Koulusta eroaminen ja karenssi

työkkäri peestä

Miten se homma menee jos alle 25v. lopettaa amiksen kesken, ja vielä sellainen kenellä ei ole aikasempaa koulutusta?

Minulla on kyllä paljon syitä miksi sen koulun lopetan:
-Taloudellinen tilanne
-En saisi asuntoa ennen kuin valmistuisin, nyt olen 22v ja valmistuessa 25v.... joutuisin asumaan porukoilla.
-Luottotiedot menneet ja ulosotossa tuhansia euroja, eli opintolainaa ei tipu!
-Kotona ei ole mitään tavaroita mitä saisin vietyä mukanani, eli kaiken joutuisin ostamaan.
-Ala on aivan väärä, tuonne menin sen takia että saisin edes opintotukea...

Tuleeko minulle nyt karenssi, vaikka syitä on noin monta, ja minusta ainakin ihan päteviä

En tiedä vaikuttaako se mitenkään että en mennyt tuohon kouluun yhteishaun kautta, vaan vapailla paikoilla

Tällä hetkellä olen vielä koulussa kirjoilla, koska haluan tietää miten minulle käy, kun sen koulun lopetan vai lykkäänkö sitä kesään asti.

17

4690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep...

En ole mikään asiantuntija, mutta eikö opintolaina ole valtion takaamaa? Vaikuttaako sun ulosottosi siis siihen? En tiedä, siksi kysynkin, että oletko itse vain päätellyt että noin on, ettet saa opintolainaa, vai oletko saanut tiedon opintotukikeskuksesta. Eikö se opintolainan takuu tule sitä kautta.

Moni muukin joutuu asumaan solussa!

Se on kyllä huono lähtökohta, että pelkän opintotuen takia menee kouluun.

Entäs sitten se, että olisit siellä nyt ainakin tämän lukuvuoden ja hakisit vaikka nyt tulevassa yhteishaussa jonnekin muulle koulutusalalle, joka olisi omempaasi, eikö näin voi tehdä? Jos siihen yhteishakuun tarvitaan perusteluja, niin perustele, että ala ei ole nyt sinulle sopiva ja miksi ei ole, niin senkin perustelet. Tosin, ethän sinä, jos tuo opintolaina-asia pitää paikkansa, saisi lainaa siihenkään.

Antaako työkkäri muka pitempiä karensseja (siis samanpituisia kuin työstä eroaville) silloin kun on koulusta kyse. Oletko työkkärin kanssa tuosta koulusta sopinut?

Eikö sossu myönnä tukea myös poissa kotoa asuville koululaisille, jos et kerran lainaa saa valtion takuulla?

ja voisit kysyä työkkäristä itseltään ja perustella heille miksi eroaisit, tai kysy ensin vain kertoen että olet koulussa ja olet sen ja sen ikäinen ja mitä käy jos eroat, saatko työkkärin rahaa omavastuuajan jälkeen vai tuleeko pitempi karenssi?

• jep jep...

Joo, mä löysinkin itse Kelan sivuilta, että muu kuin vähäinen luottohäiriömerkintä estää valtion takauksen saamisen. Eli joo, et sä sitten sitä tosiaankaan taida saada...
        Sori, kun sekaannuin.

• sivustaseuraaja_

kommentoin tuota asumista omasta kokemuksesta..

"Moni muukin joutuu asumaan solussa! "

Itse en saanut edes soluasuntoa KOAS'ilta (keski suomen opiskelija-asuntosäätiö), koska minulla on muutama maksuhäiriömerkintä, jotka ei edes liity vuokranmaksuun mitenkään. Tämä siitä huolimatta että olin koditon, osoite poste restante ja talvi painoi päälle. Iskettiin kriisikeskuksen käyntikortti käteen ja moido.

Lisäksi tuosta opintolainasta..

Samat maksuhäiriömerkinnät estivät myöhemmin lainan saannin, mutta tällöin sossu maksaa vajauksen, jolloin käteen jää kuussa perusosan verran (nykyään n 470 €). Liitteeksi sossun lappuihin kieltävä päätös KELA'lta opintolainan valtion takauksesta.

• Petu...

