Luisteluhiihdosta.....................

perinteisen mies___

Ei tämä luisteluhiihto ole mistään kotoisin, ei se ole edes hiihtoa !! Kyllä perinteinen tyyli on paras ihmiskeholle. Luisteluhiihto on enemmän muoti-ilmiö, koska siinä pääsee lujempaa vähemmällä työllä. Luistelu tyyli on täysin luonnoton, kuormittaa turhaan niveliä ja lonkkia. Perinteinen kuormittaa kehoa tasaisemmin ja syke nousee paremmin, juuri tästä syystä juoksijat välttävät luisteluhiihtoa. Esim. juoksija lehden harjoittelukalenterissa ei ole harjoitusmuodon valinnaksi luisteluhiihtoa ollenkaan. Minäkin kun tuolla hiihtelen perinteistä niin melkein kaikki muut menee luistelemalla, no sehän on helppoa laitta luistovoidetta ja pikkasen aina potkasta sen kummemmin itteessä kuormittamatta !! Ylämäkeen on aina kiva haastaa luisteluhiihtäjät, eihän ne pysy perässä, ilmiselvästi niillä on huonompi kunto. Perinteisen hiihtäjillä on parempi kunto ja vahvempi mieli kuin luisteluhiihtäjillä.

23

640

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luisteluhiihtäjä

Olet hauska, kirjoita ihmeessä lisää!

Oikeasti haluaisin tietää, mikä näitä "perinteisen miehiä" oikein vaivaa. Tuska tuntuu olevan kova, jatkuvasti on jotain hampaankolossa luistelijoita kohtaan. Mutta ei siinä mitään, jos oikein ahdistaa, niin parempi purkaa ahdistus esimerkiksi tänne kirjoittamalla kuin jäädä piehtaroimaan synkkiin ajatuksiinsa. Siinä mielessä olet jo voiton puolella :)

Terveisin huonokuntoinen ja heikkomielinen luisteluhiihtäjä

• l*o+?

Siinäs näät, tosimiehet hiihtää perinteistä. Luistelu on jotain epämääräistä "heilumista", täysin luonnotonta. Luistelusta saa kuin nilkka ja lantio vaurioita. Minä nyt vielä kerran sanon, että juoksijat täydentää harjoittelua perinteisellä hiihdolla ja meillä on parempi kunto kuin luistelijoilla !!

• pertsaa 75% talvesta

kyllä lapsesta asti hiihtänyt arvostaa pertsaaenempi, jos on oollut taukoja aloitetaan uudestaa luistelemalla, tässä syy pitää olla vauhtiaja hyvätvälineet ettäkehtaa yleensäään hiihtää tää on pelkkien luistelijoiden itsetunntoongelma, ja luuta krukkuun kun pukitaan pertsalla edelle, varsinki ylämäet. naurettavimpia on näää kombaajat jotka hiihtää pertsaa mut kun alkavat jäämää niin vaihdetaan het luisteluun ja sit uskalletaan kauempaana vähänr eeenta sitä pertsaa. ja site sen verran ei oo käsissä voimaaa että ylämäet menis pertsalla ne pitää aina luistella.

• terveluisto

Omaa hiihtokokemusta jo kohta 30 vuotta, molemmilla tyyleillä. Rasittavuuttahan tulee molemmissa täsmälleen saman verran - vauhti vain on erilainen.Omalla kohdallani luistelutyyli rasittaa lonkkia, polvia, niveliä ja lihaksia kaikkein vähiten. Eivät kipeydy koskaan, ei edes syksyllä luisteluhiihtoa aloittaessa. Mutta perinteistä hiihtäessä erityisesti jalkojen lihakset kipeytyy eka kerroilla hirveästi, ei tahdo kävelemään päästä. Tiedän monien väittävän, että luisteluhiihto rasittaa monia paikkoja pahasti. Rohkenen väitää, että syy on huonot välineet ja/tai väärä hiihtotekniikka.

• kuntohiihtäjä

Minulla on hiihtokokemusta noin 50 vuoden ajalta. Luisteluvehkeet on ollut noin 10 vuotta. Tänä talvena on tullut kilometrejä himpun verran alle 800, joista luistelemalla alle 100 km. Viimeksi olen luistellut eilen 15 km. Pertsalla hiihdän enimmäkseen 20-25 km:n lenkkejä. Kesällä pyöräilen muutama 1000 km ja lisäksi kalastan melko ahkerasti ja hoidan ok-talon kunnossapidon kesät talvet. Väitän olevani keskimääräistä parempikuntoinen ikäisiini verrattuna.

