Reikien poraus RE-

käsittelyssä?

Askarruttaa yksi asia viedessäni lähiaikoina uuden autoni ruosteenestokäsittelyyn. Meinaan se, että maahantuoja kieltää uusien reikien porauksen käsittelyssä koteloihin, vaan ruostefirma kehottaa näin tekemään koska tällöin saadaan suoja-aine ruiskutettua jokaiseen koloon ja nurkkaukseen. Kumpaa lie uskominen? Maahantuoja väittää että noista jälkeenpäin poratuista rei'istä se ruostuminen vasta alkaakin ja pahasti.

Miten on?

14

6324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Eipä se niistä reistä ala ruostumaan, jos niihin laitetaan ruosteenestoainetta. Itselläni oli lähes 13v. auto, johon oli ruosteenestokäsittely tehty yhdeksän vuotta aiemmin, niin siinä oli joidenkin reikien kohdalla pientä pintaruostetta paljaana olevan pellin kohdalla.

      Kyllähän ne aineet saa ilman reikiäkin (tai ainakin vähemmillä reillä), mutta silloin pitäisi purkaa sisustusta.

    • afa

      loppuu siihen kun ruosteenestokäsittelijä poraa reikiä ja siitä alkaa massausfirman takuun!!! Se on hyvä huomioida.Kannattaa kysyä maahantuojalta onko heillä yhteyskumppaneita jotka suojaavat ilman reikijen poraamista!!

      • Tumppi-82

        Auton omalla koritakuulla ei tee mitään. Se on kusetusta.
        Se korvaa jos ruoste alkaa sisältäpäin ja lisäksi autoa täytyisi käydä näyttämässä merkkihuollossa vähän väliä.
        Ja jos pohja ruostuu niin maahantuojan mukaan se on alkanut ulkoa päin (=ei takuuta)


      • Anonyymi
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Auton omalla koritakuulla ei tee mitään. Se on kusetusta.
        Se korvaa jos ruoste alkaa sisältäpäin ja lisäksi autoa täytyisi käydä näyttämässä merkkihuollossa vähän väliä.
        Ja jos pohja ruostuu niin maahantuojan mukaan se on alkanut ulkoa päin (=ei takuuta)

        Hupaisaa lukea näitä ruosteettomalla aikansa ministerivolvolla kaikin herkuin, joka on ruostesuojattu saksassa ennen uittoa suomeen.
        Ja tämä joskus -06.
        Autossa ei ole MINKÄÄNLAISTA ruosteen kukkaakaan, maalipinta on virheetön, KAIKKI toimii, mittarissa kohta 400 000 ja kolme vuotta ajanut ilman minkäänlaisia vikoja/huoltoja paitsi heti ostaessa vaihdatin jakohihnapaketin. Apulaiteremmiä kuulema ei tarvitse vaihtaa näihin, on niin luja että kestää ja kestää..
        Ja yksi pyöränlaakeri oli tossa 370tkm kohdalla ruvennut ääntämään joten se meni vaihtoon. Jotain kymppejä maksoi.
        Paremmat popit kun missään nykyajan perusautossa, aivan mahtava musta nahkasisusta sähköpenkeillä ja muistilla ja lämppäreillä, jopa kojelaudasta ratin napista nouseva navigaattori, joka toimi (i? Ainakin aikoinaan toiminut.) tosin myös tv:nä, nykyään enää dvd-soittimena..
        Puhelinjärjestelmät antenneineen rungon sisällä, monitoimiratit ja sähköpeilit ja s**tana peilivalot, webasto, kattoluukut ja no tarkoituss ei ollut luetellut varusteita/muutakaan vaan todeta teitä uusien autojen ostajia jotka ihmettelette kun teslasta tippuu maalit kun ajaa ulos liikkeestä ja vaggilaiset ja muut ruostuu ja VIKOJA riittää, meikäläisen suhdehintaan n.3500 maksanut, jarru-öljy-laakeri-jakohihna yms muut perus ylläpitohuollot yhteenlaskettuna (itse helposti tehden) alle tonnin.
        Ja kun pistän siskon peräänajaman puskurin kuntoon, (soita nyt vakuutusyhtiölle että sisko ajoi perään:D)
        Arvo oli silloin +4K, kuulema oli autoliike tarjonnut 5k siitä vaihdossa. Nyt dieselin kalleus syönyt arvoa, mutta kunhan jenkit ja venäjä lopettaa k*lliensa mittaamisen tuolla Ukrainassa mahdollisimman pian niin tilanne stabiloituu ja koska nyt vaihdettu uusi akku + jakohihnapaketti + laakeri ja laitettu itse sisään helvetin hyvät ja laatu 5000K ledit ja maalipinta vieläkin priima, ja kaikki ehjää ja ajoltaan täydellinen ja erittäin tilava niin voi olla että tuosta jää vielä voitolle.
        Maximissaan tonnin arvonalenema nyt dieselien epäsuosion takia viiden vuoden huolettomina ajoin ja siinä kohtaa noin 100tkm menty itse.
        Ja silloinkin saan omat takaisin :D
        Toisaalta tällä voisi ajaa varmaan miljoonaklubiinkin suht pienellä rahalla, ja on oikeasti aikas ajonautinto itselle.
        Siis maantie-motariajoon tai kaikkeen yli 50-60,kmh ja myös pienillä nopeuksilla jos ei ruuhkaa.
        Iso auto menee paljon dieseliä jos koko ajan pitää jarrutella edessä ajavien uusien autojen omistajien takia jotka spämmää sitä jarrua ja kaasua vuorotellen tuolla talvipakkasilla aivan turhaan :D