Melkoisella varmuudella karenssia pukkaa. Mutta toimeentulotukea voit kuitenkin saada sekä nyt, että eroamisen jälkeen. Tosin jos työkkäri määrää karenssin niin sitten tt-tuen perusosaa voidaan alentaa 20% kahden kuukauden ajaksi.

http://www.toimeentulotuki.net

• paras neuvoni

Omasta mielestäsi sinulla on pätevät syyt lopettaa koulu. Kenenkään muun mielestä ei ole. Viisainta on käydä koulu, saada ammatti ja päästä töihin ja palkoille. Elämä on pitkä ja toimeentulotuilla elettäväksi kurja.

• oikeesti jo

Kai ymmärrät, että sinun tilanteessasi ei ole varaa enää valikoida koulutusta ja alaa. Alat vain pitää siitä, minkä jo valitsit. Velatkin niskassa. Sinun on aika aikuistua. Tervetuloa elämään aikuisten oikeesti.

• ...

Minä olen vähän eri mieltä kuin moni muu. Nyky-yhteiskunta toimii nuorten koulutuksessa väärin. Ensin on pakkohaku riittävän moneen paikkaan ja jos tulee valituksi niin pakko mennä opiskelemaan jotta ei menetä sosiaalietuuksia.

Entä sitten jos nuori huomaakin, että ei sovellu alalle? Pakko käydä kuitenkin koulu loppuun ellei pääse suoraan siirtymään toiseen oppilaitokseen, ja sitten kun on valmistunut niin on pakko ottaa sen alan töitä jolle on kouluttautunut - ja vaikka kouluttautuisi toiseen ammattiin niin pakko myös "ykkösammatin" töihin mennä jottei saisi karensseja. - Toisaalta aika harvoin taitaa työkkäri nykyisin minkään alan töitä tarjota, mutta kun tarjoaa niin paskatkin paikat tulee ottaa vastaan - ehkä joku vähän "heikompi" olisi oikeasti halukas ko. työhön.

Paljon mätää nykysysteemissä. Jokaisen pitäisi saada valita mitä isona tekee ja pitäisi olla oikeus myös virheisiin, mutta kun ei siis ole. Tuo johtaa myös siihen, että töissä ei viihdytä ja sitten sairastellaan, jopa eläkkeelle saakka - mutta menepäs irtisanomaan itsesi työpaikasta joka tekee sinut sairaaksi = karenssi määrättömäksi ajaksi.

Hyvä Suomi - onnistunutta työllisyyspolitiikkaa...

Tuo "pakkoduuni" systeemi myös on johtanut siihen, että kun olet ikävässä työpaikassa niin ainoa poispääsy on hakea toinen työpaikka, ja sitten nuo henkilöt jotka mielellään voisivat olla puoli vuotta työttöminä lepäämässä vievät työttömiltä mahikset päästä edes hetkeksi töihin.

Kuka korjaa moottorin?

• jotain tolkkua

Hittolainen, jokainen saa valita koulunsa. Mutta aivan liian moni huomaa hetken kuluttua, ettei ollutkaan oma ala, vaikka kaikki muut näkevät, että ala on hyvä ja sopiva. Sitten parutaan apua, että elättäkää minut. Mikä valtio sellaista peliä kestää?

• voi voi.
        jotain tolkkua kirjoitti:

Hittolainen, jokainen saa valita koulunsa. Mutta aivan liian moni huomaa hetken kuluttua, ettei ollutkaan oma ala, vaikka kaikki muut näkevät, että ala on hyvä ja sopiva. Sitten parutaan apua, että elättäkää minut. Mikä valtio sellaista peliä kestää?

Niin, on haettava niin ja niin moneen koulutukseen. Mutta kun jonnekin pääsee, ja huomaa, että väärä ala, niin eikö voisi sitten vain yrittää olla siellä ja hakea seuraavassa haussa jollekin sopivammalle alalle ja miettiä se ala sitten vähän tarkemmin. Käydä vaikka opinto-ohjaajan kanssa keskustelemassa, eivätkö he ole kouluissa tuollaisten tilanteiden varalta myös.