En ole hiihtotyylien asiantuntija, mutta minulle pertsa on ylivoimaisesti parempi tyyli. Keski-Suomen raskaissa maastoissa tuppaa ylämäet olemaan edelleenkin lähes voittamaton kanta luistelemalla. Kyllä ne pääsee ylös, mutta tuskalla. Osaan wassua välttävästi eli en kuoki koko matkaa.

Sinulla täytyy todellakin olla tekniikassa tai sitten lihaskunnossa vikaa, jos saat pertsassa itsesi kipeäksi. Minulla kipeytyy ainoastaan nivuset parilla eka kerralla. Sekin johtunee lipsahtavasta suksesta. Luistelussa tulee edelleen näidenkin kilometrien jälkeen polvet ja nilkat kipeiksi. Lihaskipuja ei juurikaan tule, kädet kyllä väsyvät enemmän kuin pertsassa. Varmaan välineet ovat huonot, mutta veikkaan, että ei uusillakaan vehkeillä mentäisi ihan tuosta vaan.

• vauhdin takia suosio

luistelu on luonnoton liikkumismuoto, YKSPUOLINEN sivuttaisliike, tiukat monot jalat kallellaa, istuvahko asento. lue lisää juoksijalehdestä.

• 2444
        kuntohiihtäjä kirjoitti:

Minulla on hiihtokokemusta noin 50 vuoden ajalta. Luisteluvehkeet on ollut noin 10 vuotta. Tänä talvena on tullut kilometrejä himpun verran alle 800, joista luistelemalla alle 100 km. Viimeksi olen luistellut eilen 15 km. Pertsalla hiihdän enimmäkseen 20-25 km:n lenkkejä. Kesällä pyöräilen muutama 1000 km ja lisäksi kalastan melko ahkerasti ja hoidan ok-talon kunnossapidon kesät talvet. Väitän olevani keskimääräistä parempikuntoinen ikäisiini verrattuna.

En ole hiihtotyylien asiantuntija, mutta minulle pertsa on ylivoimaisesti parempi tyyli. Keski-Suomen raskaissa maastoissa tuppaa ylämäet olemaan edelleenkin lähes voittamaton kanta luistelemalla. Kyllä ne pääsee ylös, mutta tuskalla. Osaan wassua välttävästi eli en kuoki koko matkaa.

Sinulla täytyy todellakin olla tekniikassa tai sitten lihaskunnossa vikaa, jos saat pertsassa itsesi kipeäksi. Minulla kipeytyy ainoastaan nivuset parilla eka kerralla. Sekin johtunee lipsahtavasta suksesta. Luistelussa tulee edelleen näidenkin kilometrien jälkeen polvet ja nilkat kipeiksi. Lihaskipuja ei juurikaan tule, kädet kyllä väsyvät enemmän kuin pertsassa. Varmaan välineet ovat huonot, mutta veikkaan, että ei uusillakaan vehkeillä mentäisi ihan tuosta vaan.

totta luistelijat voi laskee käsien työnnöt per matkalle niin pertsassa niitä tulee ainain tuplat jopa 4x,

• näin on.
        vauhdin takia suosio kirjoitti:

luistelu on luonnoton liikkumismuoto, YKSPUOLINEN sivuttaisliike, tiukat monot jalat kallellaa, istuvahko asento. lue lisää juoksijalehdestä.

höpö höpö kun just ei pitäisi olla istuvahko asento. Jos on niin joko lantiossa ei ole tarpeeksi voimaa tai sitten sitä ei osaa käyttää. Veikkaan monesti viimeisintä.

• pertsanmies

Kunnon miehet hiihtää perinteistä, näin se vaa menee. Luistelu, jota itse kutsun "heilumiseksi" on joku ihme metroseksuaalien muoti-ilmiö.

• Näkökulmia

Mistä ihmeestä johtuu tällainen keinotekoinen vastakkainasettelu? Mahtaa olla elämässä muulla tavalla vaikeuksia tai sitten menee liian hyvin.

Ei meilläpäin ainakaan ole ongelmia.

Itse hiihdän joka toinen päivä perinteistä, joka toinen päivä luistelua.

Tulee näin ollen monipuolisempaa liikuntaa.

Hiihdän myös massahiihtokisoja molemmilla tyyleillä.

