Autoja ojaan ylääneen tiellä, jokunen kappale, eilen. EI TAIDA AUTTAA, oletko autolla pyörallä vai kävellen, yhtä varallinen tie. Tartisko tehdä jotain.
Tien kunto
6
200
Vastaukset
- Vauhti tappaa
Monet sivutiet on olleet huonossa kunnossa tänätalvena huonosti hoidetun lumenaurauksen takia.
Autolla nopeus tien kunnon mukaan! - Iina0307
Yläneentiellä ajetaan kovaa ja keskellä. Kesäkelilläkin tien reunat ovat painuneet isojen rekkojen painosta. Talvikelillä auraamattomaan tiehen tulee uria, joista auto lähtee helposti heittelehtimään. Urat pitäisi tiekarhulla jurnuttaa pois. Ihme, ettei satu enempiä onnettomuuksia. Syksyin juurisrekkarallin aikoina tien käyttö on melkein mahdotonta. Pitäisi sallia vain tonteille ajo ja kieltää läpiajo kokonaan ympäri vuoden.
- Voi v:ttu tätä tietä
Eipä ole tämä ongelma yksin Yläneentiellä, koko valtakunnassa on alempi tieverkko jätetty lähes Herran haltuun, hoidetaan jos ehditään ja rahaa sattuu jäämään päätieverkon hoidosta. Ainakin Kyrö- Tarvasjoki väli on tänäkin talvena ollut aivan kelvottomasti hoidettu. Jatkuvan vilkkaan tukkirekka ja muun raskaan liikenteen jyräämän tieosuuden talvikunnossapidon antaminen traktoriurakoitsijan hoidettavaksi on lähes rikollista, kaikki talven pyryjen lumet on sotkettu piukkaan ajouriin ennen kuin traktoriaura ehtii hommiinsa pöllyttämään vauhdilla pientarelumia, tien pinnasta se ei enää saa mitään irti. Seuraavina päivinä liikenne kuluttaa paikoin yli kymmensettiset jyrkkäreunaiset urat tien pintaan. Muutaman kerran talven aikana on saatu tiekarhu jyrskyttämään kelvottoman aurauksen jälkiä, mutta sekään ei jo asfalttiin kuluneiden ajourien takia pysty jyrkkäreunaisia polanteita kokonaan poistamaan, seuraavan lumisateen jälkeen tie on taas yhtä karmeassa kunnossa. Näin raskaan liikennerasituksen alla olevalla tiellä lunta pitäisi poistaa jo lumisateen aikana ja asianmukaisella maanteiden auraukseen tarkoitetulla kalustolla, hiljaisten kyläteiden auraukset hoituvat toki traktorillakin.Mikähän lienee käytäntö näillä paikallisteiden aliurakoitsijoilla, sovitaanko ko. tien talvihoidosta syksyllä joku urakkasumma jolla tie pidetään ajettavana talven yli vai maksetaanko jokaisesta auraus- hiekoitus keikasta erikseen tunti tai kilometrikorvaus, jolloin käsky lähteä hommiin tulee joka kerta maksajan taholta, eikä töihin voi lähteä vaikka näkisi sen välttämättä tarpeelliseksi? Tien surkea kunto on aiheuttanut lukuisia kolareita ja ulosajoja tänäkin talvena Kyrö - Tarvasjoki välillä, pahimpana osuutena Karinaisten kirkon luona parin kilometrin pätkä. Maksajina näissä on auton omistaja tai vakuutusyhtiö,mutta tulee jo mieleen että pitäisikö näitä alkaa karhuta tien ylläpitäjältä. Varovastikin ajaen kuljettaja muuttuu tällä tiellä tämän tästä ajoneuvonsa matkustajaksi!
y
- Iina0307
Pääsääntöisesti maksetaan lähtömaksu, km-maksu sekä korvaus auraamiseen käytetystä ajasta. Siksi luulisikin, että urakoitsijat pyrkisivät auraamaan mahdollisimman nopeasti, kun luntamaaha tulee, mutta ei. Näin saisi monta aurakertaa saman lumisateen aikana.
- Paljon ajava
Olen ajellut paljon pienempiä sivuteitä Auranmaalla tänäkin talvena ja lähes kaikki tiet on yhtä huonosti hoidettuja. Ulosajon jälkiä on ollut vieri vieressä teiden penkalla. Rekka-autoa kohdattaessa on joskus pakko pysähtyä, että pysytään tiellä. Auraamisen hinnoittelussa on täytynyt tapahtua jotain säästöjä.
- juupajuu4532
Totta tuo karinaisten kirkon kohdallakin..
...pyörällä olen liikkunut ja autolla kun joku tukkirekka tms tulee vastaan on pakko melkein pysähtyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279