Tässä vastailen kyllä jo sen ikäisenä, etteivät nuo alle 25-vuotiaita koskevat määräykset edes ole tiedossani kun eivät minua koske, että voi olla että vastaukset menee mettään...

Mutta toisaalta kannattaisi sitten sen opinto-ohjaajan kanssa siis keskustella, ja kysyä myös työkkäristä itseltään. Sillä eihän siellä kaiketi ole kuin se määräys että pitää hakea niin ja niin moneen. Jos on täysin mahdoton tilanne se koulun jatkaminen, niin tulisko siinä sitten vain uusi käsky seuraavassa tilaisuudessa hakea taas niin ja niin moneen paikkaan? Tosin nythän tuo yhteishaku taas on tulossa..

• sori vaan
        voi voi. kirjoitti:

Niin, on haettava niin ja niin moneen koulutukseen. Mutta kun jonnekin pääsee, ja huomaa, että väärä ala, niin eikö voisi sitten vain yrittää olla siellä ja hakea seuraavassa haussa jollekin sopivammalle alalle ja miettiä se ala sitten vähän tarkemmin. Käydä vaikka opinto-ohjaajan kanssa keskustelemassa, eivätkö he ole kouluissa tuollaisten tilanteiden varalta myös.

Tässä vastailen kyllä jo sen ikäisenä, etteivät nuo alle 25-vuotiaita koskevat määräykset edes ole tiedossani kun eivät minua koske, että voi olla että vastaukset menee mettään...

Mutta toisaalta kannattaisi sitten sen opinto-ohjaajan kanssa siis keskustella, ja kysyä myös työkkäristä itseltään. Sillä eihän siellä kaiketi ole kuin se määräys että pitää hakea niin ja niin moneen. Jos on täysin mahdoton tilanne se koulun jatkaminen, niin tulisko siinä sitten vain uusi käsky seuraavassa tilaisuudessa hakea taas niin ja niin moneen paikkaan? Tosin nythän tuo yhteishaku taas on tulossa..

Paitsi, että jos opiskelee alaa joka ei kiinnosta / jossa ei pystyy työllistymään, niin siihen kuluvat opintotukikuukaudet. Ja sen jälkeen opintotukikuukaudet eivät riitä opintoihin jotka kiinnostaa ja joissa voi työllistyä.

• niin...
        sori vaan kirjoitti:

Paitsi, että jos opiskelee alaa joka ei kiinnosta / jossa ei pystyy työllistymään, niin siihen kuluvat opintotukikuukaudet. Ja sen jälkeen opintotukikuukaudet eivät riitä opintoihin jotka kiinnostaa ja joissa voi työllistyä.

Hei, mutta jos on parempi ala, joka kiinnostaa ja josta voi työllistyä, niin sitten voi saada esim. kesätöitäkin paremmin, jolloin saa omaa rahaa käyttöönsä opiskelukuukausiksi.

Mutta eikö ne opintotukikuukaudet kulu siihen keskeyttämiseenkin asti. Kuinka kauan niitä kuukausia sitten on?

Taas tällainen jota eivät alle 25-vuotiaitten säännöt koske, että sori jos menee taas mettään.

• ex opiskelija
        jotain tolkkua kirjoitti:

Kaikki ihmiset ovat erilaisia, toiset haluavat tehdä toimistotyötä, toisille se on painajainen. Toiset ovat ulospäin suuntautuneita toiset taas sisäänpäin suuntautuneita. Toiset haluavat tehdä työtä ryhmässä toiset taas yksin, jne...

Itse en tiennyt lukiossa, että yliopistossa opiskelu tulee olemaan niin teoreettista, lähinnä vain referaattien kirjoittamista ja esitelmien pitämistä. Kaipasin enemmän käytännöllisyyttä, koska tykkään tehdä kaikki omilla käsilläni. Ammattikorkeakoulu olisi sopivampi, mutta jatkoin opinnot yliopistossa. Nyt olen työtön ja tuskin koskaan saan koulutustani vastaava työtä, koska se vaatii ryhmätyökykyä ja ulospäin suuntautunutta luonnetta. Itse taas olen ujo ja sisäänpäin suuntautunut ja ryhmätyöt ovat painajaista minulle. Opiskelin väärässä koulussa, väärää alaa. Opintotukikuukaudet on kulutettu mutta "ammattia" jota voisin harjoittaa ei ole. Enkä pääse edes hanttihommiin, sillä olen "ylikoulutettu".