• (++++++)

Tuo on varmasti erinomainen keino. Ei varmasti kannata jässähtää johonkin yhteen tyyliin, vaan pyrkiä hyödyntää kaikkien tyylien hyvät vaikutukset

• takapillu Siiri

tosi on ja mielestäni lähetyssarnaaja-asentokin on se ainut oikea ja muuta asennot on vaan niitä nykyajan kotkotuksia...

• Liustelija

Pertsa miehellä on mieli ahtaalla. Tuntuu tuo pertsa rassaavan korvienväliä aika lailla. Tietysti kun joutuu kaksia eri voiteita laittelemaan niin vähemmästäkin sitä.

Eipä ole pertsa miehet koskaan mieltä rassanneet vaikka ohikin on menneet. On hienoa nähdä perinteisen miehiä kun on hiihtämässä. Respect.

• jaajonen luistelee

älkää luistelijat ja pertsaajat lähtekö tällaisiin höpöhöpö juttuihin mukaan... tiedämme että molemmat lajit ovat omalla tavallaan mahtavia !

• Juha H

Olisi hassun kuuloista sanoa jäällä luistimilla luistelua luonnottoman oloiseksi. Silti siinä ja suksilla luistelussa on jotain samaa. Vauhdissa ei pärjää suksilla ja asento on vähän toinen.

Itse luistelen auratulla luonnonjäällä silloin kun on kelin puolesta mahdollista. Tulee sitä joskus luisteltua ihan koskemattomallakin jäällä, jos vain ehtii jäätymisen ja lumen tulon välissä.

Hyvistä asioista saa helposti väittelyitä, hienoa, kun hiihtäminen herättää intohimoja :)

• Vapaa hiihtäjä

En pertsaa enkä luistele vaan hiihdän vapaata.
        Eihän harrastelijan tarvitse tehdä mitään jakoa pertsan ja luistelun välillä. Itse hiihdän molempia, eikä edes vuoropäivinä vaan joka reissulla.
        Kun lähden ladulle niin hiihtelen pertsaa jos pitoa tuntuu olevan riittävästi. Useimmiten pito riittääkin tasaisella ilman varsinaista pitovoitelua. Jos pito on tasaisellakin ihan olematon, voi työnnellä tasatyöntöä, jos ei halua luistella. Sitten kun tulee loivaa nousua , voi luistella wassua ja kun nousu jyrkkenee niin sitten kuokalle.
        Kun pito on tosi hyvä ja tulee hiihdeltyä pertsaa niin jyrkimmät haarakäyntinousut kuitenkin aina nousen kuokalla. Siinä ei paraskaan pertsaaja pysy mukana.
        Siinähän se on se idea, että kelin ja olosuhteen mukaan mennään eikä jääräpäisellä kaavalla.
        Kilpahiihtäjät ovat tietysti eri juttu mutta ne on eri miehetkin.

• vapautettu hiihtäjä
        Vapaa hiihtäjä kirjoitti:

En pertsaa enkä luistele vaan hiihdän vapaata.
        Eihän harrastelijan tarvitse tehdä mitään jakoa pertsan ja luistelun välillä. Itse hiihdän molempia, eikä edes vuoropäivinä vaan joka reissulla.
        Kun lähden ladulle niin hiihtelen pertsaa jos pitoa tuntuu olevan riittävästi. Useimmiten pito riittääkin tasaisella ilman varsinaista pitovoitelua. Jos pito on tasaisellakin ihan olematon, voi työnnellä tasatyöntöä, jos ei halua luistella. Sitten kun tulee loivaa nousua , voi luistella wassua ja kun nousu jyrkkenee niin sitten kuokalle.
        Kun pito on tosi hyvä ja tulee hiihdeltyä pertsaa niin jyrkimmät haarakäyntinousut kuitenkin aina nousen kuokalla. Siinä ei paraskaan pertsaaja pysy mukana.
        Siinähän se on se idea, että kelin ja olosuhteen mukaan mennään eikä jääräpäisellä kaavalla.
        Kilpahiihtäjät ovat tietysti eri juttu mutta ne on eri miehetkin.

Eikö tuolla systeemillä se luisteluhiihto ole vähän aneemista kun sauvat ovat niin lyhyet? Ainakin tähän olen päätynyt omien kokemusten perusteella, kun olen perinteisen hiihdon välissä koettanut luistella. Jos taas on matkassa pertsan suksilla ja pidemmillä sauvoilla, niin tasatyöntö ja luistelu käyvät paremmin mutta perinteinen huonommin.