        Huh miten pitkä kommentti.
        Vanhat Volvot ei ruostu, toki autot on yksilöitä ja kelpaisi itsellekin joku uusi mersu toki.
        Jos kiinnostaa päittäin vaihto niin tapauskohtaisesti voin harkita. XD
        Mun auto siis -03 D5 V70 xd mutta summumtason varusteet plus luukku. Sillon ei ollut vielä niitä Volvon varusteluokkia.

        Hyvää mikä ikinä onkaan sinulle joka luet tämän.
        Hohhoijaa


    • MOK

      ... jos peltiä suojaava maalipinta rikotaan ja "paljaana" oleva kohta on sellaisessa paikassa, että kura ja suolavesi pääsee siihen käsiksi.

      Ruostesuojauksessa tehdyt reiät peitetään yleensä muovitulpalla. Ruostumisen saa estettyä valuttamalla muutaman tipan kotelonsuoja-ainetta tulpan reunojen alle. Eli estetään se suolaveden pääsy siihen kohtaan, jossa maalipinta on rikki. Näin menetellen ruostuminen ei ole kokemukseni mukaan ongelma, muuten kyllä saattaa korin alaosissa olevien reikien reunat ruostua.

      Ei ruostesuojauksessa yleensä kovin monta reikää tehdä - oviin voidaan tehdä ja korin runkopalkkien risteyskohtiin, jotta saadaan suoja-ainetta myös poikittaispalkkeihin.

    • Möttö

      itse en veisi uutta autoa ruostesujattavaksi laisinkaan, vaan ajelisin vaan tyytyväisenä ensimmäiset 5 vuotta.
      Joissakin merkeissä alusta on huonommin suojattu, varsinkin takaosasta. Tällaista autoa harkitessa voisi alustan suojata jo uutena, mutta koteloita en suojaisi laisinkaan.
      Nykyautoissa ruoste taitaa alkaa vaivata vasta auton elinkaaren ehtoopuolella - eli reilusti yli 5 vuoden ikäisissä autoissa.
      Ennenhän tilanne oli toinen, kun galvanointi puuttui, bensatankki ja sisälokasuojat oli peltiä vaan, eikä ruostesuojauksesta ollut tietoakaan.
      Missähän muuten saisi teetettyä pelkän alustan massauksen ?

      • puhut paskaa

        Nyky autot on täyttä sontaa ja nimen omaan sisältä päin alkaa ruoste hyvin usein.
        Alustat on tänä päivänä varsinkin riiseis pohjamaalattui.
        2v vanha almera on alustast pintaruostees jokapuolelt lähes.
        käy finikorin sivuilt kattoos.
        Olen autoalalla.


      • jobbari

        Puppuapa puhut. suomen olosuhteissa ( suolakylpyä puolivuotta vuodesta) on ruostesuojaamatta jättäminen sama kuin auton tuhoon tuomitseminen. Ihan sama mistä autosta tai merkistä on kysymys, tietysti galvanoidut sitten kestää vuoden pari pitempään. Tietysti, jos ajaa uusilla autoilla ja vaihtaa ne parin vuoden välein niin mitäpäs sitä suojailemaan , antaa vahingon kiertää. Itse en osta käytettyä jos ei ole suojattu, pl saksantuonnit joissa pääsääntöisesti on ollut alustat kunnossa jopa 10 v vanhoissa kieseissä.


      • eidfhhdfh
        jobbari kirjoitti:

        Puppuapa puhut. suomen olosuhteissa ( suolakylpyä puolivuotta vuodesta) on ruostesuojaamatta jättäminen sama kuin auton tuhoon tuomitseminen. Ihan sama mistä autosta tai merkistä on kysymys, tietysti galvanoidut sitten kestää vuoden pari pitempään. Tietysti, jos ajaa uusilla autoilla ja vaihtaa ne parin vuoden välein niin mitäpäs sitä suojailemaan , antaa vahingon kiertää. Itse en osta käytettyä jos ei ole suojattu, pl saksantuonnit joissa pääsääntöisesti on ollut alustat kunnossa jopa 10 v vanhoissa kieseissä.

        Ei ainakaan Audi ja vv ja sen kopiot ruostu.

        Kyllä sa ajella 7v ja 150tkm ennen kuin alkaa pohjassa olemaan pintaruostetta.

        En ole nähnyt yhtään 7v vanhaa ruostunutta audia tai volkkaria.