• ex opiskelija
        niin... kirjoitti:

Hei, mutta jos on parempi ala, joka kiinnostaa ja josta voi työllistyä, niin sitten voi saada esim. kesätöitäkin paremmin, jolloin saa omaa rahaa käyttöönsä opiskelukuukausiksi.

Mutta eikö ne opintotukikuukaudet kulu siihen keskeyttämiseenkin asti. Kuinka kauan niitä kuukausia sitten on?

Taas tällainen jota eivät alle 25-vuotiaitten säännöt koske, että sori jos menee taas mettään.

Opintotukikuukausia on 55, jos on pari vuotta opiskellut väärää alaa, niin toiseen tutkintoon ne eivät enää riitä.

• mitä opimme
        ex opiskelija kirjoitti:

Kaikki ihmiset ovat erilaisia, toiset haluavat tehdä toimistotyötä, toisille se on painajainen. Toiset ovat ulospäin suuntautuneita toiset taas sisäänpäin suuntautuneita. Toiset haluavat tehdä työtä ryhmässä toiset taas yksin, jne...

Itse en tiennyt lukiossa, että yliopistossa opiskelu tulee olemaan niin teoreettista, lähinnä vain referaattien kirjoittamista ja esitelmien pitämistä. Kaipasin enemmän käytännöllisyyttä, koska tykkään tehdä kaikki omilla käsilläni. Ammattikorkeakoulu olisi sopivampi, mutta jatkoin opinnot yliopistossa. Nyt olen työtön ja tuskin koskaan saan koulutustani vastaava työtä, koska se vaatii ryhmätyökykyä ja ulospäin suuntautunutta luonnetta. Itse taas olen ujo ja sisäänpäin suuntautunut ja ryhmätyöt ovat painajaista minulle. Opiskelin väärässä koulussa, väärää alaa. Opintotukikuukaudet on kulutettu mutta "ammattia" jota voisin harjoittaa ei ole. Enkä pääse edes hanttihommiin, sillä olen "ylikoulutettu".

Mitä tästä opimme? Yliopisto ei ole puuhapaja. Mutta kai yliopistossa tutkinnon suorittanut nyt johonkin alansa työhön sopii, vaikka ei olisikaan varsinaista myyjä- tai opettaja-ainesta. Hallinnollisia tehtäviä, joissa saa pysyä kulissien takana, on joka alalla. Vähän kai voi joustaakin.

• sinällään
        ex opiskelija kirjoitti:

Opintotukikuukausia on 55, jos on pari vuotta opiskellut väärää alaa, niin toiseen tutkintoon ne eivät enää riitä.

paikkaansa pitävä tieto, jos puhutaan amkista ja yliopistoista, opintotukikuukausia on se 55. Mutta esim. aloittajan tapauksessa kyse ammattitutkinnosta, toisen asteen tutkinnoissa ei ole tuollaista rajaa, vaan opiskella voi ihan niin monta tutkintoa kuin jaksaa.

• ...

Minä ymmärtänyt tämän alle 25-vuotiaiden jutun niin, että jos ei ole ammatillista tutkintoa, ei toimeentulotukea tipu lainkaan, jos ei ole hakenut edellisessä yhteishaussa ammatilliseen tai ammattikorkeaan. Hölmöintä tuossa on se, että pelkkään yliopistoon hakeminen ei riitä.Onko yliopisto siis jotenkin huonompi vaihtoehto lainsäätäjien mielestä? Itse ainakin olen pienestä asti tiennyt haluavani yliopistoon ja täällä myös viihdyn. Toisin ammattikoulussa, jossa jouduin ko lain takia reilun vuoden sinnittelemään.

• ymmyrkäinen

Työmarkkinatukea ei tipu, toimeentulotukea kyllä saa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      258
      2717
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2197
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      335
      1928
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      90
      1576
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      207
      1291
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1210
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1141
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1103
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1053
    Aihe