En missään nimessä sano että tuo systeemi on mikään mahdoton, mutta siinä toteutuu se vanha väittämä jossa toiselle kun kumarrat niin samalla toiselle pyllistät.

• Vapaa hiihtäjä
        vapautettu hiihtäjä kirjoitti:

Eikö tuolla systeemillä se luisteluhiihto ole vähän aneemista kun sauvat ovat niin lyhyet? Ainakin tähän olen päätynyt omien kokemusten perusteella, kun olen perinteisen hiihdon välissä koettanut luistella. Jos taas on matkassa pertsan suksilla ja pidemmillä sauvoilla, niin tasatyöntö ja luistelu käyvät paremmin mutta perinteinen huonommin.

En missään nimessä sano että tuo systeemi on mikään mahdoton, mutta siinä toteutuu se vanha väittämä jossa toiselle kun kumarrat niin samalla toiselle pyllistät.

Pyllistysteorialla todistit juuri sen mitä yritän selittää. Jostakin kumman syystä on ihmisten päähän iskostettu ajatus, että on olemassa kaksi hiihtotapaa, jotka sulkevat pois toisensa. Kilpailussahan se on teknisistä syistä ymmärrettävää kun on haluttu saada erilaisia tapahtumia ja eri tyyppisiä hiihtäjiä pärjäämään.
        Mutta eihän tavallisen liikunnan harrastajan tarvitse noudattaa kilpahiihdon sääntöjä vaan hän voi käyttää vapaasti kaikkia mahdollisia tapoja sen mukaan mikä parhaiten kulloinkin toimii. Eihän tavallisella ihmisellä ole kuitenkaan kymmeniä pareja erilaisille hiihtotavoille ja erilasiin maastoihin ja erilaisille keleille tarkoitettuja suksia. Se on erikoismiesten touhua ja heilläkin joskus käy niin, että välinepeli menee metsään.
        Tavallinen kuntohiihtäjä pärjää hyvin suksilla, jotka eivät ole löysät, mutta eivät älyttömän jäykätkään jos haluaa myös pertsaa hiihtää. Pitovoitelusta ei tarvitse ottaa murhetta kun pidon käydessä vähiin alkaa luistelemaan. Sauvan pituus tietenkin saa olla vähän enemmän kuin kainaloon asti. Itse sen sauvan pituuden parhaiten kokeilemalla oppii.
        Minä henkilökohtaisesti käytän joka hiihtotavalla suosituksia pitempää sauvaa, koska minulla se toimii.
        Joskus suositulla yleisellä ladulla hiihtelen hiljalleen pertsaa ja välineurheilija ohittaa minut. Sitten alkaa pitkä nousu ja kun pito ei suksissani enää riitä niin siirryn luistelukaistalle ja työntelen wassua. No silloin ilman muuta tulen ohittaneeksi sen äsken ohimenneen oikean hiihtäjän. Kun nousu muuttuu yhä jyrkemmäksi niin heitän kuokalle ja se välineurheilija tietenkin jää jälkeen haarakäynteineen. Siinä tilanteessa olen saanut pahoja mulkaisuja ja jopa huomautuksia väärästä hiihdosta.
        Mutta ei se vaarallista ole. Samoilla jaloilla hypätään pituutta, korkeutta ja jopa kolmiloikkaa eivätkä ne pyllistä toisilleen

• veuhtoja

Mikä juttu tää on oikein. Eiköhän ole aivan sama millä tyylillä sotkee menemään, pääasia että on lähtenyt liikkumaan. Arvostele mielummin sohvaperunoita, mutta älä niitä jotka lähtevät kuntoilemaan.

• pitopurkki

perinteinen juu näyttää ja tuntuu paremmalta:)

• luikka puikka

Hmmm...taidan tunnistaa aloittajan. Lienet se vanhan liiton mustikkasoppamies, jota niin korpeaa, kun pyrähdän ohitsesi luikkasuksineni. Menosi on ihan kohtuullista, ja sisimmässäsi haluaisitkin luistella, mutta et vaan osaa. Myönnä pois ;).

• jurkeles

kun en opi niin en. paras vaan mollata toisia.

• PuSe

Oikeassa olet veli aloittaja. Kyllä se pertsan mies on aina kovakuntoinen kaveri.

Annetaan me vääräjalkaiset tietä kun sellainen alkaa niskaan huohottamaan. Ollaan sitten liikkumassa suksilla, luistimilla tai vaikka fillarilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2371
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2267
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2260
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1456
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1412
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1160
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1136
    Aihe