        Eri asia on kolari autot , joissa pelti vaihdettu halvenpaan, niitähän jopparit myyvät

        Oma ex Opel Corsani v-95 oli miltei ruosteeton.
        Takalasin pyyhkijän ympärillä on suurennuslasilla havaittavissa ruostumisen alkua.

        Japsit ovat asia erikseen.


      • ruste

        oot sinisilmäinen, katoppa esim .uuden foort,momtin alustaa, oon sitä mieltä ko,aut.että suoraan kadun yli suojaukseen,ostettaessa.


      • japsit
        eidfhhdfh kirjoitti:

        Ei ainakaan Audi ja vv ja sen kopiot ruostu.

        Kyllä sa ajella 7v ja 150tkm ennen kuin alkaa pohjassa olemaan pintaruostetta.

        En ole nähnyt yhtään 7v vanhaa ruostunutta audia tai volkkaria.

        Eri asia on kolari autot , joissa pelti vaihdettu halvenpaan, niitähän jopparit myyvät

        Oma ex Opel Corsani v-95 oli miltei ruosteeton.
        Takalasin pyyhkijän ympärillä on suurennuslasilla havaittavissa ruostumisen alkua.

        Japsit ovat asia erikseen.

        oho. montako japsia oot ajanut,ite oon ajanut 1/2 miljoonaa km japseilla ei todellakaan ole ruostumisen takia yhtään matkaa ja katsastusta hylätty, nyt on mitsu 359thkm ajettu ,ei oo ruosteessa, no pohjassa nyt jonkin verran,hikkapuh. sen ja tervaan ei oo sitäkään ruostetta sitten ,jaa että ooppeli.....??!! toisinpäin lepo.hyvää jatkoa..


      • isuzu
        jobbari kirjoitti:

        Puppuapa puhut. suomen olosuhteissa ( suolakylpyä puolivuotta vuodesta) on ruostesuojaamatta jättäminen sama kuin auton tuhoon tuomitseminen. Ihan sama mistä autosta tai merkistä on kysymys, tietysti galvanoidut sitten kestää vuoden pari pitempään. Tietysti, jos ajaa uusilla autoilla ja vaihtaa ne parin vuoden välein niin mitäpäs sitä suojailemaan , antaa vahingon kiertää. Itse en osta käytettyä jos ei ole suojattu, pl saksantuonnit joissa pääsääntöisesti on ollut alustat kunnossa jopa 10 v vanhoissa kieseissä.

        Kyllä se Saksan tuontiautokin ruostuu.
        Suoraan vaan suojattavaksi, ettei käy kuten meille. Tuotiin Saksasta muutama vuosi sitten ruosteeton mersu ja muutamassa vuodessa iski laho joka paikkaan. Nyt on mersun kulmissa niin paljon kukkia, ettei viitsi itse enää laittaa.

        kannattaa muuten se tuontiauto heti tarkastaa, sielläkin voi olla ruoste kiinni, vaikkei uskoisi.


      • 10v vaihtoväli
        jobbari kirjoitti:

        Puppuapa puhut. suomen olosuhteissa ( suolakylpyä puolivuotta vuodesta) on ruostesuojaamatta jättäminen sama kuin auton tuhoon tuomitseminen. Ihan sama mistä autosta tai merkistä on kysymys, tietysti galvanoidut sitten kestää vuoden pari pitempään. Tietysti, jos ajaa uusilla autoilla ja vaihtaa ne parin vuoden välein niin mitäpäs sitä suojailemaan , antaa vahingon kiertää. Itse en osta käytettyä jos ei ole suojattu, pl saksantuonnit joissa pääsääntöisesti on ollut alustat kunnossa jopa 10 v vanhoissa kieseissä.

        musta on ihan turha käyttää aikaa ja rahaa ruosteensuojaukseen, pälli leviää jos koko ajan miettii kuinka se ruostepeikko roiskuttaa pellin alla. Jos mä ostan 20 000 egen auton uutena, niin kyllä sillä sen 10 v ajaa ilman ruostevaurioita. 10 v vanhasta ei saa myyntivaiheessa enää mitään, oli kuinka finkor tahi muut suojaukset tehty. Autot on kulutustavaraa siinä missä ruokakin. Ruostesuojaus on huuhaa-piznez.


      • TT-Citikka

        ajan kyllä vanhalla autolla (edellinen oli myydessä paria päivää vaille 15-vuotias), mutta ruosteisella en aja... Joten uusi uutena ostettu auto meni suoraan ruostesuojaukseen...

        Nämä Suomen olosuhteet on sellaisia ettei siinä muutaman millin osien paksuiset sinkitykset paljon auta...

        Ja väittäisin, että monet nykyautot on jopa heikompia kuin parhaimmat 10-15 -vuotta vanhat autot. Syynä on EU-määräykset, jotka rajoittavat mm. ruostesuojaukseen käytettävien kemikaalien määrää tehtailla. Ja vielä 1986 autot oli pakko suojata niitä Suomeen tuotaessa... Vahinko ettei enää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      21
      1057
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      208
      1026
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      308
      935
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe