joistain asioista, niin ettenpä tiedä että mistä saisin selville miten asiat oikeasti ovat. Joten milläpähän perusteella tässä valitsisi että kenet valitsee asuntonsa myyjäksi? Tässäkin kyse sen verran isosta kaupungista (no siis Tampereesta) että välittäjiähän on tosi paljon ja en minä nyt niistä jokaista aio käyttää täällä testattavana että miten hyvin ne onnistuvat myymään itsensä minulle.

7

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se on aivan sama, myytkö/ ostatko kesämökin Vieremältä vai kerrostaloyksiön Hervannasta, kaikissa asunto- ja kiinteistökaupoissa voi tulla moka. Kauppahinnat ovat yleensä suuria (vähintään kymmeniätuhansia euroja), joten kukaan ei halua itselleen epäedullisempaa asemaa, kuin mitä laissa säädetään. Sen vuoksi kynnys riitauttamiseen on melko matala.

      • towardthebrightlight

        Totta että mokia voi aina tulla mutta mokien suuruusluokka kuitenkin taitaa olla eri? Kerrostalon tapauksessa kuitenkin monet asiat kuuluvat taloyhtiön/isännöintifirman vastuulle, ei minun vastuulleni.


      • en usko oikeuteen
        towardthebrightlight kirjoitti:

        Totta että mokia voi aina tulla mutta mokien suuruusluokka kuitenkin taitaa olla eri? Kerrostalon tapauksessa kuitenkin monet asiat kuuluvat taloyhtiön/isännöintifirman vastuulle, ei minun vastuulleni.

        Oletko sinä vai taloyhtiö vai joku muu vastuussa, ratkaistaan oikeudessa. Oikeudenkäyntikulut voi nousta yli kymppitonnin asuntokauppariidassa. Rahallisesti riidan aihe voi olla vaikkapa pari-kolme tonnia, mutta sen käsittelemiseen menee yli kymppitonni. Tuomarit tekee päätöksensä näyttöjen ja lausuntojen pohjalta, joten kuka tahansa osapuolista voi olla häviäjä. Myös se, joka on "oikeasti oikeassa".
        Kaverilleni esim. kävi kehno. Juttu ei ollut asuntokauppa vaan liikenneonnettomuus. Rattijuoppo ilman ajokorttia katsastamattomalla autolla voitti jutun hyvän juristin avulla. Ja kaveri joutui maksumieheksi liikenteenvaarantamisesta. Tällainen on Suomen oikeuslaitos.


    • Et sillein

      Onhan sinulla jo selkeä käsitys välittäjistä ketkä ovat luonasi käyneet valitse niistä. Markkinatalous määrittää hinnan automaattisesti välittäjästä riippumatta. Luulisi et kolmesta jo osaisi myyjän valita välittäjä kyllä neuvoo kaupan teossa. Suomi 24 on mitä on..

    • kannetll

      Olen itse myynyt kerrostalokämppiä/rivitaloasuntoja yhteensä 4 kpl ja hyvin on kaikki mennyt. Siis en ole välittäjä vaan elämässä tullut muutettua muutaman kerran.
      Itse möisin aina kerrostalosasunnon, koska se ei vaadi korkeampaa matematiikka. Siinä säästää ison pennin välittäjän kuluissa.

      Nyt aion myydä omakotitaloni, ja siihen otan välittäjän. Monesta syystä, mutta erityisesti siksi, että omakotitaloa ostavakin katsoo, että keneltä ostaa.. ja jos talo maksaa jotain 300 000 euroa, kaiken haluaa menevän hyvin. Plus saan välittäjän, joka on tuttu ja saan alennusta välityshinnasta. Meneehän hänelle nyt sitten välistä rahaa, mutta hän saa työt sen eteen myös tehdä.

      • towardthebrightlight

        Tuosta itse myymisestä ihmisillä tuntuvat mielipiteet jakautuvan aika lailla kahtia. Siinä säästäisi sen välittäjän hinnan, mutta monet ostavat mieluiten välittäjän kautta koska silloin varmasti paperiasiat menevät oikein. Itsekin olen harkinnut tuota itse myymistä, jo ihan siksi että voisin itse esitellä asuntoni mihin aikaan tahansa ostaja haluaa sen sijaan että joudun lähtemään joka sunnuntai evakkoon riippumatta siitä onko kukaan tulossa katsomaan vai ei. Toisaalta sitten en ole yhtään myyntihenkinen niin että enpä tiedä saisinko mitään kenellekään myytyä, että siinä mielessä asia olisi hyvä jättää ammattilaiselle.


      • Hiljattain muuttanut
        towardthebrightlight kirjoitti:

        Tuosta itse myymisestä ihmisillä tuntuvat mielipiteet jakautuvan aika lailla kahtia. Siinä säästäisi sen välittäjän hinnan, mutta monet ostavat mieluiten välittäjän kautta koska silloin varmasti paperiasiat menevät oikein. Itsekin olen harkinnut tuota itse myymistä, jo ihan siksi että voisin itse esitellä asuntoni mihin aikaan tahansa ostaja haluaa sen sijaan että joudun lähtemään joka sunnuntai evakkoon riippumatta siitä onko kukaan tulossa katsomaan vai ei. Toisaalta sitten en ole yhtään myyntihenkinen niin että enpä tiedä saisinko mitään kenellekään myytyä, että siinä mielessä asia olisi hyvä jättää ammattilaiselle.

        Minulle taas juuri se, että pitäisi itse olla paikalla aina, kun joku haluaa tulla asuntoa katsomaan, on suurin syy siihen, että käyttäisin mieluummin välittäjää. Edellinen asunto myytiin vielä ihan eri paikkakunnalla, niin olisi ollut tosi hankalaa työssäkäyvän jatkuvasti matkustella kahden kaupungin väliä. Välittäjä asui samassa talossa ja pystyi piipahtamaan näyttämässä asuntoa julkisten näyttöjen välilläkin, milloin vain ostajaehdokkaalle sopi.

        En myöskään pidä siitä, että ventovieraat ihmiset tutkailevat nurkkiani, vaikka he nyt tuskin ihan kaappeja käyvät penkomaan ainakaan silloin, kun olen itse paikalla. On parempi, etten ole itse sitä näkemässä.

        Aloittaja sanoo, että kaikilla on välittäjistä huonoja kokemuksia. No, minulla ei ole. Olen ostanut asunnon sekä suoraan myyjältä että välittäjän kautta, eikä kummassakaan ollut mitään ongelmia. Myynnit olen hoitanut välittäjän kautta yllä mainitsemastani syystä. Lisäksi kun sitä nyt ei ihan joka päivä ole asuntoa myymässä, ei tarvitse ihmetellä, tulevatko asiat hoidetuksi niin kuin pitää, kun ne hoitaa ammattilainen.

        Tosin olen asioinut vain isojen kiinteistönvälitysfirmojen kanssa, Huoneistokeskuksen, OPKK:n ja Kiinteistömaailman. Näissä ainakin minun kohdalleni on osunut asiallinen ammatti-ihminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe